Gå til innhold

Jeg trenger varme sko!

Anbefalte innlegg

Og da mener jeg varme! Jeg blir fort klam og iskald på beina. Har prøvd det som er av ullsokker til ingen nytte. Kan gå med raggsokker hjemme og bli klam. Har prøvd sorell som skulle holde ned til 35 minus; klam og kald. Har ett par Goretex; klam og kald. Har Salomon, akkurat samme der 

hva holder meg VARM?? Jeg kjøper nye sko hvert år, men ingen holder meg varme

Anonymkode: 35d7b...b4f

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144444531-jeg-trenger-varme-sko/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Og da mener jeg varme! Jeg blir fort klam og iskald på beina. Har prøvd det som er av ullsokker til ingen nytte. Kan gå med raggsokker hjemme og bli klam. Har prøvd sorell som skulle holde ned til 35 minus; klam og kald. Har ett par Goretex; klam og kald. Har Salomon, akkurat samme der 

Høres ut som om det er sokkene som er problemet. Jeg blir som du klam og kald av mange typer ullsokker rett på beina. I sko så bruker jeg som regel bare vanlige bomullssokker, hvis det er veldig kaldt har jeg kanskje ullsokker over der.De eneste ullsokkene jeg kan ha rett på beina hjemme er de trepakningene en får kjøpt på vanlige matbutikker, men jeg kan ikke ha de i sko, da blir jeg kald.

Hva med bambussokker? Eller varmesokker/heatholders?

Anonymkode: 5a9ae...e1a

Jeg synes det hjelper med maks 50% ull i de tynne ullsokkene man bruker innerst.

Har du dårlig blodsirkulasjon? Jeg har det, uvisst hvorfor. Litt plagsomt på vinteren. Synes lang dunkåpe og ull i halsen hjelper mye.

Anonymkode: bdbd0...18e

Beina er det første man fryser på så det kan være du vil fryse mindre på beina om de kler mer på deg på resten av kroppen. En god og varm stillongs kan hjelpe mye. Ulltrøye ned i buksen slik at varmen ikke stikker ut i glipen etc. Så for øvrig en test av varmevest. Der skulle de se hvor kald de ble på hendene med og uten varmevest og uten hansker. Hendene var betraktelig varmere med varmevesten. 

I tillegg er det greit om skoene har tykk såle. Jeg synes ofte fjellsko har bedre isolerende såle en vintersko, men de er gjerne litt tyngre og stivere. Jaktstøvler er høye og isolerer også bra. Det er også viktig at skoene ikke blir for trange. Det kan være utfordrende å finne gode sko om man har bre fot. Da kan løsningen være å kjøpe en herre-modell da de er bredere. Jeg synes også skinnsko puster bedre enn syntetiske. Da blir jeg ikke klam.

Hvilke materiale du har på deg (både på beina og resten av kroppen) kan påvirke. Her tror jeg også det er veldig individuelt. Jeg har en tendens til å fryse mer om jeg har en blanding av syntetisk og ull (altså et lag med hver) . Jeg tror det har litt med elektrisitet å gjøre og det er verst om det syntetiske er innerst. Jeg tåler ikke ull inders så da bruker jeg bomull.

De sokkene som passer meg best er de som er litt fast i strikkingen - slik som f.eks. slalåmsokker (er er blandingsmateriale for å være sterkere). Disse kan du bli litt klamme om temperaturen veksler, men jeg har ikke blitt kald. Det finnes også varmesåler, men det hare jeg ikke testet.

Anonymkode: 0cc42...f53

Annonse

Er skoene store nok?

Skal man holde seg varm på bena kan ikke skoene være trange, det må være god plass til tærne.

Ullsåle og blandingssokk type Ulvangsokk e.l. er det som skal fungere best. Men kanskje det er den vanntette membranen som gjør at du blir klam? At gore-tex ikke fungerer så godt for deg?

Ellers har du jo Nesnalobben da, de blir du ikke klam i. De er kanskje ikke de fineste skoene, men jeg synes de er kule jeg da. De blir du ikke klam i, men de er ikke noe gode i våt snø, de passer best når det er skikkelig kaldt. Jeg kjenner til de fra hundekjørermiljøet, der er det mange som har dem. 

Fant en link på en hundeside, men de selges mange steder, og i forskjellige modeller.

https://troll-hundefor.no/produkt/polarlobben/?attribute_farge=Sort+med+sort+såle&attribute_storrelse=39&utm_source=Google Shopping&utm_campaign=Google Shopping&utm_medium=cpc&utm_term=1945&gad_source=1&gclid=EAIaIQobChMI5eu49ID7ggMVpVaRBR0rMA0rEAQYBCABEgJHIfD_BwE

Anonymkode: bd5fb...b5c

Anonym bruker skrev (51 minutter siden):

Hvis du blir klam, så svetter du io og er varm, for så å fryse etterpå?

Prøv bomullssokker, og varme sko. Ull er ikke noe vidunderstoff som gjør alle varme. Evt ullsokker utenpå bomullssokker om det er plass i skoene. Må være luft rundt. 

Anonymkode: a5a88...f26

Anonym bruker skrev (39 minutter siden):

Hvis du blir klam, så svetter du io og er varm, for så å fryse etterpå?

Prøv bomullssokker, og varme sko. Ull er ikke noe vidunderstoff som gjør alle varme. Evt ullsokker utenpå bomullssokker om det er plass i skoene. Må være luft rundt. 

Neida, svetter ikke i så måte. Kan pakke meg inn i varme klær og ull, og bli klam på beina uten å gjøre noe. Om jeg går tur eller er på jobb eller ligger på sofaen spiller ingen rolle. Jeg blir klam og kald uansett 😫 ute bruker jeg ull og ull og ytterklær og varme hansker og lue og alt. Og blir klam på beina. Inne bruker jeg ulltøy på vinteren når jeg er hjemme. På jobb bruker jeg det som er nærmest når jeg står opp. Så uansett bekledning ellers så er jeg klam på beina. Det gjelder kun på vinteren. 

Har vurdert nesnalobber. Er ikke så viktig for meg at det er pent så lenge jeg ikke blir kald 😂 

Har ullsåle i de skoa jeg bruker ute i snø og slasp, men de blir også kalde etter kort tid. 

Igår gikk jeg tur i joggesko. Det funka. Men det er jo kaldt igjen. Ble ikke klam, da 

Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Neida, svetter ikke i så måte. Kan pakke meg inn i varme klær og ull, og bli klam på beina uten å gjøre noe. Om jeg går tur eller er på jobb eller ligger på sofaen spiller ingen rolle. Jeg blir klam og kald uansett 😫 ute bruker jeg ull og ull og ytterklær og varme hansker og lue og alt. Og blir klam på beina. Inne bruker jeg ulltøy på vinteren når jeg er hjemme. På jobb bruker jeg det som er nærmest når jeg står opp. Så uansett bekledning ellers så er jeg klam på beina. Det gjelder kun på vinteren. 

Har vurdert nesnalobber. Er ikke så viktig for meg at det er pent så lenge jeg ikke blir kald 😂 

Har ullsåle i de skoa jeg bruker ute i snø og slasp, men de blir også kalde etter kort tid. 

Igår gikk jeg tur i joggesko. Det funka. Men det er jo kaldt igjen. Ble ikke klam, da 

Hvis joggesko funka virker det jo som problemet ditt er at du blir svett, for varm. Og da blir en jo kald etterhvert. Klam betyr jo at det er svett?

Annonse

*Miss Marple* skrev (Akkurat nå):

De har jeg så lyst på, men det er en rå pris 🙈

Jeg elsker mine, og anbefaler dem varmt. Jeg kjøpte de for ca to år siden tror jeg, og fant dem på tilbud til 1890 kr. Så det er sikkert mulig å finne dem på tilbud etterhvert ☺️

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...