Stridsmøy Skrevet 9. desember 2023 #26 Skrevet 9. desember 2023 Jeg synes Snøfall 2 tar opp temaet på en veldig fin måte for barn som de har klart å vise på en enkel måte med tanke på at kreft er ikke noe enkelt tema. Har ingen problemer med å la barn se årets Snøfall.
Anonym bruker Skrevet 9. desember 2023 #27 Skrevet 9. desember 2023 https://www.vg.no/rampelys/i/zEpPp9/kritiserer-snoefall-2-serien-utloeser-angst Det er flere som tenker som meg. Hvorfor skal man ha alvor inn i alt, kan ikke noe bare være underholdning, spenning og glede. Anonymkode: 97833...2f9
Anonym bruker Skrevet 9. desember 2023 #28 Skrevet 9. desember 2023 Anonym bruker skrev (44 minutter siden): https://www.vg.no/rampelys/i/zEpPp9/kritiserer-snoefall-2-serien-utloeser-angst Det er flere som tenker som meg. Hvorfor skal man ha alvor inn i alt, kan ikke noe bare være underholdning, spenning og glede. Anonymkode: 97833...2f9 Snøfall 1 hadde jo og et alvorligt tema, var jo ikke bare underholdning, spenning og glede der heller, Anonymkode: b6ea9...d3b
Anonym bruker Skrevet 9. desember 2023 #29 Skrevet 9. desember 2023 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Snøfall 1 hadde jo og et alvorligt tema, var jo ikke bare underholdning, spenning og glede der heller, Anonymkode: b6ea9...d3b Nei? I denne tråden er det Snøfall 2 som diskuteres. Anonymkode: 97833...2f9
Anonym bruker Skrevet 9. desember 2023 #30 Skrevet 9. desember 2023 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Nei? I denne tråden er det Snøfall 2 som diskuteres. Anonymkode: 97833...2f9 Jo, det hadde den vel. Så man den uten å klage, så er det rart å forvente at nr 2 skal bare være gøy. Anonymkode: b6ea9...d3b
Anonym bruker Skrevet 9. desember 2023 #31 Skrevet 9. desember 2023 Anonym bruker skrev (1 time siden): Jo, det hadde den vel. Så man den uten å klage, så er det rart å forvente at nr 2 skal bare være gøy. Anonymkode: b6ea9...d3b Ja, jeg svarte nei på at den ikke bare var underholdning og spenning. Hva vet du hva jeg gjorde da Snøfall 1 gikk? Anonymkode: 97833...2f9
Anonym bruker Skrevet 9. desember 2023 #32 Skrevet 9. desember 2023 Jeg ser ikke helt hvem som har glede av dette? De som er i situasjonen selv eller har vært det, ser ingen glede i å bli minnet på. De som ikke har erfaringer, vil ikke bli triste og tenke på slike ting når det er en tid med forventninger. Så hvem er dette for, og hvem er det rettet mot? Eller er det som jeg får inntrykk av, nok litt moral som "husk på at livet ikke bare er enkelt da dere. Her er ikke rom for kun happiness og pur bekymringsløshet. Litt realisme må vi ha med her!" Typisk norsk, og veldig undervurdering av hvordan mennesker har det rundt omkring. Vi vet det, og trenger ikke bli minnet på det i en julekalender. Anonymkode: 4144a...595
the amazing spidermamma Skrevet 9. desember 2023 #33 Skrevet 9. desember 2023 Anonym bruker skrev (1 time siden): Jeg ser ikke helt hvem som har glede av dette? De som er i situasjonen selv eller har vært det, ser ingen glede i å bli minnet på. De som ikke har erfaringer, vil ikke bli triste og tenke på slike ting når det er en tid med forventninger. Så hvem er dette for, og hvem er det rettet mot? Eller er det som jeg får inntrykk av, nok litt moral som "husk på at livet ikke bare er enkelt da dere. Her er ikke rom for kun happiness og pur bekymringsløshet. Litt realisme må vi ha med her!" Typisk norsk, og veldig undervurdering av hvordan mennesker har det rundt omkring. Vi vet det, og trenger ikke bli minnet på det i en julekalender. Anonymkode: 4144a...595 Nåja. Det er da ganske universelt å trenge litt spenning for å bli underholdt. Alle store, gode historier må ha et problem som må løses, en utfordring for hovedpersonen. Noe må drive historien framover. Kanskje kunne det ha vært spennende nok uten den der kreften, men samtidig gir det en dybde til hovedpersonen, som har store ting som står på spill. Hvis det bare var ønsket om ny nintendo switch som sto i fare, hadde det nok vært gjenkjenbart for mange barn, men likevel ganske overfladisk, og et helt annet budskap.
Anonym bruker Skrevet 9. desember 2023 #34 Skrevet 9. desember 2023 Vi er noen sarte sjeler som kanskje synes det er ubehagelig å bli minnet på hvor jævlig godt de fleste av oss har det. Jeg blir helt matt av hvor bekymringsløst det skal være. Er ikke rart det blir skjøre snøflak av dagens unger, gud forby de møter motstand, vansker eller et litt alvorlig tema i en julekalender. Hvis man ikke liker det er det drøssevis med gamle serier man kan se. Anonymkode: 1fa73...a60
Anonym bruker Skrevet 9. desember 2023 #35 Skrevet 9. desember 2023 the amazing spidermamma skrev (26 minutter siden): Nåja. Det er da ganske universelt å trenge litt spenning for å bli underholdt. Alle store, gode historier må ha et problem som må løses, en utfordring for hovedpersonen. Noe må drive historien framover. Kanskje kunne det ha vært spennende nok uten den der kreften, men samtidig gir det en dybde til hovedpersonen, som har store ting som står på spill. Hvis det bare var ønsket om ny nintendo switch som sto i fare, hadde det nok vært gjenkjenbart for mange barn, men likevel ganske overfladisk, og et helt annet budskap. Akkurat. Overfladisk. Noen ganger er faktisk akkurat det noe vi trenger. Og hvorfor dette "budskapet" rettet mot barn? Omtrent alle filmene som ble nevnt her om julefilmer en måtte se, er ren og overfladisk underholdning uten snev av budskap, og sant og si lite spenning også,og ihvertfall i form av alvorlige sykdommer! Men voksne har kanskje mer behov for ren overfladisk underholdning enn barn. Anonymkode: 4144a...595
Anonym bruker Skrevet 9. desember 2023 #36 Skrevet 9. desember 2023 Anonym bruker skrev (4 timer siden): Jeg ser ikke helt hvem som har glede av dette? De som er i situasjonen selv eller har vært det, ser ingen glede i å bli minnet på. De som ikke har erfaringer, vil ikke bli triste og tenke på slike ting når det er en tid med forventninger. Så hvem er dette for, og hvem er det rettet mot? Eller er det som jeg får inntrykk av, nok litt moral som "husk på at livet ikke bare er enkelt da dere. Her er ikke rom for kun happiness og pur bekymringsløshet. Litt realisme må vi ha med her!" Typisk norsk, og veldig undervurdering av hvordan mennesker har det rundt omkring. Vi vet det, og trenger ikke bli minnet på det i en julekalender. Anonymkode: 4144a...595 Sto ei frem i avisen her i dag som hadde mistet mammaen sin til kreft som barn og hun synes dette var fint Hun sa at hun hadde følt seg veldig alene da det skjedde, så det var fint å se at andre også opplevde det samme. Anonymkode: 29937...12e
Anonym bruker Skrevet 9. desember 2023 #37 Skrevet 9. desember 2023 Anonym bruker skrev (18 minutter siden): Sto ei frem i avisen her i dag som hadde mistet mammaen sin til kreft som barn og hun synes dette var fint Hun sa at hun hadde følt seg veldig alene da det skjedde, så det var fint å se at andre også opplevde det samme. Anonymkode: 29937...12e Ja, selvfølgelig er det også noen som opplever det sånn. I motsetning til Hi og alle som faktisk har klaget. Nå skal program passe det brede publikum og ikke noen få. Det sier seg vel selv. Det må ikke være pedagogisk, politisk riktig, og moralisme i alt barn ser på, og akkurat i en tid hvor forventninger bør få mest plass, så må det ikke trykkes inn. Jeg syns det blir patetisk til slutt. Anonymkode: 4144a...595
Anonym bruker Skrevet 9. desember 2023 #38 Skrevet 9. desember 2023 https://www.nrk.no/ytring/skikkelig-spennende-med-dod-mamma-1.16664529? Et viktig innspill. I tillegg til de artikkelforfatteren nevner er det knapt et foreldrepar å finne i noen Disney film Anonymkode: 97833...2f9
Anonym bruker Skrevet 9. desember 2023 #39 Skrevet 9. desember 2023 Anonym bruker skrev (1 time siden): I motsetning til Hi og alle som faktisk har klaget. Nå skal program passe det brede publikum og ikke noen få. Det sier seg vel selv. Frem til i går hadde det kommet 16 klager på snøfall 2. ikke akkurat «det brede publikum» som synes dette er upassende med andre ord?! Mine barn elsker snøfall 2, og tåler også det alvorlige temaet. Det er da mye bedre at alvorlige temaer blir en naturlig del av livet og samtalen fra barna er små, enn at de får sjokk når de blir store over at verden ikke var Barbie likevel! Anonymkode: f5efa...7da
Anonym bruker Skrevet 9. desember 2023 #40 Skrevet 9. desember 2023 Anonym bruker skrev (31 minutter siden): https://www.nrk.no/ytring/skikkelig-spennende-med-dod-mamma-1.16664529? Et viktig innspill. I tillegg til de artikkelforfatteren nevner er det knapt et foreldrepar å finne i noen Disney film Anonymkode: 97833...2f9 Det er mye som er overrepresentert i film/serier sammenlignet med virkeligheten. Jeg jobber på sykehus. Mye som ikke er sammenlignbart med virkelighetens sykehus. Det er laaaangt mindre sex på sykehuset mens man er på vakt. Mye spennende papirarbeid. Uspennende EKG-avlesninger. Langt færre hjertestanser vi får i gang. Langt mindre kjærestedrama osv. Nå jobber jeg i et labfag. Jeg tipper 0 mennesker hadde sett 30 min tv om mon arbeidsdag der jeg ser inn i en skjerm 8 av 9 timer. Er man misfornøyd så kan man slå av Snøfall2. Man kan da se Snøfall1 med hun helt uten foreldre (da var det vel ingen som klaget det inn var det det?) Anonymkode: 1fa73...a60
Anonym bruker Skrevet 9. desember 2023 #41 Skrevet 9. desember 2023 Anonym bruker skrev (7 minutter siden): Frem til i går hadde det kommet 16 klager på snøfall 2. ikke akkurat «det brede publikum» som synes dette er upassende med andre ord?! Mine barn elsker snøfall 2, og tåler også det alvorlige temaet. Det er da mye bedre at alvorlige temaer blir en naturlig del av livet og samtalen fra barna er små, enn at de får sjokk når de blir store over at verden ikke var Barbie likevel! Anonymkode: f5efa...7da Les linken over. Ellers så handler det knapt om å tåle, det handler om å gi alle pusterom en gang iblant, både de som har det ukomplisert og de som har det vanskeligere. Hold den patetiske realismebiten ute fra noe, og da er julekalender en godt tips og holde det vekk fra. Det er noe kynisk med den overdrevent "vi må da tåle" Og kynisme kan også ta en pause. Anonymkode: 4144a...595
Anonym bruker Skrevet 9. desember 2023 #42 Skrevet 9. desember 2023 Dagens barn trenger å føle litt på virkeligheten, de er så innpakket i bobleplast og puter at ubehag aldri når inn, og de blir til skjøre persilleblader. Vi skal ikke skjerme unger fra virkelighet og ubehag, da vil de få mange tunge slag i ansiktet når de vokser opp. Anonymkode: f5cfb...032
Anonym bruker Skrevet 9. desember 2023 #43 Skrevet 9. desember 2023 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Dagens barn trenger å føle litt på virkeligheten, de er så innpakket i bobleplast og puter at ubehag aldri når inn, og de blir til skjøre persilleblader. Vi skal ikke skjerme unger fra virkelighet og ubehag, da vil de få mange tunge slag i ansiktet når de vokser opp. Anonymkode: f5cfb...032 Dagens barn som har blitt isolerte over lang tid på grunn av pandemi, som lider av skolevegring i høy grad, som står i kø for å komme inn på BUP, som har alskens diagnoser og som er hentet ut fra hjemmet. De som er syke, har famile som er syk, eller som er barn av de som må ha hjelp til jul? Kan du ikke presisere hvilke barn du tenker på? Jeg vet ihvertfall at det er mange av de jeg nevnte pluss mange jeg ikke nevnte, som jeg unner en problemfri julekalender. Jeg unner alle unger det. Det virker som om noen bitre voksne vil at alle barn må se hvor fælt de har det. Buhu Anonymkode: 4144a...595
Anonym bruker Skrevet 9. desember 2023 #44 Skrevet 9. desember 2023 Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Dagens barn som har blitt isolerte over lang tid på grunn av pandemi, som lider av skolevegring i høy grad, som står i kø for å komme inn på BUP, som har alskens diagnoser og som er hentet ut fra hjemmet. De som er syke, har famile som er syk, eller som er barn av de som må ha hjelp til jul? Kan du ikke presisere hvilke barn du tenker på? Jeg vet ihvertfall at det er mange av de jeg nevnte pluss mange jeg ikke nevnte, som jeg unner en problemfri julekalender. Jeg unner alle unger det. Det virker som om noen bitre voksne vil at alle barn må se hvor fælt de har det. Buhu Anonymkode: 4144a...595 Jeg unner dem heller et problemfritt liv enn en problemfri julekalender. Dessuten kan det være godt å kjenne på at man ikke er alene. At det er flere som har det vanskelig og det i en julekalender. Skal man ikke ta hensyn til de barna som har det vanskelig og finner trøst i serien? Anonymkode: 8b26a...afe
Anonym bruker Skrevet 9. desember 2023 #45 Skrevet 9. desember 2023 Anonym bruker skrev (38 minutter siden): Det er mye som er overrepresentert i film/serier sammenlignet med virkeligheten. Jeg jobber på sykehus. Mye som ikke er sammenlignbart med virkelighetens sykehus. Det er laaaangt mindre sex på sykehuset mens man er på vakt. Mye spennende papirarbeid. Uspennende EKG-avlesninger. Langt færre hjertestanser vi får i gang. Langt mindre kjærestedrama osv. Nå jobber jeg i et labfag. Jeg tipper 0 mennesker hadde sett 30 min tv om mon arbeidsdag der jeg ser inn i en skjerm 8 av 9 timer. Er man misfornøyd så kan man slå av Snøfall2. Man kan da se Snøfall1 med hun helt uten foreldre (da var det vel ingen som klaget det inn var det det?) Anonymkode: 1fa73...a60 Leser du ikke det du svarer på? Anonymkode: 97833...2f9
Anonym bruker Skrevet 9. desember 2023 #46 Skrevet 9. desember 2023 Anonym bruker skrev (7 minutter siden): Dagens barn som har blitt isolerte over lang tid på grunn av pandemi, som lider av skolevegring i høy grad, som står i kø for å komme inn på BUP, som har alskens diagnoser og som er hentet ut fra hjemmet. De som er syke, har famile som er syk, eller som er barn av de som må ha hjelp til jul? Kan du ikke presisere hvilke barn du tenker på? Jeg vet ihvertfall at det er mange av de jeg nevnte pluss mange jeg ikke nevnte, som jeg unner en problemfri julekalender. Jeg unner alle unger det. Det virker som om noen bitre voksne vil at alle barn må se hvor fælt de har det. Buhu Anonymkode: 4144a...595 Men du ser at de fleste er uenige med deg eller? Pakk inn egne unger i bobleplast du, og la oss andre kose oss med snøfall 2 i fred. Anonymkode: f5efa...7da
Anonym bruker Skrevet 9. desember 2023 #47 Skrevet 9. desember 2023 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Men du ser at de fleste er uenige med deg eller? Pakk inn egne unger i bobleplast du, og la oss andre kose oss med snøfall 2 i fred. Anonymkode: f5efa...7da Mener du at faren i siste artikkel pakker inn barnet sitt når han ønsker et pusterom fra sorgen og savnet? Hva med å vise andre utfordringer barn kan ha, enn at det må være død og fordervelse over foreldrene. Og heller bobleplast enn et ufordragelig menneske som deg til mor! Anonymkode: 97833...2f9
Anonym bruker Skrevet 9. desember 2023 #48 Skrevet 9. desember 2023 Anonym bruker skrev (8 minutter siden): Jeg unner dem heller et problemfritt liv enn en problemfri julekalender. Dessuten kan det være godt å kjenne på at man ikke er alene. At det er flere som har det vanskelig og det i en julekalender. Skal man ikke ta hensyn til de barna som har det vanskelig og finner trøst i serien? Anonymkode: 8b26a...afe Det er ingen som bør ønske et problemfritt liv, for uten utfordringer og problemer du må løse, så blir du dum som et nek. Og vi trenger ihvertfall ikke flere dunne mennesker. Så livet er problematisk nå og da,og tro meg, det vet de fleste barn veldig godt, og i noen tilfeller altfor godt. De har nok å kjenne seg igjen i hver dag resten av året. En pause ville vært bra for alle unger. De barna som har det vanskelig vil nok sette mer pris på en pause Det er en lek som heter late som- leken. Det er den leken de fleste barn liker best. Så kanskje vi kan la de få late som at livet kan være problemfritt en halvtime pr kveld i 24 dager? Eller blir de kanskje virkelighetsfjerne av det? Anonymkode: 4144a...595
Anonym bruker Skrevet 9. desember 2023 #49 Skrevet 9. desember 2023 Anonym bruker skrev (11 minutter siden): Det er ingen som bør ønske et problemfritt liv, for uten utfordringer og problemer du må løse, så blir du dum som et nek. Og vi trenger ihvertfall ikke flere dunne mennesker. Så livet er problematisk nå og da,og tro meg, det vet de fleste barn veldig godt, og i noen tilfeller altfor godt. De har nok å kjenne seg igjen i hver dag resten av året. En pause ville vært bra for alle unger. De barna som har det vanskelig vil nok sette mer pris på en pause Det er en lek som heter late som- leken. Det er den leken de fleste barn liker best. Så kanskje vi kan la de få late som at livet kan være problemfritt en halvtime pr kveld i 24 dager? Eller blir de kanskje virkelighetsfjerne av det? Anonymkode: 4144a...595 Da får vi ta alle julekalendere av skjermen da. Det er ingen av dem som ikke handler om problemer. Si hvilken som er din favoritt, så kan man liste opp problemene som finnes der. Det er helt ok at en kalender handler om problemer, for barna vet at det er «bare på film». Anonymkode: 8b26a...afe
Anonym bruker Skrevet 9. desember 2023 #50 Skrevet 9. desember 2023 S Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Da får vi ta alle julekalendere av skjermen da. Det er ingen av dem som ikke handler om problemer. Si hvilken som er din favoritt, så kan man liste opp problemene som finnes der. Det er helt ok at en kalender handler om problemer, for barna vet at det er «bare på film». Anonymkode: 8b26a...afe For ganske mange er det ikke bare på film. Det er liksom hele poenget med reaksjonene. Hjelpes. Anonymkode: 97833...2f9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå