Gå til innhold

Noen som vet, ang barnas egen brukskonto(visa) og sparekonto

Anbefalte innlegg

Barna mine har egne kontoer. Spink kalles det i banken vår. Da har de en brukskonto med visakort(barne-visa), og en sparekonto. Dette er da i barnas navn, ikke i mitt navn. 

Det jeg lurer på er når barna er for unge for å få egen skattemelding, så har jeg lest at inntekt og formue skal tas med i skattemeldingen til foreldre. 

Spørsmålet mitt er, siden barna ikke har inntekt, men setter av lommepenger og bursdagspenger på disse kontoene:

Gjelder formue fra første krone?

Skal jeg legge inn disse pengene på min skattemelding? 

Orker ikke noe avsporing mtp overformynderi, lånekasse etc. Det er altså ikke snakk om store beløp. Det jeg sparer til ungene står i fond i mitt navn. Dette er snakk om en brukskonto der lommepenger kommer inn og fyker ut nesten like fort, enten på shopping eller overføring til sparekontoen. Sparekontoene står det maks 5000 kr på hos hvert barn før jeg overfører til en annen konto i mitt navn.

Så disse 15.000, maks 20.000 fordelt på 3 barn. Skal dette inn på min skattemelding, eller er det for lite penger til å regnes som formue?

Anonymkode: 9ae2b...cbd

Fortsetter under...

Hagla skrev (7 minutter siden):

Pengene kommer automatisk inn på din skattemelding, kontoene knyttet til bankkort hos mine har i hvertfall gjort det.

Åååja, takk! 😊👌 

Alt går automatisk, bankene sender opplysningene til skattemyndighetene og de blir satt på foreldrenes skattemelding.

Vi har et barn med millionbeløp innunder overformynderiet, og det går også automatisk. Halvparten på min, og den andre halvparten på pappaens melding hvert år.

Anonymkode: 8d08b...190

Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

Alt går automatisk, bankene sender opplysningene til skattemyndighetene og de blir satt på foreldrenes skattemelding.

Vi har et barn med millionbeløp innunder overformynderiet, og det går også automatisk. Halvparten på min, og den andre halvparten på pappaens melding hvert år.

Anonymkode: 8d08b...190

Halvparten på hver ja. Nå er det snakk om småpenger her da, men hvordan gjør de det når foreldrene er skilt? 

Den barna har fast bosted hos? Vi har delt omsorg. Vi har ikke delt fast bosted da.

Det er et bunnfradrag som gjør at man først må skatte av nettoformue (altså formue fratrukket eventuell gjelder) over 1,7 millioner kroner.  Så om du er i posisjon for å betale formuesskatt  så vil formuesskatten av barnas skarve tusenlapper utgjøre en minimal dråpe i havet...

Anonymkode: 163f9...437

Annonse

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Det er et bunnfradrag som gjør at man først må skatte av nettoformue (altså formue fratrukket eventuell gjelder) over 1,7 millioner kroner.  Så om du er i posisjon for å betale formuesskatt  så vil formuesskatten av barnas skarve tusenlapper utgjøre en minimal dråpe i havet...

Anonymkode: 163f9...437

Formueskatt er ikke aktuelt for meg, har huslån og nok gjeld til å se lagt etter formueskatt 🙈😂

Men da skjønner jeg, takk.

Var mest redd for å glemme å føre opp noe, og å glemme å føre opp 20K på skattemeldingen vil nok straffe seg for meg som er vanlig menneske og ikke høytstående politiker 🥴

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...