Gå til innhold

Hvordan lære/straffe en 5 åring at det ikke er akseptabelt og stjele og ta ting uten å spørre?

Anbefalte innlegg

Heisann!

Nå har 5 åringen her fått STOR interesse for leppe produkter som leppestift/lipgloss og leppebalm. Hun har sine egne barne lipgloss og balm uten pigment da men når jeg legger henne så kan jeg høre at hun sniker seg inn til mitt soverom og da tar jeg henne på fersken enten i hennes rom eller min der hun ikke har tatt noe! Mens leppene hennes er stein røde.. kanskje jeg skal låse døra mi, det jeg har gjort er å forklart henne at stjeling ikke er ok og akseptabelt her i hus! Også viste jeg henne et bilde av herpes i munnen  at dette kan hun lett få av å ta andres sminke og leppe produkter. Da ble hun redd og lei seg og ikke ville ha det ekle der! Nå vet jeg ikke om det var litt slemt hehe men synes det er praktisk og lære barna og ikke stjele og konsekvenser av det. Andre sine tips?

Anonymkode: b6bb1...ff4

Fortsetter under...

Oi oi oi. Det er min respons. Du går virkelig glipp av noe spesielt og vakkert sammen med dattern din. 

Tenk hvis du hadde vært den moren som inviterte henne inn på rommet ditt, lot henne få en gammel leppestift som du har liggende. Sminket dere sammen. Har denne tanken slått deg? 

Skjønner at barnet ditt går bak ryggen din. 

Det er så mye som skurrer utifra det du skriver. 

Gå å kjøp en voksen leppepomade. Hun vil være som deg, bruke det du bruker. 

Skremme henne med at man kan få herpes i munnen???? En 5 åring?? Jeg orker ikke. Jeg stopper her. 

Anonymkode: a5242...5d3

Ved å forklare barnet hvorfor. "Det er galt å stjele fordi".

Hvorfor er det galt å stjele? Fordi det føles galt? Det føles riktig ut for henne, så da er det riktig for henne å stjele. Det føles galt for deg, så da er det galt for deg å stjele.

Anonymkode: 1f99a...a59

Anonym bruker skrev (13 minutter siden):

Ved å forklare barnet hvorfor. "Det er galt å stjele fordi".

Hvorfor er det galt å stjele? Fordi det føles galt? Det føles riktig ut for henne, så da er det riktig for henne å stjele. Det føles galt for deg, så da er det galt for deg å stjele.

Anonymkode: 1f99a...a59

Det er galt å stjele fordi det er galt. Man skal ikke ta andres ting uten lov. Det står faktisk i loven. 

Det er ingenting føleri ved dette. 

Jeg hadde forøvrig vært svært klar på hva som er uaktuelt å ta av mine ting, og så kunne vi sett på ting sammen. Hun er et bittelite barn på bare fem år. 

Anonymkode: daa1b...739

Den var brutal. La henne få litt gammel sminke å leke med, la henne få føle at hun er stor, så kanskje mamma sin sminke ikke er så spennende.

Anonymkode: 450f1...38e

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Den var brutal. La henne få litt gammel sminke å leke med, la henne få føle at hun er stor, så kanskje mamma sin sminke ikke er så spennende.

Jeg gir ikke voksen sminke til et lite barn.. hun har ikke noe behov for det når hun er så liten..

Annonse

Anonym bruker skrev (32 minutter siden):

Oi oi oi. Det er min respons. Du går virkelig glipp av noe spesielt og vakkert sammen med dattern din. 

Tenk hvis du hadde vært den moren som inviterte henne inn på rommet ditt, lot henne få en gammel leppestift som du har liggende. Sminket dere sammen. Har denne tanken slått deg? 

Skjønner at barnet ditt går bak ryggen din. 

Det er så mye som skurrer utifra det du skriver. 

Gå å kjøp en voksen leppepomade. Hun vil være som deg, bruke det du bruker. 

Skremme henne med at man kan få herpes i munnen???? En 5 åring?? Jeg orker ikke. Jeg stopper her. 

Anonymkode: a5242...5d3

Jeg som liten barn fikk aldri lov å komme nær moren min sine sminker, det var hennes, jeg fikk og hadde mine barne sminke jeg fikk leke og holde på med, husker hvor stas når jeg fikk litt mer «ungdoms sminke» da jeg var rundt 11-12 år :) ja man kan få herpes av å låne og ta andres leppe produkter.. samme med mascara osv, ikke noe kjekt å ha!

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Å true en femåring med herpes for å tyvlåne mammas sminke er virkelig ikke greit. 

Anonymkode: daa1b...739

Det er konsekvenser når man tar på andres ting som er litt privat. Selv har jeg fått herpes pga dette så jeg vil heller at 5 åring skal være klar over det en at hun skal ha vondt i munnen..

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Jeg gir ikke voksen sminke til et lite barn.. hun har ikke noe behov for det når hun er så liten..

Det skal du få mene. Da hadde jeg sagt noe sånt som, dette er min sminke, og det låner jeg ikke vekk til noen, akkurat som at ingen får lov til å låne tannbørsten din.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...