Gå til innhold

Hvordan avslutte rampenissen?

Anbefalte innlegg

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 timer siden):

Yngste er nå 10 år og rampenissen har vært med oss i 7 år. Nå er jeg lei, men hun på 10 venter i spenning. Jeg får dårlig samvittighet av å avslutte det hele, men kjenner bare at jeg nå er tom for ideer og energi. Orker ikke mer 😅 

Hvordan avslutte det hele, på en fin måte? 😊

Anonymkode: 66c54...c0f

Jeg tenker at det uansett måte blir feil å avslutte det nå. Nå har hun ventet i spenning i et år, det blir en enorm skuffelse. Avslutning av sånt må være siste dagen den gjør ramp i jula tenker jeg, så de vet at nå er det slutt, neste jul blir det ikke.

Da kan vel brev legges ved, og bare si at han må videre til ny familie. At han egentlig ikke for være mer enn 5 år i ett hus, men han likte seg så godt der at han maste om noen ekstra år, men nå gikk det ikke mer. Takke for seg ig en liten ekstra overraskelse. 

Anonymkode: 2cdd9...755

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Man fortsetter ikke med tannfeen så lenge barna feller tenner? 🤣

Anonymkode: 3f16d...ff2

Eh jo? Min sønn felte siste tann nå når han var 12, selvsagt kom tannfeen. Han tror jo ikke på henne, men liker tradisjonen. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (25 minutter siden):

Her tror jeg ungene dine er dem som tenker : la mamma tro at vi kan lure på om det er nissen, for hun syns det er så morsomt. Vi later som om vi syns det er litt spennende for hennes skyld. 

🎅

Anonymkode: 4bb00...824

Er du så gammel og kjip at du ikke husker tilbake til da du var ung?

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Er du så gammel og kjip at du ikke husker tilbake til da du var ung?

Det er jo akkurat det jeg gjør. Jeg husker godt at vi ble større og lot moren vår leve i trua. Det var godt ment, og det var faktisk av omtanke for henne, litt sånn ispedd godlynt humor. Er det noe som ikke kan misforstås her på forumet? 

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Det er jo akkurat det jeg gjør. Jeg husker godt at vi ble større og lot moren vår leve i trua. Det var godt ment, og det var faktisk av omtanke for henne, litt sånn ispedd godlynt humor. Er det noe som ikke kan misforstås her på forumet? 

Det går jo begge veier.

Jeg vet at de ikke tror på nissen, de vet at jeg vet det, men både de og jeg koser oss med å "late som" vi tror.

Det er en koselig greie både for dem og for meg. De tror jo ikke at jeg tror de tror 😉

Anonymkode: 739a3...594

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Det går jo begge veier.

Jeg vet at de ikke tror på nissen, de vet at jeg vet det, men både de og jeg koser oss med å "late som" vi tror.

Det er en koselig greie både for dem og for meg. De tror jo ikke at jeg tror de tror 😉

🙂

Skrevet
Anonym bruker skrev (12 timer siden):

Man fortsetter ikke med tannfeen så lenge barna feller tenner? 🤣

Det gjør man da?

Tannfe og Rampenisse slutter aldri å eksistere. 

Rampenissen vår er blitt gammel og orker ikke å rampe hver dag lenger, men han stikker da innom likevel. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (13 timer siden):

joda... 14 åringen får fremdeles for felte tenner... tror ikke på det, men legges frem 20 kr...

Anonymkode: b6578...680

Får penger ja! Men de tror ikke på tannfeen. På samme måte som rampenissen er komplett idioti, og man kan skape julestemning og magi for barna uten å sutre på forum at det gjør oss utbrent. 

Skrevet
*Miss Marple* skrev (1 time siden):

Det gjør man da?

Tannfe og Rampenisse slutter aldri å eksistere. 

Rampenissen vår er blitt gammel og orker ikke å rampe hver dag lenger, men han stikker da innom likevel. 

Enig. Eller, vi har aldri hatt rampenisse, men de har alltid fått en gave hver fra Julenissen, og julestrømpene er også fra ham. Hvert år setter vi frem pepperkaker og saft til ham foran ovnen, og ovnsdøra settes på gløtt. Og felte tenner legges i vannglass der "tannfeen" har ordna en tjuekroning dagen etter. Ingen av dem tror på hverken Julenissen eller tannfeen, men tradisjonen holdes i hevd. Fordi det er koselig og gleder både dem og oss. 

For din del, HI, hadde jeg nok bitt tenna sammen og gjennomført i år, men med enklere varianter så du slipper så mye stress. Og kanskje heller hver søndag i advent istedetfor hver eneste dag. Og så ville jeg heller tatt en prat angående neste år, dersom du virkelig vil avslutte. Nå er det for sent, etter min mening. 

Skrevet

Man setter ikke en skål grøt på loven fordi man tror på fjøsnissen, men fordi det er en koselig tradisjon...

Skrevet

Jeg gjorde tydeligvis et skikkelig sjakktrekk i fjor. 

Jeg lot rampenissen gjemme nettbrettet og sønnen måtte løse tre gåter for å funne det. I år fikk jeg klar beskjed om at han ikke ville ha rampenissen på besøk (vi skrev til og med brev), fordi han hadde tatt nettbrettet i fjor 🤣🤣

Anonymkode: b42c2...202

Skrevet

Her ble rampenissen smittet av Covid og siden det var nedstenging, karantene mm. (hadde flaks med den) så kunne ikke nissen komme og etter det kom han aldri tilbake. Hadde sinnsykt flaks

Anonymkode: fc703...d28

Skrevet

Tenkte på tråden din med en gang jeg så denne 😂😂

Screenshot_20231206-194613_Facebook.jpg

Anonymkode: 2b343...447

Skrevet

Vi har ingen tradisjon med rampenissen, men vi har en tradisjon med at Husnissen hver natt er her og legger igjen en arbeidsoppgave som må gjøres enten av en av ungene, eller av en oss voksne eller noe vi må gjøre sammen. Etter at oppgaven er gjort, pleier nissen å snike seg inn med en liten takk-for-hjelpen-sjokoladebit til den den som har utført oppgaven.  Så kanskje rampenissen rett og slett skulle bli så rampete at han deler ut oppgaver i stede for?

Anonymkode: e95bb...2e9

Skrevet

Vi tenkte oss om en god stund før vi bestemte oss for å få rampenisse, nettopp fordi vi visste at dette var noe som ville pågå i mange mange år.

For ungene er rampenissen skikkelig stas. 
Jeg tenker at så lenge en har innført tradisjonen, så får en stå linen ut.. Selv om det kan være slitsomt for oss voksne.

Det blir litt som å skaffe hund.. En bør være bevisst før en anskaffer at det er litt jobb.

Men en trenger ikke å funne på ekstremt tidkrevende ting. 
Jeg gjentar de samme tingene år etter år, har muligens 2-4 nye påfunn i løpet av adventstiden. 

Anonymkode: 7f1d8...0ac

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 30.11.2023 den 21.20):

Er dere riktig kloke? Barna fått besøk av julenissen også, det betyr ikke at tradisjonen videreføres til de flytter ut hjemmefra 😆

Her kommer nissen fortsatt og jeg er over 50😁

Anonymkode: b7133...ff4

Skrevet
Anonym bruker skrev (17 minutter siden):

Her kommer nissen fortsatt og jeg er over 50😁

Anonymkode: b7133...ff4

That's what she said!

Anonymkode: 8e447...944

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...