Anonym bruker Skrevet 7. desember 2023 #1 Skrevet 7. desember 2023 Hos meg står det inntekt 350.000(har 570.000). Hos søsteren min står det 52.000 i inntekt. Hun har 320.000. Hva er poenget? Og er dette noe folk må endre, som skattemeldingen og skattekortet? Anonymkode: 6a6af...1e1
Anonym bruker Skrevet 7. desember 2023 #2 Skrevet 7. desember 2023 Anonym bruker skrev (39 minutter siden): Hos meg står det inntekt 350.000(har 570.000). Hos søsteren min står det 52.000 i inntekt. Hun har 320.000. Hva er poenget? Og er dette noe folk må endre, som skattemeldingen og skattekortet? Anonymkode: 6a6af...1e1 Det er netto inntekt - altså den inntekten du skatter av etter at alle fradragene er trukket fra Anonymkode: 2ec63...c1a
Gjest Danida Skrevet 7. desember 2023 #3 Skrevet 7. desember 2023 Poenget er åpenhet i samfunnet. Hemmelige formuer er ikke greit. "Må endre"? Hva tenker du du skal endre, inntekten din eller skatteetatens regelverk?
Anonym bruker Skrevet 7. desember 2023 #4 Skrevet 7. desember 2023 Anonym bruker skrev (23 minutter siden): Det er netto inntekt - altså den inntekten du skatter av etter at alle fradragene er trukket fra Anonymkode: 2ec63...c1a 😳 men det er jo fortsatt veldig stor differanse. Kan det stemme? Foreldrefradrag er vel historie? Så hvilke andre fradrag kan utgjøre 200 og 300 tusen? Anonymkode: 6a6af...1e1
Anonym bruker Skrevet 7. desember 2023 #5 Skrevet 7. desember 2023 Danida skrev (Akkurat nå): Poenget er åpenhet i samfunnet. Hemmelige formuer er ikke greit. "Må endre"? Hva tenker du du skal endre, inntekten din eller skatteetatens regelverk? Åpenhet ovenfor naboen liksom? Hva tror du jeg mener? Har jeg spurt om jeg må endre skatteetatens regelverk? På samme måte som man endrer skattekortet sitt om det er feil, så lirer jeg på om man har ansvar for å endre skattelisten? Er det i det hele tatt mulig? Et kjapt googlesøk viser at man må ta tallene på skattelistene med en stor klype salt, så om du vil være spydig pg nedlatende kan du være det et annet sted. Anonymkode: 6a6af...1e1
Gjest Danida Skrevet 7. desember 2023 #6 Skrevet 7. desember 2023 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Åpenhet ovenfor naboen liksom? Hva tror du jeg mener? Har jeg spurt om jeg må endre skatteetatens regelverk? På samme måte som man endrer skattekortet sitt om det er feil, så lirer jeg på om man har ansvar for å endre skattelisten? Er det i det hele tatt mulig? Et kjapt googlesøk viser at man må ta tallene på skattelistene med en stor klype salt, så om du vil være spydig pg nedlatende kan du være det et annet sted. Anonymkode: 6a6af...1e1 Er det spydig å anta at du kjenner lovverket i Norge og vet at det ikke er du som bestemmer skattesatsene...? Ja, åpenhet overfor både naboer og alle andre.
Anonym bruker Skrevet 7. desember 2023 #7 Skrevet 7. desember 2023 Anonym bruker skrev (4 minutter siden): 😳 men det er jo fortsatt veldig stor differanse. Kan det stemme? Foreldrefradrag er vel historie? Så hvilke andre fradrag kan utgjøre 200 og 300 tusen? Anonymkode: 6a6af...1e1 Du skal finne igjen tallene i skattemeldingen din. Der ser du hva du skal skatte for. I skattemeldingen står også hva du har betalt i skatt. Skattelisten kan ikke endres. De kommer direkte fra skattemeldingen. Er alt der korrekt er ting i orden. Alle sine inntekter er justert så alle tjener mer enn det skattelistene viser. Anonymkode: 2ec63...c1a
Anonym bruker Skrevet 7. desember 2023 #8 Skrevet 7. desember 2023 Anonym bruker skrev (4 minutter siden): Åpenhet ovenfor naboen liksom? Hva tror du jeg mener? Har jeg spurt om jeg må endre skatteetatens regelverk? På samme måte som man endrer skattekortet sitt om det er feil, så lirer jeg på om man har ansvar for å endre skattelisten? Er det i det hele tatt mulig? Et kjapt googlesøk viser at man må ta tallene på skattelistene med en stor klype salt, så om du vil være spydig pg nedlatende kan du være det et annet sted. Anonymkode: 6a6af...1e1 Det oppleves nok ikke så viktig med åpenhet mot gjennomsnittsnordmannen, men det er viktig med åpenhet med tanke på lederlønninger; hva offentlige topper etc. tjener. Anonymkode: 2ec63...c1a
Anonym bruker Skrevet 7. desember 2023 #9 Skrevet 7. desember 2023 Danida skrev (46 minutter siden): Er det spydig å anta at du kjenner lovverket i Norge og vet at det ikke er du som bestemmer skattesatsene...? Ja, åpenhet overfor både naboer og alle andre. "Og er dette noe folk må endre, som skattemeldingen og skattekortet?" Ja, du er uten tvil spydig og ekkel. Evt bare vrang og tolket innlegget mitt feil med vilje for å hevde deg selv. Hvorfor anta at noen kjenner ulike lovverk når de faktisk spør et spørsmål som viser at de ikke gjør det? Og som du ser av setningen jeg siterer fra HI, "å bestemme skattesatsene" var det aldri snakk om. Anonymkode: 6a6af...1e1
Anonym bruker Skrevet 7. desember 2023 #10 Skrevet 7. desember 2023 Anonym bruker skrev (49 minutter siden): Du skal finne igjen tallene i skattemeldingen din. Der ser du hva du skal skatte for. I skattemeldingen står også hva du har betalt i skatt. Skattelisten kan ikke endres. De kommer direkte fra skattemeldingen. Er alt der korrekt er ting i orden. Alle sine inntekter er justert så alle tjener mer enn det skattelistene viser. Anonymkode: 2ec63...c1a Ok, takk for forklaring 😊😊😊 Anonymkode: 6a6af...1e1
Anonym bruker Skrevet 7. desember 2023 #11 Skrevet 7. desember 2023 Anonym bruker skrev (47 minutter siden): Det oppleves nok ikke så viktig med åpenhet mot gjennomsnittsnordmannen, men det er viktig med åpenhet med tanke på lederlønninger; hva offentlige topper etc. tjener. Anonymkode: 2ec63...c1a Ok, skjønner 😊 Anonymkode: 6a6af...1e1
Anonym bruker Skrevet 7. desember 2023 #12 Skrevet 7. desember 2023 Anonym bruker skrev (30 minutter siden): "Og er dette noe folk må endre, som skattemeldingen og skattekortet?" Ja, du er uten tvil spydig og ekkel. Evt bare vrang og tolket innlegget mitt feil med vilje for å hevde deg selv. Hvorfor anta at noen kjenner ulike lovverk når de faktisk spør et spørsmål som viser at de ikke gjør det? Og som du ser av setningen jeg siterer fra HI, "å bestemme skattesatsene" var det aldri snakk om. Anonymkode: 6a6af...1e1 Du legger jammen meg mye rart i kommentaren hennes. Anonymkode: 0ba5b...812
Anonym bruker Skrevet 7. desember 2023 #13 Skrevet 7. desember 2023 Anonym bruker skrev (43 minutter siden): Du legger jammen meg mye rart i kommentaren hennes. Anonymkode: 0ba5b...812 Nei, jeg kommenterer nøyaktig det hun skriver. Anonymkode: 6a6af...1e1
Gjest Danida Skrevet 7. desember 2023 #14 Skrevet 7. desember 2023 Anonym bruker skrev (3 timer siden): "Og er dette noe folk må endre, som skattemeldingen og skattekortet?" Ja, du er uten tvil spydig og ekkel. Evt bare vrang og tolket innlegget mitt feil med vilje for å hevde deg selv. Hvorfor anta at noen kjenner ulike lovverk når de faktisk spør et spørsmål som viser at de ikke gjør det? Og som du ser av setningen jeg siterer fra HI, "å bestemme skattesatsene" var det aldri snakk om. Anonymkode: 6a6af...1e1 Herregud. Først er det Black Week og så er det Hårsår-Uka.
Anonym bruker Skrevet 8. desember 2023 #15 Skrevet 8. desember 2023 Neida. Skattelisten viser alminnelig inntekt, kort forklart hva du har tjent - fradrag (minstefradrag, personfradrag, rentefradrag mm + renteinntekt, utbytte osv). Ta en titt på skattemeldingen din, så vil du se hvordan de regner ut din alminnelige inntekt, hvilke fradrag du har. Den viser ikke personinntekten, som er grunnlaget for pensjon og trygd. Anonymkode: 5df31...ad7
Anonym bruker Skrevet 8. desember 2023 #16 Skrevet 8. desember 2023 Danida skrev (8 timer siden): Poenget er åpenhet i samfunnet. Hemmelige formuer er ikke greit. "Må endre"? Hva tenker du du skal endre, inntekten din eller skatteetatens regelverk? Hva mener du er ugreit med hemmelige formuer egentlig? Det var en faktisk problemstilling før søk i skattelistene ble loggført, at kriminelle søkte opp velformuende personer for å kartlegge hvem det lønnet seg å «rane», så til en viss grad er jeg ikke helt enig i denne åpenheten. Nyttig med innsikt i trender og åpenhet, bare ikke på bekostning av privatlivets fred. Jeg har selv møtt ett eksempel på en forsmådd ektemann som mente kona skjulte en bankkonto, i realiteten er det verdien av arbeidende kapital for selskapet hun eier. Det er en utfordring at folk som ikke skjønner skatt, søker opp andre for å mene noe om noe de ikke forstår. Anonymkode: 5df31...ad7
Anonym bruker Skrevet 8. desember 2023 #17 Skrevet 8. desember 2023 Anonym bruker skrev (3 timer siden): Hva mener du er ugreit med hemmelige formuer egentlig? Det var en faktisk problemstilling før søk i skattelistene ble loggført, at kriminelle søkte opp velformuende personer for å kartlegge hvem det lønnet seg å «rane», så til en viss grad er jeg ikke helt enig i denne åpenheten. Nyttig med innsikt i trender og åpenhet, bare ikke på bekostning av privatlivets fred. Jeg har selv møtt ett eksempel på en forsmådd ektemann som mente kona skjulte en bankkonto, i realiteten er det verdien av arbeidende kapital for selskapet hun eier. Det er en utfordring at folk som ikke skjønner skatt, søker opp andre for å mene noe om noe de ikke forstår. Anonymkode: 5df31...ad7 Dette er ikke noe større problem i dag så vidt jeg har funnet ut av. Det virker som det er verst for de "vanlige folk" som tjener bra,- men som føler de tjener dårlig og som gjerne klager over dyrtid og at de må kutte ditt og datt også viser skattelistene at de har inntekt på over en million (begge to) og nettoformue begge i tillegg..Akkurat dette er for min del helt ubetydelig, synes folk de har dårlig råd, så gjør de det. Endrer ikke MIN situasjon eller forhold til naboen om det viser seg de tjener 4gangen det vi har.... Det jeg synes er viktig i et samfunn hvor vi bestreber minst mulige forskjeller (det er lov å være rik og det vil alltid være noen som er fattige,- men forskjellene skal være minrdre enn i Amerika, eller Quatar, og ønske er at flertallet er midt mellom de aller rikeste og de aller fattigste) er at "alle" kan se hva sjefen/sjefene tjener. Hva har politikerne som styrer landet i inntekt og formue, eller andre i viktige posisjoner. SJefen går jo på at "undersåttene" skal kunne "sjekke" om det er sant at bedriften går så på ræva som sjefen sier, derfor kan de ikke få bedre lønn, eller det må kuttes ned på goder i hytt og pine, men så har han/hun selv millioner i lønn og utbytte (som et eksempel). Personer i viktige posisjoner kan det være viktig å vite om da disse skal gjenspeile samfunnet (særlig politikere) og det kan si litt om deres holdninger til hvordan et samfunn kan bli best mulig. Norges Bank sjef, eller sjef i NRK, Oljefondet osv bør også offentliggjøres. Man skjønner disse har høy lønn, men det går på å føle utviklingen av lønna deres. Øker den uforholdsmessig mye? 5% lønnsøkning på 10 mill er mer enn 5% på 350 000..... Også har vi andre "topper". Som nå, alle streber, ting bli dyrere fordi "man må" øke prisene for å overleve. Og lakseoppdrettere som ville gå konk om grunnrenteskatt ble innført og frøs alt av investeringer (som førte at en del nye anlegg eller utbygging av foredlingsanlegg ble avlyst og folk som skulle jobbe der ,- ikke fikk jobb) fordi de ville ikke ha råd til de (og som etter årets rekordtall kunne fortelle at til tross for all-timehigh overskudd så var det ikke planlagt noe større investeringer i nær framtid da det ikke var noe behov for det...)... Også er det jammen daglivarebaronene og laksekongene som har økt formuene sine mest i år gitt. Sånne ting er viktig å vite...Det er små marginer i daglivare, men volum er så fryktelig stort, fordelt på så få hender at det blir enorme summer til slutt. Og grunnrenteskatten slo ikke så hardt likevel, ikke bare grunnet svak krone men økt ekstport fordi mange land ønsker laks, men de ønsker ikke laksemerer utenfor kysten sin pga forurensing.......... Derfor er det viktig å vite hva slike tjener, man trenger ikke å synes synd i de selv om de får økt formuen litt mindre enn enn de trodde de ville! For å sette ting litt på spissen. Jeg har et litt mer nyansert syn på ting (rike, fattige, lønn, fortjent lønn, formuer osv) men for å vise hvorfor jeg mener det er viktig at iallefall NOEN sine lønninger og formuer er offentlig så har jeg forenklet det litt. Anonymkode: 65d7d...a11
Anonym bruker Skrevet 8. desember 2023 #18 Skrevet 8. desember 2023 Anonym bruker skrev (1 time siden): Dette er ikke noe større problem i dag så vidt jeg har funnet ut av. Det virker som det er verst for de "vanlige folk" som tjener bra,- men som føler de tjener dårlig og som gjerne klager over dyrtid og at de må kutte ditt og datt også viser skattelistene at de har inntekt på over en million (begge to) og nettoformue begge i tillegg..Akkurat dette er for min del helt ubetydelig, synes folk de har dårlig råd, så gjør de det. Endrer ikke MIN situasjon eller forhold til naboen om det viser seg de tjener 4gangen det vi har.... Det jeg synes er viktig i et samfunn hvor vi bestreber minst mulige forskjeller (det er lov å være rik og det vil alltid være noen som er fattige,- men forskjellene skal være minrdre enn i Amerika, eller Quatar, og ønske er at flertallet er midt mellom de aller rikeste og de aller fattigste) er at "alle" kan se hva sjefen/sjefene tjener. Hva har politikerne som styrer landet i inntekt og formue, eller andre i viktige posisjoner. SJefen går jo på at "undersåttene" skal kunne "sjekke" om det er sant at bedriften går så på ræva som sjefen sier, derfor kan de ikke få bedre lønn, eller det må kuttes ned på goder i hytt og pine, men så har han/hun selv millioner i lønn og utbytte (som et eksempel). Personer i viktige posisjoner kan det være viktig å vite om da disse skal gjenspeile samfunnet (særlig politikere) og det kan si litt om deres holdninger til hvordan et samfunn kan bli best mulig. Norges Bank sjef, eller sjef i NRK, Oljefondet osv bør også offentliggjøres. Man skjønner disse har høy lønn, men det går på å føle utviklingen av lønna deres. Øker den uforholdsmessig mye? 5% lønnsøkning på 10 mill er mer enn 5% på 350 000..... Også har vi andre "topper". Som nå, alle streber, ting bli dyrere fordi "man må" øke prisene for å overleve. Og lakseoppdrettere som ville gå konk om grunnrenteskatt ble innført og frøs alt av investeringer (som førte at en del nye anlegg eller utbygging av foredlingsanlegg ble avlyst og folk som skulle jobbe der ,- ikke fikk jobb) fordi de ville ikke ha råd til de (og som etter årets rekordtall kunne fortelle at til tross for all-timehigh overskudd så var det ikke planlagt noe større investeringer i nær framtid da det ikke var noe behov for det...)... Også er det jammen daglivarebaronene og laksekongene som har økt formuene sine mest i år gitt. Sånne ting er viktig å vite...Det er små marginer i daglivare, men volum er så fryktelig stort, fordelt på så få hender at det blir enorme summer til slutt. Og grunnrenteskatten slo ikke så hardt likevel, ikke bare grunnet svak krone men økt ekstport fordi mange land ønsker laks, men de ønsker ikke laksemerer utenfor kysten sin pga forurensing.......... Derfor er det viktig å vite hva slike tjener, man trenger ikke å synes synd i de selv om de får økt formuen litt mindre enn enn de trodde de ville! For å sette ting litt på spissen. Jeg har et litt mer nyansert syn på ting (rike, fattige, lønn, fortjent lønn, formuer osv) men for å vise hvorfor jeg mener det er viktig at iallefall NOEN sine lønninger og formuer er offentlig så har jeg forenklet det litt. Anonymkode: 65d7d...a11 Jeg tror jammen ikke at jeg har lest så mye vrøvl på denne side av nyttår. Fascinerende med så dårlig forståelse av samfunnet man lever i. Anonymkode: 697ef...3f7
Anonym bruker Skrevet 8. desember 2023 #19 Skrevet 8. desember 2023 Anonym bruker skrev (12 minutter siden): Jeg tror jammen ikke at jeg har lest så mye vrøvl på denne side av nyttår. Fascinerende med så dårlig forståelse av samfunnet man lever i. Anonymkode: 697ef...3f7 I alle dager, du får komme med noe mer fornuftig selv da. Anonymkode: 934d7...67b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå