Gå til innhold

Hva får barna deres til jul?

Anbefalte innlegg

Anonym bruker skrev (6 timer siden):

Har du ingenting å gi er det like godt å ikke gi noe er budskapet her. 

Anonymkode: bc8e8...095

Og der var vi i gang igjen, ja. Hvem i faen har sagt at det ikke er vits å gi gave til 700 kr? Vis meg det eller rull inn sutringen!

Anonymkode: 29981...aa9

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Mine barn har fått fra 1000 til over 5000 i julegaver tidligere. Det er alt etter ønsker og behov.  Det blir mindre i år enn tidligere år, og det er bevisst. Vi har bedre råd enn før men ønsker ikke å stå for overflod når samfunnet er på vei inn i en økonomisk krise. Det har jeg også formidlet til barna - at alt er dyrere og de kan ikke forvente å få veldig dyre gaver i år.  

Vi gir gjerne utstyr som gaver - klær, vintersko, ski etc. selv om vi egentlig har råd til å gi det «utenom» jul. Det viktigste er at det er gaver som blir brukt og som ikke bare er skapfyll eller unødvendig bruk og kast.  Da barna var mindre fikk de i så stor overflod av gaver (leker) fra fjern og nær at jeg ble fysisk dårlig. Nå har det heldigvis roet seg. 

Det aller viktigste og smarteste du kan gjøre for deg og barna dine i år er å ikke gi mer enn DU har råd til. Mange av barna som får dyre gaver til jul i år vil få det på kreditt eller for penger som heller skulle blitt brukt på regninger. Min spådom er at det vil bli veldig vanskelig for veldig mange utover i 2024. 

500-700 kr kan bli flotte gaver. Og det som kan vere greit å huske i år er at det er mange som har behov for å stramme inn. Men selvsagt lurt å forberede barna på at det blir mindre om det har vert mer overflod før. 

Anonymkode: 2c195...89f

Fint innlegg! 

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Nei. Les igjen.

Anonymkode: 77a80...291

Ser mange gir mye mye mer enn det. Og synes selv det ikke er mye for man får nesten ingenting for den summen dessverre. 

Anonym bruker skrev (57 minutter siden):

Og der var vi i gang igjen, ja. Hvem i faen har sagt at det ikke er vits å gi gave til 700 kr? Vis meg det eller rull inn sutringen!

Vet at det er lite fordi man ikke får noe særlig for det. Og kan ikke gi ønsker. Har ikke mer å gi uten å få gjeld og det vil jeg unngå. Men synes ikke det er kjekt å ikke kunne gi mer. 

Vi gir vel for rundt 5000,- til hver unge / ungdom. Vi har tre stykker. Vi har liten familie så overkompenserer nok litt. Jeg syns 700,- er veldig lite men det skal jo ikke bety noe hva andre mener. 

Anonymkode: 04755...2b2

Annonse

Anonym bruker skrev (8 timer siden):

Vet at det er lite fordi man ikke får noe særlig for det. Og kan ikke gi ønsker. Har ikke mer å gi uten å få gjeld og det vil jeg unngå. Men synes ikke det er kjekt å ikke kunne gi mer. 

Det er kjipt å ha dårlig råd, det er helt sikkert. Men som du ser i media så er vi slett ikke alene om dette. Noen har ikke engang råd til julemat, så om du kan gi barnet ditt en gave til 700 kr er dere heldigere enn mange. Om jeg husker rett så har du en tenåring? Om du bruker pengene smart, kan du klare å få noen fine ting for den summen du har. Let på nett etter gode tilbud og du kan nok finne både en kul genser, deo og kanskje et gavekort på kino for den summen. For eksempel. Prøv å se mulighetene og ikke lås deg fast i begrensningene. 

Jeg er sikker på at ungdommen din setter mer pris på en blid og fornøyd mamma enn all verdens dyre duppedingser. Han vet vel at dere ikke er av de rikeste, så så lenge det ligger gaver under treet vil han føle seg sett og ivaretatt.

God førjulstid ❤️

MissSaigon skrev (4 timer siden):

Det er kjipt å ha dårlig råd, det er helt sikkert. Men som du ser i media så er vi slett ikke alene om dette. Noen har ikke engang råd til julemat, så om du kan gi barnet ditt en gave til 700 kr er dere heldigere enn mange. Om jeg husker rett så har du en tenåring? Om du bruker pengene smart, kan du klare å få noen fine ting for den summen du har. Let på nett etter gode tilbud og du kan nok finne både en kul genser, deo og kanskje et gavekort på kino for den summen. For eksempel. Prøv å se mulighetene og ikke lås deg fast i begrensningene. 

Jeg er sikker på at ungdommen din setter mer pris på en blid og fornøyd mamma enn all verdens dyre duppedingser. Han vet vel at dere ikke er av de rikeste, så så lenge det ligger gaver under treet vil han føle seg sett og ivaretatt.

God førjulstid ❤️

Tusen takk. Fint innlegg! 

Fin førjulstid til deg og ❤️

Mine får et gavekort på 500 kroner hver til et shoppingsenter de liker å handle i + en bok hver. Dette er fra meg alene, jeg er skilt fra faren deres og de får selvfølgelig også gaver fra ham.

Jeg har ikke råd til veldig dyre gaver, og har aldri opplevd sure miner fra barna av den grunn (det skulle også bare mangle). Norge har gått helt av skaftet med statusjag og pengebruk. At noen synes en gave til 700 kroner til et barn/ungdom er utrolig lite, er helt skrudd i mine øyne. 

Anonymkode: 0a092...c67

700kr er ikle lite nei. Uansett hvilken sum man handler for håper jeg ungene er takknemlige , det som betyr noe. Mine er små, for små til å skjønne hva ting koster. F.eks kan min sønn tro at en høytaler koster alt fra 300kr-10 000kr, han forstår ikke. Jeg kompenserer for manglende familie, det merker jeg. Så kjøper nok for litt mer enn jeg trenger.

3åringen: barbie for kanskje 600kr

7åringen: dukker, bamser, sminkespeil, klær hun ønsker seg, øredobber . 1700kr. 

8åringen:pc høytalere, keeperhansker, plakater, ett par bøker. Ca 3000kr. 

Anonymkode: e8e50...59d

Blande meninger om dette, men flertallet mener det er lite og ut i fra det de gir selv på tusenvis. 

Heldigvis aldri fått kommentar fra mottaker på dette med sum, men om jeg skulle sagt hva jeg vet ønsker/trenger her så er det ytterjakke, skibukse og  egentlig ski. Dette er vi ikke i nærheten av å få. 

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Blande meninger om dette, men flertallet mener det er lite og ut i fra det de gir selv på tusenvis. 

Heldigvis aldri fått kommentar fra mottaker på dette med sum, men om jeg skulle sagt hva jeg vet ønsker/trenger her så er det ytterjakke, skibukse og  egentlig ski. Dette er vi ikke i nærheten av å få. 

Følg med på kjøp og salg sider, der legges det stadig ut billig utstyr. 

Annonse

Den dagen mine barn uttrykker at gavene er for billige, skal det jaggu bli andre boller! Jeg hadde blitt dypt skuffet, og også gransket sjela for å finne ut hvor på veien jeg hadde feilet! 

Av prinsipp er vi nøkterne med tanke på gaver, for jeg ønsker IKKE at mine barn skal være med på å skape enda større skille mellom fattig og rik. 

Jeg og mannen tjener ufattelig godt, men det er det ingen som mistenker. Vi bor i et svært nøkternt hus, gammel bil, og lever et svært nøkternt liv. Vi er gjeldfrie og kunne levd et luksusliv om det var i vår interesse. Vi velger å bidra der vi kan, med midler inn i ulike prosjekter og hjelpeorganisasjoner. Vi gir ganske store summer i løpet av et år. DETTE er barna innviet i, fra de er små. Vi inprenter dem at vi nærmest ikke "har lov" til å sløse bort penger på luksus og unødvendigheter når så mange rundt omkring er fattige. Vi er fordømt pliktige til å bidra! Summene folk her inne bruker på julegaver er hinsides all fornuft. Det er faktisk skammelig!

Anonymkode: 84229...567

Som vanlig dukker denne tråden opp hvert eneste år her inne, og enkelte elsker å skryte av hvor mye penger de bruker på barna sine. Greit at man har økonimien i orden og råd til det, men hva pokker skal en unge med en gave på 10.000 kr til jul? " se hvor gode vi er" vibber.. jeg spyr🤮 vi har både økonomi og penger til det, men er vi som har jobbet hardt for de pengene og hva lærer det barna av å gi slike dyre gaver?

hi, både 500 og 700 kr er nok i gave til jul. Julen handler om samhold og glede ikke dyr gave! Barn har mer enn nok av ting og trenger ikke mer

Gladjente00 skrev (4 timer siden):

Som vanlig dukker denne tråden opp hvert eneste år her inne, og enkelte elsker å skryte av hvor mye penger de bruker på barna sine. Greit at man har økonimien i orden og råd til det, men hva pokker skal en unge med en gave på 10.000 kr til jul? " se hvor gode vi er" vibber.. jeg spyr🤮 vi har både økonomi og penger til det, men er vi som har jobbet hardt for de pengene og hva lærer det barna av å gi slike dyre gaver?

hi, både 500 og 700 kr er nok i gave til jul. Julen handler om samhold og glede ikke dyr gave! Barn har mer enn nok av ting og trenger ikke mer

Jeg er helt enig i at dyre gaver kan være unødvendig, men om man skal kjøpe eks alpinutstyr, pc, mobil osv, så er det dyre ting som vi velger å gi som gave. 

Vår tolvåring har hatt et vokse-byks det siste året og må ha ‘nytt’ (vi prøver å kjøpe brukt, men det er ikke alltid så lett på få tak i pent brukt) både alpinutstyr, turski m/sko og skøyter i år. Vi er heldige og ha råd, men det betyr ikke at rimeligere gaver er dårlige. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...