Anonym bruker Skrevet 3. desember 2023 #1 Skrevet 3. desember 2023 Ja, dere (ikke de med 1-2 biler eller de uten bil bosatt i sentrum med butikk, tog, buss osv utenfor inngangsdøra) Jeg har bil, men den har nå vært på verksted og jeg ser ikke noen verdi i å reparere den mtp den estimerte kostnaden jeg har fått fra verkstedet. Det er en gammel billigbil som har gjort nytten sin i 3 år, så jeg har vært heldig. Men nå har den sagt stopp for min del.. Har heller ikke råd til å kjøpe ny bil. Jeg bor et sted uten gode bussforbindelser (2 ganger per dag). Skal jeg et ærend så må jeg sette av hele dagen. Hvordan klarer seg uten bil? Heldigvis jobber jeg hjemmefra, så det kan gå. Men jeg trenger tips. Handling er greit, kan bruke ODA. Barna kan gå til trening, men jeg må belage meg på andre når det er kamp(kompenserer de såklart for dette). Men det å gjøre ærend, feks plutselig trenger ene barnet støvler. Plutselig er det skiene som må byttes ut. Et sykkeldekk punkterer, eller sykkelen trenger service. Neida, ikke så ofte slikt skjer. Men mener de tingene som plutselig dukker opp som man gjerne må ordne litt kjapt, eller som man sparer mye penger på å dra litt rundt og kjøpe brukt eller på salg. Ja jeg sparer litt på å ikke ha bil, men per nå går der ca 1300 kr per mnd i bil (forsikring og bensin). Med månedsbillett på bussen og noen enkeltbilletter av og til for barna, så får vinninga opp i spinninga. Spare ikke så mye at det lønner seg å handle med ODA, bestille ting på nett og få det direkte hjem i postkassa. Kom med dine overlevelsestips som jeg tydeligvis ikke klarer å komme på selv 😊 Anonymkode: 78d3d...ddb
Anonym bruker Skrevet 3. desember 2023 #2 Skrevet 3. desember 2023 Flytte? Jeg ville aldri ha bosatt meg grisgrendt uten bil. Har bodd på meget isolerte steder i mitt liv, til og med på steder uten bilvei (JA!) og ser ingen grunn til å gjøre livet mitt umulig. Anonymkode: 5d930...196
Anonym bruker Skrevet 3. desember 2023 #3 Skrevet 3. desember 2023 Bor ikke grisgrendt. Og flytting er ikke aktuelt. Vi trives her. Vara går på skole, har mange venner, og alt er bra her. Eneste utfordringen nå blir dette med bil. Trenger tips ift dette med bil. Ikke flyttetips, men ellers takk😊 Anonymkode: 78d3d...ddb
Anonym bruker Skrevet 3. desember 2023 #4 Skrevet 3. desember 2023 El- lastesykkel? Anonymkode: e1e04...ae6
Anonym bruker Skrevet 3. desember 2023 #5 Skrevet 3. desember 2023 Støtter elektrisk lastesykkel. Anonymkode: 666c2...389
Anonym bruker Skrevet 3. desember 2023 #6 Skrevet 3. desember 2023 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Støtter elektrisk lastesykkel. Anonymkode: 666c2...389 På den annen side får du bruktbil til samme pris og mer nytte. Anonymkode: 666c2...389
Anonym bruker Skrevet 3. desember 2023 #7 Skrevet 3. desember 2023 Ikke helt det samme, men jeg mistet lappen et halvt år fordi jeg hadde et hjerneslag. Jeg betalte noen for å kjøre meg, det er billigere enn å ha bil selv. Ting som er billigere å kjøre litt rundt og se etter som du sier kan du lett sjekke på nettet nå. De aller fleste butikker har nettbutikker som viser lagerbeholdningen på oppsøkte butikk, så du kan planlegge hjemmefra akkurat hvor du skal. Lag en plan over hva som skal gjøres, planlegg handlingen, skriv en liste, og betal en sjåfør. Det er jo eneste måten å gjøre det på om man ikke har bil selv. Taxi er dyrt, men som regel er det billigere med en taxitur i måneden enn å eie bil. Anonymkode: 479e1...a60
Anonym bruker Skrevet 3. desember 2023 #8 Skrevet 3. desember 2023 1300 pr måned i bil? Det var veldig lite…. Da har du tatt med alt? Verditap? Jeg har tidligere bodd på «landet» uten bil, og ville ikke gjort det igjen nå. Med buss bare to ganger pr dag føler man seg ganske stuck. Hva med å investere i en elsykkel? Med piggdekk om vinteren? Anonymkode: e44ef...1d2
Anonym bruker Skrevet 3. desember 2023 #9 Skrevet 3. desember 2023 Anonym bruker skrev (23 minutter siden): Støtter elektrisk lastesykkel. Anonymkode: 666c2...389 Det koster mer enn bilen min, og den har fungert i noen år selv om det er en billigbil. Anonymkode: 78d3d...ddb
Anonym bruker Skrevet 3. desember 2023 #10 Skrevet 3. desember 2023 Anonym bruker skrev (12 minutter siden): Ikke helt det samme, men jeg mistet lappen et halvt år fordi jeg hadde et hjerneslag. Jeg betalte noen for å kjøre meg, det er billigere enn å ha bil selv. Ting som er billigere å kjøre litt rundt og se etter som du sier kan du lett sjekke på nettet nå. De aller fleste butikker har nettbutikker som viser lagerbeholdningen på oppsøkte butikk, så du kan planlegge hjemmefra akkurat hvor du skal. Lag en plan over hva som skal gjøres, planlegg handlingen, skriv en liste, og betal en sjåfør. Det er jo eneste måten å gjøre det på om man ikke har bil selv. Taxi er dyrt, men som regel er det billigere med en taxitur i måneden enn å eie bil. Anonymkode: 479e1...a60 Lurt😊 Kan sikkert få lånt en bil mot betaling også, dvs kjøre selv i stedet for å bli kjørt. Skal høre litt rundt. Anonymkode: 78d3d...ddb
Anonym bruker Skrevet 3. desember 2023 #11 Skrevet 3. desember 2023 Anonym bruker skrev (14 minutter siden): 1300 pr måned i bil? Det var veldig lite…. Da har du tatt med alt? Verditap? Jeg har tidligere bodd på «landet» uten bil, og ville ikke gjort det igjen nå. Med buss bare to ganger pr dag føler man seg ganske stuck. Hva med å investere i en elsykkel? Med piggdekk om vinteren? Anonymkode: e44ef...1d2 Jeg vet veldig godt hvilke utgifter jeg har på bilen per mnd. Nei, elsykkel koster mer enn bilen min. Kunne kjøpt 2 biler (gitt at jeg er så heldig at de varer like lenge som den jeg har nå) for prisen av én elsykkel. Ikke så kult for barna å bli fraktet på el-sykkel heller. Da er det bedre at de sykler selv med sine vanlige sykler. Anonymkode: 78d3d...ddb
Anonym bruker Skrevet 3. desember 2023 #12 Skrevet 3. desember 2023 Kanskje noen i nærheten er med i getaround? Anonymkode: 79674...c6e
Anonym bruker Skrevet 3. desember 2023 #13 Skrevet 3. desember 2023 Anonym bruker skrev (24 minutter siden): Kanskje noen i nærheten er med i getaround? Anonymkode: 79674...c6e Takk for tips. Hadde ikke hørt om dette! 😊 Anonymkode: 78d3d...ddb
Anonym bruker Skrevet 3. desember 2023 #14 Skrevet 3. desember 2023 Støvler, og nesten alt annet, kan bestilles på nett. Jeg har bil, men bruker den egentlig bare ifbm jobb. Og en sjelden gang til bortekamp o.l. med barna. Hadde jeg hatt hjemmekontor hadde jeg nok kunnet byttet kjøring mot andre oppgaver. Det er bare to foreldre som kjører til hver bortekamp, mens på hjemmekamper står man i kiosk o.l. Kunne nok fint fått flere kioskvakter. Handler alt (og da mener jeg alt) på nett. Alle julegaver, alle matvarer, klær, sko, ting til huset osv. En sjelden gang trenger man bil, men da går det jo an å leie eller låne. Anonymkode: 99f89...b8b
Anonym bruker Skrevet 3. desember 2023 #15 Skrevet 3. desember 2023 Jeg kjenner en som ikke hadde bil. Det hun gjorde var å avtale med et eldre ektepar i nærhetene. De likte ikke å kjøre bil lenger så da fikk hun låne bilen når hun trengte og til gjengjeld handlet hun for dem (både med å uten dem). Både ekteparet og hun jeg kjenner var veldig fornøyd med avtalen Kanskje du har noen i nærheten som kunne ønsket en slik type avtale? Anonymkode: b43b2...e61
Anonym bruker Skrevet 3. desember 2023 #16 Skrevet 3. desember 2023 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Ja, dere (ikke de med 1-2 biler eller de uten bil bosatt i sentrum med butikk, tog, buss osv utenfor inngangsdøra) Jeg har bil, men den har nå vært på verksted og jeg ser ikke noen verdi i å reparere den mtp den estimerte kostnaden jeg har fått fra verkstedet. Det er en gammel billigbil som har gjort nytten sin i 3 år, så jeg har vært heldig. Men nå har den sagt stopp for min del.. Har heller ikke råd til å kjøpe ny bil. Jeg bor et sted uten gode bussforbindelser (2 ganger per dag). Skal jeg et ærend så må jeg sette av hele dagen. Hvordan klarer seg uten bil? Heldigvis jobber jeg hjemmefra, så det kan gå. Men jeg trenger tips. Handling er greit, kan bruke ODA. Barna kan gå til trening, men jeg må belage meg på andre når det er kamp(kompenserer de såklart for dette). Men det å gjøre ærend, feks plutselig trenger ene barnet støvler. Plutselig er det skiene som må byttes ut. Et sykkeldekk punkterer, eller sykkelen trenger service. Neida, ikke så ofte slikt skjer. Men mener de tingene som plutselig dukker opp som man gjerne må ordne litt kjapt, eller som man sparer mye penger på å dra litt rundt og kjøpe brukt eller på salg. Ja jeg sparer litt på å ikke ha bil, men per nå går der ca 1300 kr per mnd i bil (forsikring og bensin). Med månedsbillett på bussen og noen enkeltbilletter av og til for barna, så får vinninga opp i spinninga. Spare ikke så mye at det lønner seg å handle med ODA, bestille ting på nett og få det direkte hjem i postkassa. Kom med dine overlevelsestips som jeg tydeligvis ikke klarer å komme på selv 😊 Anonymkode: 78d3d...ddb Vi bor slik du beskriver. Å klare deg uten bil hadde vært helt uaktuelt! Hadde det bare bært meg, så hadde det sikkert gått. Men ikke med unger. Jeg kunne aldri i verden belage meg på at andre foreldre skulle sørge for at mine unger kom seg på kamp, i bursdager osv. en uke eller tre ifm at bilen er på verksted hadde sikkert gått fint, men ikke i lengden. Jeg hadde heller ikke synes det var særlig ålreit om jeg skulle vært «ansvarlig» (kompensasjon eller ei) for at nabounger kom seg rundt fordi mor ikke ville prioritere å skaffe seg bil. Anonymkode: e16d6...04d
Anonym bruker Skrevet 3. desember 2023 #17 Skrevet 3. desember 2023 Anonym bruker skrev (1 time siden): Jeg kjenner en som ikke hadde bil. Det hun gjorde var å avtale med et eldre ektepar i nærhetene. De likte ikke å kjøre bil lenger så da fikk hun låne bilen når hun trengte og til gjengjeld handlet hun for dem (både med å uten dem). Både ekteparet og hun jeg kjenner var veldig fornøyd med avtalen Kanskje du har noen i nærheten som kunne ønsket en slik type avtale? Anonymkode: b43b2...e61 Så koselig 🥰 Anonymkode: 78d3d...ddb
Anonym bruker Skrevet 3. desember 2023 #18 Skrevet 3. desember 2023 Anonym bruker skrev (1 time siden): Vi bor slik du beskriver. Å klare deg uten bil hadde vært helt uaktuelt! Hadde det bare bært meg, så hadde det sikkert gått. Men ikke med unger. Jeg kunne aldri i verden belage meg på at andre foreldre skulle sørge for at mine unger kom seg på kamp, i bursdager osv. en uke eller tre ifm at bilen er på verksted hadde sikkert gått fint, men ikke i lengden. Jeg hadde heller ikke synes det var særlig ålreit om jeg skulle vært «ansvarlig» (kompensasjon eller ei) for at nabounger kom seg rundt fordi mor ikke ville prioritere å skaffe seg bil. Anonymkode: e16d6...04d Men jeg hadde jo ikke avtalt med sånne som deg? Er kun snakk om bortekamper, noe de heller ikke må være med på. Kjenner mange som hater å stå i kiosk, så jeg kan heller stå i kiosk for de som hater dette og likevel skal kjøre til bortekamp. Her jeg bor fyller vi bilene til kamp uansett. Ikke er det snakk om å ikke ville prioritere heller. Tror faktisk ikke jeg har råd til å kjøpe ny bil. Eller jo, prioritere bil foran mat til ungene 🤦♀️ Anonymkode: 78d3d...ddb
Anonym bruker Skrevet 3. desember 2023 #19 Skrevet 3. desember 2023 Hadde enten flytta eller kjøpt ny bil. Anonymkode: 73f6f...891
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå