Gå til innhold

Hva det betyr å kverulere.

Anbefalte innlegg

Det å kverulere er det samme som å uttrykke uenighet og å motsi uten annen intensjon enn å si mot. Hvis du stiller spørsmål som "kan du begrunne dette?" eller spørsmål relevante til et tema, så er det ikke kverulering. Å være uenig og begrunne uenigheten er heller ikke å kverulere, det er å argumentere. 

Med mindre man skriver det samme fem ganger til samme person. 

Jeg ville bare skrive det her, sånn at det ikke blir avsporing. 

Anonymkode: eb36f...b3b

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144444471-hva-det-betyr-%C3%A5-kverulere/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Det å kverulere er det samme som å uttrykke uenighet og å motsi uten annen intensjon enn å si mot. Hvis du stiller spørsmål som "kan du begrunne dette?" eller spørsmål relevante til et tema, så er det ikke kverulering. Å være uenig og begrunne uenigheten er heller ikke å kverulere, det er å argumentere. 

Med mindre man skriver det samme fem ganger til samme person. 

Jeg ville bare skrive det her, sånn at det ikke blir avsporing. 

Har du en link til påstanden din?

Anonymkode: 51f92...047

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Å si mot noen er å kverulere.

Anonymkode: 5e5f9...687

Ja, hvis intensjonen er kun å si mot så. Men hvis du sier "jeg er ikke enig" og begrunner, så er det argument. Og da er det ofte greit om det stopper der, men noen kan jo det med å diskutere saklig videre da. Oftest er det greiest å begrunne og si at det er ok å være uenige. 

Annonse

Mrs Remington skrev (2 minutter siden):

https://snl.no/kverulere her kan dere lese om kverulering, for de av dere som ikke vet hva det er. Forøvrig merkelig å starte en tråd om hva kverulering er. 

Jeg er enig i at det er rart, men her inne er det er salig mix av ord og uttrykk som det blir avsporing å diskutere i enhver tråd. Da er det like greit å skrive et kort innlegg. 

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Jeg er enig i at det er rart, men her inne er det er salig mix av ord og uttrykk som det blir avsporing å diskutere i enhver tråd. Da er det like greit å skrive et kort innlegg. 

Her inne er det mange hønsehjerner. Du må nesten bare se litt humoristisk på det. Annet tips er å besøke andre forum :fnise:.  Dette fungerer svært dårlig.

Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

Dette er et godt eksempel på kverulering.

Akkurat. Så galt kan det være her inne når det gjelder forståelse av ord og uttrykk. Det du responderer på har ikke engang det eneste grunnleggende prinsippet for å kalle det kverulering, nemlig uenighet. 

Det du responderer på er begynnelsen på en kommentar som er enig, og deretter forklarer. 

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Akkurat. Så galt kan det være her inne når det gjelder forståelse av ord og uttrykk. Det du responderer på har ikke engang det eneste grunnleggende prinsippet for å kalle det kverulering, nemlig uenighet. 

Det du responderer på er begynnelsen på en kommentar som er enig, og deretter forklarer. 

Og her fortsetter kveruleringen.

Mrs Remington skrev (1 minutt siden):

Her inne er det mange hønsehjerner. Du må nesten bare se litt humoristisk på det. Annet tips er å besøke andre forum :fnise:.  Dette fungerer svært dårlig.

Hadde jeg ikke hatt humor, så kunne jeg ikke vært her 🙂

"Kverulere betyr å opptre kverulantisk eller å krangle om bagateller, å stadig gi uttrykk for uenighet (uten å ha noen god grunn). "

Fra linken over .

Det står ingenting om at det er argumentløst .

Anonym bruker skrev (23 minutter siden):

Ja, hvis intensjonen er kun å si mot så. Men hvis du sier "jeg er ikke enig" og begrunner, så er det argument. Og da er det ofte greit om det stopper der, men noen kan jo det med å diskutere saklig videre da. Oftest er det greiest å begrunne og si at det er ok å være uenige. 

Her tror jeg du misforstår. Å kverulere kam godt være å si i mot med begrunnelse og med argumenter. Dersom en person stadig sier seg uenig, uten at det er noen grunn til det, så kverulerer personen. 

Anonymkode: 828e3...e20

Annonse

Anonym bruker skrev (18 minutter siden):

Her tror jeg du misforstår. Å kverulere kam godt være å si i mot med begrunnelse og med argumenter. Dersom en person stadig sier seg uenig, uten at det er noen grunn til det, så kverulerer personen. 

Å begrunne er vel god grunn, er det ikke?  Hva mer skal til for å kalle det god grunn? Jeg ser ikke at man kan gjøre mer enn det egentlig. 

Anonym bruker skrev (13 minutter siden):

Å begrunne er vel god grunn, er det ikke?  Hva mer skal til for å kalle det god grunn? Jeg ser ikke at man kan gjøre mer enn det egentlig. 

Du må ikke blande «uten grunn» og «ubegrunnet».

Hvis vi sitter i samme rom, og uansett hva du snakker om, så er jeg uenig. Da kverulerer jeg. Selv om jeg kan begrunne det jeg sier.

Hvis jeg er uenig med deg i kun en sak uten å si hvorfor, så kverulerer jeg ikke. Jeg er bare uenig.

Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Du må ikke blande «uten grunn» og «ubegrunnet».

Hvis vi sitter i samme rom, og uansett hva du snakker om, så er jeg uenig. Da kverulerer jeg. Selv om jeg kan begrunne det jeg sier.

Hvis jeg er uenig med deg i kun en sak uten å si hvorfor, så kverulerer jeg ikke. Jeg er bare uenig.

Ja , hvis du er uenig uansett så er det kverulerende. Akkurat som jeg skrev i HI. Du trenger ikke gjenta det jeg allerede har skrevet. 

Nei, hvis jeg sier at jeg elsker kulde, og du er uenig, så nei, da handler det ikke om kverulering. Jeg regner med når folk forstår når saker kan diskuteres. Følelser og smak er nok unntatt regelen i høy grad. 

Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

Ja , hvis du er uenig uansett så er det kverulerende. Akkurat som jeg skrev i HI. Du trenger ikke gjenta det jeg allerede har skrevet. 

Nei, hvis jeg sier at jeg elsker kulde, og du er uenig, så nei, da handler det ikke om kverulering. Jeg regner med når folk forstår når saker kan diskuteres. Følelser og smak er nok unntatt regelen i høy grad. 

Du påstår at det må være en begrunnelse i uenigheten om det ikke skal tegnes som kverulering. Det trenger det altså ikke.

Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Du påstår at det må være en begrunnelse i uenigheten om det ikke skal tegnes som kverulering. Det trenger det altså ikke.

Som sagt så antar jeg at folk skjønner at følelse og smak er unntatt reglene.

"Uten god grunn" er det samme som å ikke begrunne. 

Phu

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Phu

Nei. Det er ikke det samme. Det er det du misforstår.

«Uten grunn» og «ubegrunnet» er to forskjellige ting.

Hvis du mener man ikke bare må ha en grunn, men en god grunn, for å være uenig uten å kverulere, så tar du feil.

Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Nei. Det er ikke det samme. Det er det du misforstår.

«Uten grunn» og «ubegrunnet» er to forskjellige ting.

Hvis du mener man ikke bare må ha en grunn, men en god grunn, for å være uenig uten å kverulere, så tar du feil.

Tuller du?  Jeg vet aldri her nemlig.

Jeg skrev ikke at du måtte ha en god begrunnelse. Da hadde mange vært enda dårligere stilt 🙂

Å være uenig uten en god grunn betyr at du ikke vil/ kan begrunne, og at du da er uenig kun for å være det. 

Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Tuller du?  Jeg vet aldri her nemlig.

Jeg skrev ikke at du måtte ha en god begrunnelse. Da hadde mange vært enda dårligere stilt 🙂

Å være uenig uten en god grunn betyr at du ikke vil/ kan begrunne, og at du da er uenig kun for å være det. 

Man kan være uenig med god grunn uten å ville oppgi grunnen også. Da er det ikke kverulering. 

Anonym bruker skrev (20 minutter siden):

Phu

Nei, det er det da ikke.  "Uten god grunn" er å være uenig bare fordi. Man kan fint begrunne "bare fordi". 

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Man kan være uenig med god grunn uten å ville oppgi grunnen også. Da er det ikke kverulering. 

👍

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...