Gå til innhold

Støtter eller boikotter du søndagsåpent?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Butikkansatte skal ikke få en fri dag? 

Anonymkode: c07a8...b0e

De må jo følge arbeidsmiljølovens regler og ha vakter. Det er jo ikke nødvendig at den samme ansatte jobber hver dag. Hvordan tror du de løser det på brustadbuer og bensinstasjoner? 

Anonymkode: d9e04...6a5

Anonym bruker skrev (38 minutter siden):

Jeg jobbet både lørdager og søndager på kontor. Spesielt om fristene nærmet seg å gå ut. Da jobbet jeg gjerne 12 timer i strekk. Kontorjobb er ikke bare 8-16 hvis du trodde det

Anonymkode: face3...8e2

Spørs hva du jobber med. Kjenner flere som har flexitid, går gjerne tidligere, tar gjerne hjemmekontor noen dager, helt fri helger osv osv 

Anonymkode: a49ff...b8c

Anonym bruker skrev (45 minutter siden):

Støtter absolutt søndagsåpne butikker. Her jeg bor har vi en Kiwi som har søndagsåpent helt året, og den er smekkfull på søndager, så tydeligvis ikke noe problem med mange som boikotter 😄

Anonymkode: 4cf85...242

Men er vel det som er poenget, hadde det inne vært søndagsåpent, hadde de jo handlet når det er åpent. Slik er det med mennesket. 
Når vi stenger kl 20 på kvelden , sniker kunder seg under gitteret får å kjøpe en filleting som faktisk kan vente.

Er blitt litt slik at vi som jobber i butikk , liksomikke har familie og et sosialt liv, det er holdninger til mange , og særlig de som ikke har jobbet i butikk

Anonym bruker skrev (15 minutter siden):

Men er vel det som er poenget, hadde det inne vært søndagsåpent, hadde de jo handlet når det er åpent. Slik er det med mennesket. 
Når vi stenger kl 20 på kvelden , sniker kunder seg under gitteret får å kjøpe en filleting som faktisk kan vente.

Er blitt litt slik at vi som jobber i butikk , liksomikke har familie og et sosialt liv, det er holdninger til mange , og særlig de som ikke har jobbet i butikk

Da får du ta en annen jobb da. For ansatte i helsevesenet, bussjåfører, på bensinstasjoner you name it - de har ikke familier? Utrolig tåpelig argument. 

Anonymkode: d9e04...6a5

Annonse

Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Nå har jeg ikke jobbet i butikk, men derimot i helsevesenet, og innen barnevern. Dere som jobber i butikk har da ikke vakter i alle døgnets timer, alle dager i året. Så dette blir bare sutring. 

Både helsepersonell og butikkansatte, politi, og alle andre med ubekvem arbeidstid, har da både familieliv og et sosialt liv. Man jobber 35,5 eller 37,5 timer pr uke i full stilling. Resten av tiden er fritid, som man kan bruke på familie og sosialt liv. 

Diskuter gjerne lovverket, og behovet for søndagsåpne butikker. Men sutring over arbeidstid er ikke ok. Butikkansatte har fri både på netter og de fleste helligdager, og har sånn sett ikke noe å klage over. 

Anonymkode: 3a8bf...2b9

Anonym bruker skrev (13 minutter siden):

Så enig med deg.

De som velger yrker innen helse vet at det er helligdager osv. Når de velger dette yrket. Samme med politi, brannvesenet osv. 

Søndag har aldri vært åpne butikker. Hvorfor skal det ikke få være sånn? 

Anonymkode: c07a8...b0e

Anonym bruker skrev (26 minutter siden):

Jeg er i mot søndagsåpne butikker, men det der er jo bare sutring. Det er utrolig mange mennesker som jobber netter, søndager, helligdager osv. Tror du ikke de heller har familie og sosialt liv.

Anonymkode: 76f2c...08b

Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Nå har jeg ikke jobbet i butikk, men derimot i helsevesenet, og innen barnevern. Dere som jobber i butikk har da ikke vakter i alle døgnets timer, alle dager i året. Så dette blir bare sutring. 

Både helsepersonell og butikkansatte, politi, og alle andre med ubekvem arbeidstid, har da både familieliv og et sosialt liv. Man jobber 35,5 eller 37,5 timer pr uke i full stilling. Resten av tiden er fritid, som man kan bruke på familie og sosialt liv. 

Diskuter gjerne lovverket, og behovet for søndagsåpne butikker. Men sutring over arbeidstid er ikke ok. Butikkansatte har fri både på netter og de fleste helligdager, og har sånn sett ikke noe å klage over. 

Anonymkode: 3a8bf...2b9

Hvis man fortsetter med denne tankegangen, hvorfor kan ikke alle jobbe lørdager og søndager? Skole og barnehage være åpen hver dag. En plass må jo barna være. Det er forskjell på hva som trenger å være åpent/hvem som må jobbe til alle døgnets tider, og hva som faktisk ikke er nødvendig i det hele tatt. Og butikkene trenger ikke å være åpne. Åpner vi opp for at de skal være oppe 7 dager i uka, er det et skritt nærmere å viske bort den helgefrien vi her i landet er vant med. Da kan jo egentlig alle arbeidssteder holde oppe 7 dager i uka. Gudene skal vite at det hadde vært kjekt med muligheten for time med banken på en søndag, eller legekontoret for den saks skyld. 

Anonymkode: bbf84...ef3

Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Jeg er i mot søndagsåpne butikker, men det der er jo bare sutring. Det er utrolig mange mennesker som jobber netter, søndager, helligdager osv. Tror du ikke de heller har familie og sosialt liv.

I mange yrker, der en jobber kveld/natt/helger/helligdager osv, får en faktisk gå når vakten er over.

I butikker, og kanskje særlig matbutikker, kommer folk rett før stengetid og skal handle, frekt som fy.

Jeg har selv gått bort til folk og sagt at nå stenger vi, kan jeg hjelpe, får bare til svar: jeg bare ser litt……

Og dette er bare noe av frekkheten som butikkansatte utsettes for. Noen skal prøve klær 19.59 f eks og!

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Hvis man fortsetter med denne tankegangen, hvorfor kan ikke alle jobbe lørdager og søndager? Skole og barnehage være åpen hver dag. En plass må jo barna være. Det er forskjell på hva som trenger å være åpent/hvem som må jobbe til alle døgnets tider, og hva som faktisk ikke er nødvendig i det hele tatt. Og butikkene trenger ikke å være åpne. Åpner vi opp for at de skal være oppe 7 dager i uka, er det et skritt nærmere å viske bort den helgefrien vi her i landet er vant med. Da kan jo egentlig alle arbeidssteder holde oppe 7 dager i uka. Gudene skal vite at det hadde vært kjekt med muligheten for time med banken på en søndag, eller legekontoret for den saks skyld. 

Er bare så enig i denne👏🏻👏🏻👏🏻

Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Men nå var vel diskusjonen søndagsåpent i desember, ikke søndagsåpent hele årer....

Det er jo to helt forskjellige diskusjoner.

Søndagsåpent i desember synes jeg er greit, søndagsåpent hele året er jeg enig med deg i at er unødvendig.

Anonymkode: 4c837...f37

Annonse

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Men nå var vel diskusjonen søndagsåpent i desember, ikke søndagsåpent hele årer....

Søndagsåpent i desember synes jeg er greit, søndagsåpent hele året er jeg enig med deg i at er unødvendig.

Det står ikke noe i hi om at det bare handler om desember.

Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Det svaret er med utgangspunkt i søndagsåpent året rundt. Er det jeg har tolket at denne tråden handler om. At det er åpent 2-3 søndager før jul, det er forsåvidt greit. Da er det et unntak. Men året rundt, det ser jeg på som en "skummel" retning å gå. 

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Jeg er butikksjef, og har ingenting imot søndagsåpent om sommeren og før jul. Det er en periode av året som jeg uansett jobber mye, og en periode vi lever av de månedene av året det er stille...

Å få noen til å jobbe på søndagene er helt uproblematisk, mange av ekstrahjelpene ønsker å jobbe fordi det er godt betalt, og mange av de fast ansatte synes det er helt greit å jobbe en søndag og heller få fri en tirsdag for å ordne div.

Det er jo ikke sånn at en som jobber 100% jobber mer i jula, bare litt andre vakter. De unge kan godt gå på fest på lørdag og på jobb kl 14 på søndag også, det går helt fint.

Jeg jobber i en mindre butikk på et kjøpesenter da, og søndagene før jul er fine synes jeg. Går gjerne på jobb i 9-10 tiden og får gjort mye før vi åpner kl 14. Kommer en person til på jobb kl 14 og vi jobber to stykker hele vakten, bare åpent i 5 timer så trenger ikke matpause.

Hvis ingen fikk holde åpent på søndager måtte de handlet andre dager. Da hadde du helt sluppet de høye lønningene på søndag og kunne holdt litt lavere priser med samme økonomiske resultat (i hvertfal om du selger noe folk faktisk har bruk for).

Anonymkode: 0925d...5db

Støtter at folk ikke skal måtte jobbe på søndager.

Men vi ser jo i hvilken retningen utviklingen går. Innen ti år er nok svært mange butikker selvbetjente, og da vil mange butikkansatte bli digitalisert bort.

Hadde det vært praktisk med et «matlager» (matbutikk uten ansatte) man kunne dra til på søndager? Også kommer argumentet med at man ble planlegge og handle de andre dagene. Jada, men så skjer livet. Før klarte alle å handle før kl 17, men de fleste er nok enige i at det er fint at butikkene er åpne lenger enn det nå.

Anonymkode: 560ff...39a

1jente2gutter skrev (3 timer siden):

I mange yrker, der en jobber kveld/natt/helger/helligdager osv, får en faktisk gå når vakten er over.

I butikker, og kanskje særlig matbutikker, kommer folk rett før stengetid og skal handle, frekt som fy.

Jeg har selv gått bort til folk og sagt at nå stenger vi, kan jeg hjelpe, får bare til svar: jeg bare ser litt……

Og dette er bare noe av frekkheten som butikkansatte utsettes for. Noen skal prøve klær 19.59 f eks og!

Det er vel ikke så relevant for diskusjonen, men i veldig mange yrker med vakter får man slett ikke gå hjem når vakta er over tidsmessig. Sykepleieren som må gå over fordi pasienten ble syk, legen som må gå over fordi pasienten måtte overføres til en annen avdeling, bussjåføren som måtte være lenger på jobb fordi det var kø, barnevernvaktsarbeideren som måtte jobbe lenger fordi et barn måtte akuttplasseres… I de aller fleste yrker kan det oppstå ting som gjør det vanskelig å gå fra jobb. 

Hvis det finnes to alternativer i denne diskusjonen, støtter jeg søndagsåpne butikker, i hvert fall før jul. 

Anonym bruker skrev (9 timer siden):

Støtter det.

Har også jobbet mange år i butikk og studenter sloss om de vaktene da de er så godt betalt i forhold til resten av året.

Anonymkode: fb593...dea

Enig

Anonymkode: cff33...f54

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...