Gå til innhold

Kreve bidrag

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er i ferd med å bli skilt. Ungene blir boende hos meg uten fast samvær (tenåringer som bestemmer selv). Mannen tjener nesten det dobbelte av meg, men jeg kan klare meg ok med bare min jobb og barnetrygd. Både mannen og jeg har ok formue som hovedsaklig er bunnet i eiendom og aksjer.

I følge bidragskalkulatoren skal mannen betale meg 14.000 pr mnd. Bør jeg kreve det eller betale alt selv?

Anonymkode: 53d3c...86c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan ikke kreve noe som helst. Ikke i din situasjon. 

Anonymkode: 2df76...2e6

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Du kan ikke kreve noe som helst. Ikke i din situasjon. 

Anonymkode: 2df76...2e6

Hvorfor ikke?

Skrevet

Selvsagt skal han betale barnebidrag. Begge foreldrene er ansvarlig for å forsørge barna sine.

Ta det gjennom NAV. DA kan de regne ut OG kreve det inn på vegne av deg. Det er beste og mest ryddig for far, for barna og for deg. 

Anonymkode: b2a87...0e8

Skrevet

Selvfølgelig skal du ha bidrag.

Selv om han ikke har samvær er det hans barn og han har økonomisk ansvar for dem

Anonymkode: 82ad6...7b4

Skrevet
Anonym bruker skrev (18 minutter siden):

Selvfølgelig skal du ha bidrag.

Selv om han ikke har samvær er det hans barn og han har økonomisk ansvar for dem

Han kommer til å være sammen med dem, men ikke fast system med overnatting.

Skrevet

Dere må snakke om dette, hvordan vil dere dele de økonomiske tingene 

Om dere skiver at barna bor 100% hos deg og du mottar fullt bidrag er det du som skal dekke alt, lommepenger, mobil, klær, fritidsaktiviteter osv. Da skal far bare dekke mat og hygiene når de er på samvær 

Men om far skal f.eks gi de en fast sum i måneden til lommepenger, være med å dekke klær, sportsutstyr osv skal du ikke ha fullt bidrag.

Anonymkode: 89f37...79c

Skrevet
Anonym bruker skrev (29 minutter siden):

Han kommer til å være sammen med dem, men ikke fast system med overnatting.

Uansett, når han tjener det dobbelte av deg, du har barna mest, selvfølgelig skal han betale bidrag.
Om han skal betale bidrag eller ikke her ingenting med om du og barna vil klare dere på inntekten din eller ikke, det har noe med at han er økonomisk ansvarlig for barna. Sier NAV kalkulatoren at han skal betale deg kr 14.000,- i måneden så er det det han skal

Skrevet

Selvfølgelig skal han betale for egne barn! Det skal begge foreldre!

Dere må få i orden en samværskontrakt. Og så tar du bidrag gjennom Nav etter det, slik at bidrag ikke blir et problem i fremtiden.

Anonymkode: 9e49d...6cf

Skrevet
Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

Dere må snakke om dette, hvordan vil dere dele de økonomiske tingene 

Om dere skiver at barna bor 100% hos deg og du mottar fullt bidrag er det du som skal dekke alt, lommepenger, mobil, klær, fritidsaktiviteter osv. Da skal far bare dekke mat og hygiene når de er på samvær 

Men om far skal f.eks gi de en fast sum i måneden til lommepenger, være med å dekke klær, sportsutstyr osv skal du ikke ha fullt bidrag.

Selvfølgelig. Det er jo poenget med bidraget.

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Selvfølgelig skal han betale for egne barn! Det skal begge foreldre!

Dere må få i orden en samværskontrakt. Og så tar du bidrag gjennom Nav etter det, slik at bidrag ikke blir et problem i fremtiden.

Det er ikke noe problem. Ham går med på det aller meste. Spørsmålet er om jeg er uakseptabelt grådig om jeg ber om bidrag.

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Det er ikke noe problem. Ham går med på det aller meste. Spørsmålet er om jeg er uakseptabelt grådig om jeg ber om bidrag.

Nei, det er du ikke, derfor jeg skriver at det er en selvfølge at han betaler det

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Bidrag og grådighet er ikke to ord som hører sammen. Det er ikke mor som får bidrag, det er for som betaler bidrag for å forsørge barna sine. Ja, det kommer inn på konto til mor, men du må da også betale det barna trenger uten å kreve mer fra han.

Har dere et godt forhold og han godtar alt, så kan dere snakke sammen, og jeg ser ikke poenget med dette innlegget. 

Er det best for dere at han betaler bidrag og at dette fastsettes av NAV? Kan dere bli enige om en sum og en privat avtale først? Man trenger ikke involvere NAV før man evt ser at det ikke opprettholdes slik det har blitt avtalt.

Hva om han betaler lommepenger direkte til barna, og en sum til deg som skal dekke det et bidrag skal dekke? 

Om du tenker at det holder med 5000 eller 10.000 i stedet for 14.000, så sier du jo bare ifra. 

Anonymkode: ae247...3c4

Skrevet

Klart du skal ha bidrag. Dvs ungene skal.  Du kan velge å sette det på sparekonto til ungene, men det er penger deres far skal bidra med.

Anonymkode: 6feed...325

Skrevet
Anonym bruker skrev (13 minutter siden):

Klart du skal ha bidrag. Dvs ungene skal.  Du kan velge å sette det på sparekonto til ungene, men det er penger deres far skal bidra med.

Anonymkode: 6feed...325

Nå skal ikke de pengene gå direkte til barna.
Bidrag skal være med å dekke de ekstra utgiftene man har ved å ha barn, også de indirekte utgiftene
Det er utstyr til barna, behovet for mer mat, større bolig, større bil, treningsutgifter og så videre

Skrevet

Bidrag er snodige greier synes jeg. To får fra hverandre og da skal fortsatt den med lavest inntekt nyte godt av at den andre tjener mer. Utrolig rart. 

Anonymkode: 0c64d...f54

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Bidrag er snodige greier synes jeg. To får fra hverandre og da skal fortsatt den med lavest inntekt nyte godt av at den andre tjener mer. Utrolig rart. 

Det er jo barnet som skal nyte godt av det. Begge foreldrene skal bidra til å forsørge barna. 

Anonymkode: df3f9...fa3

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Er foreldrene sammen nyter barnet godt av begges inntekt med tanke på bolig og generell levestandard. Skiller foreldrene seg skal barnet fremdeles nyte godt av begges inntekt, selv om de ikke lenger bor i samme hus.

Den som tjener mest må bruke størst andel av lønnen sin for at barna som er satt til verden skal leve best mulig. Det er bare sånn det er.

Det er ikke sånn at om du skiller deg skal du bruke mindre på barna enn du ville gjort om du fortsatt var gift.

Skrevet
Anonym bruker skrev (11 timer siden):

Jeg forstår ikke hvorfor du skulle tro du var uakseptabelt grådig fordi du vil at dine barns far skal betale sin del av barnas oppvekst?

Ser du ikke selv hvor merkelig det spørsmålet ditt egentlig er? Hva er det som får deg til å føle at det er galt av deg å be barnas far bidra med sin del? Hvorfor tror du at du vil bli oppfattet som "uakseptabelt grådig" hvis han må betale det han er pålagt å betale i bidrag for egne barn?

Skriver ikke dette for å være ekkel mot deg, men du skal ikke være redd for å be far bidra med det han skal bidra med etter loven. Far har jo definitivt god nok råd til å betale for sine egne barn. Om du skulle ha et overskudd igjen i måneden, spar pengene slik at du kan støtte barna når de skal komme seg på boligmarkedet eller annet stort når de er blitt voksne - så kan du da også si at pengene er fra både deg og far, fordi de delvis kom fra bidrag fra ham.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...