Gå til innhold

Dere som mistet luktesansen pga covid - hvor lang tid tok det før dere fikk luktesansen tilbake?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Etter ei uke begynte den sakte men sikkert å komme tilbake. Jeg hadde trodd at den skulle komme tilbake på samme måte som man øker volum, sånn fra svakt til sterkere, men den kom tilbake med at jeg kunne lukte noen ting, men ikke andre. Jeg kunne f. eks. lukte kanel, men ikke hvitløk, sjokolade, men ikke ost osv. Etter et par uker var alt i orden igjen. Det å kunne stikke nesa i boksen med hornsalt uten å lukte noe som helst var forresten en rimelig spesiell opplevelse. Håper det kommer fort tilbake for deg også. 

En måned har det gått siden siste gang med covid. Luktesansen er ikke på plass. De to andre gangene har jeg ikke mistet luktesans.

Anonymkode: 97487...316

Annonse

Er ikke så tett i nesen, lukter bare ingenting. Prøvde å lukte på eddik ista. Det stakk litt i nesa, men det luktet ingenting....

Håper jeg får kjenne lukten av kanel, pepperkaker og røkelse ila desember. 

Kjenner også på en ENORM takknemlighet over at dette er en av de største plagene mine akkurat nå ❤️

Anonymkode: a42a1...db6

Tok 2-3 uker, kom gradvis tilbake. Noen ting kjente jeg lukt/smak på, andre ting kjente jeg ikke i det hele tatt. Husker jeg skulle vaske badet, kjente ikke klorinlukt fra doen, men Jif skurekrem i dusjen syns jeg lukta kraftig.

Anonymkode: 7e30e...e70

Nå har ikke jeg hatt covid, men kjenner to som mistet det.

Ene tok det 4 mnd før noe lukt eller smak kom tilbake, og da luktet og smakte alt ekkelt. Etter to år har hun nå begynt å kjenne på normal smak og lukt, og har hatt covid en gang til, litt over et år etter første gang. 

Andre har ikke fått det tilbake normalt, men har også vært smittet hele 4 ganger, og er vaksinert opp og ned, og er i risikogruppe. Ble smittet første gang helt i starten og lå på sykehus noen uker. Har også long covid, og fungerer ikke lenger i arbeidslivet.

Anonymkode: d9442...c82

Det tok endel uker. Lukt forsvant, smak forsvant, så kom noe litt tilbake, så luktet ting rart, så smakte ting metall osv. Husker det var like spennende å våkne hver dag for å finne ut hvordan morgen kaffen smakte eller ikke smakte. For å si det slik så gikk jeg ned endel kilo pga det for jeg fikk ikke matlyst når det var slik. Når jeg plutselig smakte noe så spiste jeg masse for ejg regna med det endra seg til neste måltid, noe det gjorde. Akkurat samme for ungene også. Så her i huset hadde vi noen artige uker etterpå. 

Anonymkode: 33301...d48

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...