Gå til innhold

Alt dette gnålet om å ikke bruke parfyme

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Ekspatt skrev (17 minutter siden):

Jeg skulle ønske det ble hengt opp flere plakater med "Takk for at du ikke spiser makrell i tomat her" for det er Satans verk og drepen for all hyggelig stemning.

Jeg elsker makrell i tomat. Og det er jaggu bra, for en periode hadde jeg daglig lunsj med sju stykker som spiste en boks hver. 

Anonym bruker skrev (På 30.11.2023 den 6.45):

Jeg synes det er noe moraliserende over disse passivt aggressive plakatene: "Takk for at du ikke bruker parfyme 🙂". Jeg kan forstå at det finnes enkelte settinger der det er dumt at noen bruker parfyme. Men ikke på venterom, bussen, trening... Det er da virkelig et fåtall som faktisk er allergiske . Skal virkelig hele omverdenen ta hensyn til at en av fem har allergi? For de fleste andre er det mange typer lukt som er jævligere enn parfyme; feks fisk, svette og røyk. Ingen ville (heldigvis) finne på å henge sutrete, formanende skilt med: "Takk for at du ikke har spist makrell i tomat i dag 🙂" på et venterom. 

Jeg bare nevner det.

Anonymkode: 1e02c...648

Har du sett hvordan det fungerer på en som er allergisk, når de kommer inn i et rom hvor mange bruker parfyme? Jeg kjenner ei som er borte fra jobb i minst to dager etter å ha oppholdt seg nært parfymerte mennesker. Hun reagerer som når du eller jeg får influensa. 

Anonymkode: 75774...2d4

• 9 måneder senere...

Parfymeallergi gjelder "ikke så mange" sier du??? Da kan jeg oppdatere deg: 1 av 5 plaget av parfyme ... Jeg på min side, synes dette var en rimelig passiv agressiv post fra deg. Hva med at de som absolutt ønsker å bruke parfyme, holder dette til sin egen private sfære utenfor det offentlige rom?

Lov å bruke hode ... skrev (1 time siden):

Parfymeallergi gjelder "ikke så mange" sier du??? Da kan jeg oppdatere deg: 1 av 5 plaget av parfyme ... Jeg på min side, synes dette var en rimelig passiv agressiv post fra deg. Hva med at de som absolutt ønsker å bruke parfyme, holder dette til sin egen private sfære utenfor det offentlige rom?

Det er forskjell på å være plaget av, og allergisk mot. Men kudos for å ha dratt frem en 9 mnd gammel tråd :)

Anonymkode: 54fa3...186

Annonse

Husker en gang på en varm sommerdag da jeg tok bussen hjem med en durian under vogna. Jeg lurte seriøst på hva som sto ka så sykt vondt, en blanding mellom svette og løk....helt forferdelig! Hadde jo ikke tatt bussen hjem med noe sånt hvis jeg hadde visst at det luktet så forferdelig. Parfyme hadde nok hele bussen foretrukket og vært en velsignelse i forhold 😂 

Det er forskjell på å ha en sprut parfyme på morgenen som varer hele dagen, enn det å dynke seg ned. De som er veldig plaget eller allergisk må heller si fra til kollegaer og nære om at de ikke tåler det. På kjøpesenter, butikker og andre steder har folk gjerne på seg parfyme, og man får ikke et helt samfunn til å slutte med det. Jeg blir fysisk dårlig av folk som stinker svette og hvitløk, men sørger for å fjerne meg selv fra de. Men det er deres kultur og de kan ikke vare spise grøt for å tilpasse seg oss

Anonymkode: e6320...2df

Anonym bruker skrev (58 minutter siden):

Det er forskjell på å være plaget av, og allergisk mot. Men kudos for å ha dratt frem en 9 mnd gammel tråd :)

Anonymkode: 54fa3...186

For de som "plages av" parfyme (lukt), så blir det feilaktig å bruke begrepet "allergi", derfor skrev jeg ikke "allergi" - istedetfor brukes gjerne "sensitivitet", eller "hypersensitivitet". Mange parfymer fungerer som hormonhermere - og for de som ikke visste det: hormoner er sterke saker, kun svært små mengder er nødvendig for å bringe frem svært sterke reaksjoner. Dette kan strekke seg fra mild hodepine til kraftig migrene, kvalme og oppkast og generelt ubehag - reaksjoner som kan være svært hemmende for så mange som 2 av 10 personer. Og siden du trekker frem "9 mnd. gammel tråd" - så tenker jeg at det er like aktuelt med bevisstgjøring i dag som for 9 mnd. siden. Jeg håper så mange som mulig her inne tenker seg godt om før de bruker parfymerte produkter på små barn.

Anonym bruker skrev (14 minutter siden):

Det er forskjell på å ha en sprut parfyme på morgenen som varer hele dagen, enn det å dynke seg ned. De som er veldig plaget eller allergisk må heller si fra til kollegaer og nære om at de ikke tåler det. På kjøpesenter, butikker og andre steder har folk gjerne på seg parfyme, og man får ikke et helt samfunn til å slutte med det. Jeg blir fysisk dårlig av folk som stinker svette og hvitløk, men sørger for å fjerne meg selv fra de. Men det er deres kultur og de kan ikke vare spise grøt for å tilpasse seg oss

Anonymkode: e6320...2df

I lærerrollen har jeg både sagt fra til elever ang. hygiene og voksne kolleger som er veldig glad i sterkt luktende parfymerte produkter. Gjett hvem som taklet dette dårlig? Jo det var dama som "bare" hadde brukt en krem som "lukter litt" ... Ungdommen passet på å dusje/bruke rene klær på skolen.

Lov å bruke hode ... skrev (10 minutter siden):

For de som "plages av" parfyme (lukt), så blir det feilaktig å bruke begrepet "allergi", derfor skrev jeg ikke "allergi" - istedetfor brukes gjerne "sensitivitet", eller "hypersensitivitet". Mange parfymer fungerer som hormonhermere - og for de som ikke visste det: hormoner er sterke saker, kun svært små mengder er nødvendig for å bringe frem svært sterke reaksjoner. Dette kan strekke seg fra mild hodepine til kraftig migrene, kvalme og oppkast og generelt ubehag - reaksjoner som kan være svært hemmende for så mange som 2 av 10 personer. Og siden du trekker frem "9 mnd. gammel tråd" - så tenker jeg at det er like aktuelt med bevisstgjøring i dag som for 9 mnd. siden. Jeg håper så mange som mulig her inne tenker seg godt om før de bruker parfymerte produkter på små barn.

Hadde du sagt noe til meg hadde jeg konsekvent brukt parfyme hver eneste dag deretter.

Anonymkode: 50a43...a17

Anonym bruker skrev (På 30.11.2023 den 6.45):

Jeg synes det er noe moraliserende over disse passivt aggressive plakatene: "Takk for at du ikke bruker parfyme 🙂". Jeg kan forstå at det finnes enkelte settinger der det er dumt at noen bruker parfyme. Men ikke på venterom, bussen, trening... Det er da virkelig et fåtall som faktisk er allergiske . Skal virkelig hele omverdenen ta hensyn til at en av fem har allergi? For de fleste andre er det mange typer lukt som er jævligere enn parfyme; feks fisk, svette og røyk. Ingen ville (heldigvis) finne på å henge sutrete, formanende skilt med: "Takk for at du ikke har spist makrell i tomat i dag 🙂" på et venterom. 

Jeg bare nevner det.

Anonymkode: 1e02c...648

" 150.000 nordmenn sliter med parfymeallergi og mange sliter med overfølsomhet mot duft. Astma- og allergiforbundet skriver på sine nettsider at cirka en av fem sier de opplever plager ved andres."

og 700 000 har migrne. 

Holder ikke det? 

Anonymkode: 539cd...c06

Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

" 150.000 nordmenn sliter med parfymeallergi og mange sliter med overfølsomhet mot duft. Astma- og allergiforbundet skriver på sine nettsider at cirka en av fem sier de opplever plager ved andres."

og 700 000 har migrne. 

Holder ikke det? 

Anonymkode: 539cd...c06

Nei. På ingen måte.

Annonse

Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Hadde du sagt noe til meg hadde jeg konsekvent brukt parfyme hver eneste dag deretter.

Hadde du vært min kollega hadde du da fått mer å gjøre hver dag. Jeg får nemlig kraftig migrene av parfyme. Fortvilende for meg - og dyrt for fellesskapet om jeg ligger hjemme. Men for all del stå på parfymekravet.

Anonymkode: 490be...d29

Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Hadde du vært min kollega hadde du da fått mer å gjøre hver dag. Jeg får nemlig kraftig migrene av parfyme. Fortvilende for meg - og dyrt for fellesskapet om jeg ligger hjemme. Men for all del stå på parfymekravet.

Da er du ikke egna i den jobben du har. Dine avvik kan ikke styre andres liv.

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Jeg har kronisk migrene som har sendt meg ut av arbeidslivet. Reagerer veldig på lyd, støy og lys. Og ja, det er jo fortvilende for meg det og, men jeg forventer da ikke at hele verden skal innrette seg etter det.

Anonymkode: aabb4...9f3

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

På min jobb, et stort kontor med rundt 200 ansatte hadde du endt på kontoret til HR med den trassen og manglende evne til å innrette deg. Vi har parfymeforbud. Hvorfor? Fordi arbeidsgiver heller vil ha et arbeidsmiljø der folk ikke blir syke av å være. Det er dyrt for arbeidsgiver når noen må gå hjem med migrene eller astmaanfall fordi noen vil pynte seg med lukt. Vi har også røykeforbud i nærheten av bygget. Du ville kanskje satt deg i kantina og røyka, bare på trass også?

Anonymkode: de2c7...8d3

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

På min jobb, et stort kontor med rundt 200 ansatte hadde du endt på kontoret til HR med den trassen og manglende evne til å innrette deg. Vi har parfymeforbud. Hvorfor? Fordi arbeidsgiver heller vil ha et arbeidsmiljø der folk ikke blir syke av å være. Det er dyrt for arbeidsgiver når noen må gå hjem med migrene eller astmaanfall fordi noen vil pynte seg med lukt. Vi har også røykeforbud i nærheten av bygget. Du ville kanskje satt deg i kantina og røyka, bare på trass også?

Anonymkode: de2c7...8d3

Nå er "kontoret til HR" ikke akkurat noe skremsel, da. Forøvrig er det forskjell på (tåpelige) generelle retningslinjer fra en arbeidsgiver og indivuduelle særheter og stakkarslighet.

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Da er du ikke egna i den jobben du har. Dine avvik kan ikke styre andres liv.

Du vil altså bruke parfyme selv om du vet at noen du jobber med blir syk av det? Vil du tilsette nøtter i maten til noen du vet har nøtteallergi og? Eller be ungen din ta ned vepsebolet selv om du vet den ikke tåler å bli stukket? 

Anonymkode: 4ad13...61f

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Hadde du insistert på å bruke parfyme av ren trass når jeg hadde bedt deg slutte med det fordi jeg ble plaget av det skulle jeg begynt å røyke bare for å kunne blåse røyk i tryner ditt ved enhver mulige anledning.

Anonymkode: a845a...53a

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Hadde du insistert på å bruke parfyme av ren trass når jeg hadde bedt deg slutte med det fordi jeg ble plaget av det skulle jeg begynt å røyke bare for å kunne blåse røyk i tryner ditt ved enhver mulige anledning.

Superbra eksempel 🙈 Du tror ikke at det hadde gått en smule mer utover deg selv enn hun du siterer da....

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Superbra eksempel 🙈 Du tror ikke at det hadde gått en smule mer utover deg selv enn hun du siterer da....

Du tror ikke det er ekstremt usannsynlig at jeg møter på en som er like barnslig trassig som henne jeg svarte, da? Har heldigvis aldri vært borti en sånn før. På min arbeidsplass tar vi heldigvis hensyn til hverandre. Vi dusjer tilstrekkelig, vasker hår og klær ofte nok til å ikke lukte vondt og vi forpester ikke miljøet med parfyme. 

Folkens; tenker det bare er å slå fast at personen som startet denne tråden ikke er annet enn en sosialt inkompetent kverulant - tenk at jeg kastet bort tid på en sånn en?

… i det lange løp kan det  lønne seg ikke å klatre over så mange lik - og hvem vet - kanskje slipper du å bli gammel alene?

👋🏼🤪 - l rest my case - ha et fint og egosentrisk liv ilag med parfymen, du 👌 bare husk at parfyme blanda med svettlukt, er det jævligste av alt 😂😂😂

Lov å bruke hode ... skrev (20 minutter siden):

Folkens; tenker det bare er å slå fast at personen som startet denne tråden ikke er annet enn en sosialt inkompetent kverulant - tenk at jeg kastet bort tid på en sånn en?

Jaja, du er ikke det dugg bedre selv. Lykke til her inne......

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...