Anonym bruker Skrevet 30. november 2023 #26 Del Skrevet 30. november 2023 Anonym bruker skrev (7 minutter siden): Jeg mener du misforstår 'bare' sin betydning i disse setningene. I de fleste sammenhenger (i muntlig hører man godt forskjellen på hvor trykket er i setningen) brukes ikke 'bare' for å diskreditere den andres følelser/opplevelser. Den brukes for å forklare/redusere utsagnet. Basert på den andres reaksjon forstår man at det har vært en misforståelse og man trenger å forklare eller utdype og da ofte redusere utsagnet til det det var ment å være. Hvis du tar bokstavelig det jeg sier, tror det er kritikk og blir lei deg, mens jeg mente det som en spøk så kan jeg si "Det var bare en spøk". Med det mener jeg ikke å si at det var feil av deg å bli lei deg. Med det mener jeg å si at det jeg sa var ikke ment som en fornærmelse/kritikk, det var bare ment som en spøk. Med andre ord - jeg mente det bare som en spøk og ikke noe annet i tillegg (som fornærmelse eller kritikk etc.). Man bagatelliserer ikke reaksjon i det hele tatt. Man forstår utfra reaksjonen at det har vært en misforståelse og prøver å oppklare denne. 'Bare' peker ikke på reaksjonen, men på utsagnet. Man prøver heller ikke å manipulere. Anonymkode: 18882...e12 Vel. Jeg mener ikke at jeg misforstår, for jeg tror det handler om at folk ikke helt skjønner at de manipulerer enkelte ganger. Når politikere blir konfrontert med ulike saker og reaksjoner, så bruker de aldri slike uttrykk som i eksemplene mine. Det skjer ikke, og det er nettopp fordi det er et veldig uheldig uttrykk å bruke når man blir konfrontert med reaksjoner. Og ja, selvfølgelig må politikere være mer bevisst på hvordan de uttrykker seg, men det betyr på ingen måte at det ikke er et godt poeng å kritisere bruken av "bare" i mine eksempler. Anonymkode: a279e...7b7 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144444366-folk-som-manipulerer-med-%C3%A5-bruke-bare/page/2/#findComment-150037447 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 30. november 2023 #27 Del Skrevet 30. november 2023 Anonym bruker skrev (1 time siden): Jeg er Hi. Nå må du følge med 🙃 Hvordan får du det til at jeg syns det er greit å manipulere omgivelsen med følelser? Og hva betyr det egentlig? Det er jo manipulering av menneskers følelser jeg misliker og tar opp her? Anonymkode: a279e...7b7 Ja, du misliker at noen prøver å manipulere følelser ved å si «bare». Jeg misliker at folk manipulerer MED følelser. Altså at de vektlegger at de ble såret, lei seg, kjente seg krenket. At deres følelser skal legge grunnlag for hvordan andre skal oppføre seg. Jeg mener ikke at folk skal oppføre seg dårlig. Men jeg mener at mottakers reaksjon på helt normal oppførsel ikke skal få bestemme at det som ble sagt eller gjort var greit eller ikke. Men jeg er lite følelsesstyrt og ekstremt pragmatisk. Derfor misliker jeg personlig «det såret meg» som argument. Du liker i følge hovedinnlegget ditt ikke å bli irettesatt på følelsen fordi den er et gyldig argument som ikke skal bagatelliseres. Derfor sa jeg at vi har ulike syn. Anonymkode: cc0fa...77d Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144444366-folk-som-manipulerer-med-%C3%A5-bruke-bare/page/2/#findComment-150037472 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 30. november 2023 #28 Del Skrevet 30. november 2023 Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Ja, du misliker at noen prøver å manipulere følelser ved å si «bare». Jeg misliker at folk manipulerer MED følelser. Altså at de vektlegger at de ble såret, lei seg, kjente seg krenket. At deres følelser skal legge grunnlag for hvordan andre skal oppføre seg. Jeg mener ikke at folk skal oppføre seg dårlig. Men jeg mener at mottakers reaksjon på helt normal oppførsel ikke skal få bestemme at det som ble sagt eller gjort var greit eller ikke. Men jeg er lite følelsesstyrt og ekstremt pragmatisk. Derfor misliker jeg personlig «det såret meg» som argument. Du liker i følge hovedinnlegget ditt ikke å bli irettesatt på følelsen fordi den er et gyldig argument som ikke skal bagatelliseres. Derfor sa jeg at vi har ulike syn. Anonymkode: cc0fa...77d Kan du peke på hvor i hovedinnlegget jeg på noen måte nevner meg selv og hva jeg føler i forhold til hva? Anonymkode: a279e...7b7 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144444366-folk-som-manipulerer-med-%C3%A5-bruke-bare/page/2/#findComment-150037474 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 30. november 2023 #29 Del Skrevet 30. november 2023 Anonym bruker skrev (22 minutter siden): Kan du peke på hvor i hovedinnlegget jeg på noen måte nevner meg selv og hva jeg føler i forhold til hva? Anonymkode: a279e...7b7 Seriøst? Innlegget handler om at du mener folk som bagatelliserer følelser ikke bør møtes med respekt. Var det en akademisk øvelse, helt løsrevet fra hva du mener om det ene eller det andre? Anonymkode: cc0fa...77d Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144444366-folk-som-manipulerer-med-%C3%A5-bruke-bare/page/2/#findComment-150037485 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 30. november 2023 #30 Del Skrevet 30. november 2023 Anonym bruker skrev (5 minutter siden): Seriøst? Innlegget handler om at du mener folk som bagatelliserer følelser ikke bør møtes med respekt. Var det en akademisk øvelse, helt løsrevet fra hva du mener om det ene eller det andre? Anonymkode: cc0fa...77d Les innlegget en gang til, for her er det flere ting du ikke har forstått. Les det rett fram uten å tolke. Anonymkode: a279e...7b7 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144444366-folk-som-manipulerer-med-%C3%A5-bruke-bare/page/2/#findComment-150037487 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 30. november 2023 #31 Del Skrevet 30. november 2023 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Les innlegget en gang til, for her er det flere ting du ikke har forstått. Les det rett fram uten å tolke. Anonymkode: a279e...7b7 Uten å spekulere i hva jeg måtte føle også. Anonymkode: a279e...7b7 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144444366-folk-som-manipulerer-med-%C3%A5-bruke-bare/page/2/#findComment-150037489 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 30. november 2023 #32 Del Skrevet 30. november 2023 Anonym bruker skrev (4 minutter siden): Uten å spekulere i hva jeg måtte føle også. Anonymkode: a279e...7b7 Du er jo smågal. Jeg gir meg. Anonymkode: cc0fa...77d Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144444366-folk-som-manipulerer-med-%C3%A5-bruke-bare/page/2/#findComment-150037491 Del på andre sider Flere delingsvalg…
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 30. november 2023 #33 Del Skrevet 30. november 2023 Anonym bruker skrev (14 timer siden): Når de får negative reaksjoner eller kritikk eller tilbakemeldinger på hvordan andre føler for noe de har sagt eller gjort : * Det var bare et spørsmål * Det var bare en spøk * Det var jo bare et godt råd * Jeg mente bare... * Jeg tenkte bare... Sånn bagatellisering av egne utsagn og handlinger er et rødt flagg. Ikke forvent at de viser respekt og tar ansvar. Anonymkode: a279e...7b7 Jeg klarer ikke å forstå hvorfor noen tolker helt vanlig tale som manipulering. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144444366-folk-som-manipulerer-med-%C3%A5-bruke-bare/page/2/#findComment-150037494 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 30. november 2023 #34 Del Skrevet 30. november 2023 mamma til adhd gutt<3 skrev (2 minutter siden): Jeg klarer ikke å forstå hvorfor noen tolker helt vanlig tale som manipulering. Nei, og du trenger ikke å forstå det. Du trenger ikke å prøve heller. Noen er bare mer interessert i kommunikasjon og ordbruk, og ikke bare det som sies, men hensikt og motiv. Også uheldig bruk av ord og ikke så hensiktsmessige formuleringer. Det er en ren interesse for akkurat det Du vet at når du fks går til parterapi, så er dette noe mange lærer. Si ting på riktig måte, tenk etter om du bruker nettopp ord som skaper uheldige reaksjoner mm. Anonymkode: a279e...7b7 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144444366-folk-som-manipulerer-med-%C3%A5-bruke-bare/page/2/#findComment-150037497 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 30. november 2023 #35 Del Skrevet 30. november 2023 Anonym bruker skrev (3 timer siden): Vel. Jeg mener ikke at jeg misforstår, for jeg tror det handler om at folk ikke helt skjønner at de manipulerer enkelte ganger. Når politikere blir konfrontert med ulike saker og reaksjoner, så bruker de aldri slike uttrykk som i eksemplene mine. Det skjer ikke, og det er nettopp fordi det er et veldig uheldig uttrykk å bruke når man blir konfrontert med reaksjoner. Og ja, selvfølgelig må politikere være mer bevisst på hvordan de uttrykker seg, men det betyr på ingen måte at det ikke er et godt poeng å kritisere bruken av "bare" i mine eksempler. Anonymkode: a279e...7b7 Merkelig det der at det alltid er alle andre som har feil og du som har rett. Du tar aldri til deg korreksjon, selv om det tydelig er du som misforstår. I denne tråden så skjønner du ikke bruken av bare, men du nekter plent å se det, du lager dine egne definisjoner og forklaringer på ord og mener at det er det rette, noe det som regel ikke er. Du er ikke norsk, men skal stadig belære nordmenn i deres eget språk, det er så utrolig arrogant. Anonymkode: 88876...6ae Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144444366-folk-som-manipulerer-med-%C3%A5-bruke-bare/page/2/#findComment-150037524 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 30. november 2023 #36 Del Skrevet 30. november 2023 Anonym bruker skrev (5 minutter siden): Merkelig det der at det alltid er alle andre som har feil og du som har rett. Du tar aldri til deg korreksjon, selv om det tydelig er du som misforstår. I denne tråden så skjønner du ikke bruken av bare, men du nekter plent å se det, du lager dine egne definisjoner og forklaringer på ord og mener at det er det rette, noe det som regel ikke er. Du er ikke norsk, men skal stadig belære nordmenn i deres eget språk, det er så utrolig arrogant. Anonymkode: 88876...6ae En diskusjon består av argumenter. Det blir argumentert for og mot, og er man uenige, så er man der. Jeg lager ikke en tråd hvor jeg spør om noe, og jeg har kun fått ett saklig innlegg her. Ett eneste. Så de "korreksjonene" du snakker om kan jeg ikke se snurten av 🙂 Siden jeg kan en del om akkurat kommunikasjon, så skjønner jeg også hvor alt tull og usaklighet kommer fra, men da mener jeg at folk må velge å diskutere i andre tråder. Anonymkode: a279e...7b7 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144444366-folk-som-manipulerer-med-%C3%A5-bruke-bare/page/2/#findComment-150037527 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 30. november 2023 #37 Del Skrevet 30. november 2023 Anonym bruker skrev (6 timer siden): Ja, det vet jeg at mange kan tenke og unnskylde det med, og jeg tror ikke med unntak av å unnskylde med at det "bare var en spøk", at det er onde eller "slemme" mennesker heller. De kan til og med være snille i mange tilfeller. Det jeg reagerer på er respektløsheten og ansvarsfraskrivelsen de avslører ved å bruke "bare" som respons på andres negative tilbakemeldinger. Anonymkode: a279e...7b7 Jeg reagerer på ditt menneskesyn. Vil du be om unnskyldning for oppførselen din? Anonymkode: 3715b...d42 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144444366-folk-som-manipulerer-med-%C3%A5-bruke-bare/page/2/#findComment-150037528 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 30. november 2023 #38 Del Skrevet 30. november 2023 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): En diskusjon består av argumenter. Det blir argumentert for og mot, og er man uenige, så er man der. Jeg lager ikke en tråd hvor jeg spør om noe, og jeg har kun fått ett saklig innlegg her. Ett eneste. Så de "korreksjonene" du snakker om kan jeg ikke se snurten av 🙂 Siden jeg kan en del om akkurat kommunikasjon, så skjønner jeg også hvor alt tull og usaklighet kommer fra, men da mener jeg at folk må velge å diskutere i andre tråder. Anonymkode: a279e...7b7 Det skulle stå saklige innlegg fra kun en bruker, ikke ett innlegg. Anonymkode: a279e...7b7 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144444366-folk-som-manipulerer-med-%C3%A5-bruke-bare/page/2/#findComment-150037529 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 30. november 2023 #39 Del Skrevet 30. november 2023 Anonym bruker skrev (7 minutter siden): En diskusjon består av argumenter. Det blir argumentert for og mot, og er man uenige, så er man der. Jeg lager ikke en tråd hvor jeg spør om noe, og jeg har kun fått ett saklig innlegg her. Ett eneste. Så de "korreksjonene" du snakker om kan jeg ikke se snurten av 🙂 Siden jeg kan en del om akkurat kommunikasjon, så skjønner jeg også hvor alt tull og usaklighet kommer fra, men da mener jeg at folk må velge å diskutere i andre tråder. Anonymkode: a279e...7b7 Man kan jo ikke diskutere noe hvor premissene er helt feil, det er jo det folk reagerer på. Du lager deg dine egne definisjoner, så skal vi diskutere det, det er jo bare tull. Merkelig at du kan så mye om kommunikasjon, når du overhodet ikke evner å kommunisere her inne. Anonymkode: 88876...6ae Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144444366-folk-som-manipulerer-med-%C3%A5-bruke-bare/page/2/#findComment-150037531 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 30. november 2023 #40 Del Skrevet 30. november 2023 DU misforstår nok ikke, DU kan en del om kommunikasjon … likevel er det absolutte flertall her uenig med deg. Det slår deg ikke at disse grandiose tankene du har om egen fortreffelighet ikke nødvendigvis har rot i virkeligheten? Språk og ords betydning handler ikke om annet enn språkbrukernes OMFORENTE oppfatning av hva noe betyr (noe du burde vite om du vet «en del» om kommunikasjon). Hvis du er den eneste som mener at «bare» brukes for å manipulere, mens flertallet av språkbrukerne mener «bare» brukes for å dempe en ytring, så tar du rett og slett feil. Det er sånn språk fungerer. Språk handler om enighet, ikke om hva du personlig mener. Anonymkode: 164d2...03e Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144444366-folk-som-manipulerer-med-%C3%A5-bruke-bare/page/2/#findComment-150037646 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 30. november 2023 #41 Del Skrevet 30. november 2023 Anonym bruker skrev (13 minutter siden): DU misforstår nok ikke, DU kan en del om kommunikasjon … likevel er det absolutte flertall her uenig med deg. Det slår deg ikke at disse grandiose tankene du har om egen fortreffelighet ikke nødvendigvis har rot i virkeligheten? Språk og ords betydning handler ikke om annet enn språkbrukernes OMFORENTE oppfatning av hva noe betyr (noe du burde vite om du vet «en del» om kommunikasjon). Hvis du er den eneste som mener at «bare» brukes for å manipulere, mens flertallet av språkbrukerne mener «bare» brukes for å dempe en ytring, så tar du rett og slett feil. Det er sånn språk fungerer. Språk handler om enighet, ikke om hva du personlig mener. Anonymkode: 164d2...03e Det er to brukere ( rettelse fra tidligere da jeg skrev en ) som har svart saklig og er uenige her. Resten i tråden er ikke uenige. De er usaklige og skriver ikke om tema i det hele tatt. I likhet med deg. Dere klarer rett og slett ikke snakke sak. Anonymkode: a279e...7b7 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144444366-folk-som-manipulerer-med-%C3%A5-bruke-bare/page/2/#findComment-150037652 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 30. november 2023 #42 Del Skrevet 30. november 2023 Anonym bruker skrev (54 minutter siden): Det er to brukere ( rettelse fra tidligere da jeg skrev en ) som har svart saklig og er uenige her. Resten i tråden er ikke uenige. De er usaklige og skriver ikke om tema i det hele tatt. I likhet med deg. Dere klarer rett og slett ikke snakke sak. Anonymkode: a279e...7b7 Du har fått mange svar. men de passer deg ikke. Det er ingen sak å snakke om. Du har laget en tråd basert på dine egne personlige meninger, og presenterer de som fakta og fasit. Slutt å tro at du skal lære nordmenn noe om deres eget språk, det er bare patetisk. Anonymkode: 88876...6ae Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144444366-folk-som-manipulerer-med-%C3%A5-bruke-bare/page/2/#findComment-150037662 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 1. desember 2023 #43 Del Skrevet 1. desember 2023 Anonym bruker skrev (42 minutter siden): Du har fått mange svar. men de passer deg ikke. Det er ingen sak å snakke om. Du har laget en tråd basert på dine egne personlige meninger, og presenterer de som fakta og fasit. Slutt å tro at du skal lære nordmenn noe om deres eget språk, det er bare patetisk. Anonymkode: 88876...6ae Det er nok mange som ikke er opprinnelig norske som lærer "nordmenn" mye. Det du ikke ser ut til p helt skjønne, er at dere ikke handler om å lære noen språk. Det handler om hvordan man bruker språk og ord, og om psykologien bak. Dette er også det samme på andre språk, at noen unnskylder seg med at "det var jo bare", når de får reaksjoner på ytringer. Det er like manipulerende, like unnvikende og i samme grad hersketeknikk over alt. Uansett land og språk altså. Anonymkode: a279e...7b7 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144444366-folk-som-manipulerer-med-%C3%A5-bruke-bare/page/2/#findComment-150037664 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 1. desember 2023 #44 Del Skrevet 1. desember 2023 Anonym bruker skrev (1 time siden): Det er nok mange som ikke er opprinnelig norske som lærer "nordmenn" mye. Det du ikke ser ut til p helt skjønne, er at dere ikke handler om å lære noen språk. Det handler om hvordan man bruker språk og ord, og om psykologien bak. Dette er også det samme på andre språk, at noen unnskylder seg med at "det var jo bare", når de får reaksjoner på ytringer. Det er like manipulerende, like unnvikende og i samme grad hersketeknikk over alt. Uansett land og språk altså. Anonymkode: a279e...7b7 At du ikke blir litt flau engang, utrolig. Anonymkode: 88876...6ae Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144444366-folk-som-manipulerer-med-%C3%A5-bruke-bare/page/2/#findComment-150037666 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 1. desember 2023 #45 Del Skrevet 1. desember 2023 Anonym bruker skrev (17 timer siden): Les innlegget en gang til, for her er det flere ting du ikke har forstått. Les det rett fram uten å tolke. Anonymkode: a279e...7b7 Når premisset ditt er så uintelligent er det ikke rart du aldri blir forstått slik du ønsker. Pipette: all lesing innebærer å tolke. Anonymkode: 73a66...002 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144444366-folk-som-manipulerer-med-%C3%A5-bruke-bare/page/2/#findComment-150037718 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 1. desember 2023 #46 Del Skrevet 1. desember 2023 Anonym bruker skrev (8 timer siden): Det er nok mange som ikke er opprinnelig norske som lærer "nordmenn" mye. Det du ikke ser ut til p helt skjønne, er at dere ikke handler om å lære noen språk. Det handler om hvordan man bruker språk og ord, og om psykologien bak. Dette er også det samme på andre språk, at noen unnskylder seg med at "det var jo bare", når de får reaksjoner på ytringer. Det er like manipulerende, like unnvikende og i samme grad hersketeknikk over alt. Uansett land og språk altså. Anonymkode: a279e...7b7 Med hvilken autoritet hevder du alt dette? Har du en doktorgrad i filologi? Eller har du bare brukt veldig mye tid på å tenke på dette på egenhånd? Det er klart det er mange som ikke er opprinnelig norske som lærer nordmenn (uten anførselstegn) mye, men sjelden om språket vårt. Jeg kjenner mennesker som har bodd i Norge og snakket norsk i 30-40 år og som fortsatt oppdager nye nyanser i språket. Jeg har norsk som morsmål og snakker et annet språk flytende, men jeg lærer stadig noe nytt der også og jeg vil aldri hevde at jeg er noen autoritet på området eller enda mindre påstå at de som har det som morsmål bruker det feil. Ydmykhet i forhold til egne begrensninger bør man ha. Jeg er enig med deg på et bittelite punkt. Setningen "det var bare en spøk" KAN i noen ekstreme tilfeller bli brukt som hersketeknikk, men da er den en del av et større hele og ikke en enkelt kommentar i en ellers grei relasjon/samtale. Tenk mobbejenter på ungdomsskolen. Da er det ikke kun "det var bare en spøk" som er problemet, da er det mye større enn det. Folk flest bruker "det var bare..." akkurat som de fleste i tråden her har sagt, som en forklaring, som en oppretting når det har blitt en misforståelse, og en høfligere måte å oppklare misforståelsen på enn å si "det var en spøk". Litt på linje med at det er høfligere å si "kan jeg vær så snill å få en kopp kaffe" enn "kan jeg få kaffe". At noen få kan bruke dette i svært spesifikke situasjoner som hersketeknikk og mobbing betyr ikke det samme som at det er sannheten i alle situasjoner der noen bruker "bare" i en setning. Nyansering er viktig. Det samme er å ta inn informasjon fra andre og jenke sine egne oppfatninger. Anonymkode: 83be7...82d Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144444366-folk-som-manipulerer-med-%C3%A5-bruke-bare/page/2/#findComment-150037738 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå