Gå til innhold

Hva syns dere om å ha hytte?

Anbefalte innlegg

Jeg har en kjæreste jeg har vært med i 3 år nå, han har hytte. Den ligger en time unna der vi bor, har ikke innlagt vann og er langt oppå fjellet slik at om vinteren må vi gå på ski eller snøscooter for å komme oss dit. Ettersom det ikke er innlagt vann er det en del jobb for å få med vann på vinteren og komme seg til og fra. Samt at man ikke får dusjet, vasket klær, må vaske kopper for hånd,osv. 

Jeg har innsett at denne typen hytteliv ikke er for meg. Det er alt for mye styr å dra dit, og jeg klarer ikke se sjarmen med å sitte i ei hytte uten vann når jeg har alt jeg trenger for å føle meg vel i mitt eget hus. Det er uforståelig for meg hvorfor jeg skal bruke tid og energi på å planlegge middager, pakke en diger bag, slite meg opp en lang bakke, for å sitte å føle meg isolert fra omverdenen ei hel helg.

Kjæresten syns det er trasig og forstår ikke mitt synspunkt. Ha  har jo hatt hytta lenge og føler tilhørlighet der, jeg sitter bare å vil hjem 😅 

Er det noen andre som har det sånn? Må jeg bare presse meg til å bli med for å kunne være med han i helgene han er der? Han ønsker jo at jeg blir med, men hvert fiber i kroppen min roper nei 🙈 er jeg en dårlig kjæreste som ikke bare svelger følelsen og blir med for hans del?

Anonymkode: 59229...f5c

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144444406-hva-syns-dere-om-%C3%A5-ha-hytte/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Han er nok en av de som trives med å kunne klare seg med det enkle i livet, det å kunne klare seg med lite og kunne koble fra det moderne livet med skjermer og alt det som gjør livet litt for komfortabelt. Jeg forstår han godt, jeg har lyst til å prøve ut det samme, jeg får ikke mannen til å bli med på det, så da har jeg slått det fra meg.

Anonymkode: c4912...ae7

Vi har hytte, en bitteliten kåk, men slik hytte du omtaler i HI, er totalt uaktuelt for meg også. Vi har brøytet vei til døra, strøm, vann og avløp. Og fibertilkobling. For oss er hytta gull verdt. Den brukes mye, minst av mannen, mest av et eller begge "barn", og av meg innimellom. Fristed for den/de som trenger pusterom fra resten av familien. 

Anonymkode: e31bf...82a

Jeg elsker sånne hytter. Ikke noe i verden som gir meg mer ro enn å rømme fra «verdens larm». Gjerne uten mobildekning, men det er upraktisk om noe skulle skje. Hadde ei sånn hytte en gang. Men den var uten strøm også. Og vi måtte gå et par km på ski fra parkeringsplassen. Grave oss ned til inngangsdøren, fyre i peisen og på parafinoven. Og så bare hvile hodet. Snøen var så ren at den brukte vi til å koke vann til både kaffe og mat. Utedo som var iskald og uisolert.

Hvis man liker å ha folk rundt seg hele tiden, så kan jeg forstå at det er pes, men for «oss» som liker å ha det stille og rolig og lette trykket i hodet, så er det perfekt.

Anonymkode: 8d0f9...8ed

Hadde aldri i livet blitt med på slike hytteturer på fjellet. Aldri. 

Hadde en slik hytte ligget ved sjøen med normal temperatur både i vann og på land sommerstid, så kunne jeg vært der hvis det ikke var langt fra sivilisasjonen. Da hadde det i det minste vært mulig med et bad hver dag. Men det ville holdt hardt det også. Å være på ferie betyr avslapning. Ikke å ha masse jobb etter å ha funnet praktiske løsninger, og samtidig ikke fått vasket seg. Nei takk 

Anonymkode: d9d20...4c1

Anonym bruker skrev (45 minutter siden):

Jeg har en kjæreste jeg har vært med i 3 år nå, han har hytte. Den ligger en time unna der vi bor, har ikke innlagt vann og er langt oppå fjellet slik at om vinteren må vi gå på ski eller snøscooter for å komme oss dit. Ettersom det ikke er innlagt vann er det en del jobb for å få med vann på vinteren og komme seg til og fra. Samt at man ikke får dusjet, vasket klær, må vaske kopper for hånd,osv. 

Jeg har innsett at denne typen hytteliv ikke er for meg. Det er alt for mye styr å dra dit, og jeg klarer ikke se sjarmen med å sitte i ei hytte uten vann når jeg har alt jeg trenger for å føle meg vel i mitt eget hus. Det er uforståelig for meg hvorfor jeg skal bruke tid og energi på å planlegge middager, pakke en diger bag, slite meg opp en lang bakke, for å sitte å føle meg isolert fra omverdenen ei hel helg.

Kjæresten syns det er trasig og forstår ikke mitt synspunkt. Ha  har jo hatt hytta lenge og føler tilhørlighet der, jeg sitter bare å vil hjem 😅 

Er det noen andre som har det sånn? Må jeg bare presse meg til å bli med for å kunne være med han i helgene han er der? Han ønsker jo at jeg blir med, men hvert fiber i kroppen min roper nei 🙈 er jeg en dårlig kjæreste som ikke bare svelger følelsen og blir med for hans del?

Anonymkode: 59229...f5c

Det er tydelig at du er en bortskjemt byjente som er blitt dillet og dullet med som ei prinsesse. Håper han finner seg en grepa jente som ikke er så fisefint som deg. Ja, du er en dårlig kjæreste, det kommer aldri til å funke med deg. 

Anonymkode: 077a3...e7e

Annonse

Anonym bruker skrev (21 minutter siden):

Det er tydelig at du er en bortskjemt byjente som er blitt dillet og dullet med som ei prinsesse. Håper han finner seg en grepa jente som ikke er så fisefint som deg. Ja, du er en dårlig kjæreste, det kommer aldri til å funke med deg. 

Da er jeg og skikkelig bortskjemt. Å være på en hytte som beskrevet i hi, det ække no for meg. 

Neida, jeg er ikke bortskjemt og fisefin fordi jeg ikke liker den type ferie eller helgekos.  Det har definitivt ikke noe med å være en dårlig kjæreste å gjøre altså. 

Alle kan ikke være "Lars Monsen", og man er ikke fisefin og bortskjemt for det altså.

Jeg kunne ikke tenke meg å ha hytte i det hele tatt, og ihvertfall ikke en sånn villmarkshytte som du beskriver.

Du er ikke en dårlig kjæreste, men dette er en ting dere ikke har felles. Man må ikke være sammen hele tiden og ha akkurat de samme interessene for å være kjærester.

Du kan bli med han på hytta av og til for å glede han, også kan han bli med på ting som ikke er førstevalget hans for å glede deg av og til. Så må dere bare akseptere at dere også er forskjellige og liker forskjellige ting.

Anonymkode: 59a37...5d5

Jeg har hytte som ligger på andre siden av et stort vann. På sommeren kjører jeg, og ungene, båt dit. På vinteren må vi gå over vannet på ski, eller gå rundt vannet på føttene.

Er ikke innlagt vann eller strøm. Elsker å være på hytta :) Stillheten, enkelheten, kos og hygge. Fyre i ovnen, spille kort eller Ludo, batteriradio osv. Å hente vann er null stress. Henter det enten i sideelva ned mot vannet eller tiner snø, som jeg koker opp. Aldri tenkt over at å hente vann, lage mat, vaske opp etc. er tungvindt. Det er en del av hyttepakka vår, som også jeg vokste opp med. Ungene elsker også å være på hytta :) 

Anonymkode: d11dc...b46

Vi arvet ei hytte. Beste vi har gjort var å selge den. Vi er ikke hyttemennesker. Vi har så mye annet vi har lyst til å bruke tid og krefter på enn å vedlikeholde et hus og ei tomt i tillegg til det vi allerede har. Vet mange synes vi er sprø som solgte den, men for oss var det en lettelse. Vi ønsket ikke å bruke den og da var det mye bedre at en slektning som elsker stedet fikk kjøpe den til en god pris. 

Anonymkode: f751e...cb7

Tenker det kunne vært eksotisk å ha en enkel hytte uten strøm og vann. Har vokst opp med besteforeldre med tilgang på en slik hytte. Stemningen og tryggheten jeg følte der, har jeg bare positive tanker rundt. Så fint vi hadde det. Gjendekjeks, tryter stekt på primus, blåbær med melk og sukker, radio på batteri og Reiseradioen å lytte på, spardam og vriåtter.

Annonse

Jeg liker å ha det sånn på hytta og om jeg ikke hadde hatt barn kunne jeg gjerne bodd på en hytte med vedfyring og utedo, uten innlagt vann og ganske langt ut i skogen. Det er deilig å ha det enkelt.

Anonymkode: d496c...827

Mine foreldre har en slik hytte, uten innlagt vann og strøm. Vann får vi ved å smelte snø. Vi har solcellepanel slik at vi kan få lys på kvelden. Mat lages på gass.. utedo har vi å. Og lite dekning for mobil. Ikke har vi tv eller Internett.  Og vi elsker å være der😍 så godt å la mobilen ligge,  og ungene finner på så mye som de ellers ikke gjør.

Vi kan kjøre scooter på vinterstid, men jeg og ungene går gjerne på ski oppover, 3 km😊

Med scooter så kan man jo ha med seg mye forskjellig mat. 

Anonymkode: 6b0c9...9a0

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Rull inn kuken, Monsen.

Høres ut som drømmehytta mi. Langt uti villmarka, langt fra folk, støy og «villmarksfolk» som tramper etter hverandre i de samme, utgåtte tråkkene. Myyye heller en sånn en en «hytte» (eller enebolig med alle fasiliteter) i en typisk hytteghetto.

Dere er bare ulike. Jeg håper ikke du presser ham til å kvitte seg med hytta han er så glad i.

Anonymkode: 638d3...67d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...