Gå til innhold

Foreldre som spør om barna kan være med hjem/besøk etter barnehage

Anbefalte innlegg

Jeg synes det er koselig at jenta her på 5 år har venner i barnehagen, men føler meg helt utslitt av tanken på besøk og ha andre små barn her i hus, etter en lang dag i jobb, og helgene som vil heller brukes til å slappe av. 
Nå liker jeg heller selv å ta slike intitiativ en  at andre foreldre skal presse i meg besøk av sine barn, som sagt utslitt etter jobb og som alene mor må hjem og diske middag og andre ting å gjøre, nå synes jeg da at datteren min bruker mer en nok tid i barnehagen med vennene sine så orker ikke tanken på rett etter barnehagen også. Og tanken på og tørke andres barns romper.. når jeg helst vil slappe av.. føler meg litt forferdelig når jeg skriver dette men helt ærlighet 

Anonymkode: 00514...14a

Fortsetter under...

Det er nok mange som er enig, men gjør det av og til, for barnets skyld.

Det er riktig at de har lekt i timevis i barnehagen, og egentlig ikke trenger leke lenger, men de gir dem noe helt spesielt å ha sett hvordan vennen har det hjemme. Det å ha sett rommet, lekene, spist på kjøkkenet osv til en venn gjør at de føler seg så mye tettere, kjenner hverandre så mye bedre.

Du trenger ikke overveldes av å ha besøk flere ganger i uka, men sett deg selv en plan om å gjøre det f.eks en gang i måneden. La barnet ditt få invitere med seg en venn hjem f.eks en dag den første uka i hver måned, så kan du klappe deg på skulderen over å ha gjort dette for barnet ditt sine vennskap, og barna kan få gleden av å ha sett hverandres hjem.

Trenger ikke være så lenge heller, et par timer er mer enn nok altså.

Vi hadde ikke veldig ofte besøk når ungene var under skolealder, men de vi hadde var så viktig for dem.

Anonymkode: 7f7ae...e30

Det er faktisk en del av det å ha barn, og noe man bør strekke seg langt for å orke. Av alle ting som er slitsomt så kommer vel det å tørke en liten barnerumpe laaaangt ned på listen, ærlig talt!

Si ja når det passer, si nei når det ikke passer og ikke lag så mye styr. 

Anonymkode: e57da...d3a

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Det er faktisk en del av det å ha barn, og noe man bør strekke seg langt for å orke. Av alle ting som er slitsomt så kommer vel det å tørke en liten barnerumpe laaaangt ned på listen, ærlig talt!

Si ja når det passer, si nei når det ikke passer og ikke lag så mye styr. 

Ja ærlig talt jeg liker ikke å tørke andre barn..

Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Ja ærlig talt jeg liker ikke å tørke andre barn..

Femåringer skal snart begynne på skolen og bør vel strengt tatt ha lært å tørke seg selv. 

Anonymkode: 746ff...f51

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Jeg synes det er koselig at jenta her på 5 år har venner i barnehagen, men føler meg helt utslitt av tanken på besøk og ha andre små barn her i hus, etter en lang dag i jobb, og helgene som vil heller brukes til å slappe av. 
Nå liker jeg heller selv å ta slike intitiativ en  at andre foreldre skal presse i meg besøk av sine barn, som sagt utslitt etter jobb og som alene mor må hjem og diske middag og andre ting å gjøre, nå synes jeg da at datteren min bruker mer en nok tid i barnehagen med vennene sine så orker ikke tanken på rett etter barnehagen også. Og tanken på og tørke andres barns romper.. når jeg helst vil slappe av.. føler meg litt forferdelig når jeg skriver dette men helt ærlighet 

Jeg er enig at dette er noe som følger med det å ha barn. Barn har godt av å få lov til å ha besøk eller komme på besøk til venner. det betyr ikke at du må ha med unger hjem flere ganger i uka eller hver helg. Men en gang imellom bør normalt utrustede foreldre klare!

Middag kan du ordne kvelden før, eller servere noe super-enkelt. Ungene er sikkert forsnøyd med pølse i lompe. Og du MÅ ikke gjøre praktiske ting hver eneste ettermiddag. Dessuten; det gir gode muligheter for å blir kjent med ungenes foreldre, og ditt barn kan komme på besøk til andre hjem både på ettermiddager og helg slik at du faktisk får et pusterom. Og er du riktig heldig blir du kjent med noen som du i fremtiden kan samarbeide med både når det gjelder barnevakt, kjøring og henting til bursdager og aktiviteter, planleggingsdager osv. Gull verdt for alle parter!

Anonymkode: 2056f...237

Annonse

Dette er faktisk noe du bare må gjøre, det hører med til foreldrerollen. Det er viktig for ditt barns sosiale liv. Ta deg sammen og gjennomfør. Synes det er slitsomt med besøk jeg også. 

Anonymkode: f60c1...caa

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Utslitt etter jobb faktisk! Det ville jeg gjort noe med før jeg hadde laget utfordring av at barna mine har besøk av venner etter barnehagen!

Anonymkode: 0ec1a...44f

Forstår jeg det rett sånn at andre foreldre spør om barna deres  kan være hos dere?  I så fall er det frekt og noe du helt klart kan si tydelig nei til.

Hvis ditt barn blir invitert og du aldri orker å invitere tilbake så kan det slå uheldig ut for ditt barn. Det går også an å ta dette opp med andre foreldre og forklare situasjonen. 

Anonymkode: 5bb07...ec3

Dette er jo for barnet, ikke for deg. Og viktig for barnets sosialisering og det å knytte vennskapsbånd. Trenger ikke være lenge, og noenganger drar ditt barn bort.

Dette blir det jo bare mer av. Jeg har tre barn og det er minst 1-2 barn her på besøk hver dag, noenganger 5. Og tom 2. klassinger vil ha hjelp til å tørke rompa😅

Anonymkode: bf274...b31

Anonym bruker skrev (34 minutter siden):

Dette er jo for barnet, ikke for deg. Og viktig for barnets sosialisering og det å knytte vennskapsbånd. Trenger ikke være lenge, og noenganger drar ditt barn bort.

Dette blir det jo bare mer av. Jeg har tre barn og det er minst 1-2 barn her på besøk hver dag, noenganger 5. Og tom 2. klassinger vil ha hjelp til å tørke rompa😅

Anonymkode: bf274...b31

Jeg har fire store barn og har hatt drøssevis av unger på besøk her, men jeg har aldri måtte tørke skolebarn i rumpen! Det har vært to ganger jeg har hatt 1.klassinger her som har villet ha meg til å gjøre det, men da har jeg i stedet instruert dem i hvordan de skal gjøre det, og begge klarte det utmerket selv. Jeg tenker foreldrene svikter ganske kraftig hvis ikke barna kan dette før skolestart, selvfølgelig med unntak av de få tilfellene der det er gode grunner til at de ikke kan det.

Uansett så synes jeg det er litt frekt å invitere barnet sitt hjem til andre. Hvis man vil at Per skal leke med Kari etter barnehagen, så får man invitere Kari med seg hjem da, ikke spørre Kari sine foreldre om de kan ta med seg Per. 

Og det er faktisk stor forskjell på å ha med seg en ekstra 4-5-åring hjem og en ekstra 7-8-åring, eller 10-åring osv. De yngste krever som regel en del tilsyn og mer aktiv vokseninvolvering, mer hjelp til alt mulig osv., mens 8-åringer for det meste klarer seg selv både med tanke på toalettbesøk, lage seg litt mat, kle av og på seg yttertøy osv. Jeg var også litt restriktiv til mengden besøk så lenge ungene gikk i barnehagen, men kan fort å huset fullt nå som de er store. Senest i går telte jeg 15 ungdommer i huset, og det er likevel virkelig null stress i forhold til å ha én ekstra 4-åring her.

Anonymkode: 6b9fc...792

Annonse

I dagens samfunn er dette dessverre  noe som "følger med" det å ha barn. Man MÅ ha barnas venner med hjem etter barnehage og skole. Føles som  om jeg har hatt en million unger her på ettermiddagstid, og jeg HATER det!! Nå er heldigvis våre barn snart voksne og vi slipper det der. Jeg virkelig hatet å måtte drasse med meg andres unger hjem fra barnehagen, hjelpe å kle av, middag, alt styret med leking, er tørst, sulten, slår seg, må på do.... Herregud, som jeg hater! I gamle dager var dette noe de slapp unna, unger gikk på besøk til hverandre først når de ikke var til plage for de voksne. De fleste misliker andres drittunger, om bare folk flest kunne få dette inn i knollen, ville det bli slutt på å plage andre foreldre med egne snørrunger.

Anonymkode: 4205d...a24

Anonym bruker skrev (8 timer siden):

I dagens samfunn er dette dessverre  noe som "følger med" det å ha barn. Man MÅ ha barnas venner med hjem etter barnehage og skole. Føles som  om jeg har hatt en million unger her på ettermiddagstid, og jeg HATER det!! Nå er heldigvis våre barn snart voksne og vi slipper det der. Jeg virkelig hatet å måtte drasse med meg andres unger hjem fra barnehagen, hjelpe å kle av, middag, alt styret med leking, er tørst, sulten, slår seg, må på do.... Herregud, som jeg hater! I gamle dager var dette noe de slapp unna, unger gikk på besøk til hverandre først når de ikke var til plage for de voksne. De fleste misliker andres drittunger, om bare folk flest kunne få dette inn i knollen, ville det bli slutt på å plage andre foreldre med egne snørrunger.

Jeg tror faktisk ikke at de fleste hverken misliker andres barn eller kaller dem for drittunger. Det er det bare folk med lav intellektuell kapasitet som gjør. 

Anonym bruker skrev (8 timer siden):

Det var da veldig.

At man kan synes det blir travle ettermiddager forstår jeg, men de fleste misliker ikke andres unger altså, det må gjelde ytterst få.

Jeg misliker ikke barnas venner.

Anonymkode: 7f7ae...e30

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...