Gå til innhold

Alt dette gnålet om å ikke bruke parfyme

Anbefalte innlegg

Jeg synes det er noe moraliserende over disse passivt aggressive plakatene: "Takk for at du ikke bruker parfyme 🙂". Jeg kan forstå at det finnes enkelte settinger der det er dumt at noen bruker parfyme. Men ikke på venterom, bussen, trening... Det er da virkelig et fåtall som faktisk er allergiske . Skal virkelig hele omverdenen ta hensyn til at en av fem har allergi? For de fleste andre er det mange typer lukt som er jævligere enn parfyme; feks fisk, svette og røyk. Ingen ville (heldigvis) finne på å henge sutrete, formanende skilt med: "Takk for at du ikke har spist makrell i tomat i dag 🙂" på et venterom. 

Jeg bare nevner det.

Anonymkode: 1e02c...648

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Kanskje jeg er lite oppmerksom, men kan ikke huske å ha sett en sånn plakat noen gang,. Er det så vanlig at de henger rundt forbi.?

Men 1 av 5 er ikke et fåtall.

Anonymkode: aabb4...9f3

Jeg har ikke sett det, da er vi to uoppmerksomme i så fall. 

Opplevde en gang under en forelesning ei som skjelte ut en medstudent i plenum for å spise en klementin. Takke meg til mer passiv aggressiv løsning 😅

Anonymkode: 97c39...391

Annonse

Jeg er ikke allergisk, men om en med heftig parfyme setter seg ved siden av meg på bussen blir jeg så kvalm og bilsyk at hender at jeg må gå av bussen for å unngå oppkast.

Jeg jobber på sykehus. Her anser jeg det som normal folkeskikk og ikke bruke parfyme.

Svært svært få parfymer lukter godt.

Anonymkode: 490be...d29

Anonym bruker skrev (56 minutter siden):

Kanskje jeg er lite oppmerksom, men kan ikke huske å ha sett en sånn plakat noen gang,. Er det så vanlig at de henger rundt forbi.?

Men 1 av 5 er ikke et fåtall.

Ikke jeg heller... Bruker akkurat det jeg vil når jeg vil. 

Anonymkode: 110a5...abd

Anonym bruker skrev (55 minutter siden):

Jeg har ikke sett det, da er vi to uoppmerksomme i så fall. 

Opplevde en gang under en forelesning ei som skjelte ut en medstudent i plenum for å spise en klementin. Takke meg til mer passiv aggressiv løsning 😅

Anonymkode: 97c39...391

Sånne folk har ikke godt av å være ute blant andre mennesker. 

Er det så vanskelig å ta hensyn til sine medmennesker? Jeg har en nær kollega som reagerer veldig på parfyme og har sett hvor dårlig hun blir. Selv blir jeg skikkelig kvalm men er ikke allergisk.

En bruker vel parfyme fordi en tror det gjør at en virker mer velstelt og delikat? Om en ønsker å fremkalle positive reaksjoner hos andre er det jo verdifull informasjon at det en bruker for å oppnå det har motsatt effekt?

Anonymkode: d311e...e88

Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Er det så vanskelig å ta hensyn til sine medmennesker? Jeg har en nær kollega som reagerer veldig på parfyme og har sett hvor dårlig hun blir. Selv blir jeg skikkelig kvalm men er ikke allergisk.

En bruker vel parfyme fordi en tror det gjør at en virker mer velstelt og delikat? Om en ønsker å fremkalle positive reaksjoner hos andre er det jo verdifull informasjon at det en bruker for å oppnå det har motsatt effekt?

Så enig i dette! Godt skrevet.

Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

De fleste bruker vel parfyme fordi de liker det selv, ikke for å behage andre.

Og ja, det er vanskelig å ta hensyn til andre mennesker hvis det innebærer at man må gi fullstendig avkall på noe man selv er veldig glad i. Det gjør ikke jeg for fremmede.

Anonymkode: a68aa...a8d

Det er nok flere som trigges av sterke lukter enn som faktisk er allergiske mot selve parfymen. Migrene og epilepsi er de 2 første diagnosene jeg kommer på i farta. Har kun sett reklame for parfymefritt på sykehus, legekontor, navkontor etc. 

Anonymkode: b39da...b01

Annonse

Anonym bruker skrev (23 minutter siden):

Så rart, her jeg bor er det slike plakater over alt. 1 av 5 er i alle fall et soleklart mindretall. 

Mindretall er ikke det samme som et fåtall. 

Det er sikkert en organisasjon som er aktive med opplysningsarbeid der du bor siden det er så mange plakater. Det finnes folk med mange utfordringer og man kan ikke forvente at alle skal ta hensyn hele tiden. Noen blir syke av parfyme, egg, sitrusfrukt osv og så lenge det finnes naturlig i samfunnet så er det vanskelig for dem. Man kan ikke forby alt. 

Anonymkode: a6386...0eb

Som andre nevner er det flere enn bare allergiske som trigges av parfyme. Hos en god del vil sterk eller store mengder med parfyme i verste fall utløse skikkelige migreneanfall. I tillegg er det en mindre gruppe mennesker med nevrodivergens som er veldig oversensitiv overfor parfyme og kan bli direkte kvalme ol. av det. 

Uansett så tenker jeg at parfyme burde være noe man bruker til glede for seg selv, ikke andre, og da trenger man faktisk ikke å marinere seg i parfymen sin. Holder det ikke å ta på seg litt? De fleste som reagerer, reagerer jo på de som dusjer seg i store mengder, ikke de som har tatt på ett dusj eller litt bak ørene og ved håndleddene, liksom. 

Anonymkode: e6142...e2a

Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

De fleste bruker vel parfyme fordi de liker det selv, ikke for å behage andre.

Og ja, det er vanskelig å ta hensyn til andre mennesker hvis det innebærer at man må gi fullstendig avkall på noe man selv er veldig glad i. Det gjør ikke jeg for fremmede.

Anonymkode: a68aa...a8d

Ikke jeg heller. 

Det er ikke bare folk som er allergisk å tenke på. Mennesker med autisme, de som er sensitive for lukter, mennesker med migrene. Og så er det halvparten å ta hensyn til, og ikke bare allergikere. Jeg er sensitiv for lukt og har migrene. Jeg tåler ikke at barna tar på neglelakk en gang. Og parfyme lukter ikke, det stinker. Bruk heller deo.

Anonymkode: 5592a...feb

Anonym bruker skrev (22 minutter siden):

Som andre nevner er det flere enn bare allergiske som trigges av parfyme. Hos en god del vil sterk eller store mengder med parfyme i verste fall utløse skikkelige migreneanfall. I tillegg er det en mindre gruppe mennesker med nevrodivergens som er veldig oversensitiv overfor parfyme og kan bli direkte kvalme ol. av det. 

Uansett så tenker jeg at parfyme burde være noe man bruker til glede for seg selv, ikke andre, og da trenger man faktisk ikke å marinere seg i parfymen sin. Holder det ikke å ta på seg litt? De fleste som reagerer, reagerer jo på de som dusjer seg i store mengder, ikke de som har tatt på ett dusj eller litt bak ørene og ved håndleddene, liksom. 

Og så er det kombinasjonen av mange parfymerte ting som gjør at enkelte blir rene «stinkbombene». De har på seg klær som lukter sterkt av parfymert skyllemiddel, parfymert body lotion, hårprodukter og what not… så topper de herligheten med en dusj parfyme eller to. Det blir aaaaltfor mye. Selv vil jeg heller sitte ved siden av en som lukter litt svette enn en som lukter parfyme

Anonymkode: a845a...53a

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Og så er det kombinasjonen av mange parfymerte ting som gjør at enkelte blir rene «stinkbombene». De har på seg klær som lukter sterkt av parfymert skyllemiddel, parfymert body lotion, hårprodukter og what not… så topper de herligheten med en dusj parfyme eller to. Det blir aaaaltfor mye. Selv vil jeg heller sitte ved siden av en som lukter litt svette enn en som lukter parfyme

Anonymkode: a845a...53a

Haha, jeg også. Samtidig synes jeg jo folk som liker parfymen sin må få bruke den, men det er som nevnt forskjell på litt og mye. Og som du påpeker, noen er så voldsomme i sine kombinasjoner og mengder at man lukter dem før man både hører og ser dem, og da er det litt vel mye igjen. 

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Det er ikke bare folk som er allergisk å tenke på. Mennesker med autisme, de som er sensitive for lukter, mennesker med migrene. Og så er det halvparten å ta hensyn til, og ikke bare allergikere. Jeg er sensitiv for lukt og har migrene. Jeg tåler ikke at barna tar på neglelakk en gang. Og parfyme lukter ikke, det stinker. Bruk heller deo.

Anonymkode: 5592a...feb

Man kan ikke forvente at alle andre skal ta hensyn hele tiden.. Utenom helsepersonell, så må folk få bruke parfyme hvis de vil det, men ingen trenger å dynke seg ned i det da. Jeg har kronisk migrene og reagerer veldig på lyder, men jeg forventer ikke at verden er stille av den grunn.

Jeg har aldri sett en slik plakat. Flertallet er jo ikke allergiske, men veldig mange reagerer negativt på parfyme. Jeg reagerer kun om det er mennesker som er tett på. Jeg kan derfor ikke bruke parfyme selv, og jeg blir kvalm og bilsyk om mannen min bruker. Om jeg tilfeldigvis går forbi noen som bruker sterk parfyme blir jeg ikke kvalm, men det stikker og svir i nesa, og jeg synes det lunter vondt. Når det er sagt kan jeg også gå å snuse etter noen som lukter godt, så det er nok ikke alle parfymer som trigger samme reaksjon hos alle.

Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Jeg synes det er noe moraliserende over disse passivt aggressive plakatene: "Takk for at du ikke bruker parfyme 🙂". Jeg kan forstå at det finnes enkelte settinger der det er dumt at noen bruker parfyme. Men ikke på venterom, bussen, trening... Det er da virkelig et fåtall som faktisk er allergiske . Skal virkelig hele omverdenen ta hensyn til at en av fem har allergi? For de fleste andre er det mange typer lukt som er jævligere enn parfyme; feks fisk, svette og røyk. Ingen ville (heldigvis) finne på å henge sutrete, formanende skilt med: "Takk for at du ikke har spist makrell i tomat i dag 🙂" på et venterom. 

Jeg bare nevner det.

Jeg bare nevner at 800 000 i Norge har migrene. Og mange har astma og allergier. Ja, makrell i tomat lukter det, men det trigger ikke. Bare nevner det. 

Anonymkode: 539cd...c06

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...