Gå til innhold

Totalt utslitt…bruke egenmelding?

Anbefalte innlegg

Har en veldig kjekk, men også krevende jobb. Merker at dette, kombinert med å være 100% alene med barn tærer på helsen. Men vet ikke hva annet jeg skulle gjort, trives så godt i jobben. Og ingen garanti for at annen jobb vil bli annerledes. Tror det er hele livssituasjonen min som gjør meg utslitt. Men økonomisk er jeg nødt til å stå i 100% jobb for å klare meg.

Uansett, har kjent på at jeg har vært utslitt lenge. Har ikke følt for å bruke egenmelding pga dette, vet ikke om det er helt innafor 🙈 men nå kjennes det ikke ut som jeg har noe valg. Har brukt hele fridagen på å sove,mens ungene har vært i barnehagen.

Har ikke lyst å få sykemelding, må prøve å unngå det.

Anonymkode: 7a9fc...083

Fortsetter under...

Å ta en egenmeldingsdag løser det ikke. Du må finne en løsning på det som egentlig er problemet. 

Hvorfor vil du ikke ha sykmelding? Kanskje du kan snakke med legen din eller få en henvisning til psykolog. Noen kan få det gjennom jobben også. Det kan være en hjelp til å få organisert dagene bedre.

Anonymkode: 72efc...874

Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Har en veldig kjekk, men også krevende jobb. Merker at dette, kombinert med å være 100% alene med barn tærer på helsen. Men vet ikke hva annet jeg skulle gjort, trives så godt i jobben. Og ingen garanti for at annen jobb vil bli annerledes. Tror det er hele livssituasjonen min som gjør meg utslitt. Men økonomisk er jeg nødt til å stå i 100% jobb for å klare meg.

Uansett, har kjent på at jeg har vært utslitt lenge. Har ikke følt for å bruke egenmelding pga dette, vet ikke om det er helt innafor 🙈 men nå kjennes det ikke ut som jeg har noe valg. Har brukt hele fridagen på å sove,mens ungene har vært i barnehagen.

Har ikke lyst å få sykemelding, må prøve å unngå det.

Anonymkode: 7a9fc...083

Hva er forskjellen på sykmelding og egenmelding tenker du? Jeg skjønner at du må til legen for sykmelding, men sånn bortsett fra det. 

Anonymkode: dcb53...957

Man kan fint ta egenmelding om man er helt utslitt, for å f.eks komme gjennom en ekstra tung periode eller at man rett å slett trenger å komme til hektene. Det koster nok samfunnet mindre om 3 dager hjemme er nok til at du kan stå i jobb en stund til. 

Men - man kan vel ikke helt belage seg på å ta to-tre egenmeldingsdager i måneden i årene som kommer fordi man er utslitt. Da tenker jeg også det er lurt å ta en tur til legen og ta en prat. Kan jo være så enkelt som at man har lave nivåer av noe? 

Men for en gang eller to synes jeg det er helt innafor! Håper det løser seg !

Annonse

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Å ta en egenmeldingsdag løser det ikke. Du må finne en løsning på det som egentlig er problemet. 

Hvorfor vil du ikke ha sykmelding? Kanskje du kan snakke med legen din eller få en henvisning til psykolog. Noen kan få det gjennom jobben også. Det kan være en hjelp til å få organisert dagene bedre.

Anonymkode: 72efc...874

Jeg er ikke helt enig i denne. Jeg har litt tilsvarende situasjon som HI, dvs jeg har en mann, men han jobber ekstremt mye, og ansvaret for barna, huset, familien, bursdager, treninger, venner, innkjøp osv osv faller stort sett på meg. I tillegg har jeg er spennende og givende, men krevende jobb. Jeg sover lite og styrer mye. Det går helt fint og livet er morsomt, men innimellom sier det bom stopp. Det er kanskje to ganger i året. Da trenger jeg to dager hvor jeg ligger og stirrer i taket. Jeg trenger ikke sykemelding, ikke tilpasset arbeidstid, ikke psykolog, jeg trenger å kræsje i to dager et par ganger i året. Jeg er nesten aldri syk, og tar derfor disse ca 4 egenmeldingsdagene med god samvittighet. De får meg til å funke. 

Anonymkode: 142ba...63f

Jeg er ikke helt enig i denne. Jeg har litt tilsvarende situasjon som HI, dvs jeg har en mann, men han jobber ekstremt mye, og ansvaret for barna, huset, familien, bursdager, treninger, venner, innkjøp osv osv faller stort sett på meg. I tillegg har jeg er spennende og givende, men krevende jobb. Jeg sover lite og styrer mye. Det går helt fint og livet er morsomt, men innimellom sier det bom stopp. Det er kanskje to ganger i året. Da trenger jeg to dager hvor jeg ligger og stirrer i taket. Jeg trenger ikke sykemelding, ikke tilpasset arbeidstid, ikke psykolog, jeg trenger å kræsje i to dager et par ganger i året. Jeg er nesten aldri syk, og tar derfor disse ca 4 egenmeldingsdagene med god samvittighet. De får meg til å funke. 

Så fordi mannen din ikke bidrar så mye hjemme, synes du det er greit at arbeidsplassen betaler 4 ekstra "fridager" til deg? For meg blir det helt feil. Mannen må bidra mer hjemme eller du må gå ned i stillingsbrøk.

Anonymkode: c32dc...d9d

De kræsjdagene må du jo ta når mannen er hjemme! Arbeidsgiver skal da ikke betale for at du har anskaffet deg en udugelig mann. Det er ikke rart det er trussel om å kutte på egenmeldingsdagene. 

Hi, egenmelding er for de dagene man ikke orker å jobbe, å være utslitt kan gi en ordentlig sykdomsfølelse og jeg syns det er innafor å hente deg inn en sjelden gang. 

Anonymkode: 5c1b1...f53

Ja, du kan ta deg noen dager hjemme. Det vil ikke løse din situasjon, men det kan forhindre du møter veggen og blir sykmeldt i lang tid. Så bør du også selvsagt se på løsninger i forhold til din livssituasjon slik at du slipper å bli så utslitt. Kanskje familie kan stille opp og ha unger et par netter i uka? Eller hente de i barnehagen et par dager i uka å ha de til leggetid? 

Anonymkode: f3a56...0cf

Dette er ikke greit. Sier det bom stopp må du be mannen din ta i et tak. Det er ikke arbeidsgiver sin utgift at dere ikke klarer å fordele ting som må gjøres hjemme.hjemme.

Anonymkode: dffe7...d7b

Annesmiltillivet skrev (3 timer siden):

Man kan fint ta egenmelding om man er helt utslitt, for å f.eks komme gjennom en ekstra tung periode eller at man rett å slett trenger å komme til hektene. Det koster nok samfunnet mindre om 3 dager hjemme er nok til at du kan stå i jobb en stund til. 

Men - man kan vel ikke helt belage seg på å ta to-tre egenmeldingsdager i måneden i årene som kommer fordi man er utslitt. Da tenker jeg også det er lurt å ta en tur til legen og ta en prat. Kan jo være så enkelt som at man har lave nivåer av noe? 

Men for en gang eller to synes jeg det er helt innafor! Håper det løser seg !

Støtter denne.

Kortvarig mestringsfravær kalles det, det kan være helt nødvendig for noen for å unngå en lengre sykemelding. Men samtidig kan du ikke belage deg på dette over tid. 

Jeg var i din situasjon og endte med å bli helt utbrent. 

Er det økonomiske grep du kan ta for å ha råd til å gå ned til f.eks. 80% stilling et års tid? 

Anonymkode: fac24...a16

Snakk med sjefen din og vær ærlig på at det er en hard periode. Jeg gjorde dette med min tidligere sjef og han bestemte at jeg tok 3dagers egenmld for å sove og gjøre ingenting. Jeg skulle ikke ha dårlig samvittighet for jobb og jeg skulle ikke ta forefallene ting hjemme, jeg skulle kun hvile og lade batteriene. 
Det gjorde meg ikke tilbake i form, men det gjorde at jeg ikke møtte veggen og måtte sykemelde meg. Jeg fikk nok søvn og klarte å lade batteriene litt slik at jeg klarte å takle hverdagen videre. 

Jeg var også ganske ærlig for ungene hjemme selv om de var litt små. Jeg sa at formen var dårlig og jeg trengte litt hjelp hjemme. Overraskende nok ble det mindre søskenkjærlighet og de var flinke til å rydde etter seg selv og jeg ble også flink til å be de om hjelp når jeg så de faktisk kunne. Bare små ting som å løpe ut med søppla, rydde småting her og der slik at jeg kunne gå over med støvsugeren innimellom. 
Noe som hjalp veldig for å få litt mer orden i huset kom mange år etter når vi testet ut å ta en halvtime hver dag på ett fast tidspungt der alle ryddet, vasket og fikk gjort unna alt som måtte gjøres. Når halvtimen var over så sluttet vi uansett om vi var ferdig eller ei. Etter litt tid så begynte ungene å rydde mer etter seg iløpet sv dagen, for de viste at den jakka de slang ifra seg på gulvet måtte ryddes opp senere på dagen. Så om de hang den opp med en gang ble det mindre senee. Gulerotavar nemlig at vi stoppet når vi var ferdige, vi fant ikke på nye ting bare for å bruke opp halvtimen. Så om huset så ok ut etter ti min så vsr vi ferdige. Alle hadde hver sin ting de skulle gjøre, før vi tok det som trengtes der og da. Minsts rydda badet (rommet vi kunne se ifra nesten alle steder så greit å ha hu der) en støvsugde motorveien i huset (perfekt støvsugign ble det ikke, men det var greit nok til at det så greit ut mellom den ene dagen i uka jeg støvsuga skikkelig) en var på kjøkkenet, en i gangen osv. Alle viste hvor de skulle starte og det tok vel bare to dager med litt klaging før de satte igang uten ett pip. Om de ikke var hjemme når vi gjorde dette så gjorde de litt før de dro. De begynte selv å skrive lapp om hva de gjorde før de dro. Jeg trengte ikke si noe, men de viste de måtte hjem da om det ikke var gjort noe for dette skulle alle være med på. 
Huset tok veldig kort tid å holde i orden og jeg fikk mye tid til å gjøre andre ting på. Det var utrolig mye vi fikk gjort på den korte tiden. Før dette så følte jeg at alle hustingene gikk over hodet mitt og jeg sldri så noen ende. Det å kunne sette seg i sofaen hver kveld og se at huset var helt greit var skikkelig energiboost. 

Anonymkode: b5fa2...f80

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...