Gå til innhold

Folk som manipulerer med å bruke "bare"

Anbefalte innlegg

Når de får negative reaksjoner eller kritikk eller tilbakemeldinger på hvordan andre føler for noe de har sagt eller gjort

* Det var bare et spørsmål

* Det var bare en spøk

* Det var jo bare et godt råd

* Jeg mente bare... 

* Jeg tenkte bare...

Sånn bagatellisering av egne utsagn og handlinger er et rødt flagg. Ikke forvent at de viser respekt og tar ansvar. 

Anonymkode: a279e...7b7

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Når de får negative reaksjoner eller kritikk eller tilbakemeldinger på hvordan andre føler for noe de har sagt eller gjort

* Det var bare en spøk

* Jeg mente bare... 

* Jeg tenkte bare...

Sånn bagatellisering av egne utsagn og handlinger er et rødt flagg. Ikke forvent at de viser respekt og tar ansvar. 

Var det ikke sånn at man selv har ansvaret for hvordan man reagerer på hva andre skriver da? Så hvis du reagerer på det, så er det ditt problem.

Anonymkode: 88876...6ae

Anonym bruker skrev (42 minutter siden):

Var det ikke sånn at man selv har ansvaret for hvordan man reagerer på hva andre skriver da? Så hvis du reagerer på det, så er det ditt problem.

Jeg reagerer på manipulering. Skjønner du ikke hva jeg skriver? Jeg reagerer på det og vil ikke befatte meg med slike voksne mennesker som holder på sånn.

Du vet at man reagerer fornuftig når det handler om visse mennesketyper som har visse diagnoser. 

Anonym bruker skrev (53 minutter siden):

Manipulerende er det i hvert fall ikke. Du er vel heller bare en lettkrenket dramaqueen. Det er heller ingenting som heter "rødt flagg", det heter varsellampe. 

Anonymkode: 1da7b...832

Jo, det er det. De bagatellisere dårlig oppførsel for å få andre til å tro de "ikke mente å såre eller provosere" 

Annonse

Anonym bruker skrev (21 minutter siden):

Jeg reagerer på manipulering. Skjønner du ikke hva jeg skriver? Jeg reagerer på det og vil ikke befatte meg med slike voksne mennesker som holder på sånn.

Du vet at man reagerer fornuftig når det handler om visse mennesketyper som har visse diagnoser. 

Skjønner ikke du hva jeg skrev?

Det er ikke manipulering, om noe mer over i mild hersketeknikk i enkelte tilfeller. I de aller fleste tilfeller derimot handler det nok rett og slett mest om miskommunikasjon, altså at man ikke har klart å lese motparten godt nok til å forstå at vedkommende ble sint/lei seg/opprørt før det er fot sent, og så prøver man å redde inn igjen situasjonen ved å dempe ned en mulig konflikt.

Anonymkode: 5ccbe...0fc

Anonym bruker skrev (6 timer siden):

Men dine diagnoser er da ikke vårt problem.

Anonymkode: 73a66...002

Anonym bruker skrev (8 timer siden):

* Det var bare en spøk

* Jeg mente bare... 

* Jeg tenkte bare...

Slik jeg forstår bruken av 'bare' i slike situasjoner er det ikke for å manipulerer eller bagatellisere. Det er for å mildne setningen. Alternativet her er jo å konstatere "Det var et spørsmål", "Det var en spøk" osv. Dette er en mye mer konstaterende setning. Ved å legge til "bare" blir setningen mindre konstaterende og man tar mer hensyn til at mottaker oppfattet det annerledes. 

Som en annen her sier brukes slike setninger som regel når det har blitt misforståelser. "Det var bare et spørsmål" brukes gjerne når man oppfatter at motstander reagerer på noe man selv følte ikke skulle tilsi en slik reaksjon. "Jeg mente/tenkte bare" er enda mildere og innleder ofte en forklaring/utdyping for å oppklare misforståelsen. 

Nå er det noen som kan være ganske frekke og ha en slem humor som går utover andre. Når de får kritikk for dette eller beskjed om at de sårer andre så kan de unnskylde det på ha vært frekk/ufin med "Det var bare en spøk", men det er ikke 'bare' som er det viktige ordet her. Det er 'spøk'.  De kunne også sagt det mer konstaterende med "Det var en spøk". 

Anonymkode: 18882...e12

Slik jeg forstår bruken av 'bare' i slike situasjoner er det ikke for å manipulerer eller bagatellisere. Det er for å mildne setningen. Alternativet her er jo å konstatere "Det var et spørsmål", "Det var en spøk" osv. Dette er en mye mer konstaterende setning. Ved å legge til "bare" blir setningen mindre konstaterende og man tar mer hensyn til at mottaker oppfattet det annerledes. 

Som en annen her sier brukes slike setninger som regel når det har blitt misforståelser. "Det var bare et spørsmål" brukes gjerne når man oppfatter at motstander reagerer på noe man selv følte ikke skulle tilsi en slik reaksjon. "Jeg mente/tenkte bare" er enda mildere og innleder ofte en forklaring/utdyping for å oppklare misforståelsen. 

Nå er det noen som kan være ganske frekke og ha en slem humor som går utover andre. Når de får kritikk for dette eller beskjed om at de sårer andre så kan de unnskylde det på ha vært frekk/ufin med "Det var bare en spøk", men det er ikke 'bare' som er det viktige ordet her. Det er 'spøk'.  De kunne også sagt det mer konstaterende med "Det var en spøk". 

Jeg forstår ikke hvorfor det i første avsnitt skal være feil å konstatere? Jeg ser overhodet ikke at de tar hensyn ved å bagatellisere reaksjoner heller, ved å "mildne" svar på reaksjonen. 

Hva man selv mener med det en sier er ingen unnskyldning for å ikke ta respons på alvor. Har du sagt eller gjort noe andre reagerer på, så beklager en jo, og så heller forklarer du hva som var intensjonen. 

De som sårer,krenker eller fornærmer andre med unnskyldningen av at det "bare" var en spøk er riktignok de verste tilfellene. De har som regel motiv om å nettopp gi motparten en dårlig følelse.

Jeg tror det du tar med i de to første avsnittene kan være utilsiktet manipulering, og at de ikke tenker over hvordan de faktisk uttrykker seg. Eller, som jeg faktisk vil kalle det- avslører seg . 

Annonse

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Slapp av, det et bare et uttrykk. 

Anonymkode: d04a0...5a9

Ja, det vet jeg at mange kan tenke og unnskylde det med, og jeg tror ikke med unntak av å unnskylde med at det "bare var en spøk", at det er onde eller "slemme" mennesker heller. De kan til og med være snille i mange tilfeller. Det jeg reagerer på er respektløsheten og ansvarsfraskrivelsen de avslører ved å bruke "bare" som respons på andres negative tilbakemeldinger. 

Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Ja, det vet jeg at mange kan tenke og unnskylde det med, og jeg tror ikke med unntak av å unnskylde med at det "bare var en spøk", at det er onde eller "slemme" mennesker heller. De kan til og med være snille i mange tilfeller. Det jeg reagerer på er respektløsheten og ansvarsfraskrivelsen de avslører ved å bruke "bare" som respons på andres negative tilbakemeldinger. 

Neh, de fleste tenker ikke så mye over det. 

Anonymkode: d04a0...5a9

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Jeg reagerer mer på folk som bruker såre følelser for å styre og manipulere omgivelsene sine. Så der er vi ulike. 

Anonymkode: cc0fa...77d

Jeg reagerer også mer på andre ting. Det er verre om de er voldelige, driver psykisk mishandling, er frekke, uhøflige og vulgære. Dette handler ikke om hva som er verre 🙂

Anonym bruker skrev (33 minutter siden):

Jeg forstår ikke hvorfor det i første avsnitt skal være feil å konstatere? Jeg ser overhodet ikke at de tar hensyn ved å bagatellisere reaksjoner heller, ved å "mildne" svar på reaksjonen. 

Hva man selv mener med det en sier er ingen unnskyldning for å ikke ta respons på alvor. Har du sagt eller gjort noe andre reagerer på, så beklager en jo, og så heller forklarer du hva som var intensjonen. 

De som sårer,krenker eller fornærmer andre med unnskyldningen av at det "bare" var en spøk er riktignok de verste tilfellene. De har som regel motiv om å nettopp gi motparten en dårlig følelse.

Jeg tror det du tar med i de to første avsnittene kan være utilsiktet manipulering, og at de ikke tenker over hvordan de faktisk uttrykker seg. Eller, som jeg faktisk vil kalle det- avslører seg . 

Du har for lav språklig kompetanse til å se den enorme forskjellen på setningene med og uten BARE? Det er uvanlig, og leit for din omverden. 

Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Du har for lav språklig kompetanse til å se den enorme forskjellen på setningene med og uten BARE? Det er uvanlig, og leit for din omverden. 

Beklager, men jeg oppfatter ikke noen mening i dette. Det er vel akkurat det jeg gjør? Selv om jeg ikke ville brukt uttrykket ENORM her. 

Jeg reagerer også mer på andre ting. Det er verre om de er voldelige, driver psykisk mishandling, er frekke, uhøflige og vulgære. Dette handler ikke om hva som er verre 🙂

Nå fremstår ikke HI voldelig eller vulgær på meg. Hun fremstår som en som synes det å manipulere omgivelsene med følelser er greit, mens det å bagatellisere følelser ikke er greit. Jeg er på motsatt ende. Skjønte du?  

Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Nå fremstår ikke HI voldelig eller vulgær på meg. Hun fremstår som en som synes det å manipulere omgivelsene med følelser er greit, mens det å bagatellisere følelser ikke er greit. Jeg er på motsatt ende. Skjønte du?  

Jeg er Hi. Nå må du følge med 🙃

Hvordan får du det til at jeg syns det er greit å manipulere omgivelsen med følelser? Og hva betyr det egentlig? 

Det er jo manipulering av menneskers følelser jeg misliker og tar opp her? 

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Jeg mener du misforstår 'bare' sin betydning i disse setningene. I de fleste sammenhenger (i muntlig hører man godt forskjellen på hvor trykket er i setningen) brukes ikke 'bare' for å diskreditere den andres følelser/opplevelser. Den brukes for å forklare/redusere utsagnet. Basert på den andres reaksjon forstår man at det har vært en misforståelse og man trenger å forklare eller utdype og da ofte redusere utsagnet til det det var ment å være. 

Hvis du tar bokstavelig det jeg sier, tror det er kritikk og blir lei deg, mens jeg mente det som en spøk så kan jeg si "Det var bare en spøk". Med det mener jeg ikke å si at det var feil av deg å bli lei deg. Med det mener jeg å si at det jeg sa var ikke ment som en fornærmelse/kritikk, det var bare ment som en spøk. Med andre ord - jeg mente det bare som en spøk og ikke noe annet i tillegg (som fornærmelse eller kritikk etc.).

Man bagatelliserer ikke reaksjon i det hele tatt. Man forstår utfra reaksjonen at det har vært en misforståelse og prøver å oppklare denne. 'Bare' peker ikke på reaksjonen, men på utsagnet. Man prøver heller ikke å manipulere. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...