Gå til innhold

Delte ut bibler ved ungdomsskole

Anbefalte innlegg

Sønnen min går i 8. klasse. På onsdag ble det delt ut blinker av en gruppe menn da de var på vei hjem. Han takket nei, men de sa at han kunne ta den likevel. Han tok i mot, fordi han ikke visse hva annet han skulle gjøre. Når jeg leser hva som står i den, så er det minket til en organisasjon der. De er kristne, består av KUN kristne forretningsmenn, og deres koner har en egen forening kun for konene. Altså ekstremt gammeldags. Deres mål er å spre budskapet om Jesus på steder der det ikke er naturlig at de kjenner til det- altså ungdommer?

Og for å nevne det… skolen deres ligger i skogen. Det er ingen boliger i nærheten. De stod og delte ut der kun skolens elever og ansatte oppholder seg.

De skriver også på nettsiden sin at de deler ut bibler kun til de som de antar er ikke-kristne. Og de aksepterer ikke nei.

Er det greit?

Anonymkode: 999b9...10d

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144444582-delte-ut-bibler-ved-ungdomsskole/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Man kan fint lese bibelen uten å være, eller bli kristen. Man kan fint lese den uten å tro, eller begynne å tro. Det er faktisk en bok som tidvis er ganske spennende,  spesielt gamle testamentet....

Så lenge dem ikke prøver å dra med seg barna på møter tenker jeg at det ikke er så farlig.

Anonymkode: cc283...3b6

Anonym bruker skrev (12 minutter siden):

Det er en bok. Kast den om den ikke interesserer. 

Anonymkode: 35cc7...255

Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

Brenn den. 

Anonymkode: d0839...7be

Det handler ikke om boken i seg selv. Det handler om at de går etter ungdommer, hvordan organisasjonen deres er bygget opp, og at de ikke aksepterer nei.

På denne skolen går det ungdommer med diverse diagnoser. Noen kan bli skremt av å møte en gjeng med bibel-menn på vei hjem fra skolen, noen kan oppleve det trakasserende, noen er muslimer, jøder, katolikker osv, og taket nei av hensyn til det, og får beskjed om å ta i mot likevel

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Man kan fint lese bibelen uten å være, eller bli kristen. Man kan fint lese den uten å tro, eller begynne å tro. Det er faktisk en bok som tidvis er ganske spennende,  spesielt gamle testamentet....

Så lenge dem ikke prøver å dra med seg barna på møter tenker jeg at det ikke er så farlig.

Anonymkode: cc283...3b6

Nå er 70% av familien min kristne, så jeg er ikke redd for religionen. Det er presset til å ta i mot jeg reagerer på. Er for øvrig bare NT de delte ut. 

sug lut skrev (5 minutter siden):

Det er ikke farlig å eie en bibel. Kunnskap om bibelen er allmenkunnskap. Du blir ikke kristen eller medlem i noe av å ha kunnskap. 

Ingen frykt for kristne hos oss. Og det er ikke det at de deler ut en bibel jeg reagerer på. Det er organisasjonen deres, og måten de deler ut på. Altså hvor de er påtrengende og at de lever på en slik måte at mannen står over kvinnen, og penger står over budskap.

Annonse

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Det handler ikke om boken i seg selv. Det handler om at de går etter ungdommer, hvordan organisasjonen deres er bygget opp, og at de ikke aksepterer nei.

På denne skolen går det ungdommer med diverse diagnoser. Noen kan bli skremt av å møte en gjeng med bibel-menn på vei hjem fra skolen, noen kan oppleve det trakasserende, noen er muslimer, jøder, katolikker osv, og taket nei av hensyn til det, og får beskjed om å ta i mot likevel

Nå er 70% av familien min kristne, så jeg er ikke redd for religionen. Det er presset til å ta i mot jeg reagerer på. Er for øvrig bare NT de delte ut. 

Ingen frykt for kristne hos oss. Og det er ikke det at de deler ut en bibel jeg reagerer på. Det er organisasjonen deres, og måten de deler ut på. Altså hvor de er påtrengende og at de lever på en slik måte at mannen står over kvinnen, og penger står over budskap.

Ungdom blir redd en gjeng Bibel- menn? 

Hvor bor dere?  Er det et veldig begrenset område med veldig lite forskjellige mennesker? Da kan jeg forstå at de kan reagere, om ikke at de blir redde- diagnoser eller ei. Det virker på meg som om du legger dine tanker over på ungdommen. 

Hadde de blitt redd for selgere, tiggere og politikere også?  For de oppsøker jo også både ungdom og andre, selv om selgere helst går via andre kanaler. 

Anonymkode: 10b77...bb6

Det er ikke de som har kunnskap fra før som blir ofre for slike organisasjoner, det er de kunnskapsløse som er lette ofre for slike organisasjoner.

Så jo mer allergiske foreldrene er mot bibelkunnskap, jo lettere ofre er barna deres.

Anonymkode: 463ee...ccf

Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Ungdom blir redd en gjeng Bibel- menn? 

Hvor bor dere?  Er det et veldig begrenset område med veldig lite forskjellige mennesker? Da kan jeg forstå at de kan reagere, om ikke at de blir redde- diagnoser eller ei. Det virker på meg som om du legger dine tanker over på ungdommen. 

Hadde de blitt redd for selgere, tiggere og politikere også?  For de oppsøker jo også både ungdom og andre, selv om selgere helst går via andre kanaler. 

De går vel helst ikke til skolen de går på og er pågående. Hadde en tigger vært pågående på elevene rett utenfor skolen, så hadde så klart noen gjort noe med det.

Jeg synes det er merkelig at de oppfører seg som de gjør, og at de bevisst velger å stå ved en ungdomsskole og prakker på dem ei bok de takker nei til.

De går vel helst ikke til skolen de går på og er pågående. Hadde en tigger vært pågående på elevene rett utenfor skolen, så hadde så klart noen gjort noe med det.

Jeg synes det er merkelig at de oppfører seg som de gjør, og at de bevisst velger å stå ved en ungdomsskole og prakker på dem ei bok de takker nei til.

Du har rett. Tiggere er mer hensynsfulle mot yngre. Så det blir vel helst politikere å sammenligne med.

Du kan jo henvende deg til dem og si at du misliker dette? 

Men nå har de jo delt ut bøkene, så de vil vel ikke stå der og prakke på dem 5 Bibler til? 

Anonym bruker skrev (12 minutter siden):

Det er ikke de som har kunnskap fra før som blir ofre for slike organisasjoner, det er de kunnskapsløse som er lette ofre for slike organisasjoner.

Så jo mer allergiske foreldrene er mot bibelkunnskap, jo lettere ofre er barna deres.

De færreste fornuftige, normale mennesker blir ofre for denne organisasjonen i ale fall. De krever at du har mye penger, et ekteskap der mannen bestemmer, konene ikke jobber og ikke får delta foruten i sin egen koneavforeningen-forening, og der de har vippsnummer på førstesiden i bibelen. Sånn i tilfelle man vil gi en gave.

Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Er det å være merkelig en forseelse eller en forbrytelse?

Må det være en av delene for at man skal finne en situasjon merkelig?

Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Må det være en av delene for at man skal finne en situasjon merkelig?

Det må jo være merkelig for at det skal være merkelig. Men jeg lurer på om det å være merkelig er galt. Jeg er merkelig. Nei, seriøst, jeg kan få så mye rart for meg at jeg ikke forstår meg selv alltids en gang. Jeg er merkelig. Men er det galt å være merkelig?

Annonse

Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Det må jo være merkelig for at det skal være merkelig. Men jeg lurer på om det å være merkelig er galt. Jeg er merkelig. Nei, seriøst, jeg kan få så mye rart for meg at jeg ikke forstår meg selv alltids en gang. Jeg er merkelig. Men er det galt å være merkelig?

Ikke greit når det går utover andres ve og vel, og du bør forstå at noen føler det ukomfortabelt? 

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Ikke greit når det går utover andres ve og vel, og du bør forstå at noen føler det ukomfortabelt? 

Det er mye jeg føler er ukomfortabelt som ikke er andres feil. Hvis jeg oppdager en flekk på klærne mine, for eksempel. Jeg synes det er ukomfortabelt å bli tilbudt gratis et eller annet på butikken (de som skal steke eller koke noe på butikken for å presentere en eller annen ny vare, som gir bort gratis smaksprøver, jeg synes det er ukomfortabelt). Men det er jo ikke galt å gi bort noe gratis.

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Det er mye jeg føler er ukomfortabelt som ikke er andres feil. Hvis jeg oppdager en flekk på klærne mine, for eksempel. Jeg synes det er ukomfortabelt å bli tilbudt gratis et eller annet på butikken (de som skal steke eller koke noe på butikken for å presentere en eller annen ny vare, som gir bort gratis smaksprøver, jeg synes det er ukomfortabelt). Men det er jo ikke galt å gi bort noe gratis.

Ikke noe galt i å gi bort noe (gi bort er gratis, så det trenger ikke presisering). Det jeg reagerte på er at de ikke ga seg før de tok i mot. Det var altså ikke mulig å si nei. 

Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Ikke noe galt i å gi bort noe (gi bort er gratis, så det trenger ikke presisering). Det jeg reagerte på er at de ikke ga seg før de tok i mot. Det var altså ikke mulig å si nei. 

Vent litt, nå er du objektiv. Dette er bra! Nå har du noe å sette fingeren på. Dette er god kritikk. Helt ærlig, jeg synes du har et godt poeng her! Det kan du ta med videre til rektor på skolen.

"Jeg følte meg ukomfortabel", får ingen andre gjort stort med. "De ga seg ikke før det ble tatt imot, det var ikke mulig å si nei", er noe som kan kritiseres, noe som kan gjøres noe ved. Bra!

Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

Dette er ikke kritikk! Men du kan benytte denne hendelsen til å lære ungdommen din noe veldig viktig- å inneha autoritet til å sette grenser og si nei så det blir respektert. Å se folk i øynene og si : Jeg vil ikke ta i mot dette, så jeg sier nei takk. 

Og så gå. 

Vent litt, nå er du objektiv. Dette er bra! Nå har du noe å sette fingeren på. Dette er god kritikk. Helt ærlig, jeg synes du har et godt poeng her! Det kan du ta med videre til rektor på skolen.

"Jeg følte meg ukomfortabel", får ingen andre gjort stort med. "De ga seg ikke før det ble tatt imot, det var ikke mulig å si nei", er noe som kan kritiseres, noe som kan gjøres noe ved. Bra!

Det handlet ikke om at set var ukomfortabelt for meg. Det var ukomfortabelt for ungdommene. Jeg skrev for øvrig at de ikke godtok nei i HI. At du ikke oppdaget det før nå, får du ta på egen kappe. Å ta det med rektor vil neppe hjelpe. Hun har hverken gitt tillatelse eller invitert dem. 

Dette er ikke kritikk! Men du kan benytte denne hendelsen til å lære ungdommen din noe veldig viktig- å inneha autoritet til å sette grenser og si nei så det blir respektert. Å se folk i øynene og si : Jeg vil ikke ta i mot dette, så jeg sier nei takk. 

Og så gå. 

De som har normale barn kan det ja. Ikke alle har det. Og selv i gjenger hvor de er tøffere var det ikke mulig å si nei. 

Jeg synes ikke det er greit, og ville ikke likt det. Jeg ville kontaktet organisasjonen og gitt dem tilbakemelding om det. Ikke fordi ungene mine ikke tåler Jesus, men fordi å søke å påvirke barn på denne måten ikke er greit i mine øyne. Helt konkret ville jeg snakket med ungen om hvorfor noen forkynner, og at det er viktig for dem, og så ville nok boka blitt kastet. I vårt ateistiske hjem finnes både bibel og koran fra før, og vi snakker om de fleste livssyn. 

Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

At du ikke oppdaget det før nå, får du ta på egen kappe.

Åh åh åh, dette følte jeg var en ukomfortabel kommentar. Ikke bare det, men det er mistenkelig at du oppfører deg slik.

Burde du utestenges nå, synes du?

Det var argumentene du baserte deg på. "De var mistenkelige", "det var ukomfortabelt". Det får en faktisk ikke gjort noe med. "De tok ikke et nei for et nei", får en gjort noe med. Det er et godt argument. Du burde holdt deg til det argumentet. Alt det andre du kommer med får en faktisk ikke gjort noe med.

Iiiiik skrev (Akkurat nå):

Jeg synes ikke det er greit, og ville ikke likt det. Jeg ville kontaktet organisasjonen og gitt dem tilbakemelding om det. Ikke fordi ungene mine ikke tåler Jesus, men fordi å søke å påvirke barn på denne måten ikke er greit i mine øyne. Helt konkret ville jeg snakket med ungen om hvorfor noen forkynner, og at det er viktig for dem, og så ville nok boka blitt kastet. I vårt ateistiske hjem finnes både bibel og koran fra før, og vi snakker om de fleste livssyn. 

Dessverre forstår ikke mitt barn slike forklaringer. Men jeg har snakket med han så godt jeg kan. Men når vil han ikke gå hjem fra skolen fordi de kan stå der. Akkurat som da de droppet en gymtime i august, og han fortsatt er usikker på om de har gym eller ikke. Jeg må dagen før fortsatt fortelle at joda, de har gym på onsdager. Og nå må jeg hver dag i sikkert flere måneder fortelle at Neida, de står ikke der mer enn den ene dagen.

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Er det å være merkelig en forseelse eller en forbrytelse?

Anonym bruker skrev (45 minutter siden):

Anonym bruker skrev (33 minutter siden):

Anonym bruker skrev (19 minutter siden):

Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Åh åh åh, dette følte jeg var en ukomfortabel kommentar. Ikke bare det, men det er mistenkelig at du oppfører deg slik.

Det var argumentene du baserte deg på. "De var mistenkelige", "det var ukomfortabelt". Det får en faktisk ikke gjort noe med. "De tok ikke et nei for et nei", får en gjort noe med. Det er et godt argument. Du burde holdt deg til det argumentet. Alt det andre du kommer med får en faktisk ikke gjort noe med.

Pause i arkivet?

Anonymkode: 35cc7...255

Jeg har ikke skrevet at de var mistenkelige. Det er noe du finner på. At jeg følte ukomfortabelt er noe du finner på. At de kommer til en ungdomsskole, deres arena, og er påtrengende og gjør at ungdommer føler ubehag på egen skole fordi noen utenfra kommer, det noe de for gjort noe med. En annen gang. Og man kan si fra til denne organisasjonen at de oppførte uprofesjonelt overfor ungdommer. Altså får man gjort noe med det.

Hvos du synes kommentaren min var ukomfortabel, så kan gjøre som du gjorde, si fra. Og så kan jeg beklage at jeg fikk deg til å føle deg ukomfortabel. Og så kunne man gjøre noe med det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...