Gå til innhold

Hvilken allmennkunnskap er det skralt med hos deg?

Anbefalte innlegg

Vi har vel alle våre ting. I dette tilfellet velger jeg å definere allmennkunnskap som typisk sånne spørsmål man kan få i diverse quiz-er, TP ol. For min del har jeg et ganske høyt kunnskapsnivå innen litteratur, historie og naturvitenskap, men det står skikkelig dårlig til med kunnskapsnivået mitt innen sport og musikk. Geografi, politikk og underholdning er vel midt på treet vil jeg tro. Dere da?

Anonymkode: eee3c...916

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (22 minutter siden):

Vi har vel alle våre ting. I dette tilfellet velger jeg å definere allmennkunnskap som typisk sånne spørsmål man kan få i diverse quiz-er, TP ol. For min del har jeg et ganske høyt kunnskapsnivå innen litteratur, historie og naturvitenskap, men det står skikkelig dårlig til med kunnskapsnivået mitt innen sport og musikk. Geografi, politikk og underholdning er vel midt på treet vil jeg tro. Dere da?

Sport er jeg elendig på og jeg utmerker meg ikke i geografi heller

Anonymkode: 4cf64...be1

Annonse

Jeg er voksen, så noe geografi har jeg fått med meg gjennom livet, men alle de tingene mange pugget på skolen er jeg elendig i.

Hadde vikar på vikar i "o-fag" gjennom hele barneskolen så vi tegnet rever og koste oss med sånne ting mens andre skoler pugget høyeste fjell, lengste fjell, fylker, hovedstader og allverdens annet.

Anonymkode: ab139...81d

Film og sport vil jeg si at jeg er nærmest helt blank på. Jeg er god i historie, og i det ligger en god del kunnskap i kultur, litteratur og tildels politikk også. Det eneste jeg alltid er helt overlegen i er naturfag, og hvis det er spørsmål om psykologi. Jeg kan om filosofiske retninger og noen filosofer, men der vet jeg ikke om jeg vet mindre enn de fleste. 

Anonymkode: e295c...4db

Jeg synes mye av det dere nevner ikke er i kategorien allmennkunnskap. Og jeg oppfatter heller ikke de som er quiz-nerder som typiske allmenvitere. De har en helt annen dybdekunnskap rundt hvert enkelt tema.

Ja alle bør vite at Galdhøpiggen er Norges høyeste fjell, men hvor høyt det er med og uten snø tilhører ikke allmennkunnskap.

Psykologi allmennkunnskap? Nei

Naturfaglig kunnskap? Tja, en del overflatekunnskap er allment for alle som har fullført ungdomsskolen. Men føler man seg dårlig i noe så er det som regel fordi man ikke har dybdekunnskap i temaet.

Anonymkode: 17e9c...cc1

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Jeg synes mye av det dere nevner ikke er i kategorien allmennkunnskap. Og jeg oppfatter heller ikke de som er quiz-nerder som typiske allmenvitere. De har en helt annen dybdekunnskap rundt hvert enkelt tema.

Ja alle bør vite at Galdhøpiggen er Norges høyeste fjell, men hvor høyt det er med og uten snø tilhører ikke allmennkunnskap.

Naturfaglig kunnskap? Tja, en del overflatekunnskap er allment for alle som har fullført ungdomsskolen. Men føler man seg dårlig i noe så er det som regel fordi man ikke har dybdekunnskap i temaet.

Jeg tror at du har misset ganske grundig hva allmennkunnskap er. 

For å svare på spørsmålet så kan jeg litt om utrolig mye, men jeg er ikke spesielt god på noe eksakt emne. Dvs at jeg er ganske god på allmennkunnskap generelt, kanskje.  

Anonymkode: 55d6f...931

Annonse

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

HI skrev vel at hun definerte allmennkunnskap som spørsmål man kan gå quiz eller TP. Der er naturvitenskap og kultur/religion temaer når jeg deltar i hvert fall. 

Musikk. Jeg elsker å høre musikk og å synge, men er elendig på artister, låtskrivere og låttitler. 

Ellers er jeg en god allmennviter. Kan litt om det meste, dybdekunnskap på flere områder (som noen etterlyste) og en utrolig god gjetter. 

Syns det er gøy med quiz og spill som TP og Geni. 

Anonym bruker skrev (12 timer siden):

Sport..Det er der jeg ryker ift TP altså🥲

Sport og musikk. Sport interesserer meg såpass lite, og jeg syns det er fryktelig lite viktig. Musikk og musikkhistorie føler jeg er viktigere, og jeg kan noe, men ryker ofte om det kommer til pop og litt nyere musikk.

Anonymkode: 13785...09f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...