Gå til innhold

Hvem setter seg bak rattet når dere skal ut og kjøre sammen?

Anbefalte innlegg

Jeg er oppvokst på 70-80 tallet og det var ganske mange kvinner i mitt miljø som ikke hadde sertifikat. Og de som hadde flyttet seg oftes over når mannen kom, selv om de hadde kjørt bilen til hentepunktet. Dette syns mine foreldre var helt idiotisk, så jeg vokste opp med 50/50 kjøring hos mine foreldre. 

Kanskje derfor er det helt naturlig hos oss at den som kommer først til bilen setter seg i førersetet, om det ikke er mer praktisk at den andre kjører. Jeg ser likevel at mange andre fremdeles har fordelingen med at mannen kjører når begge er i bilen. 

Så hvordan er det hos dere? Har dere en hovedsjåfør og hvem er i såfall det?

Anonymkode: 26277...798

Fortsetter under...

Veldig ofte han, for han er mer glad i å kjøre enn meg.

Men sitter jeg alt bak rattet, fordi jeg henter han e.l så bytter vi ikke, da fortsetter jeg å kjøre. Vi deler også på det når vi skal langt. 

Men skal vi på butikken kjører alltid han.

Oppveksten har ingenting med det å gjøre, for jeg vokste opp med en mamma som elsker å kjøre og en pappa som ikke gidder om han ikke må. Så mamma kjørte sikkert 90% av tiden når de begge var i bilen.

Anonymkode: 30df5...378

Annonse

Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

Menn er jo flinkere sjåfører da.

Anonymkode: 40815...f43

Tror du at de er det av fødsel, eller er det fordi de ofte kjører mest? Mengdetrening er jo svært viktig. 

Jeg elsker å kjøre og er som regel sjåfør når vi skal langt, og jeg er absolutt minst like god sjåfør som mannen. I noen situasjoner bedre fordi jeg har mer tålmodighet og ikke blir stresset om noen kjører forbi. 

hi

Anonym bruker skrev (28 minutter siden):

Jeg er oppvokst på 70-80 tallet og det var ganske mange kvinner i mitt miljø som ikke hadde sertifikat. Og de som hadde flyttet seg oftes over når mannen kom, selv om de hadde kjørt bilen til hentepunktet. Dette syns mine foreldre var helt idiotisk, så jeg vokste opp med 50/50 kjøring hos mine foreldre. 

Kanskje derfor er det helt naturlig hos oss at den som kommer først til bilen setter seg i førersetet, om det ikke er mer praktisk at den andre kjører. Jeg ser likevel at mange andre fremdeles har fordelingen med at mannen kjører når begge er i bilen. 

Så hvordan er det hos dere? Har dere en hovedsjåfør og hvem er i såfall det?

Jeg hater å sitte på med andre å kjører heldst selv. 

Anonymkode: 6bfb2...0e8

Mannen kjørte som oftest. Hvis damer kjører tror jeg at mannen er rusmisbruker eller syk på noen måte, eller at han har en funksjonshemning som gjør a han ikke har lappen. 

Anonymkode: bcb09...4cc

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Mannen kjørte som oftest. Hvis damer kjører tror jeg at mannen er rusmisbruker eller syk på noen måte, eller at han har en funksjonshemning som gjør a han ikke har lappen. 

Og det problemet eier jo du. 

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Så de gangene han ikke kjører har han fått et akutt rusproblem eller funksjonshemming? 

Annonse

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Så de gangene han ikke kjører har han fått et akutt rusproblem eller funksjonshemming? 

Det er ingenting som heter akutt rusproblem. Hva med fyllesyk? 

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Det er ingenting som heter akutt rusproblem. Hva med fyllesyk? 

Fyllesyk er vel et akutt rusproblem. 

Har du tenkt over hvorfor du trekker slike slutninger? Hva gjør at du ikke anser kvinner som naturlige sjåfører selv om det er en mann i bilen?

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Fyllesyk er vel et akutt rusproblem. 

Har du tenkt over hvorfor du trekker slike slutninger? Hva gjør at du ikke anser kvinner som naturlige sjåfører selv om det er en mann i bilen?

Selvfølgelig har jeg tenkt over det. Jeg tror det fordi det i alle tilfeller jeg vet om, er det slik. Kvinner er i menns øyne fryktelig irriterende sjåfører fordi de er nervøse, er dårlige på risikovurdering og i det hele tatt er utrygge sjåfører i de aller fleste tilfeller. Menn er i hovedregel bedre sjåfører, og det kan være en lidelse for dem å bare sitte på når dama kjører. 

Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

Selvfølgelig har jeg tenkt over det. Jeg tror det fordi det i alle tilfeller jeg vet om, er det slik. Kvinner er i menns øyne fryktelig irriterende sjåfører fordi de er nervøse, er dårlige på risikovurdering og i det hele tatt er utrygge sjåfører i de aller fleste tilfeller. Menn er i hovedregel bedre sjåfører, og det kan være en lidelse for dem å bare sitte på når dama kjører. 

🤣

Anonymkode: 58b49...88a

Anonym bruker skrev (19 minutter siden):

Det er klart at hvis du stort sett kjenner menn som er usikre på sin maskulinitet og som må trykke ned partneren sin for å prøve å føle seg som en mann, så kan det være tilfelle. Stort sett er menn hyggelige mennesker som både tåler å være passasjer og som backer opp partneren sin heller enn å tråkke den ned. 

hi

Jeg kjører stort sett alltid. Liker å kontroll. Er forresten vokst opp i en familie der likestilling var et stadig tema. Er nok derfor jeg ikke alltid viker for mannen.

Anonymkode: 7f155...11f

Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Det er klart at hvis du stort sett kjenner menn som er usikre på sin maskulinitet og som må trykke ned partneren sin for å prøve å føle seg som en mann, så kan det være tilfelle. Stort sett er menn hyggelige mennesker som både tåler å være passasjer og som backer opp partneren sin heller enn å tråkke den ned. 

hi

Hvor er relevansen til det jeg skrev?? 

Dette var et irrasjonelt utbrudd. 

Hvor er relevansen til det jeg skrev?? 

Dette var et irrasjonelt utbrudd. 

‘Kvinner er i menns øyne fryktelig irriterende sjåfører….’

Der er relevansen. 

hi

Jeg kjører.

Nesten alltid. Mannen min er en dårlig sjåfør, og liker heller ikke særlig godt å kjøre. Jeg liker å kjøre bil, har alltid vært vant til å kjøre, kjører mye. Men mora mi hadde ikke førerkort engang! 

Anonymkode: 3209f...e71

Anonym bruker skrev (53 minutter siden):

Jøss, bare jøss.

Anonymkode: b9d5c...dbf

‘Kvinner er i menns øyne fryktelig irriterende sjåfører….’

Der er relevansen. 

hi

Og det sauser du sammen til å bli at menn er usikre på maskuliniteten sin, trykker med partneren sin og her lite hyggelige og lite støttende? 

Fordi de syns de er mye bedre sjåfører? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...