GÃ¥ til innhold

Jeg klarer ikke lage gele? 😳🙈

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva gjør jeg galt? Har laget gele, vanlig pulver rørt ut i vann. Men når vi spiser den er det noen biter som er harde som gummi. Hvorfor? Virker som om det er kantene i formen jeg har geleen i som er harde. Resten er normal. Ekkelt å tygge, og ødelegger hele geleen. 

Anonymkode: 1ea3d...3a0

Skrevet

Bytt form. Det høres ut som at formen blir for kald og/ eller er av feil materiale. 

Anonymkode: c3a70...505

Skrevet

Hva slags form bruker du? Metallform?

Rør ut kokende vann og gelepulver i en bolle så alt blir oppløst før du har det i form i tilfelle, men jeg ville latt den stivne i en vanlig glassbolle for å se om det går bedre.

Anonymkode: cb5c0...291

Skrevet

Har du rørt nok, da? 

Skrevet

Kokende vann og rør til du er helt sikker på at alt er oppløst. Hell i glassbolle og la stivne i kjøleskapstemperatur eller litt varmere.

Anonymkode: 8a891...7e9

Skrevet

Takk for svar. Kanskje jeg ikke rørte lenge nok. Brukte en bakebolle(plast).

Skrevet

Blandes ut i kokende vann, lenge. Jeg lar den stå enstund i kjelen før jeg flytter den inn i kjøleskapet, jeg rører i den noen ganger når ejg går forbi slik at varmen får spredd seg og dermed fortere blir kald. 
Sette varme ting i kjøleskap er ikke det lurest både for det som er i kjøleskapet eller det du setter inn, så mulig det kan ha noe å si om du har satt den for tidlig inn. Jeg setter den nok inn når den er såpass kald at det som står vedsiden av i kjøleskapet ikke vil bli varmt. Altså ikke helt kald, men ikke veldig var, heller. Muligens slik at jeg kan holde kjelen med hendene uten å føle det er veldig varmt. 

Anonymkode: 7d6ea...1b9

Skrevet
Anonym bruker skrev (28 minutter siden):

Blandes ut i kokende vann, lenge. Jeg lar den stå enstund i kjelen før jeg flytter den inn i kjøleskapet, jeg rører i den noen ganger når ejg går forbi slik at varmen får spredd seg og dermed fortere blir kald. 
Sette varme ting i kjøleskap er ikke det lurest både for det som er i kjøleskapet eller det du setter inn, så mulig det kan ha noe å si om du har satt den for tidlig inn. Jeg setter den nok inn når den er såpass kald at det som står vedsiden av i kjøleskapet ikke vil bli varmt. Altså ikke helt kald, men ikke veldig var, heller. Muligens slik at jeg kan holde kjelen med hendene uten å føle det er veldig varmt. 

Anonymkode: 7d6ea...1b9

Står på benken til den en kald/lunken nok til å settes i kjøleskapet. Setter aldri varm mat inn i kjøleskapet. Men skal prøve å røre lenger neste gang.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...