Gå til innhold

Kvier meg for å være syk, føler sjefen blir sur.


Anbefalte innlegg

Har hatt vondt i huet som ikke gir seg, fryser og er veldig slapp. Mentalt også sliten, men har fra før av lite fravær. Alikavel blir sjefen sur om jeg/eller andre er borte fra arbeidet. Det skal ikke være sånn? 

Anonymkode: 55c26...4e9

Fortsetter under...

En sjef er også et menneske med følelser og oppgaver hengende over seg. Men de bør bestrebe seg på å være profesjonelle på jobb og ikke gi syke ansatte ekstra bør.

Du skriver at du føler at sjefen blir sur, hvordan arter det seg når du sier fra om sykdom?

Endret av Winterlady
Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Føler du at sjefen blir sur, eller blir hen det reelt?  

Anonymkode: 31fb3...add

Ikke direkte sur men hører det ikke er greit. Littsånn "åå javel...." "nå igjen" og lignende. Man har jo sykedager og h*n skal igrunnen ikke blande seg. 

Anonymkode: 55c26...4e9

Jeg skjønner hva du mener. Her ble jeg delvis sykemeldt i noen uker, og da jeg ringte for å beskjed var det masse stønning, sukking og irriterte "Ja, det blir vanskelig dette nå, vet ikke om jeg finner vikar" osv. Forrige leder reagerte helt annerledes de få gangene jeg meldte fra om jeg var syk. Da var det medfølende "Nei uff, stakkars deg! Dette ordner vi, bare ta vare på deg selv du nå, og god bedring!". Mildt sagt forskjell. Nå synes jeg også det er ekkelt å måtte gi beskjed.

Anonymkode: d0460...be8

Anonym bruker skrev (6 timer siden):

Ikke direkte sur men hører det ikke er greit. Littsånn "åå javel...." "nå igjen" og lignende. Man har jo sykedager og h*n skal igrunnen ikke blande seg. 

Anonymkode: 55c26...4e9

Jeg tror du bør tåle det?  Hadde hen blitt ufin eller vært direkte frekk, så ville det vært noe annet.

Er det høyt sykefravær hos dere, så må en forstå reaksjonen enda bedre.

Du kan velge å tenke at uff, nå er jeg syk og det er kjipt for sjefen. Det blir sikkert frustrerende for henne/ ham, men det kan jeg ikke tenke på nå. Jeg er ikke frisk nok til å jobbe. 

 

Anonymkode: 31fb3...add

Annonse

Sjefens følelser er ikke ditt ansvar. Om han/hun blir grineten og oppgitt er ikke det noe du trenger å bruke din energi på.

Øv deg på å legge andres følelser til side, og la den selv ta ansvaret for dem. La eventuelle kommentarer bare seile  

Anonymkode: 879f3...85a

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Har lederen din egentlig sakt noe galt? Det er noe dritt med ansatte som blir syke. Du burde bli mer bekymret om sjefen hørtes glad ut.

Anonymkode: ac8eb...4f5

Det er aldri greit å påføre noen dårlig samvittighet for at de er syke. Ja, det er dritt med fravær, men om du er profesjonell, så biter du det i deg og ønsker den ansatte god bedring. Snakker av erfaring. 

Anonymkode: 5146b...43b

Jeg erfarer at mange har veldig hyppig fravær eller mye rare forklaringer. Dette er de samme som alltid får foreldresamtaler midt på dagen og som ofte må gå en time før pga et-eller-annet..

 

Mens de som sjeldent er syke blir man ikke oppgitt over. 
 

Det ER virkelig stor forskjell på folks holdninger når det gjelder fravær på jobb. 
 

Hilsen Sjef

Anonymkode: 8fae8...4d3

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Det er aldri greit å påføre noen dårlig samvittighet for at de er syke. Ja, det er dritt med fravær, men om du er profesjonell, så biter du det i deg og ønsker den ansatte god bedring. Snakker av erfaring. 

Anonymkode: 5146b...43b

Noen er veldig vare på å oppfatte sjefen jegativt, særlig om de har litt dårlig samvittighet.

Anonymkode: ac8eb...4f5

Anonym bruker skrev (48 minutter siden):

Jeg erfarer at mange har veldig hyppig fravær eller mye rare forklaringer. Dette er de samme som alltid får foreldresamtaler midt på dagen og som ofte må gå en time før pga et-eller-annet..

 

Mens de som sjeldent er syke blir man ikke oppgitt over. 
 

Det ER virkelig stor forskjell på folks holdninger når det gjelder fravær på jobb. 
 

Hilsen Sjef

Anonymkode: 8fae8...4d3

Husk at det er ikke alt du vet om dine arbeidstagere. Ikke alle som er borte mye, er unnasluntere. Ikke alle har like god helse.

Anonymkode: f755a...92c

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Husk at det er ikke alt du vet om dine arbeidstagere. Ikke alle som er borte mye, er unnasluntere. Ikke alle har like god helse.

Anonymkode: f755a...92c

Det gjelder den andre veien også. Som regel er det mye man ikke vet om sjefen.

Anonymkode: ac8eb...4f5

Annonse

Anonym bruker skrev (14 minutter siden):

Det gjelder den andre veien også. Som regel er det mye man ikke vet om sjefen.

Anonymkode: ac8eb...4f5

Som sjef skal man opptre profesjonelt, rett og slett. Akkurat som en lærer ikke skal sukke og himle med øynene overfor elever som kommer for sent eller har glemt en bok, eller en sykepleier ikke skal skjære grimaser og si æsj om vedkommende må tørke oppkast av en pasient. Man må faktisk klare å legge egne følelser til side i diverse yrker og roller, ellers er man rett og slett ikke profesjonell nok.

Anonymkode: d0460...be8

Anonym bruker skrev (36 minutter siden):

Det gjelder den andre veien også. Som regel er det mye man ikke vet om sjefen.

Anonymkode: ac8eb...4f5

Hva har det med saken å gjøre når det kommer til syke arbeidstagere?

Anonymkode: f755a...92c

42 minutes ago, Anonym bruker said:

Husk at det er ikke alt du vet om dine arbeidstagere. Ikke alle som er borte mye, er unnasluntere. Ikke alle har like god helse.

Anonymkode: f755a...92c

Veldig klar over det. De det gjelder er ofte åpne om det og det er fint for da kan man som arbeidsgiver både tilrettelegge og søke NAV om refusjon. Jeg anbefaler åpenhet. Ikke om diagnosen, men om at man har kroniske lidelser. 

Anonymkode: 8fae8...4d3

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Som sjef skal man opptre profesjonelt, rett og slett. Akkurat som en lærer ikke skal sukke og himle med øynene overfor elever som kommer for sent eller har glemt en bok, eller en sykepleier ikke skal skjære grimaser og si æsj om vedkommende må tørke oppkast av en pasient. Man må faktisk klare å legge egne følelser til side i diverse yrker og roller, ellers er man rett og slett ikke profesjonell nok.

Anonymkode: d0460...be8

Ja, det er nødvendig i slike jobbsituasjoner å klare å være det. 

Du står derimot fritt til å uttrykke frustrasjon over mye sykefravær blant ansatte til en annen leder.

Du står også fritt til å himle med øynene og bli sur i relasjoner i eget privatliv. 
 

 

Endret av Winterlady
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Hva har det med saken å gjøre når det kommer til syke arbeidstagere?

Anonymkode: f755a...92c

Den sykmeldinger betyr kanskje at sjefen ikke rekker sønnens konsert eller at hun må ringe en pasient og fortelle at operasjonen som har vært planlagt i 4 måneder må utsettes. Det er ikke gøy. Sjefen er et menneske som alle andre. Du kan ikke forvente at sjefer er så gode skuespillere at du ikke merker irritasjon, skuffelse og andre negative følelser. De må godta sykmeldinger, men du kan ikke forvente at de vil likke det.

Anonymkode: ac8eb...4f5

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Den sykmeldinger betyr kanskje at sjefen ikke rekker sønnens konsert eller at hun må ringe en pasient og fortelle at operasjonen som har vært planlagt i 4 måneder må utsettes. Det er ikke gøy. Sjefen er et menneske som alle andre. Du kan ikke forvente at sjefer er så gode skuespillere at du ikke merker irritasjon, skuffelse og andre negative følelser. De må godta sykmeldinger, men du kan ikke forvente at de vil likke det.

Anonymkode: ac8eb...4f5

Selvfølgelig skal man kunne forvente at sjefen er profesjonell.

Anonymkode: f755a...92c

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Selvfølgelig skal man kunne forvente at sjefen er profesjonell.

Anonymkode: f755a...92c

Profesjonell som i å håndtere det, ja, men ikke som å være en maskin uten følelser.

Anonymkode: ac8eb...4f5

Anonym bruker skrev (23 timer siden):

Profesjonell som i å håndtere det, ja, men ikke som å være en maskin uten følelser.

Anonymkode: ac8eb...4f5

Håndtere det SOM en profesjonell. Hva han/hun føler er irrelevant. Sjefen skal svare det som er korrekt og formelt, samme om den ikke klarer å presse ut et bittelite "god bedring". 

Anonymkode: fa052...bb1

Anonym bruker skrev (På 30.11.2023 den 23.51):

Profesjonell som i å håndtere det, ja, men ikke som å være en maskin uten følelser.

Anonymkode: ac8eb...4f5

Og en del av å håndtere det er å holde tilbake egne følelser og frustrasjoner i de få minuttene man snakker med sin syke arbeidstaker og med en selvfølge ønsker vedkommende god bedring, i stedet for å marinere vedkommende i skyldfølelse ved å velte over vedkommende hvor fælt det er at de er syk. Hvis man ikke innhar et såpass nivå med selvkontroll eller "skuespillertalent", som en over kalte det, er man faktisk ikke egnet til å ha personalansvar. 

Anonymkode: d0460...be8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...