Gå til innhold

Hva er det med kjent folk som ser deg, men bare snur seg fort og later som de ikke har sett deg?

Anbefalte innlegg

Anonym bruker skrev (På 9.12.2023 den 16.49):

Du er et innmari dårlig menneske. Fæl. Kanskje hun hadde en dårlig dag? Ikke ville slå av en prat med en som deg? Og at du konfronterte etterpå sier jo sitt om hvor lite på nett du er. Er det mulig???? 

Anonymkode: 1a9ec...a38

Men det er jo rart å ikke kunne si hei eller hilse på en eller annen måte iallefall. Det er liksom et minstekrav uavhengig av hva man måtte slite med

Fortsetter under...

Sommerkroppen 2029 skrev (1 time siden):

Men det er jo rart å ikke kunne si hei eller hilse på en eller annen måte iallefall. Det er liksom et minstekrav uavhengig av hva man måtte slite med

Men det er ikke alle som klarer å oppfylle det minstekravet. Det kan være pga dårlig syn, at man er ukonsentrert, at man har angst eller depresjon eller, som man kan mistenke i hi sitt tilfelle, at man helst vil unngå personen man ser. 

Anonymkode: 48806...8fb

Jeg har gått forbi søsteren min i butikken. Ikke fordi jeg ikke ville hilse eller prate, men fordi jeg er så målstyrt når jeg skal handle at jeg egentlig ikke ser folk. Jeg har muligens fornærmet mange. Heldigvis har ingen tatt det ille opp selv om de har tenkt at jeg har sett dem når jeg ikke har det. 

Anonymkode: a9e2a...3de

Hvorfor det?? Hvis man vet at den man later som man ikke så er en sånn som krever et hei og mer, stopper for å skravle og holder deg gissel nærmest fordi det er et minstekrav å snakke med naboen. Sladrer til andre om alt en sier osv. Hvis man har en dårlig dag orker man ikke slik. Hadde man kunne nikket og sagt hei og det var det hadde det sikkert gått å gjøre det, men slike som hi blir ikke fornøyd av et nikk og et hei, neida de skal ha MER. 

Anonym bruker skrev (På 9.12.2023 den 16.14):

Hva er greia egentlig? De må jo føle seg fryktelig dumme etterpå, de vet jo at de har dritt seg ut. Så naboen på butikken i dag, og vi fikk øyekontakt. Men hun snudde seg raskt, latet som om hun ikke så meg, og løp avgårde. Jeg klarte ikke la være å konfrontere henne senere. Jeg spurte om hun har sluttet å hilse på folk. Da kom det mye rare unnskyldninger gitt. Alt fra at hun ikke kjente meg igjen, og hun måtte forte seg hjem på do, og at mannen ventet i bilen. 

Typisk dårlig norsk kultur det der. Spesielt kvinner er sånn, ikke menn. De hilser og vil prate. 

Flere som reagerer på dette? 

Kanskje du er en sånn som later som du ikke ser... 

Anonymkode: 86fc3...df5

Flauere (MYE flauere faktisk) for deg som liksom skulle «ta henne» på det etterpå, ved å konfrontere henne… Det kan være tusen gode grunner til at hun ikke ville prate, evt at hun faktisk ikke SÅ deg - selv om du oppfattet det som at dere hadde øyekontakt. 

Anonymkode: f957a...11f

Anonym bruker skrev (17 timer siden):

Men det er ikke alle som klarer å oppfylle det minstekravet. Det kan være pga dårlig syn, at man er ukonsentrert, at man har angst eller depresjon eller, som man kan mistenke i hi sitt tilfelle, at man helst vil unngå personen man ser. 

Enig. Det kan være en slik grunn som overhodet ikke er personlig ment, eller så kan de velge å unngå TS nettopp fordi de ikke ønsker en konfrontasjon. 

Anonymkode: 5b2f5...46c

Annonse

Anonym bruker skrev (18 timer siden):

Hvorfor det?? Hvis man vet at den man later som man ikke så er en sånn som krever et hei og mer, stopper for å skravle og holder deg gissel nærmest fordi det er et minstekrav å snakke med naboen. Sladrer til andre om alt en sier osv. Hvis man har en dårlig dag orker man ikke slik. Hadde man kunne nikket og sagt hei og det var det hadde det sikkert gått å gjøre det, men slike som hi blir ikke fornøyd av et nikk og et hei, neida de skal ha MER. 

Da sier du likevel hei. Og så sier du at du må videre og dessverre ikke har tid til å prate. Verre er det jo ikke. Er bare flaut å  stå og se på hverandre for så å unnvike😄

Da sier du likevel hei. Og så sier du at du må videre og dessverre ikke har tid til å prate. Verre er det jo ikke. Er bare flaut å  stå og se på hverandre for så å unnvike😄

Men noen godtar ikke at man må videre. Har du aldri opplevd dem som ikke lar deg slippe unna uten at du må bli veeldig direkte? Eller de som faktisk holder deg fysisk fast? Ikke alle har de sosiale antennene på plass. 

Jeg tror ikke at jeg har stukket av på den måten selv, men at jeg har gjemt meg bak reolen er helt sikkert. 

Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Men noen godtar ikke at man må videre. Har du aldri opplevd dem som ikke lar deg slippe unna uten at du må bli veeldig direkte? Eller de som faktisk holder deg fysisk fast? Ikke alle har de sosiale antennene på plass. 

Dersom man etterpå kommer og spør hvorfor personen ikke hilste, mangler man også sosiale antenner.
Det kan dessverre tyde på at HI er blant dem.

Anonymkode: 005d9...c01

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Jeg tror ikke at jeg har stukket av på den måten selv, men at jeg har gjemt meg bak reolen er helt sikkert. 

Jovisst har jeg det, har aldri fysisk blitt holdt fast. Men har ofte bare sagt hei og noe helt dagligdags mens jeg sier at jeg har hastverk og går videre. Sånn i farta. Det er helt innafor synes jeg. Bedre det enn å se på vedkommende for så å bare snu nesa i sky og late som ingenting. 

Sommerkroppen 2029 skrev (6 timer siden):

Bedre det enn å se på vedkommende for så å bare snu nesa i sky og late som ingenting. 

Kan godt hende. Men hvis man skal lage en høflighetsskala hvor man rangerer etter dårlig - bedre - best, så er det mest uhøflige her det som HI gjorde; å finne naboen etterpå for å utspørre henne. Det litt mindre uhøflige er å late som om man ikke ser folk. Det høfligste er å si hei eller nikke. 

Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Kan godt hende. Men hvis man skal lage en høflighetsskala hvor man rangerer etter dårlig - bedre - best, så er det mest uhøflige her det som HI gjorde; å finne naboen etterpå for å utspørre henne. Det litt mindre uhøflige er å late som om man ikke ser folk. Det høfligste er å si hei eller nikke. 

Det er jeg helt uenig i, bra at hun gjorde det. Er normalt høflighet å hilse ved å vinke eller nikke når man ser kjentfolk. Man MÅ ikke stoppe å prate. Det koster ingenting å hilse og smile i forbifarten. 

Annonse

Jeg kan være sånn, men uten å vite det! Når jeg er på butikken, ute på ærend eller skal treffe noen som jeg derfor ser etter,- så blir jeg "blind" for kjente fjes på en måte. Jeg har stått rett ved siden av folk jeg kjenner veldig godt, men jeg er opptatt av handlelista eller se etter om xxx har kommet ol. GJett om jeg får høre det,- men det skjer så ofte at de jeg kjenner faktisk skjønner at jeg ikke ser de,- selv om jeg ser på de.

Er jeg på et kjøpesenter og bare "går og ser" uten noe mål og mening, så er jeg som alle andre folk. Hilser og slår av en prat hvis det passer seg sånn for alle parter. 

Anonymkode: c7775...83e

Anonym bruker skrev (6 timer siden):

Hun spurte vel henne ikke akkurat ut? 

Som sagt kan jeg finne veldig mange grunner til å ikke ønske å prate med noen på butikken, men ikke for å konfrontere noen etterpå. Den eneste grunnen jeg ser for å gjøre det, er for å mate sitt eget ego. («Jeg driter i hvordan du har det, MEG skal du hilse på/snakke med enten du vil eller ikke. Og så du meg ikke så får du jammen skjerpe deg! Nå gjør jeg det så ubehagelig for deg som mulig, så får jeg litt ekstra følelse av makt i tillegg, ved å tråkke litt på deg og heve meg over deg. Det føles deilig. Vinn vinn. MEG MEG MEG!»)

Anonymkode: f957a...11f

Sommerkroppen 2029 skrev (19 timer siden):

Det som er flaut er å henge seg opp i dette. Konfrontere etterpå. Ikke sikkert personen så hi engang, mange går i sin egen verden. Andre unngår bevisst slike som hi nettopp fordi det ikke går å bare si hei og gå videre. Da hadde sikkert dette også blitt en sak, hun sa ikke noe annet enn hei,så uhøflig. 

Elizabeth skrev (3 timer siden):

Det er jeg helt uenig i, bra at hun gjorde det. Er normalt høflighet å hilse ved å vinke eller nikke når man ser kjentfolk. Man MÅ ikke stoppe å prate. Det koster ingenting å hilse og smile i forbifarten. 

Seriøst? HUN skal bestemme hva andre skal gjøre? Hi er tydeligvis en slik man går omveier for å slippe unna, man har ikke plikt til åndi hei til sånne. 

Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Det som er flaut er å henge seg opp i dette. Konfrontere etterpå. Ikke sikkert personen så hi engang, mange går i sin egen verden. Andre unngår bevisst slike som hi nettopp fordi det ikke går å bare si hei og gå videre. Da hadde sikkert dette også blitt en sak, hun sa ikke noe annet enn hei,så uhøflig. 

Jeg synes du tillegger HI mange dårlige sider her som hun sikkert ikke har. 

Helt ærlig kommer an.

jeg kan godt si en rask hei eller vinke og gå forbi. Man har disse som skal begynne å skravle veldig mye.. mens jeg bare vil hjem eller rekke bussen. Verre når jeg går ut med min mor og hun treffer på noen hun kjenner.. de kan stå der og skravle over 30 minutter💀

Anonymkode: 69a87...44a

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Seriøst? HUN skal bestemme hva andre skal gjøre? Hi er tydeligvis en slik man går omveier for å slippe unna, man har ikke plikt til åndi hei til sånne. 

Du eller noen andre vet ikke hvordan Hi er. 

Endret av Elizabeth
Skrivefeil
Elizabeth skrev (16 minutter siden):

Du eller noen andre vet ikke hvordan Hi er. 

Det er riktig at vi ikke vet. Men inntrykk baseres på opplysninger man får, og når hi fortalte at ikke bare konfronterte hun naboen, hun ga seg heller ikke slik at naboen måtte komme med flere forklaringer så sitter man fort igjen med et inntrykk av at hi er ganske intens. Og kanskje ikke så åpen for andre menneskers utfordringer og ønsker. 

Det er ikke sikkert inntrykket stemmer, men det er faren ved å kommunisere skriftlig. 

Hvis noen ser på meg og så ser forbi, regner jeg ned at de har det travelt, har en vanskelig dag, har tankene opptatt med andre ting… 

Hvis svaret er at de ikke vil snakke med meg, så er det også helt greit! Det er deres valg, og det påvirker ikke min hverdag nevneverdig om noen i min perifere omgangskrets ikke hilser på butikken, altså… 

Anonymkode: 3fd66...2f3

I går gjorde jeg akkurat dette selv. Jeg kom ut av en butikk i mine egne tanker. Tok et overblikk over gaten før jeg gikk ned trappen og akkurat i det jeg tok første steg ned fikk jeg øyekontakt med en dame jeg er på hils med. Det gikk så fort, jeg måtte se ned for ikke å falle, og når jeg tittet opp igjen hadde hun snudd seg bort. Så da var jeg akkurat lik naboen til hi. Hadde hun konfrontert meg hadde jeg blitt helt månebedotten og sikkert ikke kommet på noe fornuftig å si. Så det kan altså skje, helt uten vond vilje, dårlig syn eller angst. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...