Gå til innhold

Hvordan rekker dere over alt husarbeid?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Litt flyter det, men vi har en tradisjon for å rydde ut hos barna før jul. Eneste gangen i året de synes det er greit å kvitte seg med ting, for vi må "rydde plass til julegavene"

Bruker noen timer en søndag i desember på det. Søppelsekker med fravokst og utslitt tøy, noen pappesker med leker som ikke lenger blir brukt, inn i bilen og svipper innom søpla en dag uka etter og leverer til gjenbruksbutikken der og kaster.

Gir ungene hver sin støvkost og vasker over flater og gulv, setter på sengetøy med nisser og vips er rommene deres klare til jul.

Anonymkode: 5b12f...765

Annonse

Jeg rydder et rom skikkelig hvert år. Tar en dag i ferien og går grundig til verks. Er så ganske streng på å legge fint tilbake der i tiden fremover. Har fungert godt. Har 200kvm hus, to mål tomt,  jobber 110% og er 100% alene med to barn. I hverdagen rydder jeg 30-45 minutt hver kveld, da holder jeg det nogenlunde i orden. 

Annonse

Hjelper lite at alt har faste plassar når minst 2 av 4 stort sett «mister» ting der det skulle passe. Så går no her og masar og plukkar daglig. Å rydde med små barn er som å måke snø i snøstorm… Så nei, kjem ikkje rundt, verken med det eine eller det andre.

Anonymkode: 30c45...5f1

Her flyter "alt", alltid. Har prøvd å lære barna i alle år å rydde etter seg, men det går bare ikke inn. Mangler i tillegg oppbevaringsplass, så helt ærlig, det er ikke særlig enkelt å rydde ordentlig som voksen heller. Alle barna har adhd. Én har fått medisiner og ser rot når medisinene virker. Da ryddes det litt også. Om jeg hadde brukt hver dag hele dagen på å gå etter dem, for så å rydde resten mens de var på skolen, hadde det kanskje vært mulig å holde det ryddig - frem til lørdag og de var hjemme på likt alle sammen. 

Anonymkode: 02bf3...754

Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Da kan du takke deg selv. 

Anonymkode: b778e...647

Skulle likt å se deg knekke denne nøtten, men takk, i håpløshetens mørke var mer skyldfølelse fra en fremmed akkurat det jeg trengte for å få barna til å legge bort diagnosene sine og oppføre seg som a4 barn. 🥰 Håper du har det ekstra godt med deg selv ved å gni inn, selv med så få ord, hvor mislykket man er som forelder som står i daglige kamper og har nok med å holde hodet over vannet. Igjen, takk, og en riktig god jul. 🎅

Om sommeren tar jeg litt "dødsrydding". Hvert år.
Det daglige husarbeidet: ungene skal ta ut av oppvaskmaskinen, HVER gang, og noen ganger skal de også fylle den. Sønn 17 skal vaske på do, sønn 15 skal måke snø og lufte hund. Brette tøy og pare sokker skal alle. Handle inn, lage middag, bake brød og rydde er det jeg selv som gjør. Støvsuge gjør roboten. 

Anonymkode: 187d9...3d5

Anonym bruker skrev (27 minutter siden):

Her flyter "alt", alltid. Har prøvd å lære barna i alle år å rydde etter seg, men det går bare ikke inn. Mangler i tillegg oppbevaringsplass, så helt ærlig, det er ikke særlig enkelt å rydde ordentlig som voksen heller. Alle barna har adhd. Én har fått medisiner og ser rot når medisinene virker. Da ryddes det litt også. Om jeg hadde brukt hver dag hele dagen på å gå etter dem, for så å rydde resten mens de var på skolen, hadde det kanskje vært mulig å holde det ryddig - frem til lørdag og de var hjemme på likt alle sammen. 

Mine har også diagnoser (en ADHD, en aspergers syndrom) og jeg har funnet en middelvei. 
1 Ikke forvent for mye, og ikke forvent at de tar eget initiativ eller "ser" oppgavene.
2 Del opp alle jobber i små spiselige porsjoner. Å si "rydde opp" er noe de ikke kan prosessere, men sier jeg "flytt legoklossene fra gulvet opp i kassa", kan det funke. Neste instruks blir "flytt alle skitne sokker opp i skittentøyskurven".
3 Beskrive alle elementene i oppgaven. Han som vasker do har fått følgende instruks: man sprøyter toalettrens i skåla og lar den stå. Mens den virker, vasker man gulvet med Ajax, tørker over listene, bytter ut matta med en ny og vasker utsiden av toalettet. Deretter bruker man dopapir til å vaske lokket, ringen og porselenet der ringen er festa. Så skrubber man skåla, skyller ned og vasker hendene. Til slutt: spraye speilet og vasken, tørke dem blanke, bytt ut håndkleet og sjekke at der står nye doruller i skapet. Å bare si "du skal gjøre reint på do" endte med at han bare skrubba doskåla.

Anonym bruker skrev (15 minutter siden):

Jeg skjønner tanken er god, og vi har vært gjennom alt av dette. Vi har deltatt på kurs, vi har oppfølging, vi har gjort alt riktig etter boka. Vi deler opp, vi gir korte og enkle beskjeder, vi avgrenser, vi hjelper i gang, vi hjelper å gjennomføre. Vi gjør alt, alltid. Hver uke er barnas rom ryddige - i 11 minutter. Vi kan ikke bare kjempe. Så lenge det er rent under rotet duger det. Jeg knekker snart, men bare det er ryddig går det nok bra.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...