Gå til innhold

Tenåring!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hver gang vi skal noen sted(skole eller annet) så må vi stå å mase i evigheter for å få tenåringen til å bli klar. Hun får beskjed på forhånd at hun må være klar, men er sur og bare sier at hun kommer….og så må vi vente mer…

Noen gode tips?(er lange avstander her så er litt vanskelig å bare dra fra henne, men mest lyst til det!)…..

Anonymkode: 182f4...71b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Én beskjed, dra på oppgitt tid. Du gjør ingen en tjeneste ved å la henne være en ego drittsekk.

Anonymkode: b03a9...87e

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Hver gang vi skal noen sted(skole eller annet) så må vi stå å mase i evigheter for å få tenåringen til å bli klar. Hun får beskjed på forhånd at hun må være klar, men er sur og bare sier at hun kommer….og så må vi vente mer…

Noen gode tips?(er lange avstander her så er litt vanskelig å bare dra fra henne, men mest lyst til det!)…..

Anonymkode: 182f4...71b

Tenker at du bare må gjøre alvor av å reise fra henne en gang eller to. 

Gi tydelig beskjed, i god tid: Jeg kjører presis kl 08.00. Ti på åtte sier du ifra: Jeg kjører om 10 minutter! Lurt å få bekreftelse på at hun hørte dette. 08.01 kjører du. Et par ganger burde holde, hun bør ha lært da. 

Anonymkode: e968f...dfc

Skrevet

Hvis det er noe hun har lyst til å være med på vil jeg tro at det holder å kjøre fra henne én gang. 

Skrevet

Akkurat skole bør hun komme seg til selv. Er det lang avstand, så får hun jo buss. Rekker hun ikke den, så får hun ta neste. Eller så får du vekke henne tidligere og si at det må du fordi hun aldri er klar i tide, og det forsinker også alle andre som vil være i tide.

Jeg har to som er litt verre, men der er det diagnose som er i bildet, så jeg tar hensyn til det. Vi må opp to timer før vi skal reise, og så må jeg si at vi skal dra senest 10-15 minutter før vi må dra. Mine må kjøres til skolen fordi de ikke kan ta buss eller skoletaxi

Anonymkode: 997d5...5cc

Skrevet
Anonym bruker skrev (58 minutter siden):

Én beskjed, dra på oppgitt tid. Du gjør ingen en tjeneste ved å la henne være en ego drittsekk.

Oi oi oi... Du er så kjip du. 

Anonymkode: 4c6ac...4a6

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Nei, ikke kjip, men konsekvent. Det tjener ingen, hverken ungdom eller andre, å få slippe unna med slaurefakter. Man må komme seg ut til avtaler, og det må man lære seg.

Anonymkode: f31d5...336

Skrevet
Anonym bruker skrev (18 minutter siden):

Nei, det er helt korrekt. 

Kjør fra henne. 

Anonymkode: 720ca...8b0

Skrevet
Anonym bruker skrev (16 minutter siden):

Nei, ikke kjip, men konsekvent. Det tjener ingen, hverken ungdom eller andre, å få slippe unna med slaurefakter. Man må komme seg ut til avtaler, og det må man lære seg.

Anonymkode: f31d5...336

Helt riktig.

Dette, Hi! Her har du svaret. 

Anonymkode: 720ca...8b0

Skrevet
Anonym bruker skrev (57 minutter siden):

Kjip? Jeg gidder ikke ha ubrukelige unger som blir ubrukelige voksne. Alle må lære seg å følge tida.

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 timer siden):

👆🏻 Eneste unntak jeg gjør her er når jeg skal sørge for at de kommer seg på skolen. Alt annet er åpent for å stå på prinsippet. 

Anonymkode: 8cb8b...889

Skrevet

Haha, det er her jeg kjenner at jeg egentlig ikke kan svare nettopp fordi jeg må ta ekstra hensyn til min tenåring fordi hun har adhd og rett og slett mangler tidssans. Hun føler rett og slett ikke tid på samme måte som andre, og kunne ikke om det så stod om livet sagt om det hadde gått 10 minutter eller 1 time siden hun fikk en beskjed. Hun klarer heller ikke da å beregne hvor lang tid noe tar. I tillegg blir hun lett distrahert og var kanskje egentlig på vei, men fikk øye på noe og opptatt av det i stedet osv., og så går tiden da.

Hos oss hadde det å være konsekvent og dra fra henne kun hatt den effekten at hun følte seg enda mer håpløs enn det hun allerede gjør fordi hun ikke klarer en del ting så er så lett for andre, så vi bruker andre metoder i stedet når det er noe viktig. Hun har f.eks. selv alarmer på mobilen som minner henne om byttet til ny aktivitet slik at rekker både å spise, sminke seg, kle på seg osv., og noen minutter til å vimse rundt og finne det hun skal ha med seg. Vi har også en "tidsstav" (vår er fra hjelpemiddelsentralen, men man kan kjøpe selv også), som ved hjelp av lys som flytter seg nedover for hvert minutt gir en visualisering av tiden. I tillegg er vi der og gir vennlige påminnelser når det trengs. Min opplevelse er at jeg kommer mye lenger med vennlig tonefall enn oppgitt masing. Men flere alarmer er hovedtrikset her.

Anonymkode: 2cb7e...972

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Haha, det er her jeg kjenner at jeg egentlig ikke kan svare nettopp fordi jeg må ta ekstra hensyn til min tenåring fordi hun har adhd og rett og slett mangler tidssans. Hun føler rett og slett ikke tid på samme måte som andre, og kunne ikke om det så stod om livet sagt om det hadde gått 10 minutter eller 1 time siden hun fikk en beskjed. Hun klarer heller ikke da å beregne hvor lang tid noe tar. I tillegg blir hun lett distrahert og var kanskje egentlig på vei, men fikk øye på noe og opptatt av det i stedet osv., og så går tiden da.

Hos oss hadde det å være konsekvent og dra fra henne kun hatt den effekten at hun følte seg enda mer håpløs enn det hun allerede gjør fordi hun ikke klarer en del ting så er så lett for andre, så vi bruker andre metoder i stedet når det er noe viktig. Hun har f.eks. selv alarmer på mobilen som minner henne om byttet til ny aktivitet slik at rekker både å spise, sminke seg, kle på seg osv., og noen minutter til å vimse rundt og finne det hun skal ha med seg. Vi har også en "tidsstav" (vår er fra hjelpemiddelsentralen, men man kan kjøpe selv også), som ved hjelp av lys som flytter seg nedover for hvert minutt gir en visualisering av tiden. I tillegg er vi der og gir vennlige påminnelser når det trengs. Min opplevelse er at jeg kommer mye lenger med vennlig tonefall enn oppgitt masing. Men flere alarmer er hovedtrikset her.

Man får jo gå ut fra at hi sin datter ikke har slike utfordringer. 

Anonymkode: 03cb9...67a

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Man får jo gå ut fra at hi sin datter ikke har slike utfordringer. 

Men metodene vi bruker kan likevel forsøkes. Det koster relativt lite å legge inn alarmer, og dersom det hjelper er det jo strålende!

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Men metodene vi bruker kan likevel forsøkes. Det koster relativt lite å legge inn alarmer, og dersom det hjelper er det jo strålende!

Men på en normalt fungerende og oppegående tenåring skal dette ikke være nødvendig. Da snakker man om å sy puter under armene på vedkommende. 

Anonymkode: 97da4...ef7

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Men på en normalt fungerende og oppegående tenåring skal dette ikke være nødvendig. Da snakker man om å sy puter under armene på vedkommende. 

Normaltfungerende tenåringer har noen år hvor hjernen deres ommøbleres totalt. Men det går over, de blir ansvarsfulle tilslutt.

Anonymkode: 387c5...af3

Skrevet
Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

Normalt oppegående foreldre setter seg litt inn i hvordan tenåringer fungerer, med eller uten diagnoser, og lærer derfor litt om at de er i en kjemisk ubalanse og derfor midlertidig kan ha litt andre behov og utfordringer som krever litt andre løsninger. En klok forelder vil i tillegg ønske et nært og godt forhold til sin tenåring, og derfor være litt raus, vennlig og tilgivende en periode, og ved hjelp av å vise vennlighet og forståelse i stede for mas og kjeft, bli belønnet med tillit.

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Normalt oppegående foreldre setter seg litt inn i hvordan tenåringer fungerer, med eller uten diagnoser, og lærer derfor litt om at de er i en kjemisk ubalanse og derfor midlertidig kan ha litt andre behov og utfordringer som krever litt andre løsninger. En klok forelder vil i tillegg ønske et nært og godt forhold til sin tenåring, og derfor være litt raus, vennlig og tilgivende en periode, og ved hjelp av å vise vennlighet og forståelse i stede for mas og kjeft, bli belønnet med tillit.

Som regel er man jo raus og tilgivende litt for lenge, er min erfaring. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...