Gå til innhold

Finnes det ting menn er flinkere til enn kvinner er?

Anbefalte innlegg

"Mer enn halvparten av kvinnene i tek-jobber hopper av i løpet av karrieren. Frafallet er mer enn dobbelt så stort som fra menn, viser en rapport fra McKinsey."
https://www.digi.no/artikler/intervju-ganske-god-teknisk-til-a-vaere-kvinne/539753

Finnes det ting kvinner er flinkere til enn menn er og omvendt, ting menn er flinkere til enn kvinner er?

Anonymkode: 452a1...8a5

Fortsetter under...

Jeg synes generelt at det er kjekkere ig enklere å mannlige sjefer. Kvinnelige sjefer er ofte fryktelig firkanta. 
Jeg synes egentlig menn er flinkere til å «finne-en-løsning-på-problemet», mens kvinner er mer «sånn-skal-det-gjøres».

Anonymkode: 1a3d4...d61

Det er veldig få ting alle menn er flinkere til enn alle kvinner, men det er nok noen ting gjennomsnittsmannen er bedre til enn gjennomsnittsmannen og det samme omvendt. I dag er nok menn generelt mer villige til å ta risiko enn kvinner for eksempel.

Anonymkode: 48d53...738

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Jeg synes generelt at det er kjekkere ig enklere å mannlige sjefer. Kvinnelige sjefer er ofte fryktelig firkanta. 
Jeg synes egentlig menn er flinkere til å «finne-en-løsning-på-problemet», mens kvinner er mer «sånn-skal-det-gjøres».

Anonymkode: 1a3d4...d61

Forskninga viser vel at kvinnelege leiarar fungerer betre, menndet er jo på gruppenivå.

Eg har inntrykk av at menn oftare er betre til å køyre bil. Det meiner eg også eg har sett dokumentasjon på.

Anonymkode: cfa80...5bf

Annonse

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

"Mer enn halvparten av kvinnene i tek-jobber hopper av i løpet av karrieren. Frafallet er mer enn dobbelt så stort som fra menn, viser en rapport fra McKinsey."
https://www.digi.no/artikler/intervju-ganske-god-teknisk-til-a-vaere-kvinne/539753

Finnes det ting kvinner er flinkere til enn menn er og omvendt, ting menn er flinkere til enn kvinner er?

Betyr spørsmålet ditt at du tror at årsaken til det du skriver er at kvinner ikke er flinke nok?

Winterlady skrev (3 minutter siden):

Betyr spørsmålet ditt at du tror at årsaken til det du skriver er at kvinner ikke er flinke nok?

Spørsmålet mitt betyr at jeg lurer på om det finnes ting kvinner er flinkere enn menn til og ting menn er flinkere enn kvinner til.

Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Spørsmålet mitt betyr at jeg lurer på om det finnes ting kvinner er flinkere enn menn til og ting menn er flinkere enn kvinner til.

Hvorfor la du da ved linken om kvinner i tech i hovedinnlegget?

Winterlady skrev (1 minutt siden):

Hvorfor la du da ved linken om kvinner i tech i hovedinnlegget?

Tråden handler om hvorvidt det finnes noe kvinner er flinkere enn menn til og noe menn er flinkere enn kvinner til, ikke om hvorfor jeg la ved linken i hovedinnlegget. Du får starte en ny tråd om du vil diskutere det.

Winterlady skrev (1 minutt siden):

Mansplaining er forøvrig noe hvite, eldre menn er ekspertene på 

Enig med deg i det. Kvinner er mer ydmyke, flinke til å lytte, derfor driver ikke kvinner med mansplaining.

Annonse

Anonym bruker skrev (35 minutter siden):

Forskninga viser vel at kvinnelege leiarar fungerer betre, menndet er jo på gruppenivå.

Eg har inntrykk av at menn oftare er betre til å køyre bil. Det meiner eg også eg har sett dokumentasjon på.

Kvinner kommer ut som bedre ledere i undersøkelser ja, men de er også bedre til å kjøre bil dersom man legger bilulykkestatistikken til grunn. 

Dette er som du nevner på gruppenivå, og kan ikke si noe om et individs ferdigheter

Anonym bruker skrev (17 minutter siden):

Tråden handler om hvorvidt det finnes noe kvinner er flinkere enn menn til og noe menn er flinkere enn kvinner til, ikke om hvorfor jeg la ved linken i hovedinnlegget. Du får starte en ny tråd om du vil diskutere det.

Enig med deg i det. Kvinner er mer ydmyke, flinke til å lytte, derfor driver ikke kvinner med mansplaining.

Kvinner kan ikke mansplaine 

Anonymkode: 349e3...ece

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Selvfølgelig er det dét. 

Anonymkode: 60e8a...cfe

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Menn er flinkere til å befrukte kvinner. Og til å slå hull i gipsvegger når de er forbanna.

Kvinner er flinkere til å føde og amme. 

Anonymkode: 744bf...288

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Det er motsatt. Menn vurderer seg selv oftere som "over snittet" til å kjøre bil, mens de fleste kvinner plasserer seg selv på snittet eller under, etter egen vurdering. Og så viser det seg (ifølge forsikringsselskapene) at man helst bør ha en kvinne som sjåfør, siden hun ikke er overmodig og sjeldnere påfører skader. 

Jobber i et veldig mannsdominert yrke, og min erfaring er at menn generelt er flinkere til å gi blaffen.  På godt og vondt egentlig.

Men dette er min personlige erfaring, og har ikke noe forskning som støtter det.

Anonymkode: 61f44...15e

Det finnes ting som de fleste menn er flinkere til enn de fleste kvinner, men ingenting alle menn er flinkere til enn alle kvinner. 

Alltid, aldri, alle og ingen er dårlige målestokker. 

Anonymkode: 349e3...ece

Anonym bruker skrev (8 timer siden):

Det er motsatt. Menn vurderer seg selv oftere som "over snittet" til å kjøre bil, mens de fleste kvinner plasserer seg selv på snittet eller under, etter egen vurdering. Og så viser det seg (ifølge forsikringsselskapene) at man helst bør ha en kvinne som sjåfør, siden hun ikke er overmodig og sjeldnere påfører skader. 

Akkurat det gjelder menn på mange arenaer.

De overvurderer oftere egne evner og ferdigheter, mens kvinner har en tendens til å undervurdere seg selv.

Og begge kjønn har en tendens til å undervurdere kvinner. 

https://dinside.dagbladet.no/okonomi/ikke-sa-smart-som-han-tror/62068506

https://www.forskning.no/skole-og-utdanning-kjonn-og-samfunn-psykologi/mannlige-studenter-overvurderer-oftere-egne-evner/277372

Anonym bruker skrev (34 minutter siden):

Menn er som regel flinkere til å fikse tekniske ting og slikt det er en fasit og kjent løsning på. Kvinner er bedre på å bruke fantasi. 

Kort og godt, og så enkelt. 

Anonymkode: b22a6...9a5

Nei, det stemmer ikke

Winterlady skrev (5 minutter siden):

Nei, det stemmer ikke

Skal jeg svare "jo, det stemmer?" nå? 😀

Det er faktisk en grunn til at kvinner er mer empatiske ( i regelen altså ) og også klarer å forestille seg mer, og derfor leser flere skjønnlitterære bøker.

Menn er også mer visuelle, og må ha mer konkrete ting å forholde seg til. 

Du må gjerne være uenig da 🙂

Anonymkode: b22a6...9a5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...