Gå til innhold

"Har alt jeg/ de trenger"

Anbefalte innlegg

Skrevet

Utsagn som hele tiden dukker opp her når gaver diskuteres. 

Kjøper dere kun gaver som er "til nytte" ut fra hva dere vet om personen? 

Hva med å overraske med noe de kanskje ikke engang har hørt om,noe som kan inspirere til ny hobby eller interesse?  Som et malekurs, skrivekurs eller et kurs i annet innen kultur bransjen? 

Er det mangel på fantasi eller vilje? 

Anonymkode: df79c...aef

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Reslisme. Sånne "kreative" forslag blir ikke benyttet. Så rett og slett penger ut av vinduet.

Mine store ungdommer har spesifikke ønsker, å kjøpe utenom disse ønskene = blir ikke brukt. 

Sånn er det blitt. Og jeg aksepterer det. Kjøper uansett ikke så voldsomt med gaver til jul.

Anonymkode: 00a42...6cd

Skrevet

Jeg bruker ikke jul til å oppdra andre. 

Skrevet

Jeg bor i en liten bygd med flere timers reise til nærmeste plass de tilbyr slike ting. Hadde blitt gallsur om noen hadde gitt meg kurs i ett eller annet til jul! Hsr da virkelig nok å styre med om jeg ikke skal bruke tiden min på slikt også! 

Det har hendt jeg hsr fått opplevelses gave, men som oftest blir det jo dyrt. Må jo på hotell, middag, ofte litt drikke .. og så tar vi jo hele helgen med det samme man er avgårde...  Om det er bare for en ettermiddag,  så tar det enormt med tid og det blir mer mas enn kos! 

Jeg står på mitt, jeg hsr alt jeg trenger, ønsker meg ingen verdens ting! - Eller muligens ny bil, men det er litt over det vi normalt kjøper for til hverandre i vår krets 😆

Anonymkode: 3fc50...05f

Skrevet

Det rare er at de som "har alt" stadig kjøper seg noe nytt.

Anonymkode: 1845f...7dc

Skrevet
*Miss Marple* skrev (14 minutter siden):

Jeg bruker ikke jul til å oppdra andre. 

Vil du si at du er i posisjon til å oppdra noen, uavhengig tid på året? 

Dette var et spørsmål fordi jeg tenker at gaver like gjerne kan være overraskelser. Ikke det vi og andre "trenger" 

Skrevet

Når jeg handler gaver har jeg veldig fokus på hva jeg tror kan glede personen. Det kan fint være noe de ikke vet om og som inspirerer til ny hobby, det kan være en opplevelse, men da må det passer med slik personen er. 

Jeg gir aldri gavekort, med mindre noen har ønsket det eksplisitt. Er det mennesker som bor et stykke unna og der jeg tenker at en opplevelse eller et kurs hadde vært toppen så lager jeg mitt eget gavekort og legger ved penger som stemmer med det det koster eller om det er noe vi skal gjøre sammen så betaler jeg når vi drar. På den måten går det ikke ut på dato ved at gavekortet blir liggende i en skuff. 

Anonymkode: 6ba53...6a5

Skrevet
Anonym bruker skrev (16 minutter siden):

Jeg bor i en liten bygd med flere timers reise til nærmeste plass de tilbyr slike ting. Hadde blitt gallsur om noen hadde gitt meg kurs i ett eller annet til jul! Hsr da virkelig nok å styre med om jeg ikke skal bruke tiden min på slikt også! 

Det har hendt jeg hsr fått opplevelses gave, men som oftest blir det jo dyrt. Må jo på hotell, middag, ofte litt drikke .. og så tar vi jo hele helgen med det samme man er avgårde...  Om det er bare for en ettermiddag,  så tar det enormt med tid og det blir mer mas enn kos! 

Jeg står på mitt, jeg hsr alt jeg trenger, ønsker meg ingen verdens ting! - Eller muligens ny bil, men det er litt over det vi normalt kjøper for til hverandre i vår krets 😆

Anonymkode: 3fc50...05f

Ja, jeg ser at tid kan bli et problem for mange. Jeg tenkte vel kurs mer for pensjonister som har tid, kanskje de som er uføre, og som vil lære noe nytt uten at det må være fulltids studier på noe. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Ja, jeg ser at tid kan bli et problem for mange. Jeg tenkte vel kurs mer for pensjonister som har tid, kanskje de som er uføre, og som vil lære noe nytt uten at det må være fulltids studier på noe. 

Gir man vekk kurs, så må man vite at det er noe personen vil like, ikke bare fordi du mener at personen har tid til det fordi mottaker er pensjonist eller uføretrygdet.

Anonymkode: f0ea6...1b5

Skrevet (endret)
Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Vil du si at du er i posisjon til å oppdra noen, uavhengig tid på året? 

Dette var et spørsmål fordi jeg tenker at gaver like gjerne kan være overraskelser. Ikke det vi og andre "trenger" 

Man skal kjenne en person svært godt for å treffe med overraskelser i form av helt nye aktiviteter. 

Og ja, selvsagt oppdrar jeg folk. På fast basis, vil jeg si 😉

Endret av *Miss Marple*
Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Gir man vekk kurs, så må man vite at det er noe personen vil like, ikke bare fordi du mener at personen har tid til det fordi mottaker er pensjonist eller uføretrygdet.

Anonymkode: f0ea6...1b5

Nei selvfølgelig ikke!  Så frekk er jeg ikke. Man kan jo komme inn på tema og fiske litt da. Uten å vekke mistanke. 

Skrevet
*Miss Marple* skrev (6 minutter siden):

Man skal kjenne en person svært godt for å treffe med overraskelser i form av helt nye aktiviteter. 

Og ja, selvsagt oppdrar jeg folk. På fast basis, vil jeg si 😉

Ja, eller man kan jo prøve fiske litt. Jeg tror det passer best for de man kjenner best da. Det er jo stadig spørsmål om nære familiemedlemmer.

Du oppdrar på fast basis, men ikke til jul. Blunketegn. Okay

Skrevet
Anonym bruker skrev (53 minutter siden):

Reslisme. Sånne "kreative" forslag blir ikke benyttet. Så rett og slett penger ut av vinduet.

Mine store ungdommer har spesifikke ønsker, å kjøpe utenom disse ønskene = blir ikke brukt. 

Sånn er det blitt. Og jeg aksepterer det. Kjøper uansett ikke så voldsomt med gaver til jul.

Anonymkode: 00a42...6cd

Dette. Når det ikke blir brukt, er den gaven kun sløsing. 

Anonymkode: 4cda1...73b

Skrevet

Jeg/vi har det aller meste. Det er ikke det at jeg ikke ønsker meg noen verdens ting, men enkelte ønsker formidler man ikke til andre som juleønsker, fordi det feks er for dyrt eller det er forbeholdt spesielle personer. Feks vet mannen at jeg egentlig ønsker meg noen altfor dyre diamantøredobber. Men det ønsket formidler jeg jo ikke til mine søsken eller foreldre:)

Jeg setter veldig pris på gaver som kommer til nytte. Ett år sang kjøkkenmaskinen mi på siste verset etter pepperkakebakinga. Da fikk jeg ny til jul av foreldre og søsken som en fellesgave. Ett annet år bestemte vi oss for å ikke gi fysiske gaver til søsken men gikk heller ut og spiste en bedre middag mens besteforeldrene huset alle barnebarna. 

Anonymkode: f079f...114

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Ja, men da gjerne ting i en av disse kategoriene:

1. For dyrt til å ønske seg, som ny sofa, bil, seng ol.

2. Klær. Mange, meg selv inkludert, foretrekker å kjøpe dette selv.

3. Ting til huset el. av det estetiske slaget, som gardiner, nips ol. der man gjerne ikke vet nøyaktig hva man vil ha før man plutselig snubler over det selv.

Nå har jeg heldigvis ikke et problem med å fylle ut ønskelisten min, men jeg forstår de som har det.

Anonymkode: 6f4fb...675

Skrevet

Det er jo derfor de har alt!

Anonymkode: 3fa64...88f

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Hva med å overraske med noe de kanskje ikke engang har hørt om,noe som kan inspirere til ny hobby eller interesse?  Som et malekurs, skrivekurs eller et kurs i annet innen kultur bransjen? 

Oh, jeez. Skrivekurs?? Du fant noe verre en geit/sau, gratulerer!

Anonymkode: ee79b...9f0

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Det er ikke mangel på noe som helst, men respekt for individets rett til å selv bestemme hva slags interesser og hobbyer man skal ha. 

Om man forsøker å inspirere til ting mottaker ikke en gang har hørt om er sjansen for å treffe forsvinnende liten. 

Anonymkode: db992...4ba

Skrevet

Hadde jeg fått et malekurs eller tegnekurs hadde jeg blitt forbanna. Totalt bortkasta penger. Jeg ønsker meg ikke noe til jul - eller jo, en god håndkrem. Det er det. Jeg har alt, trenger ingenting og kjøper det jeg vil når jeg vil. 

Anonymkode: db1a8...d96

Skrevet

Oh, jeez. Skrivekurs?? Du fant noe verre en geit/sau, gratulerer!

Anonymkode: ee79b...9f0

Merkelig utsagn. Det er vanlig å gå på det hvis man skriver mye. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (22 minutter siden):

Merkelig utsagn. Det er vanlig å gå på det hvis man skriver mye. 

Men du gir ikke det som gave til noen som ikke skriver. Premisset ditt var å gi noe mottaker ikke har tenkt på selv. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (22 minutter siden):

Men du gir ikke det som gave til noen som ikke skriver. Premisset ditt var å gi noe mottaker ikke har tenkt på selv. 

Ja, men du må jo bruke hodet litt da. Du gir liksom ikke kurs i fjellklatring til en som har høydeskrekk heller, eller i en vannsport om vedkommende har null interesse for det.

Jeg føler at en må aldri understreke og poengtere helt opplagte ting her noen ganger. 

Skrevet

Ja, men du må jo bruke hodet litt da. Du gir liksom ikke kurs i fjellklatring til en som har høydeskrekk heller, eller i en vannsport om vedkommende har null interesse for det.

Jeg føler at en må aldri understreke og poengtere helt opplagte ting her noen ganger. 

Og jeg føler at man må forklare deg sosiale koder hele tiden. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...