Gå til innhold

Er det sant at de fleste ikke har vondt hver dag?

Anbefalte innlegg

Legen spurte meg om smertenivå i dag (jeg utredes om dagen for noe nevrologisk), og jeg svarte «Njæ, bare det vanlige» hvorpå han sier at det vanlige nivået er null.

Er det faktisk sånn at folk flest ikke har vondt her eller der en eller flere ganger om dagen? Syns jeg hører folk nevne vondter og div «hele tiden». Ryggsmerter, magevondt, et vondt kne etc.

Ut av det har jeg aldri tenkt over at det jeg opplever er unormalt. Kan ikke huske en eneste dag fra så tidlig jeg kan huske at jeg ikke har hatt smerter.

Anonymkode: 3dede...eb3

Fortsetter under...

Jeg har vondt hver dag mer eller mindre hele tiden. Hatt det så lenge jeg husker, også når jeg var barn.

Vet ikke hvor normalt det er, aldri blitt utredet for noe som helse.

Noen dagen er det så vondt at det er vanskelig å komme seg opp av sengen, andre dagen er det bare en konstant murring

Anonymkode: ff70f...137

Hæ?  Det er vel ikke vanlig å ha smerter vel?  Har ikke vondt noe sted hver dag, langt fra også. Rareste jeg har hørt. Men jeg kan forstå at hvis man er vant til noe fra barndom, så kan man tro at det er vanlig da. 

Anonymkode: bf8e9...b35

Jeg har vondt hver dag, kan omtrent ikke huske lenger, hvordan det er å ikke ha vondt. Jeg tror kanskje det er vanligere enn man skulle tro, men det er som en annen her sier at det er mer vanlig j o eldre man blir. Og mange har sykdommer og skader som gir smerter, uansett hvor gammel man er.

Anonymkode: a7150...1ac

Annonse

Rimelig blandet på hva man anser som normalt smertenivå med andre ord 😅

tusen takk for svar alle sammen. Jeg er 26, om det har noe å si. Har vondt hele tiden, våkner av det om nettene og det forstyrrer dagene mine. Men ser at flere opplever mye av det samme, så kan kanskje si det er litt 50/50 hva man mener er normalt nivå? 

Hi

Fy søren så deilig det hadde vært med bare en hel dag uten vondt noen steder. Har dessverre vondter både her og der. Har stort sett alltid mer eller mindre vondt i skuldre/nakke i tillegg til diverse småvondter her og der. For meg er det normalt og har vært slik så lenge jeg kan huske. Lever greit med det, men er slitsomt til tider.

Anonymkode: 3ff2c...300

Tror ikke det er mest vanlig å ha det altså, men vi er mange som har det.

Leste akkurat om ei med ME sol utsatte å ringe legevakt da hun ble syk, for selv om hun hadde feber var jo ikke smertene i kroppen verre enn hun var vant med. Hun holdt på å dø av sepsis, og på sykehuset var de sjokkert over at hun ikke var mer påvirket av smertene. 

Så man venner seg til smerter om man er vant til det

Jeg er av de som ikke aner hva en smertefri dag er....

Anonymkode: 55e81...043

Vel legen min sa at det er vanlig med vondter her og der daglig. Men direkte evigvarende smerte er ikke vanlig nei.

jeg har som regel vondter i ryggen hver dag,  Litt hodepine , vondt i kjeve, stiv nakke osv osv. alt dette er igjen naturlig da jeg har en jobb hvor jeg sitter mye på rompa, er litt overvektig og trener ikke.

men typ ha typ vondt så du knasker Paracet daglig er jo ikke vanlig.

Anonymkode: 4d8ff...47a

Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Rimelig blandet på hva man anser som normalt smertenivå med andre ord 😅

tusen takk for svar alle sammen. Jeg er 26, om det har noe å si. Har vondt hele tiden, våkner av det om nettene og det forstyrrer dagene mine. Men ser at flere opplever mye av det samme, så kan kanskje si det er litt 50/50 hva man mener er normalt nivå? 

Hi

Stoler du ikke på legen din?  Det er mulig at mange har vondt av forskjellige grunner, og da kan det være på grunn av psyke som stress og bekymringer. Hvis du ikke har det, så er det selvsagt ikke normalt med smerter som du beskriver. 

Psyken kan ha mye å si, men jeg regner med at du er til utredning nå?  Vet at de som har fibromyalgi har mye smerter, også om netter.

Håper de finner ut hva det handler om. 

Anonymkode: bf8e9...b35

Annonse

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Legen spurte meg om smertenivå i dag (jeg utredes om dagen for noe nevrologisk), og jeg svarte «Njæ, bare det vanlige» hvorpå han sier at det vanlige nivået er null.

Er det faktisk sånn at folk flest ikke har vondt her eller der en eller flere ganger om dagen? Syns jeg hører folk nevne vondter og div «hele tiden». Ryggsmerter, magevondt, et vondt kne etc.

Ut av det har jeg aldri tenkt over at det jeg opplever er unormalt. Kan ikke huske en eneste dag fra så tidlig jeg kan huske at jeg ikke har hatt smerter.

Ja

Anonymkode: 59c10...eda

Jeg har kronisk betennelse i hoftene og en kvalme følelse som er konstant . Så kjenner det hver dag. Prøver veldig bevisst og ikke kjenne etter. Men noen ganger er smertene vanskelig og overse.

Anonymkode: e1b32...df3

Har vondt her og der. Usikker på om det er daglig eller ikke, og ikke sånn at jeg husker det spesielt heller. Jeg er ekspert på å dulte bein og tær i bord og stoler eller hva annet som måtte stå i veien, men smertene varer veldig kort. Det kommer jo også an på hvor høy smerteterskel man har. Datteren min har lav terskel og kan ha vondt i dagevis hvis hun dulter borti noe. Vi andre merker det bare der og da.

Anonymkode: b6ad0...aa4

Jeg har det som deg, alltid vondt, mest i rygg, nakke osv., men gjerne flere steder også. Det strekker seg så langt bakover i tid at jeg faktisk ikke kan huske en smertefri tilværelse. Kanskje da jeg var 7-8 år? Jeg husker spesielt en gang da jeg var 16-17 år og skulle til kiropraktor litt ut på en ettermiddag. Da han hadde jobbet med meg en stund fortalte han meg at han ble så glad da han så meg som siste pasient for dagen, en ungdom som sikkert ville være kjapp og grei å behandle, og la til "men du er den mest kompliserte her i hele dag.". 

Som deg har jeg på et vis antatt at dette er normalt, men har skjønt at det ikke er det. Jeg ble diagnostisert med adhd for et års tid siden, og da falt utrolig mange brikker på plass for min del. Det er visst mer vanlig enn uvanlig for voksne, i hvert fall kvinner, med adhd å ha mye smerter i rygg, nakke ol. fordi ryggmusklaturen er underaktivert, samt at muskelspenninger er vanlig pga reguleringsvansker. 

Anonymkode: 75109...bc1

Jeg kjenner jo at jeg har en kropp, hver eneste dag, men det er jo ikke vondt som i at det går ut over livskvalitet og daglige gjøremål. Tror de fleste kjenner kroppen sin daglig. At den stivner hvis man sitter for lenge, at når man skrubber gulvet eller luker, så stikker det litt i korsryggen etterpå, at man får vondt i nakken når man ligger på sofaen og ser på tv litt for lenge osv

Plutselig_gravid skrev (4 timer siden):

Jeg kjenner jo at jeg har en kropp, hver eneste dag, men det er jo ikke vondt som i at det går ut over livskvalitet og daglige gjøremål. Tror de fleste kjenner kroppen sin daglig. At den stivner hvis man sitter for lenge, at når man skrubber gulvet eller luker, så stikker det litt i korsryggen etterpå, at man får vondt i nakken når man ligger på sofaen og ser på tv litt for lenge osv

Nope 

Anonymkode: 60100...ba0

De fleste har absolutt ikke vondt hver dag. De har vondt når de feiler noe. 
Jeg har ikke hatt smerter noensinne i livet, unntagen når jeg skulle føde eller har slått meg. Nå er jeg snart 50 og har fått artrose i begge hoftene, det gjør litt vondt. Men det er mest hvis jeg har sittet mye stille. 

Anonymkode: 29b4a...c75

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...