Anonym bruker Skrevet 6. desember 2023 #1 Del Skrevet 6. desember 2023 Hvis noen føler seg usikre, så kan det å late som om man kjeder seg være et forsøk på å skjule usikkerheten, sånn "who cares"? Man kan også late som man er trøtt, og gjerne på en overdreven måte. Hvis man føler seg ubekvem, vil man ofte ta mer på seg selv, såkalt selfsooting ( man beroliger seg selv, og "når man ikke får kontakt med andre, så må man få "kontakt" med seg selv ) Man kan også i slike tilfeller late som om man er overdrevent trøtt for å få fokus bort fra de reelle følelsene, men mest vanlig er å ta ( mye ) på seg selv. Hvis du fks kjefter på noen, så vil de kanskje stryke seg selv på armen, gni seg på haken osv Hvordan viser dette seg ved verbal og skriftlig kommunikasjon hvis man ikke sier det direkte, og helst vil skjule det? Anonymkode: defd9...dea Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144444530-hvordan-mange-skjuler-at-de-er-usikre-og-ubekvemme/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 6. desember 2023 #2 Del Skrevet 6. desember 2023 Jeg er ikke sikker på hva du egentlig vil fram til her? Ved skriftlig kommunikasjon vil det være enkelt å skjule at man er ukomfortabel fordi den andre ikke ser en. Når man er sammen med andre vil personer som føler seg ukomfortabel med situasjonen reagere ulikt utifra type situasjon, og ulike personer reagerer nok også ulikt. Blir jeg oppsøkt på et julebord av en full, mannlig kollega som forteller meg hvor "schøt du errr!", og kommer altfor nært fysisk, vil i hvert fall min reaksjon være ganske ulik fra om en kollega midt i lunsjen kommer på at jeg har bursdag og alle plutselig skal gratulere med dagen, eller om jeg må ta opp noe med mannen min jeg gruer meg for eller er i et selskap hvor jeg kjeder meg osv. Ulike situasjoner, der alle er noe jeg opplever som ukomfortabelt, vil gi ulike reaksjoner hos meg. Stemming, som du nevner, er rett nok ganske typisk når man er enten overveldet eller understimulert, men gjesping er ikke stimming. Å late som man er trøtt og gjespe kan brukes som en metode for å avslutte samvær (ååå, nå er det visst sent, jeg tror jeg må gå), men å bevisst holde på slik gjennom et helt besøk er absolutt ikke en form for forsvarsmekanisme, og i hvert fall ikke stimming, men et et utslag av enten dårlig folkeskikk og/ eller hersketeknikk overfor vertskapet/andre gjester. Anonymkode: 88e73...a24 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144444530-hvordan-mange-skjuler-at-de-er-usikre-og-ubekvemme/#findComment-150040673 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 6. desember 2023 #3 Del Skrevet 6. desember 2023 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Jeg er ikke sikker på hva du egentlig vil fram til her? Ved skriftlig kommunikasjon vil det være enkelt å skjule at man er ukomfortabel fordi den andre ikke ser en. Når man er sammen med andre vil personer som føler seg ukomfortabel med situasjonen reagere ulikt utifra type situasjon, og ulike personer reagerer nok også ulikt. Blir jeg oppsøkt på et julebord av en full, mannlig kollega som forteller meg hvor "schøt du errr!", og kommer altfor nært fysisk, vil i hvert fall min reaksjon være ganske ulik fra om en kollega midt i lunsjen kommer på at jeg har bursdag og alle plutselig skal gratulere med dagen, eller om jeg må ta opp noe med mannen min jeg gruer meg for eller er i et selskap hvor jeg kjeder meg osv. Ulike situasjoner, der alle er noe jeg opplever som ukomfortabelt, vil gi ulike reaksjoner hos meg. Stemming, som du nevner, er rett nok ganske typisk når man er enten overveldet eller understimulert, men gjesping er ikke stimming. Å late som man er trøtt og gjespe kan brukes som en metode for å avslutte samvær (ååå, nå er det visst sent, jeg tror jeg må gå), men å bevisst holde på slik gjennom et helt besøk er absolutt ikke en form for forsvarsmekanisme, og i hvert fall ikke stimming, men et et utslag av enten dårlig folkeskikk og/ eller hersketeknikk overfor vertskapet/andre gjester. Anonymkode: 88e73...a24 Autocorrect slår til. Ikke "stemming", men "stimming". Anonymkode: 88e73...a24 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144444530-hvordan-mange-skjuler-at-de-er-usikre-og-ubekvemme/#findComment-150040675 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 6. desember 2023 #4 Del Skrevet 6. desember 2023 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Jeg er ikke sikker på hva du egentlig vil fram til her? Ved skriftlig kommunikasjon vil det være enkelt å skjule at man er ukomfortabel fordi den andre ikke ser en. Når man er sammen med andre vil personer som føler seg ukomfortabel med situasjonen reagere ulikt utifra type situasjon, og ulike personer reagerer nok også ulikt. Blir jeg oppsøkt på et julebord av en full, mannlig kollega som forteller meg hvor "schøt du errr!", og kommer altfor nært fysisk, vil i hvert fall min reaksjon være ganske ulik fra om en kollega midt i lunsjen kommer på at jeg har bursdag og alle plutselig skal gratulere med dagen, eller om jeg må ta opp noe med mannen min jeg gruer meg for eller er i et selskap hvor jeg kjeder meg osv. Ulike situasjoner, der alle er noe jeg opplever som ukomfortabelt, vil gi ulike reaksjoner hos meg. Stemming, som du nevner, er rett nok ganske typisk når man er enten overveldet eller understimulert, men gjesping er ikke stimming. Å late som man er trøtt og gjespe kan brukes som en metode for å avslutte samvær (ååå, nå er det visst sent, jeg tror jeg må gå), men å bevisst holde på slik gjennom et helt besøk er absolutt ikke en form for forsvarsmekanisme, og i hvert fall ikke stimming, men et et utslag av enten dårlig folkeskikk og/ eller hersketeknikk overfor vertskapet/andre gjester. Anonymkode: 88e73...a24 Jeg tror nok både verbalt språk og også skriftlig kommunikasjon ofte forteller ( eller avslører ) hvordan en person har det. Vi kan godt være uenige der, men hvis andre har tanker om hvordan det merkes, så ville det jo vært litt interessant å lese. Det er ikke noen regel at man viser kjedsomhet og at man er ukomfortabel på nevnte måter. Det er bare noe som ganske ofte skjer. Jeg tror ikke at vi snakker nok om nonverbal kommunikasjon? Det er tross alt den viktigste kommunikasjonen siden den er den mest ærlige. Det er muskler det så å si er umulig å bevege uten en viss sinnstilstand. Dessuten reagerer vi ofte både spontant og ubevisst. Veldig ofte ubevisst. Jeg skjønte ikke helt siste avsnittet ditt? Anonymkode: defd9...dea Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144444530-hvordan-mange-skjuler-at-de-er-usikre-og-ubekvemme/#findComment-150040679 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 6. desember 2023 #5 Del Skrevet 6. desember 2023 Anonym bruker skrev (1 time siden): Jeg tror nok både verbalt språk og også skriftlig kommunikasjon ofte forteller ( eller avslører ) hvordan en person har det. Vi kan godt være uenige der, men hvis andre har tanker om hvordan det merkes, så ville det jo vært litt interessant å lese. Det er ikke noen regel at man viser kjedsomhet og at man er ukomfortabel på nevnte måter. Det er bare noe som ganske ofte skjer. Jeg tror ikke at vi snakker nok om nonverbal kommunikasjon? Det er tross alt den viktigste kommunikasjonen siden den er den mest ærlige. Det er muskler det så å si er umulig å bevege uten en viss sinnstilstand. Dessuten reagerer vi ofte både spontant og ubevisst. Veldig ofte ubevisst. Jeg skjønte ikke helt siste avsnittet ditt? Anonymkode: defd9...dea At å hevde at det at noen sitter og gjesper og forteller gjentatte ganger hvor trøtte de er, helt åpenbart, i et besøk, ikke er et utslag på at de er usikker, men mangler oppdragelse. De tingene du nevner for å roe seg selv ned, som å stryke på egen arm, kalles stimming (self stimulation) og kan slå ut i mange former, men gjesping på den måten beskrevet i det andre innlegget er absolutt ikke stimming. Jeg forstår ikke helt hvor du fikk det fra at jeg ikke mener at verbal kommunikasjon forteller noe om hvordan man har det, det eneste jeg påpekte var at det via skriftlig kommunikasjon vil være enkelt å skjule slike ting nettopp fordi kroppsspråket da ikke er synlig for mottakeren. Hvis du sender meg en sms og spør om jeg har det gøy på festen jeg er på, og jeg svarer: "Kjempegøy!" er det mulig for deg å vite om jeg faktisk har det Kjempegøy eller om jeg føler meg ukomfortabel. Om du møtte meg på festen derimot og stilte samme spørsmål, ville du, hvis du kjente meg og/eller er flink til å lese kroppsspråk, gjerne plukket opp på at jeg egentlig følte meg ubekvem selv om jeg fortsatt svarte "Kjempegøy!" ved å lytte til toneleiet mitt, se på øyne, munnen, armene mine osv. Eller du bare kunne observert fra avstand at den personen der, hun føler seg nok litt utilpass. Det opprinnelige spørsmålet ditt ble derimot litt åpent. Derfor svarte jeg også at det vil variere hvordan man reagerer på det å være utilpass. I noen situasjoner vil man trekke seg unna, i andre bli sint, i noen ikle seg et stivt smil og vri litt på seg osv. Poenget er at det er ikke noen faste reaksjoner på ubehagelige situasjoner, selv ikke for den enkelte, da blir det rart å skulle prøve å finne et slikt fast mønster. Anonymkode: 88e73...a24 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144444530-hvordan-mange-skjuler-at-de-er-usikre-og-ubekvemme/#findComment-150040725 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 6. desember 2023 #6 Del Skrevet 6. desember 2023 Jeg kan fortelle deg hvordan det ikke merkes på verbal, skriftlig eller non-verbal kommunikasjon hvordan en person egentlig har det. Jeg har vært dypt deprimert over flere år, med selvmordstanker og et mørke jeg ikke unner min verste fiende. Men alle ble overrasket da det til slutt raknet og jeg ba om hjelp. Verken familie, venner eller kolleger ante hvordan det egentlig stod til. For gjennom mobbing i barndommen lærte jeg en hel del forsvarsmekanismer som gjorde meg "ugjennomtrengelig". Anonymkode: 44b98...53c Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144444530-hvordan-mange-skjuler-at-de-er-usikre-og-ubekvemme/#findComment-150040726 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 6. desember 2023 #7 Del Skrevet 6. desember 2023 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): At å hevde at det at noen sitter og gjesper og forteller gjentatte ganger hvor trøtte de er, helt åpenbart, i et besøk, ikke er et utslag på at de er usikker, men mangler oppdragelse. De tingene du nevner for å roe seg selv ned, som å stryke på egen arm, kalles stimming (self stimulation) og kan slå ut i mange former, men gjesping på den måten beskrevet i det andre innlegget er absolutt ikke stimming. Jeg forstår ikke helt hvor du fikk det fra at jeg ikke mener at verbal kommunikasjon forteller noe om hvordan man har det, det eneste jeg påpekte var at det via skriftlig kommunikasjon vil være enkelt å skjule slike ting nettopp fordi kroppsspråket da ikke er synlig for mottakeren. Hvis du sender meg en sms og spør om jeg har det gøy på festen jeg er på, og jeg svarer: "Kjempegøy!" er det mulig for deg å vite om jeg faktisk har det Kjempegøy eller om jeg føler meg ukomfortabel. Om du møtte meg på festen derimot og stilte samme spørsmål, ville du, hvis du kjente meg og/eller er flink til å lese kroppsspråk, gjerne plukket opp på at jeg egentlig følte meg ubekvem selv om jeg fortsatt svarte "Kjempegøy!" ved å lytte til toneleiet mitt, se på øyne, munnen, armene mine osv. Eller du bare kunne observert fra avstand at den personen der, hun føler seg nok litt utilpass. Det opprinnelige spørsmålet ditt ble derimot litt åpent. Derfor svarte jeg også at det vil variere hvordan man reagerer på det å være utilpass. I noen situasjoner vil man trekke seg unna, i andre bli sint, i noen ikle seg et stivt smil og vri litt på seg osv. Poenget er at det er ikke noen faste reaksjoner på ubehagelige situasjoner, selv ikke for den enkelte, da blir det rart å skulle prøve å finne et slikt fast mønster. Anonymkode: 88e73...a24 Vi snakker forbi hverandre. Jeg føler at du ikke får med deg det jeg skriver, og du føler sikkert det samme ovenfor meg. Jeg tror vi har litt problemer med kommunikasjon fra tidligere også. Selfsoothing og såkalt stimming er ikke det samme. Når man "beroliger" seg selv ved å berøre hud, så kan det skje hvem som helst når som helst. Det er altså en vanlig foreteelse blant alle typer mennesker. Anonymkode: defd9...dea Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144444530-hvordan-mange-skjuler-at-de-er-usikre-og-ubekvemme/#findComment-150040729 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 6. desember 2023 #8 Del Skrevet 6. desember 2023 Anonym bruker skrev (6 minutter siden): Jeg kan fortelle deg hvordan det ikke merkes på verbal, skriftlig eller non-verbal kommunikasjon hvordan en person egentlig har det. Jeg har vært dypt deprimert over flere år, med selvmordstanker og et mørke jeg ikke unner min verste fiende. Men alle ble overrasket da det til slutt raknet og jeg ba om hjelp. Verken familie, venner eller kolleger ante hvordan det egentlig stod til. For gjennom mobbing i barndommen lærte jeg en hel del forsvarsmekanismer som gjorde meg "ugjennomtrengelig". Anonymkode: 44b98...53c Leit å se. Ja, jeg tror nok dere er noen som skjuler ting veldig bra. Men jeg tror også at vi andre ikke alltid ser tegn fordi vi er lite bevisste og kan lite om nonverbal kommunikasjon? Anonymkode: defd9...dea Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144444530-hvordan-mange-skjuler-at-de-er-usikre-og-ubekvemme/#findComment-150040731 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 6. desember 2023 #9 Del Skrevet 6. desember 2023 Anonym bruker skrev (3 timer siden): Vi snakker forbi hverandre. Jeg føler at du ikke får med deg det jeg skriver, og du føler sikkert det samme ovenfor meg. Jeg tror vi har litt problemer med kommunikasjon fra tidligere også. Selfsoothing og såkalt stimming er ikke det samme. Når man "beroliger" seg selv ved å berøre hud, så kan det skje hvem som helst når som helst. Det er altså en vanlig foreteelse blant alle typer mennesker. Anonymkode: defd9...dea Jeg tror at det er du som ikke får med deg hva …a24 mener. Det er ganske klart for meg, i hvert fall. Anonymkode: 19b44...245 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144444530-hvordan-mange-skjuler-at-de-er-usikre-og-ubekvemme/#findComment-150040855 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå