Gå til innhold

Forbigående tics - diagnose

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen med erfaring med det? Har dere barn med den diagnosen?  Hvordan oppdaget dere det? Hvordan utartet det seg? Hadde barnet flere utfordringer i tillegg til tics?

Anonymkode: 65890...add

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er det en diagnose? Høres ut som en inntil videre forklaring siden barnet ikke passer 100% inn i noen diagnose (enda)?

Har barnet ditt hatt tics som har gått over?

Har en niese med tourettes, og hun har mange utfordringer, ticsene er bare toppen av isfjellet.

De med tourettes har gjerne trekk mot adhd, eller trekk mot autisme. Niesen min har mange autistiske trekk, men ingen autismediagnose.

Det er vanlig at ticsene har en topp en gang mellom 10 og 15 år (pluss minus) også roer seg litt igjen.

Anonymkode: 2084f...270

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 timer siden):

Er det en diagnose? Høres ut som en inntil videre forklaring siden barnet ikke passer 100% inn i noen diagnose (enda)?

Har barnet ditt hatt tics som har gått over?

Har en niese med tourettes, og hun har mange utfordringer, ticsene er bare toppen av isfjellet.

De med tourettes har gjerne trekk mot adhd, eller trekk mot autisme. Niesen min har mange autistiske trekk, men ingen autismediagnose.

Det er vanlig at ticsene har en topp en gang mellom 10 og 15 år (pluss minus) også roer seg litt igjen.

Bup har gitt han denne diagnosen med autistiske trekk. Men jeg forstår ikke hvorfor. Han har hatt tics hele livet, med masse angst. Masse tillegs vansker. Dusgrafi og misfoni. Søvnproblemer osv. Sensitiv. Skolevegring osv. 🤷🏻‍♀️🤷🏻‍♀️🤷🏻‍♀️

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Bup har gitt han denne diagnosen med autistiske trekk. Men jeg forstår ikke hvorfor. Han har hatt tics hele livet, med masse angst. Masse tillegs vansker. Dusgrafi og misfoni. Søvnproblemer osv. Sensitiv. Skolevegring osv. 🤷🏻‍♀️🤷🏻‍♀️🤷🏻‍♀️

Det er ikke alltid så lett å sette en diagnose på barn, særlig om de ikke samarbeider. Mener du hat skrevet her før at barnet lukker ned og ikke vil prate med behandler, da kan de ikke bare sette en diagnose. En diagnose på papiret blir jo ikke borte igjen....

Da er det sikkert bedre å sette hva de observerer, tics og autistiske trekk, også prøve igjen om en stund. La gutten få litt pause, også kan du og skolen observere han en periode, og be om en ny henvisning når det har gått en stund.

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Det er ikke alltid så lett å sette en diagnose på barn, særlig om de ikke samarbeider. Mener du hat skrevet her før at barnet lukker ned og ikke vil prate med behandler, da kan de ikke bare sette en diagnose. En diagnose på papiret blir jo ikke borte igjen....

Da er det sikkert bedre å sette hva de observerer, tics og autistiske trekk, også prøve igjen om en stund. La gutten få litt pause, også kan du og skolen observere han en periode, og be om en ny henvisning når det har gått en stund.

Problemet er at jeg trenger hjelp nå. Skolen forstår ikke problemet. Er en SINNSYKT kamp.

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Problemet er at jeg trenger hjelp nå. Skolen forstår ikke problemet. Er en SINNSYKT kamp.

Men dette handler ikke om deg, det handler om barnet og dets fremtid.

Om skolen ikke forstår problemet fungerer jo gutten greit nok der og det må du være glad for 

Skjønner at du føler du står i det til halsen akkurat nå, og kanskje kan du søke om støttekontakt e.l., men du kan ikke rushe en diagnose for at du skal få hjelp, det handler om gutten dette...

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Om skolen ikke forstår problemet fungerer jo gutten greit nok der og det må du være glad for 

Skjønner at du føler du står i det til halsen akkurat nå, og kanskje kan du søke om støttekontakt e.l., men du kan ikke rushe en diagnose for at du skal få hjelp, det handler om gutten dette...

Problemet er at utad fungerer han... men han fungerer dessverre ikke inni seg. Han gråter hver eneste dag og jeg får han ikke på skolen alltid. 

Jeg føler at jeg som mor ikke blir tatt alvorlig. Hører om andre foreldre som blir hørt hos bup (??)

Men det er godt å få en forklaring.. gutten min har ikke vært med på bup siden April... bup ønsker kun samtaler med meg 🤷🏻‍♀️

Skrevet

Han har fritidskontakt ❤️

Skrevet
Anonym bruker skrev (12 timer siden):

Er det noen med erfaring med det? Har dere barn med den diagnosen?  Hvordan oppdaget dere det? Hvordan utartet det seg? Hadde barnet flere utfordringer i tillegg til tics?

Forbigående tics er en diagnose i seg selv.

Ca 20% av alle barn vil ha en periode med dette. 

Anonymkode: de516...e17

Skrevet
Anonym bruker skrev (15 minutter siden):

Forbigående tics er en diagnose i seg selv.

Ca 20% av alle barn vil ha en periode med dette. 

Anonymkode: de516...e17

Ja, det vet jeg. Men lurte på det jeg skrev i hi. 

Var det kun tics i en liten periode?  Uten noen andre utfordringer?  Hvordan utartet det seg?

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Ja, det handler om gutten. Men det er svært vanskelig å vite hvordan jeg skal hjelpe han ! Jeg ønsker kun det beste for han, men føler at jeg står I alt dette alene!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...