Gå til innhold

Noen som har peiling på blodprøvesvar (stoffskifte)t

Anbefalte innlegg

Tar tid å få svar fra legen… min datter på 14 år ligger på S fritt T 4: 10,4 . Står en stjerne ved siden av noe jeg tolker som at det er utenfor referanseområdet som ligger fra 11-. Kan dette bety at hun har lav stoffskifte og må ha medisin. 

Anonymkode: 118be...0cd

Fortsetter under...

Min datter på samme alder var også lav på en prøve, så det ble tatt nye prøver noen måneder senere, og da var de normale, så det kan være variasjoner på dette uten at de er syke og trenger medisiner.

Anonymkode: f278b...d41

Annonse

Anonym bruker skrev (10 timer siden):

Har det noe å si?

Anonymkode: 0d740...b33

Ja det kan det ha. Vegetarianere kan ha utfordringer med å få i seg nok jod, som igjen kan utløse en stoffskiftesykdom. Det er forsåvidt ikke bare vegetarer/veganere som har utfordringer med jodstatusen nå. Også mennesker som spiser "vanlig" kost kan ha mangel.

Anonym bruker skrev (13 timer siden):

2.2

Anonymkode: 118be...0cd

2.2 er innenfor referanseområdet, men min erfaring er at unge mennesker stort sett har lavere TSH enn dette. Med tanke på hennes lave Ft4 ville jeg ha bedt legen om å sjekke Anti-TPO for å se om hun er i ferd med å utvikle Hashimotos thyreoiditt. 

Har hun noen symptomer på hypothyreose?

HvittHus skrev (3 timer siden):

Ja det kan det ha. Vegetarianere kan ha utfordringer med å få i seg nok jod, som igjen kan utløse en stoffskiftesykdom. Det er forsåvidt ikke bare vegetarer/veganere som har utfordringer med jodstatusen nå. Også mennesker som spiser "vanlig" kost kan ha mangel.

Takk for svar :) 

Anonymkode: 0d740...b33

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...