Gå til innhold

Alt dette gnålet om å ikke bruke parfyme

Anbefalte innlegg

Det handler nok ganske mye om arenaer her. Du kan ofte ikke velge å la være og sitte på et venterom, være på jobb eller ta kollektivt. Når du ikke kan unngå eller trekke deg unna, så ja, da må man også ta hensyn til den ene av 5. Sier ikke det seg selv egentlig? 

Og ja, det er mange lukter, men selv om det er veldig ubehagelig med både svettelukt og røyklukt for mange, så gir det ingen allergiske reaksjoner. Dessuten er nok noen lukter mye mer påtrengende enn andre, og parfyme er nettopp det. Det er på en måte intensjonen med akkurat det produktet - den har ingen annen funksjon. 

Anonymkode: ca264...19e

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (23 minutter siden):

Hvis du HI hadde ligget med migrene anfall i flere dager fordi venninnen din bruker parfyme,så hadde du tenkt anderledes. Men du har ikke peiling på hvordan det er. 

Anonymkode: 539cd...c06

Men hvorfor er det MITT problem at DU har migrene? Man tar kanskje hensyn hvis det er noen man er glad i som rammes, men ikke vilt fremmede. 

Anonymkode: a68aa...a8d

Anonym bruker skrev (14 minutter siden):

Men hvorfor er det MITT problem at DU har migrene? Man tar kanskje hensyn hvis det er noen man er glad i som rammes, men ikke vilt fremmede. 

Den som får problemer er den som får migrene. Du får ikke noen problemer ved å ikke bruke det på visse steder og sammen med enkelte mennesker.  Det er stor forskjell på å gjøre noe frivillig og å bli påført noe ufrivillig.

Hvis du ikke tar hensyn til fremmede, så betyr det at du mener deg berettiget til å være hevet over andre. Og det må du jo få lov til å mene 🙂 vi har alle våre narssistiske trekk. Men normalt så er en jo obs på omgivelsene og tar hensyn der en bør. 

Anonymkode: ca264...19e

Anonym bruker skrev (20 minutter siden):

Det fleste som beveger seg ute i samfunnet tar heldigvis litt mer hensyn til omgivelsene enn det du gjør. 

Håper ikke du røyker også (hvorfor er det mitt problem at de rundt meg blir plaget av røykinga mi?) eller er en av de som har på høyttaler på full guffe når du er ute og snakker i telefonen. 

Jeg har bare sett slike plakater på legekontor. 

De får bare ønske at det ikke brukes parfyme, men det blir det åpenbart gjort av veldig mange meg inkludert og det har jeg tenkt til å fortsette med også. At noen synes det lukter vondt lever jeg meget godt med så det plager meg ikke i det hele tatt.

Anonymkode: 08377...e79

Jeg tror ikke det er noen som mener at man skal slutte å bruke parfyme. Slutte som i å aldri mer bruke parfyme i det hele tatt. 

Dette handler mye mer om å være noenlunde bevisst på hva man gjør, og aller først handler det om mengde parfyme. Her er det ufattelig mange som bommer grovt, og bruker altfor store mengder. Det er disse menneskene, både kvinner og menn, som skaper problemer bl.a. for oss med migrene.

Et hint av parfyme er det svært få som plages av, mens en flodbølge av parfyme blir som en overveldende stank. 

Ser du forskjellen? 

Anonymkode: 29b18...6ab

Annonse

Jeg er allergisk mot parfyme, og jeg får astma anfall, og eksem, rennende nese og kløende øyne, så er jeg forkjøla i flere dager etterpå. 

Og mengden har utrolig mye å si. Jeg tar de forhåndsreglene jeg kan, sånn så jeg skal reagere minst mulig da jeg er ute i det offentlige. Og det går da fint med de som bruker lite parfyme, siden jeg holder avstand. Men de som bader i parfyme, må jeg jo være rundt 15 m unna, og det er jo ikke mulig. Og jeg fatter ikke at folk synes det er greit å forpeste omgivelsene sine på den måten.

Anonymkode: 266b8...855

Etter å ha lest i denne tråden og både sett og hørt lignende diskusjoner så lurer jeg på hva det er som gjør at mennesker ikke bare ønsker å bruke parfyme selv om de vet at de kan gjøre andre mennesker syke, men nærmest gjør det på trass? Går de samme menneskene og nyser andre opp i fjeset? Hoster uten å holde seg for munnen? Det minner dessuten veldig om argumentene til de som røyker og som mener at det er en menneskerett å få røyke hvor de vil. Ganske interessant, faktisk. Er dere parfymetilhengere mot røykeloven? 

Selv får jeg astmaanfall av å måtte være i nærheten av mennesker med visse parfymer, men det handlet også om mengde. Litt går som regel bra, så om alle bare kunne holdt seg til den gode regelen om at andre må innenfor albueavstand for å lukte parfymen,så.ville mye vært gjort.

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Det kalles empati. De fleste mennesker blir heldigvis opplært til å ha dette, men dessverre ikke alle.

Anonymkode: e6142...e2a

Anonym bruker skrev (16 minutter siden):

Det kalles empati. De fleste mennesker blir heldigvis opplært til å ha dette, men dessverre ikke alle.

Så du mener at parfyme bør forbys? At det aldri kan brukes igjen, at parfymeriene bør legges ned? 

Dersom man skal ta hensyn til alles særegenheter til enhver tid, får man ikke gjort stort annet.

Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Så du mener at parfyme bør forbys? At det aldri kan brukes igjen, at parfymeriene bør legges ned? 

Dersom man skal ta hensyn til alles særegenheter til enhver tid, får man ikke gjort stort annet.

Hvor særegent er det når det gjelder halve befolkningen da?

Anonymkode: 5592a...feb

Anonym bruker skrev (32 minutter siden):

Nei, det har jeg aldri hevdet. Jeg har faktisk flere ganger i tråden understreket at bl.a. mengde er vesentlig her. Det er forskjell på å ta på seg bitte litt slik at man selv får glede av lukten, og det å dynke seg slik at det skaper ubehag for mange rundt en.

Jeg anser meg selv som et menneske med relativt godt utviklet empati og med gode evner til å ta hensyn til medmennesker, og jeg kan forsikre deg om at det tar minimalt med tid og anstrengelser fra min side. Veldig ofte holder det helt normal folkeskikk og sosiale antenner. 

Annonse

Anonym bruker skrev (13 minutter siden):

Nei, det har jeg aldri hevdet. Jeg har faktisk flere ganger i tråden understreket at bl.a. mengde er vesentlig her. Det er forskjell på å ta på seg bitte litt slik at man selv får glede av lukten, og det å dynke seg slik at det skaper ubehag for mange rundt en.

Jeg anser meg selv som et menneske med relativt godt utviklet empati og med gode evner til å ta hensyn til medmennesker, og jeg kan forsikre deg om at det tar minimalt med tid og anstrengelser fra min side. Veldig ofte holder det helt normal folkeskikk og sosiale antenner. 

De færreste dynker seg i parfyme da. Og tema i denne tråden er at HI har sett plakater hvor det står "takk for at du ikke bruker parfyme". Det står ikke "takk for at du bare bruker litt parfyme" eller "takk for at du ikke dynker deg i parfyme". Hvis du er så god på empati, kan du kanskje bruke mindre tid på det fremover, og mer tid på å trene på å holde deg til temaet. 

Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

De færreste dynker seg i parfyme da. Og tema i denne tråden er at HI har sett plakater hvor det står "takk for at du ikke bruker parfyme". Det står ikke "takk for at du bare bruker litt parfyme" eller "takk for at du ikke dynker deg i parfyme". Hvis du er så god på empati, kan du kanskje bruke mindre tid på det fremover, og mer tid på å trene på å holde deg til temaet

Hehe, du trenger å lære deg å være høflig og øke leseforståelsen din. ...e2a holder seg til temaet.  Du må lære deg at det alltid er nyanser i en diskusjon. 

Anonymkode: 4ad13...61f

Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

De færreste dynker seg i parfyme da. Og tema i denne tråden er at HI har sett plakater hvor det står "takk for at du ikke bruker parfyme". Det står ikke "takk for at du bare bruker litt parfyme" eller "takk for at du ikke dynker deg i parfyme". Hvis du er så god på empati, kan du kanskje bruke mindre tid på det fremover, og mer tid på å trene på å holde deg til temaet. 

Det er dessverre alt for mange som lukter for sterkt av parfyme. Eller skyllemiddel eller whatever de bruker for å lukte "godt" Man blir etterhvert "immun" for parfymelukten og legger på større mengder for å kjenne den selv, og til slutt er man et mareritt å være rundt. Det samme gjelder forøvrig svettelukt eller krydderlukt. Men svettelukt gir meg bekjent ikke allergiske reaksjoner, så der må man bare utstå ubehaget.

Disse plakatene står normalt sett på offentlige steder, samt lege, tannlege og andre yrkesgrupper med pasient/brukerkontakt, hvor behandlerne, samt pasientene/brukerne, må få ha en arbeidshverdag hvor de ikke plages av sterke lukter.

Anonym bruker skrev (19 minutter siden):

Jeg holder meg fint til temaet, jeg, men jeg klarer også å justere meg etter hvilken retning en diskusjon tar. Verden er sjelden sort-hvit, men med nyanser der det ikke må være det ene eller andre og dermed basta. De plakatene HI referer til er nok først og fremst rettet mot som bruker mye parfyme, eller dynker seg, ikke de som bare har på bitte litt. Som det ganske grundig er blitt diskutert i tråden, reagerer gjerne ikke allergikere på veldig små mengder, det utløser gjerne ikke migreneanfall osv., mens større mengder er et problem. 

Ellers kan man godt også argumentere med at det i tillegg til å ta hensyn, også gagner samfunnet du selv er en del av at man unngår større mengder parfyme. Hvis din parfyme sender noen hjem med allergisk reaksjon eller flere dager med migreneanfall, hvem tror du da står for kostnadene av dette utover den som er rammet? Jo, du og alle andre skattebetalere som betaler inn skatt som blant annet dekker inn de første sykedagene til noen som må være hjemme fra jobb. Med andre ord rammer det på et vis alle voksne med skattepliktig inntekt. 

Ellers foretrekker jeg helt klart å opprettholde min grad av empati, og helst fortsatte med å øke den også, for jeg tror helt oppriktig at verden blir et bedre sted at mer empati enn motsatt. I tillegg er jeg selv langt lykkeligere og ved bedre mental helse når jeg ikke må bruke tid og krefter på å mate egen egoisme ved å marinere meg selv i følelsen av verdens urettferdighet ved å ikke kunne gjøre absolutt alt jeg vil når jeg selv vil det, bare fordi jeg er meg, men heller enkelt la ting passere og føle meg grei som tar litt hensyn. 

Anonym bruker skrev (33 minutter siden):

Jeg holder meg fint til temaet, jeg, men jeg klarer også å justere meg etter hvilken retning en diskusjon tar. Verden er sjelden sort-hvit, men med nyanser der det ikke må være det ene eller andre og dermed basta. De plakatene HI referer til er nok først og fremst rettet mot som bruker mye parfyme, eller dynker seg, ikke de som bare har på bitte litt. Som det ganske grundig er blitt diskutert i tråden, reagerer gjerne ikke allergikere på veldig små mengder, det utløser gjerne ikke migreneanfall osv., mens større mengder er et problem. 

Ellers kan man godt også argumentere med at det i tillegg til å ta hensyn, også gagner samfunnet du selv er en del av at man unngår større mengder parfyme. Hvis din parfyme sender noen hjem med allergisk reaksjon eller flere dager med migreneanfall, hvem tror du da står for kostnadene av dette utover den som er rammet? Jo, du og alle andre skattebetalere som betaler inn skatt som blant annet dekker inn de første sykedagene til noen som må være hjemme fra jobb. Med andre ord rammer det på et vis alle voksne med skattepliktig inntekt. 

Ellers foretrekker jeg helt klart å opprettholde min grad av empati, og helst fortsatte med å øke den også, for jeg tror helt oppriktig at verden blir et bedre sted at mer empati enn motsatt. I tillegg er jeg selv langt lykkeligere og ved bedre mental helse når jeg ikke må bruke tid og krefter på å mate egen egoisme ved å marinere meg selv i følelsen av verdens urettferdighet ved å ikke kunne gjøre absolutt alt jeg vil når jeg selv vil det, bare fordi jeg er meg, men heller enkelt la ting passere og føle meg grei som tar litt hensyn. 

Jeg er heldigvis både lykkelig og ved god mental helse selv om jeg bruker parfyme. Jeg vet - sjokkerende. Og enda mer sjokkerende er det nok at jeg kommer til å fortsette å bruke parfyme. Med mindre vi kan inngå et kompromiss hvor vi også bannlyser sosialister. De er nemlig JEG allergisk mot. 

Anonym bruker skrev (11 timer siden):

Jeg synes det er noe moraliserende over disse passivt aggressive plakatene: "Takk for at du ikke bruker parfyme 🙂". Jeg kan forstå at det finnes enkelte settinger der det er dumt at noen bruker parfyme. Men ikke på venterom, bussen, trening... Det er da virkelig et fåtall som faktisk er allergiske . Skal virkelig hele omverdenen ta hensyn til at en av fem har allergi? For de fleste andre er det mange typer lukt som er jævligere enn parfyme; feks fisk, svette og røyk. Ingen ville (heldigvis) finne på å henge sutrete, formanende skilt med: "Takk for at du ikke har spist makrell i tomat i dag 🙂" på et venterom. 

Jeg bare nevner det.

Anonymkode: 1e02c...648

Det går an å ta hensyn på sykehus, eldrehjem,apotek, legekontor osv tenker jeg. Det går faktisk flere personer som er syke desse plassene, og rett og slett ikke klarer lukter.

Jobber selv i helse, og bruker ikke parfyme på jobb, men på fritiden bruker jeg viss jeg vil.

Anonymkode: a53cd...fc6

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Jeg er heldigvis både lykkelig og ved god mental helse selv om jeg bruker parfyme. Jeg vet - sjokkerende. Og enda mer sjokkerende er det nok at jeg kommer til å fortsette å bruke parfyme. Med mindre vi kan inngå et kompromiss hvor vi også bannlyser sosialister. De er nemlig JEG allergisk mot. 

Så var det det med å holde seg til tema da. 

Anonymkode: a6386...0eb

Det er ikke selve lukten men enkelte tilsetningsstoffer i parfymerte produkter jeg reagerer på. Har flere ganger blitt innlagt på sykehus med forferdelige migreneanfall pga parfyme.

Går alltid på handlesenter og butikker med en gang de åpner for da er det minst mennesker, kommer noen med feil parfyme inn i butikken må jeg bare forlate handlekorga og gå ut. Kan ikke ta offentlig transport.

Anonymkode: 2b62c...454

Har akkurat hatt en sak på jobb der jeg har måtte ta det opp med sjefen. Jeg som egentlig ikke reagerer på parfyme har reagert på dette og det er flere som har sliti på jobb pga denne. Ene dattra som faktisk reagerer på parfyme sa det luktet veldig parfyme av meg når jeg kom hjem fra jobb. 
Det som er ekstra fasinerende er at de to som har fått beskjed om å ikke bruke parfyme på jobb slutter en uke, så er det på igjen. Jeg tenker at når mellomleder sier ifra, så går det kort tid også sier sjefen ifra da burde de virkelig forstå at de må kutte dette ut på jobb. 

Jeg ble skikkelig tung i hodet når jeg jobbet ikke så langt unna henne. Ei som jobber i 2etg med flere dører imellom fikk migreneanfall pga dette. Hun skal egentlig komme neom oss endel ganger hver dag for å utføre jobben sin, men dette har hun måtte kutte ut og la andre gjøre for seg. Hun har aldri hatt ett problem på jobb før disse to startet. Vi andre har brukt parfyme og hun har ikke reagert, men ingen har brukt mengder. Jeg har helt sluttet med parfyme på jobb, jeg skal ikke trigge henne som sliter så mye mer ihvertfall og det virker som de andre på jobb også har gjort det. 

Jeg har en datter som reagerer på slikt. For henne så går det igrunn helt greit i hverdagen, ikke vært ett problem når hun har hatt jobber er kunder har kommet innom med parfyme på seg. De har kommet og gått slik at hun ikke har gått i den lukta hele dagen. På skolen har hun sliti litt, men hun har også hatt problemer med å si at det er ett problem for henne. Hun har også en hudsykdom så hun har følt seg anderledes og en som de har måtte vise hensyn til i ulike sammenhenger før, såhun ville ikke ha enda en ting til. Men når hun først torde å si noe så tok alle det veldig fint. Når ungdommer først begynner med parfyme er det ofte veldig mye, så skjønner hun sleit en stund. Jeg tror ikke hun ba de slutte, men bruke mindre. 
Så en må også tenke litt over på hvor og hva. Det er ikke så mange som reagerer, men det er faktisk flere enn man tror som gjør dette. Min tidliger samboer sleit veldig. Han var sykepleier og på hans jobb var parfyme ikke lov. Dette var noe veldig få overholdt, så han måtte ofte henvise til arbeidskontrakten. For han så kunne han overleve, men de som havnet på sykehuset var ofte der pga dårlig helse og å få en allergisk reaksjon pga at legen og sykepleieren hadde parfyme på seg kan ikke være så gøy. Det burde være en enkel sak å følge arbeidskontrakten og for meg så hjelper det da ikke å si «det er bare litt eller jeg liker lukta»

Anonymkode: bb5ac...035

Anonym bruker skrev (22 timer siden):

Og du synes selv du holder deg godt til teamet og framlegger gode argumenter?

Jeg er i utgangspunktet ikke allergisk mot parfyme, men har siste årene reagert på noen parfymer (andre har på) som har en bestemt dufttone. Vet ikke hva det er, men mistenker at det er en blanding av melon og sitrus og ev. noe annet. Jeg er ikke allergisk mot disse fruktene, men reagerer på parfyme med slike undertoner. Kan da bli ekstremt kvalm, og får gjerne rennende øyne - selv bare når noen med mye parfyme går nært forbi meg. Reagerer ikke slik når noen bruker liten mengde av samme parfymene, da blir jeg kun svært lett kvalm.

Sist lørdag var jeg på en konsert, og jeg ble sjokkert av parfymebruken der. Folk både foran og bak og på sidene for meg brukte tydeligvis MYE parfyme. Det var et sammensurium av lukter. Jeg fikk rennende øyne og ble ekstremt tørr i luftveiene, sved i nesen. "Heldigvis" var disse parfymene ingen av de jeg reagerer på slik beskrevet over. Men hele konsertopplevelsen ble veldig forstyrret pga. dette. Som andre sier, litt parfyme gjør ikke noe for meg, men når folk synes å ha dusjet hele seg i parfyme, da må jeg innrømme at det ikke bare er ubehagelig, men da kjenner jeg at jeg begynner å se litt ned på dem som gjør det. Det har vært allmennkunnskap i mange, mange år at hvis man bruker parfyme så blir man vant med lukten selv, slik at selv om man har på like mye som før og mer enn nok, så tror man at man ikke har nok på seg - og begynner å dynke seg i parfyme. Det er åpenbart mange som fremdeles ikke har forstått dette - og de setter seg selv i et veldig dårlig lys. En tidligere venninne av meg holdt på slik, vi var flere som sa fra, men hun nektet å tro det, og fortsatte som før, selv om det plaget mange. Folk trakk seg unna etterhvert.

Skal man bevege seg i samfunnet, da tar man noenlunde hensyn til andre. Man trenger ikke nødvendigvis slutte helt å bruke parfyme, men det er normal folkeskikk å bare bruke en liten mengde. Parfyme er dessuten best som en antydning, som noe som blander seg perfekt med personens egne lukter, og det blir en unik luktkombinasjon for den enkelte. De som dynker seg i parfyme de forstår ikke at de ødelegger førsteinntrykket, og det andre og videre... Det er ikke få personer jeg har hørt andre omtale med "hun/han med all den parfymen" - det er det folk husker, ikke personen, fordi det blir for voldsomt og ubehagelig for personer med normal luktsans.

Anonymkode: 466db...b6f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...