Gå til innhold

Snøfall 2

Anbefalte innlegg

Skrevet

Leste at snøfall 2 har fått kritikk for stort fokus på kreft. 
Hva synes dere om dette?

Jeg synes serien er skikkelig fin egentlig, men kjenner også det litt i magen.

Min mor hadde kreft da jeg var liten. Nå har hun fått kreft igjen. Akkurat fått beskjed. Kjenner jeg får klump i magen hver gang det er scener i snøfall med hun som har kreft, da kommer alle redslene mine for hvordan det skal gå denne gangen med mamma.

Samtidig ser jeg jo at temaet er viktig. Jeg kunne også valgt å skjerme med fra snøfall 2. 

Anonymkode: 74cf7...1e4

Fortsetter under...

Skrevet

Jeg syns det blir for dystert i en julekalender. Det spiller for mye på de fleste barns største skrekk, at mamma eller pappa skal bli kjempesyk og kanskje dø. 

Det var jo det samme i Snøfall 1, da hadde ikke Selma noen som var glad i seg fordi mamma og pappa døde. 

Typisk norsk, det skal være dystert og trist før det ordner seg. 

Anonymkode: 97833...2f9

Skrevet

Julekalendere handler jo ofte om barn eller voksne i en håpløs situasjon som til slutt ender bra. Hvis man reagerer så fælt på kreft, hvorfor reagerer man ikke på at selma var et barn ingen var glad i? Eller på den danske med gutten som ble mobbet? Fattige barn? Hele poenget er jo at det skal være en håpløs situasjon. Og så ordner alt seg i nest siste eller siste episode

Anonymkode: 8b26a...afe

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Julekalendere handler jo ofte om barn eller voksne i en håpløs situasjon som til slutt ender bra. Hvis man reagerer så fælt på kreft, hvorfor reagerer man ikke på at selma var et barn ingen var glad i? Eller på den danske med gutten som ble mobbet? Fattige barn? Hele poenget er jo at det skal være en håpløs situasjon. Og så ordner alt seg i nest siste eller siste episode

At man never én ting man reagerer på betyr ikke at man ikke reagerer på noe annet 🙄noen ganger, altså 🙃

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

At man never én ting man reagerer på betyr ikke at man ikke reagerer på noe annet 🙄noen ganger, altså 🙃

Poenget er at det alltid er noe man kan reagere på. For noen er det ditt, for andre er det datt. Og så må man ikke ta det personlig.

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Poenget er at det alltid er noe man kan reagere på. For noen er det ditt, for andre er det datt. Og så må man ikke ta det personlig.

Og noen ganger er det personlig og da har man lov å reagere på det. 

Annonse

Skrevet
Anonym bruker skrev (14 minutter siden):

Og noen ganger er det personlig og da har man lov å reagere på det. 

Da får man droppe disse julekalenderene da. Det er umulig å lage en kalender der ingen blir påvirket.

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Da får man droppe disse julekalenderene da. Det er umulig å lage en kalender der ingen blir påvirket.

Ja, man kan droppe de. Man kan også diskutere dem 

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Ja, man kan droppe de. Man kan også diskutere dem 

Og man kan velge å ikke se dem.

Å ha fokus på noe som er vanskelig er helt greit. Vi kan ikke skjerme oss for alt.

Skrevet

Og man kan velge å ikke se dem.

Å ha fokus på noe som er vanskelig er helt greit. Vi kan ikke skjerme oss for alt.

Ja, jeg skrev at man kan droppe å se dem. Hvorfor påpeker du det åpenbare?

Skrevet

Husker dere da det var en kniv i Linus i svingen? 

Mange barn lever med kreft, og det er jo ikke sånn at serien handler om kreft. En gutt har en syk mor. Jeg tror det er en helt sunn ting å forholde seg til. Kan være ditt barn blir trist av det, i så fall snakk om det. Ikke dropp alt som er vondt og ubehagelig. 

Dessuten, det er en julekalender. Noe fint kommer ut av det. 

Skrevet

Altså, Selma, hovedpersonen i første Snøfall, er jo foreldreløs, Julekongen ble kastet ut av hjemmet sitt, og såvidt jeg husker var det både skilsmisse og mobbing i den der polarstjernekalenderen som jeg ikke husker hva heter akkurat nå. 

Så om akkurat kreft er verre eller bedre å forholde seg til, kommer sikkert an på. 

Synes absolutt at årets Snøfall holder seg innafor det som er greit. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (37 minutter siden):

Ja, jeg skrev at man kan droppe å se dem. Hvorfor påpeker du det åpenbare?

Du kan ikke forventes å blir skjermet fra alt. Blir det vanskelig for deg, så skru heller av enn å klage. 

Annonse

Skrevet
Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Du kan ikke forventes å blir skjermet fra alt. Blir det vanskelig for deg, så skru heller av enn å klage. 

Jeg klager ikke, jeg diskuterer. Slutt å svar meg om det plager deg. 

Skrevet

Jeg klager ikke, jeg diskuterer. Slutt å svar meg om det plager deg. 

Det plager meg ikke. Men å lage en ny debatt om samme greia, men med nytt tema er tullete. Da første snøfall kom, så var det debatt om det var greit at Selma ikke hadde foreldre eller noen andre sol var glad i henne, i andre julekalendere på tv, så har det vært debatter. Er ditt greit, er datt greit? Mine foreldre er døde, kan man da ha med det i en serie for barn? Jeg ble mobbet, er det greit at hovedpersonen blir mobbet? Det er det samme hvert år. Vi må liksom kritisere fordi noen blir litt lei seg. Eller kjenner litt ekstra på det. Det er lov å bli lei av egoismen bak kritikken

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Det plager meg ikke. Men å lage en ny debatt om samme greia, men med nytt tema er tullete. Da første snøfall kom, så var det debatt om det var greit at Selma ikke hadde foreldre eller noen andre sol var glad i henne, i andre julekalendere på tv, så har det vært debatter. Er ditt greit, er datt greit? Mine foreldre er døde, kan man da ha med det i en serie for barn? Jeg ble mobbet, er det greit at hovedpersonen blir mobbet? Det er det samme hvert år. Vi må liksom kritisere fordi noen blir litt lei seg. Eller kjenner litt ekstra på det. Det er lov å bli lei av egoismen bak kritikken

Er du lei bør du kanskje ta en pause. Jeg står ikke til rette for hva som har blitt diskutert før. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Er du lei bør du kanskje ta en pause. Jeg står ikke til rette for hva som har blitt diskutert før. 

Av egoismen

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Av egoismen

Egoismen? Til hvem? 

Skrevet
Anonym bruker skrev (30 minutter siden):

Egoismen? Til hvem? 

Les innleggene mine, så ser du hva jeg mener, og slipper å gjenta det om og om igjen.

Skrevet
Anonym bruker skrev (52 minutter siden):

Egoismen? Til hvem? 

Anonym bruker skrev (21 minutter siden):

Les innleggene mine, så ser du hva jeg mener, og slipper å gjenta det om og om igjen.

I all verden, hva er det som feiler dere to kranglefanter da. Kanskje gå å krangle et annet sted heller.

Anonymkode: b6ea9...d3b

Skrevet

Jeg som bor på vestlandet tar det som en krenkelse at det alltid er snø i julekalenderne. Dette viser ikke vær-mangfold og oppleves stusselig for vestlandsbarna som forventer snø til jul men får regn…

Anonymkode: d602e...aea

Skrevet
Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

Jeg som bor på vestlandet tar det som en krenkelse at det alltid er snø i julekalenderne. Dette viser ikke vær-mangfold og oppleves stusselig for vestlandsbarna som forventer snø til jul men får regn…

Jeg er faktisk enig! 😂

som liten såg vi alltid snø i julekalenderene og skuffelsen over vestlandsvær var like stort hvert år. Man hadde jo lært via barne-TV at det  skal snø til jul.

Man bør faktisk ikke alltid lage alt slik hverdagen er på Østlandet. I tillegg synes jeg julekalenderene har for lite variasjon i språk. De burde vært mer lystige. 

Anonymkode: f3a1e...f7a

Skrevet
Anonym bruker skrev (18 minutter siden):

Det er ikke snø i Vu, bare i Snøfall. Litt for alle, mao

Skrevet
Anonym bruker skrev (31 minutter siden):

Du glemte å ga med at skurken er bergenser. Det er diskriminerende. Ikke alle bergensere er skurker 

Skrevet

Enig med pappahjerte her

https://pappahjerte.blogg.no/klagestorm-nrk-snofall-kreft-marsipan.html?fbclid=IwAR2L57SZVVflv6dNXS_Tq0GTN5FMoX1AXnO3IAA-jrbVUHb3B8Mm0ec0eD8

Som han sier er det alltid noen som ikke klarer å se det, kommer du fra krig ser du ikke en krigsfilm som underholdning, har du en kreftsyk mamma ser du ikke en serie med kreft i som underholdning, og det er greit.

Men for alle andre så handler det om håp og styrke, og selvfølgelig har en adventskalender happy ending. Det kommer til å gå bra, og selv om det var tøffe dager kom de seg gjennom det.

Anonymkode: 29937...12e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...