Gå til innhold

Takk til Danmark!

Anbefalte innlegg

Anonym bruker skrev (8 timer siden):

En annen ting er at Danmark nå har spyttet Sverige i trynet for nå må jo de også forby dette om de skal klare å slikke Erdogan sin ræv lenge nok til at han godkjenner de i NATO. 

Anonymkode: 52a8a...16a

Sverige har faktisk påført seg selv enorme problemer. De har også gjort hele Scandinavia mer utrygt. Jeg tror ikke du skal bebreide noen for å ha "soyttet" på dem. For en merkelig uttalelse all den tid situasjonen er som den er i Norden. Mye pga Sveriges feilslåtte politikk og totalt manglende evne til å løse problemene de har fått. 

Anonymkode: 7a542...272

Fortsetter under...

Leste litt mer om den loven nå og om det er del av et kunstverk så er det lov å brenne, ødelegge og pisse på koranen. Det er også love å tulle med religionen så jeg vet ikke hvor mye den loven egentlig beskytter noe som helst.

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Sverige har faktisk påført seg selv enorme problemer. De har også gjort hele Scandinavia mer utrygt. Jeg tror ikke du skal bebreide noen for å ha "soyttet" på dem. For en merkelig uttalelse all den tid situasjonen er som den er i Norden. Mye pga Sveriges feilslåtte politikk og totalt manglende evne til å løse problemene de har fått. 

Nå snakket jeg ikke om de kriminelle nettverkene men det at Erdogal hele tiden bruker hver en fis for å tyne Sverige lengst mulig.

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Leste litt mer om den loven nå og om det er del av et kunstverk så er det lov å brenne, ødelegge og pisse på koranen. Det er også love å tulle med religionen så jeg vet ikke hvor mye den loven egentlig beskytter noe som helst.

Jeg tror ikke at det plutselig blir flere kunstuttrykk hvor de brenner Koranen. Kunst er fritatt det meste, og det er helt greit. Kunst vil gjerne provosere, men det er ikke hat. 

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Nå snakket jeg ikke om de kriminelle nettverkene men det at Erdogal hele tiden bruker hver en fis for å tyne Sverige lengst mulig.

Vi i vesten må også respektere hva kultur er andre steder og skjønne betydningen den har, istedenfor å tråkke på den. Vi hadde nok oppfatter det som truende hvis et land gjentatte ganger brant Norske Lover og flagget vårt. Fordi det oppfattes som trusler å ytre seg på den måten. Og jeg tenker at religionen har veldig mye med identiteten til mennesker å gjøre. Tråkker man på religionen ved å brenne Koranen osv, så oppleves det som at vi tråkker på menneskene.

Vi i vesten har litt tungt for det noen ganger. 

Anonym bruker skrev (12 timer siden):

Lovteksten sier en ting. Praktiseringen av den er noe annet. Derfor kan man si at det er bedre beskyttelse i loven for de med ikke-vestlig bakgrunn og religion. Har du noen gang sett at det særlige vernet er benyttet i en situasjon der en ikke-vestlig har kommet med hatefulle ytringer mot en hvits hudfarge? Eller at en som går til andres med hatefulle ytringer mot kristne straffes på samme måte som en som kommer med hatefulle ytringer mot muslimer eller jøder? Lovteksten er en ting. Tolkningen av den er noe annet. Nå har ikke jeg lenger lovdata pro, men om noen har den, så kan de jo se på forarbeidene og se om de klare å finne presiseringen der.

Anonymkode: f8a3f...7f3

Det står jo ikke noe sted at noen bestemt religion er unntatt fra lovverket, da. 

Annonse

Danida skrev (9 timer siden):

Det står jo ikke noe sted at noen bestemt religion er unntatt fra lovverket, da. 

Nei, men i praksis er det mye verre å si «jævla muslim» eller «jævla jøde» enn å si «jævla kristne hore! Du skulle bært hengt»

Anonym bruker skrev (18 timer siden):

Vi i vesten må også respektere hva kultur er andre steder og skjønne betydningen den har, istedenfor å tråkke på den. Vi hadde nok oppfatter det som truende hvis et land gjentatte ganger brant Norske Lover og flagget vårt. Fordi det oppfattes som trusler å ytre seg på den måten. Og jeg tenker at religionen har veldig mye med identiteten til mennesker å gjøre. Tråkker man på religionen ved å brenne Koranen osv, så oppleves det som at vi tråkker på menneskene.

Nei ikke så lenge den religionen gjør at folk blir fengslet, hengt eller har null frihet. Tyrkia er ikke et ekstremt muslimsk land, men det har blitt mer de siste årene. Ta Iran, skal man respektere at presteskapet der henger barn fordi de sa sin mening om hijab eller gjør små ulovlige ting? Hamidreza Azari var 17 år gammel, han hadde havnet i slåsskamp som 16 åring og ble hengt for et par uker siden. Jeg har full respekt for Iransk kultur om man får bort presteskapet. 

Så i protest mot slike ting bør det være lov å tenne på en hel palle med koranen utenfor den Iranske ambassaden. For det er den boken presteskapet begrunner straffen på.

Hva med kvinner i Afganistan som nå ikke lenger får gå på skole fordi de 'troende' der har bestemt det? 

Kun det siste årene er det blitt litt bedre for kvinner i Saudi Arabia, men det er nok helst bare for syns skyld. 

Selv om man ikke støtter Sian så er de nyttige idioter. De viser at mange som bor i Norge heller respekterer en eventyrbok enn norske lover. 

Anonym bruker skrev (19 timer siden):

Så kan du jo lese litt hva IslamNet som har 2000 betalende medlemmer og mange følger hva de sier om å respektere norsk kultur +++ 

De skal ikke selge alkohol eller svinekjøtt.

https://www.islamqa.no/livsstil-og-dagligliv/okonomi-og-finans/er-det-tillatt-a-selge-noe-som-er-haram-som-svinekjott-til-ikke-muslimer

Kvinner som var blitt gravid ved voldtekt, kunne sammen med familien bli enig om abort, men det beste var om hun bar frem barnet også skulle menigheten ta vare på barnet. Hun burde også blir giftet bort så fort som mulig. 

De som har konvertert til islam bør ikke besøke familien i julen, for det er haram. 

Danida skrev (På 8.12.2023 den 0.58):

Men blasfemi og bokbrenning er to ulike ting. 

Det er ikke hvilken som helst bok og de som blir støtt av dette, blir det vel mest pga av religiøs overbevisning. Hva ellers er begrunnelsen til de som brenner ned land pga koranbrenning, enn religiøs fanatisme?

Anonymkode: 75431...508

Anonym bruker skrev (På 8.12.2023 den 8.44):

Takk Danmark! ❤️ Det trenges en lov som tar i var de svake og utsatte i samfunnet. Det er ikke mange som står for islamofobi, men de som gjør det burde virkelig bli tatt tak i. Lurer på om Norge vil komme etter? Når jeg ser en del av stuntene til sian så er det tydelig at det trenges en slik lov her også i alle fall.

Anonymkode: d5ac6...998

Er det komministofobi å brenne Marx’ skrifter, fordi man syns ideene hans er farlige? Dette argumentet er der ikke hold i. 

Anonym bruker skrev (På 9.12.2023 den 12.38):

Det er ikke hvilken som helst bok og de som blir støtt av dette, blir det vel mest pga av religiøs overbevisning. Hva ellers er begrunnelsen til de som brenner ned land pga koranbrenning, enn religiøs fanatisme?

Det spiller ingen rolle, blasfemi og brenning av (religiøse) bøker er ikke det samme. Det KAN være blasfemi å brenne skrifter, men blasfemi kan være så mye annet. Og det kan finnes legitime grunner til å brenne de gjeldende skriftene. 

En "blasfemiparagraf" er noe annet enn et konkret forbud mot å bruke bokbrenning som sosial provokasjon.

Anonym bruker skrev (På 9.12.2023 den 7.04):

Nei, men i praksis er det mye verre å si «jævla muslim» eller «jævla jøde» enn å si «jævla kristne hore! Du skulle bært hengt»

Dette er en påstand som ikke har belegg.

Annonse

Danida skrev (9 timer siden):

Det spiller ingen rolle, blasfemi og brenning av (religiøse) bøker er ikke det samme. Det KAN være blasfemi å brenne skrifter, men blasfemi kan være så mye annet. Og det kan finnes legitime grunner til å brenne de gjeldende skriftene. 

En "blasfemiparagraf" er noe annet enn et konkret forbud mot å bruke bokbrenning som sosial provokasjon.

Hvilken intensjon bokbrenneren har kan vel være vanskelig å bestemme? Dersom jeg hadde brent boken, så hadde det vært fordi jeg oppfatter den, som Sam Harris sa, The mother lode of bad ideas. Jeg hadde ikke gjort det som sosial provokasjon. De som hadde reagert med fatwa mot meg, hadde vel gjort dette med utgangspunkt i at handlingen min var blasfemisk? Eller tror du jeg hadde risikert livet mitt, fordi noens følelser hadde blitt såret av «hatet» mitt?

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Hvilken intensjon bokbrenneren har kan vel være vanskelig å bestemme? Dersom jeg hadde brent boken, så hadde det vært fordi jeg oppfatter den, som Sam Harris sa, The mother lode of bad ideas. Jeg hadde ikke gjort det som sosial provokasjon. De som hadde reagert med fatwa mot meg, hadde vel gjort dette med utgangspunkt i at handlingen min var blasfemisk? Eller tror du jeg hadde risikert livet mitt, fordi noens følelser hadde blitt såret av «hatet» mitt?

Men det du skriver her er med på vise galskapen. At folk flest tør ikke å brenne eller tulle med den boken fordi man risikerer å bli drep av det. Hvordan ble det slik at man risikerer livet ved å rive ut en side av en bok man selv eier? Det her er forferdelig skremmende. 

Anonym bruker skrev (11 timer siden):

Men det du skriver her er med på vise galskapen. At folk flest tør ikke å brenne eller tulle med den boken fordi man risikerer å bli drep av det. Hvordan ble det slik at man risikerer livet ved å rive ut en side av en bok man selv eier? Det her er forferdelig skremmende. 

Anonym bruker skrev (12 timer siden):

Intensjonen blir jo vurdert. Gjør du det på scenen (kunst ble nevnt her) så er det jo åpenbart at intensjonen er kunstnerisk. Hvis du gjør som Rasmus Paludan og stiller deg utenfor en moské på fredagen, kan man ikke tolke det som annet enn provokasjon.

Hvis du hadde brent boken fordi du ikke liker innholdet, er du jo like  dum som nazistene. Tankene i ei bok blir ikke borte selv om det fysiske formatet forsvinner. 

Danida skrev (1 time siden):

Intensjonen blir jo vurdert. Gjør du det på scenen (kunst ble nevnt her) så er det jo åpenbart at intensjonen er kunstnerisk. Hvis du gjør som Rasmus Paludan og stiller deg utenfor en moské på fredagen, kan man ikke tolke det som annet enn provokasjon.

Hvis du hadde brent boken fordi du ikke liker innholdet, er du jo like  dum som nazistene. Tankene i ei bok blir ikke borte selv om det fysiske formatet forsvinner. 

Også dumme mennesker har rett til å ytre seg!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...