Anonym bruker Skrevet 3. desember 2023 #1 Skrevet 3. desember 2023 Jeg tenkte via en lokal organisasjon å «adoptere» en familie som jeg hjelper til jul. Da kjøper man inn det de har skrevet av matønsker og gaveønsker. Det jeg reagerer på er at de aller fleste skriver at de har fått hjelp til jul flere år. Det er jo greit. I tillegg skriver de aller fleste at: - de har 3-5 barn inkludert baby - de har hunder (ofte i flertall) og katt - Mange av barna går på ridning (her vi bor er det voldsomt dyrt, både ridetimer og utstyr) - Ungene (ofte 1-12 år) ønsker seg klær til julegave. Vi har loppeliten i nærheten. Der fås flotte klær for 5-20kr. Vi har god økonomi og jeg handler omtrent bare der for jeg liker gjenbruk. Er dette familier som virkelig trenger hjelp? Hvorfor får de flere/mange barn viss økonomien ikke går rundt? Hvorfor ikke slutte med ridning som jo er en luksushobby til flere tusen kroner pr måned med dyrt utstyr? I tillegg går det jo mye penger på hund/katt som skal følges opp feks med dyrlege osv. Jeg kjente lysten til å hjelpe sank. Det virker som mange gjør som de vil og så forventer hjelp til feks jul, påske, sommerferie osv. Heldigvis fant jeg en familie der jenta har fortalt på skulen at de må ha mathjelp. Barnet mitt forteller at den jenta er eneste uten mobil osv. så vi har vært på julegaveshopping. Jeg hjelper gjerne, men ikke de som sløser penger og klager etterpå. Anonymkode: 2d87d...c9f
Anonym bruker Skrevet 3. desember 2023 #2 Skrevet 3. desember 2023 Du må ikke hjelpe, så dette er et ikke- problem for deg. Hvis du vil kritisere andre, så for all del. Anonymkode: 4f8c9...5d3
Anonym bruker Skrevet 3. desember 2023 #3 Skrevet 3. desember 2023 1. å få hjelp mange år viser jo at se har lite 2. å ha fler enn to barn er ikke uvanlig. Selv med dårlig råd 3. idrett dekkes av nav, kommune eller barnevern for mange barn som lever i fattigdom. Kommuner får støtte av staten som skal gå spesifikt til dette 4. dyr er ikke noe man kaster ut så fort pengene ikke strekker til. Man må nok også anta at dette er dyr som ikke treffer veterinær så ofte som de skulle. Og ikke får noe spesialfor. I tillegg kan det være at hund er det eneste som får mor ut av døren. Hvorfor gir du hvis du velger familie ut i fra dine egne fordommer? Jeg fikk hjelp før jul i fjor. Det var dessverre mest godteri å få. Fikk 2 poser med godteri, en pose kaffe, ei pakke julepølser, surkål, pepperkakehus og et gavekort på 500 på kiwi. Gavekortet hjalp mye. Fikk kjøpt rudstykker, egg, ribbe og litt godt pålegg. Anonymkode: 72d06...5fd
Anonym bruker Skrevet 3. desember 2023 #4 Skrevet 3. desember 2023 Det er nok noen som trenger hjelp fordi foreldrene har elendig økonomistyring, men mange trenger hjelp fordi en av foreldrene har blitt arbeidsledig, syk e.l. og plutselig har fått lavere inntekt nå som det er dyrtid. Det tar tid å omstille seg, og man kan ikke bare kaste ut evt dyr selv om man har fått mindre å rutte med. Det er barnefamilier du snakker om, hvor barna gjerne er veldig glad i dyrene sine, hvor foreldrene vil strekke seg den ekstra meteren for at de skal få gå på fritidsaktiviteten de ønsker osv. For meg spiller det ingen rolle hvorfor de trenger hjelp, barna i lavinntektsfamiliene fortjener også en fin jul, selv om noe av problemet kanskje ligger hos foreldrene.... Jeg adopterer ikke en familie da, for jeg har ganske dårlig økonomi selv og har ikke mulighet til det. Men vi klarer oss nå greit, så vi gir litt og alle monner drar tenker jeg. Når en av ungene er med på butikken nå i desember kjøper vi alltid en ting vi kan legge i handlevognene ved utgangen, stort sett Hjelp oss og hjelpe som har slike vogner stående her. Sist var i går faktisk, da var 14 åringen med på butikken og vi la en 2kg pakke med hvetemel og en pakke tørrgjær i vogna. 14-åringen synes de skulle få bake boller eller noe i jula, de som trenger hjelp... Anonymkode: 72d14...f45
Anonym bruker Skrevet 3. desember 2023 #5 Skrevet 3. desember 2023 Ja, har kjøpt en gave på et ønsketre allerede, og jeg skal hjelp et par til. Blander meg ikke opp i hvorfor de har dårlig tåd, barna lider like mye uansett årsak, bare håper det er familier som har det vanskelig økonomisk det går til. Anonymkode: 50993...ed0
Anonym bruker Skrevet 3. desember 2023 #6 Skrevet 3. desember 2023 Jeg kjøper alltid et par gaver fra ønsketreet og så gir jeg penger til Kirkens Bymisjon. Jeg tenker at jeg på den måten hjelper både barna i fattige familier (de er jo kontrollert av ulike instanser før de får henge opp lapp) og de som sliter aller mest. Anonymkode: 41eb2...51e
Gjest Danida Skrevet 3. desember 2023 #7 Skrevet 3. desember 2023 Så fint at du fant noen som virkelig, virkelig var VERDIGE din godhet! Applaus! Selv nøyer jeg meg med ei kjip geit til noen som sikkert bare juger nedi Afrika. Og en uteligger-middag hos Kirkens Bymisjon, der sikkert halvparten egentlig er børsmeglere som kler seg i filler for å få pinnekjøtt. Huff, hvordan skal det gå med pengene mine?
Anonym bruker Skrevet 3. desember 2023 #8 Skrevet 3. desember 2023 Ville aldri gitt noen om jeg ikke visste hvorfor de hadde problemer. Det gjøres fryktelig dårlige vurderinger rundt omkring. Da får man ha det så godt (og røyke videre). Anonymkode: a4066...186
Gjest Danida Skrevet 3. desember 2023 #9 Skrevet 3. desember 2023 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Ville aldri gitt noen om jeg ikke visste hvorfor de hadde problemer. Det gjøres fryktelig dårlige vurderinger rundt omkring. Da får man ha det så godt (og røyke videre). Anonymkode: a4066...186 Kanskje Tore Strømøy kan spore opp noen passe fattige noen. Så kan de fortelle ALT om hvorfor livet deres gikk skeis, og du og andre kan pusse nesen og vippse det dere syns er gangbar erstatning for vedkommendes elendighet.
Anonym bruker Skrevet 3. desember 2023 #10 Skrevet 3. desember 2023 Nei, det har jeg ikke råd til. Men jeg legger alltid noe i handlevognene fra ulike hjelpeorganisasjoner som står i butikkene her. Jeg tenker at som med alt mulig annet, så er det alltid noen som utnytter sånne ting, men det er ikke opp til meg å bedømme.Ting kan være veldig annerledes enn man tror. Anonymkode: bd7ef...e47
Anonym bruker Skrevet 3. desember 2023 #11 Skrevet 3. desember 2023 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Jeg fikk hjelp før jul i fjor. Det var dessverre mest godteri å få. Fikk 2 poser med godteri, en pose kaffe, ei pakke julepølser, surkål, pepperkakehus og et gavekort på 500 på kiwi. Gavekortet hjalp mye. Fikk kjøpt rudstykker, egg, ribbe og litt godt pålegg. Anonymkode: 72d06...5fd Kan jeg spørre hva slags varer du kunne ønsket deg? Jeg ser det legges mye julekaker og godteri i handlevognene fra hjelpeorgnisasjonene her, så jeg legger alltid oppi noe mat heller. Anonymkode: bd7ef...e47
Anonym bruker Skrevet 3. desember 2023 #12 Skrevet 3. desember 2023 Vi pleier å plukke julehjerter fra ønsketreet i byen. Ungene får velge ett hver. Dessverre henger det mange helt urealistiske gaveønsker på treet som er helt uaktuelt å oppfylle; IPhone 15, PS5, AirPods pro osv; gjerne av unger på 11-12 år. Vi har helt greit inntekt men ingen av våre får slike julegaver. Ikke får de lov til å ønske deg det av familie heller! Vi hjelper også en organisasjon med matvarer før jul. Da får vi en liste over hva som ønskes og så handler vi noe fra det. Så er det organisasjonen som deler det ut😊 Man ser dessverre at flere lavinntektsfamilier får flere barn enn det man har råd til. Gjennomsnittet i Norge er va 1,5 barn. Det er ikke lenger vanlig å få mer enn to barn. Veldig mange lavinntektsfamilier har også dyr. Dyr gir mye glede og det er forståelig mange ønsker seg dyr - uavhengig av økonomi. At dyr koster mye er gjerne underkommunisert. Og denne langvarige kostnaden slår jo hardere inn på de med liten inntekt fra før av. Anonymkode: 3d292...91f
Anonym bruker Skrevet 3. desember 2023 #13 Skrevet 3. desember 2023 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Vi pleier å plukke julehjerter fra ønsketreet i byen. Ungene får velge ett hver. Dessverre henger det mange helt urealistiske gaveønsker på treet som er helt uaktuelt å oppfylle; IPhone 15, PS5, AirPods pro osv; gjerne av unger på 11-12 år. Vi har helt greit inntekt men ingen av våre får slike julegaver. Ikke får de lov til å ønske deg det av familie heller! Vi hjelper også en organisasjon med matvarer før jul. Da får vi en liste over hva som ønskes og så handler vi noe fra det. Så er det organisasjonen som deler det ut😊 Man ser dessverre at flere lavinntektsfamilier får flere barn enn det man har råd til. Gjennomsnittet i Norge er va 1,5 barn. Det er ikke lenger vanlig å få mer enn to barn. Veldig mange lavinntektsfamilier har også dyr. Dyr gir mye glede og det er forståelig mange ønsker seg dyr - uavhengig av økonomi. At dyr koster mye er gjerne underkommunisert. Og denne langvarige kostnaden slår jo hardere inn på de med liten inntekt fra før av. Anonymkode: 3d292...91f Her hadde de ønsketre med hjerter for første gang i fjor. Jeg tenkte jeg ville tatt et hjerte , men det var bare dyre ønsker, og mesteparten av ønskene var fra voksne. Det er ikke noe ønsketre her i år. . Anonymkode: bd7ef...e47
Anonym bruker Skrevet 3. desember 2023 #14 Skrevet 3. desember 2023 Anonym bruker skrev (24 minutter siden): Vi pleier å plukke julehjerter fra ønsketreet i byen. Ungene får velge ett hver. Dessverre henger det mange helt urealistiske gaveønsker på treet som er helt uaktuelt å oppfylle; IPhone 15, PS5, AirPods pro osv; gjerne av unger på 11-12 år. Vi har helt greit inntekt men ingen av våre får slike julegaver. Ikke får de lov til å ønske deg det av familie heller! Vi hjelper også en organisasjon med matvarer før jul. Da får vi en liste over hva som ønskes og så handler vi noe fra det. Så er det organisasjonen som deler det ut😊 Man ser dessverre at flere lavinntektsfamilier får flere barn enn det man har råd til. Gjennomsnittet i Norge er va 1,5 barn. Det er ikke lenger vanlig å få mer enn to barn. Veldig mange lavinntektsfamilier har også dyr. Dyr gir mye glede og det er forståelig mange ønsker seg dyr - uavhengig av økonomi. At dyr koster mye er gjerne underkommunisert. Og denne langvarige kostnaden slår jo hardere inn på de med liten inntekt fra før av. Anonymkode: 3d292...91f Her er heldigvis gavene på ønsketreet ikke av det slaget. Det er mye vintertøy, vinterstøvler, treningstøy osv. og i tillegg nøkterne ønsker som fargeblyanter, neglelakk og annet småtteri. Anonymkode: 41eb2...51e
Anonym bruker Skrevet 3. desember 2023 #15 Skrevet 3. desember 2023 Anonym bruker skrev (4 timer siden): Kan jeg spørre hva slags varer du kunne ønsket deg? Jeg ser det legges mye julekaker og godteri i handlevognene fra hjelpeorgnisasjonene her, så jeg legger alltid oppi noe mat heller. Anonymkode: bd7ef...e47 Ikke meg du spør, men jeg har ikke behov for julekaker, Pepperkaker, nøtter osv. Jeg hadde blitt sjeleglad for havregryn, makaroni, spaghetti, hvetemel, egg, pulverkaffe, leverpostei, syltetøy, knekkebrød, agurk, ketchup, salt og pepper. Såpe, sjampo, dopapir. Ting vi bruker, og med lang holdbarhet. Hadde klart oss lenge med 5 pk spaghetti i stedet for en pk mandler og Pepperkaker. En annen ting, når folk ønsker seg ps5 eller airpods så er de ikke fattige. Sønnen min ønsker seg ullsokker og en kul genser(dvs en hettegenser til 149 kr fra HM, han blir også glad for brukt). Datteren min er 12 år og ønsker seg pynt til soverommet sitt (med det mener hun rammer og bilder vi selv kan printe ut fra nett). Anonymkode: 3eaca...49f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå