Gå til innhold

Hørt på den lokale kafeen

Anbefalte innlegg

Der jeg jobber

«jeg er glad jeg vokste opp på en tid der vi ikke hadde duppedingser til underholdning, og ikke hadde foreldre som passet på oss hele tiden»

Samtalen surrer videre. Og så etter en stund kommer dette

«husker du da Hansen-gutta tente på båten?»

«…»

«…»

«Nei, de skulle brenne noe gress, og så tok det fyr i båten. Ingen så det før det var overtent. Han minste av dem var jo inni båten, så han døde jo. Han ble vel bare 4 år.»

Og så ser de det ikke selv.

Jeg føler jo noen ganger at det hadde vært litt digg om barnas liv var litt mer som mitt da jeg var liten, da vi alte om kapp med biler, akte i bilveien osv uten tilsyn. Vi måtte stå vakter nederst i veien, og så var det greit. Men ingen gadd det. Vi laget snømann med ståtiss og snødamer med svææære pupper.

Men jeg skjønner jo at verden er blitt annerledes (farligere) og antakelig er det færre barn som dør fordi foreldre passer på dem. 

Jeg håper jeg klarer å se dette den gangen jeg er 75-80 år.

Tar du deg selv i å tenke slik noen ganger? Eller overhørt/hørt andre være så selvmotsigende?

Anonymkode: 7ef7c...5c1

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144444581-h%C3%B8rt-p%C3%A5-den-lokale-kafeen/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Verdeb er jo overhodet ikke blitt noe mindre farlig med alle mulige duppeditter. Du trekker noen rare sammenhenger.

Anonymkode: ac481...20a

Hvor skrev jeg at verden er blitt mindre farlig?

Det er veldig typisk at eldre mener "alt var bedre før"  og "alt er helt feil nå, spesielt med den oppvoksende generasjonen" 

Jeg har ofte skrevet her inne at vi ikke liker forandringer. Dette er et veldig typisk eksempel, og de ser ikke alle brikkene i bildet. Du ser også gode eksempler her inne, for å ta et mer nærliggende eksempel, når woke blir både misforstått og latterliggjort. Det er utrygt med nye holdninger, og det er romantisering av "da vi vokste opp" 

Når det gjelder å passe på barna, så ser de altså ikke hvordan endringene har vært i samfunnet. De tar avstand og vil ikke forstå og sette deg inn i. Så nei, de ser det ikke selv. 

Anonymkode: 07374...ccf

Det er ikke lenge siden et lite barn ble kjørt på og drept av en slektning og en liten gutt kom bort fra turfølget sitt og døde. 

Ukykker skjer nå som da. At det var sunnere for barn å få utforske verden mer i fred enn mange får nå er en diskusjon jeg syns er grei å ta. 

Anonymkode: 35066...029

Anonym bruker skrev (15 minutter siden):

Det er ikke lenge siden et lite barn ble kjørt på og drept av en slektning og en liten gutt kom bort fra turfølget sitt og døde. 

Ukykker skjer nå som da. At det var sunnere for barn å få utforske verden mer i fred enn mange får nå er en diskusjon jeg syns er grei å ta. 

Barn vet latterlig mye mer om verden nå. De får med seg nyheter, lærer mer om sosiologi og de er gode i språk og har mer kunnskap og erfaringer i forskjellig kultur.

Hvis du mener at "å utforske verden" betyr å klatre i trær og sykle fem km på lite trafikkert vei til bestevennen, så har du nok et poeng. Ellers må du gjerne korrigere meg, og utdype hva du mener med å utforske verden. 

Anonymkode: 07374...ccf

Annonse

Anonym bruker skrev (22 minutter siden):

Men de kan utforske i fred under oppsyn også. Klart ulykker skjer, og brannfaren minker kanskje fordi ungdommer ikke vet hvordan man tenner på fyrstikker. Men uansett, så skjedde det mange fler ulykker per antall før enn nå.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...