Anonym bruker Skrevet 9. desember 2023 #1 Skrevet 9. desember 2023 Lønner det seg å ha en IPS konto? Fylle den opp til 15000 hvert år og så spare evt resten en greier spare i fond? Eller er IPS ikke lønnsomt? Er 47 år. Anonymkode: d9b7e...2df
Anonym bruker Skrevet 9. desember 2023 #2 Skrevet 9. desember 2023 Jeg tenker det kommer litt an på hvilken økonomi du har nå. Hvis du sparer på en IPS konto er pengene bundet til du blir pensjonist. Du har altså ikke muligheten til å ta dem ut før hvis du skulle hatt behov. Det er skattefradrag på dem, men samtidig øker de ikke på samme måte som fond og aksjer kan. Personlig føler jeg at IPS ikke er noe for meg, jeg sparer i fond, aksjer og lån. Men lest deg godt opp på IPS, og se om det kanskje er noe for deg. Evnt hør med banken din. Anonymkode: 94cda...d1e
Anonym bruker Skrevet 9. desember 2023 #3 Skrevet 9. desember 2023 Jeg synes ips høres ut som en dårlig ide, du må jo skatte av pengene ganske kraftig når du begynner å bruke dem. I tillegg er de bundet. Jeg vet ikke hva som skjer om man dør? En del pensjonssparing blir i alle fall borte ved dødsfall. Anonymkode: 02362...364
Anonym bruker Skrevet 9. desember 2023 #4 Skrevet 9. desember 2023 Anonym bruker skrev (5 timer siden): Jeg tenker det kommer litt an på hvilken økonomi du har nå. Hvis du sparer på en IPS konto er pengene bundet til du blir pensjonist. Du har altså ikke muligheten til å ta dem ut før hvis du skulle hatt behov. Det er skattefradrag på dem, men samtidig øker de ikke på samme måte som fond og aksjer kan. Personlig føler jeg at IPS ikke er noe for meg, jeg sparer i fond, aksjer og lån. Men lest deg godt opp på IPS, og se om det kanskje er noe for deg. Evnt hør med banken din. Anonymkode: 94cda...d1e IPS spares i fond også, så det kan øke like mye som fondssparing. Jeg har samme fondene på IPSen min som på Aksjesparekontoen. Men enig i at det er dumt å binde pengene, så jeg sparer først og fremst i fond. Anonymkode: 1c8ca...99e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå