Gå til innhold

Bytte jobb fra lærer til hva?

Anbefalte innlegg

Jeg begynner å bli lei av jobben min, rett og slett, men vet ikke helt hva annet jeg har lyst til heller og tar gjerne imot litt inspirasjon og tips. Nå er jeg lektor ved en videregående skole innen humanistiske fag, og har jobbet i skolen i 16-17 år totalt, men på litt ulike trinn og skoler. 

Når jeg prøver å fundere litt selv, stopper det fort opp. Jeg liker veldig godt å jobbe med ungdommene, har lett for å skape relasjoner med dem, men setter også pris på at det ikke er tett fysisk kontakt eller at jeg har mye med de med mest problematferd å gjøre. Så barnevern ol. utgår. Jeg er rastløs av meg og liker at dagene er varierte og litt uforutsigbare, så rent kontorarbeid hadde jeg neppe taklet (vet at en del lærere jobber i NAV). Og jeg må bruke hodet, ellers blir jeg rett og slett nedenfor. Jeg prøvde meg i butikk som student en sommer, og holdt på å bli helt sprø. 

Å ta helt ny utdannelse frister ikke, da jeg allerede har 8 år med høyere utdanning, men jeg kan være villig til å ta et halvt år eller år om det bare er det som skal til. Jeg har også forsøkt å tenke helt bort fra mitt eget felt, f.eks. kjente jeg da jeg så 113-serien på NRK at spenningen og variasjonen ved et slikt yrke tiltalte meg veldig, samtidig som jeg ikke er så glad i fysisk nærhet og derfor ikke ville trivdes med typisk helse/omsorgsyrker sånn sett. Mannen min jobber som dataingeniør, men det fenger overhodet ikke. Noen idéer?

Anonymkode: 2e1f3...221

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144444342-bytte-jobb-fra-l%C3%A6rer-til-hva/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Jeg vet om en lærer som har blitt journalist. Han er drivende dyktig og stortrives med jobbyttet. 

Anonymkode: 69300...6d9

Hm, det har jeg ikke tenkt på en gang og skal definitivt tygge litt på den. Takk for tips. 

HI

Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Jeg vet om en lærer som har blitt journalist. Han er drivende dyktig og stortrives med jobbyttet. 

Så det er derfor så mange journalister skriver så dårlig norsk? Det forklarer jo en hel del!

"Those who can, do. Those who can't, teach."

Anonymkode: 72410...d75

Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Så det er derfor så mange journalister skriver så dårlig norsk? Det forklarer jo en hel del!

Ja, det er nok derfor. Det er denne ene lærerens skyld at så mange journalister skriver dårlig norsk. Du har skjønt det!

At han er filolog hjelper nok ikke. 

Anonym bruker skrev (31 minutter siden):

Herregud… blir du ikke flau?

Anonymkode: c6daa...4aa

Annonse

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Skriver jeg dårlig norsk?

HI

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Kunne miljøarbeider vært noe? Eller rådgiver? 
Jeg går forøvrig i ledelse selv, tror det blir bra for meg. 

Anonymkode: 48630...7eb

Miljøarbeider ville bety veldig stor nedgang i lønn, men det er mulig rådgiver kunne vært noe. Samtidig ønsker jeg meg bort fra skolen og over til noe annet. 

HI

Hva med noe i kulturlivet? Du liker utfordringer, og du misliker fysisk nærhet. Du kan kanskje se på om det er noe innen kultur du kan jobbe med som innbefatter ungdom for eksempel. 

Anonymkode: 91385...bab

Har du noen konkrete forslag? Det er godt mulig det kunne vært noe, men jeg ser ikke helt for meg hva akkurat nå. Å jobbe på bibliotek utgår. 

HI

Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

Har du noen konkrete forslag? Det er godt mulig det kunne vært noe, men jeg ser ikke helt for meg hva akkurat nå. Å jobbe på bibliotek utgår. 

HI

Kunst og kultur- formidler på ett eller annet område. Organisering og planlegging kanskje. 

Anonymkode: 91385...bab

Hva med leder i vernet bedrift? Eller jobbe på hjem for utviklingshemmede? Med kort spes.ped. kan du gjøre mye. Jobbe på BUP kanskje? Familieveileder? Trenger ikke være problembarn der. Bufetat som veileder eller terapeut? Eller kanskje bare gå tilbake i tid og sjekke om det er mulig med styrer i barnehage selv om det er mye kontorjobbing da.

Anonymkode: b46d5...9ca

Annonse

Anonym bruker skrev (27 minutter siden):

Hva med leder i vernet bedrift? Eller jobbe på hjem for utviklingshemmede? Med kort spes.ped. kan du gjøre mye. Jobbe på BUP kanskje? Familieveileder? Trenger ikke være problembarn der. Bufetat som veileder eller terapeut? Eller kanskje bare gå tilbake i tid og sjekke om det er mulig med styrer i barnehage selv om det er mye kontorjobbing da.

Hva har en lektor som styrer i barnehage å gjøre?

Anonymkode: b7c17...53b

Anonym bruker skrev (18 minutter siden):

Hva har en lektor som styrer i barnehage å gjøre?

Anonymkode: b7c17...53b

Hva har den ikke der å gjøre? En styrer i barnehage er ofte en barnehagelærer med mange års erfaring. En lektor kan da fint styre en barnehage og lage læreplaner for mindre barn.

Anonym bruker skrev (15 minutter siden):

Hva har den ikke der å gjøre? En styrer i barnehage er ofte en barnehagelærer med mange års erfaring. En lektor kan da fint styre en barnehage og lage læreplaner for mindre barn.

Nei, det har ikke en lektor fagutdanning til. Og styrer lager ikke læreplan i barnehagen, det er det udir som gjør. 
Å være lærer og barnehagelærer er to forskjellige yrker, med forskjellig utdanning. Å sitte som styrer i en barnehage uten utdanning i barnehagefaget er ikke veldig gunstig nei. 

Anonymkode: ef46c...971

Takk for tips! Barnehage er definitivt ikke noe for meg, heller ikke å jobbe med eldre eller utviklingshemmede, jeg har rett og slett verken ønsket om fysisk nærkontakt eller tålmodigheten som skal til. Selv om en styrer ikke er så mye med barna, vil det bli litt. Jeg liker ungdommer veldig godt, men ikke små barn.

Familieveileder derimot var interessant, men da bør en vel ha en utdannelse knyttet opp til sosiologi eller psykologi? 

HI

Takk for tips! Barnehage er definitivt ikke noe for meg, heller ikke å jobbe med eldre eller utviklingshemmede, jeg har rett og slett verken ønsket om fysisk nærkontakt eller tålmodigheten som skal til. Selv om en styrer ikke er så mye med barna, vil det bli litt. Jeg liker ungdommer veldig godt, men ikke små barn.

Familieveileder derimot var interessant, men da bør en vel ha en utdannelse knyttet opp til sosiologi eller psykologi? 

HI

Der kommer etterutdannelsen inn. Jeg vil tro du, med din erfaring, har mye å dele med en familie med ungdommer som ikke er helt A4. Du har mange strategier å bruke, og du har sett effekten av dem.

Jeg har to barn med autisme og et med ADHD. Jeg hadde satt pris på en sånn type veiledning for vår familie. Nå får jeg tilbud om hva jeg kan si, fortelle, handle etter osv. Nyttig det altså, men kunne tenkt meg mer veiledning i læringsstrategier og motivasjon. Spesielt en veileder som kan delta i møter med skolen. Og har denne lærerbakgrunn selv, så tror jeg skolen tar det mer seriøst.

På BUP jobber det både pedagoger og spesialpedagoger. Barnet mitt med ADHD hadde en tidligere lærer som veiledet henne i motivasjon og egne læringsstrategier slik at hun kunne klare å følge vanlig undervisning med minste antall timer med IOP. Hun forteller fortsatt om all hjelpen hun fikk derfra. Og at det er takker være henne at hun klarte skole i det hele tatt. 

Anonym bruker skrev (14 minutter siden):

Nei, det har ikke en lektor fagutdanning til. Og styrer lager ikke læreplan i barnehagen, det er det udir som gjør. 
Å være lærer og barnehagelærer er to forskjellige yrker, med forskjellig utdanning. Å sitte som styrer i en barnehage uten utdanning i barnehagefaget er ikke veldig gunstig nei. 

Da kan man ta småbarnspedagokikk påbyggende. Men nå var ikke det interessant for henne, så legger den død.

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Da kan man ta småbarnspedagokikk påbyggende. Men nå var ikke det interessant for henne, så legger den død.

Nei , dette kan du ikke noe om, så best du lar det være.

Jeg synes ikke du skal slå fra deg NAV sånn med en gang. Det er mange ulike stillinger i NAV. Alt fra bosetter for flyktninger som er ute og farter hele tiden, markedsarbeid som jobber opp mot arbeidsgivere og får folk ut i jobb og til mer rene kontorjobber som driver med journalføring og saksbehandling. Jeg tenker at du ville passet fint i en ungdomsavdeling. Der kan du jobbe med unge mennesker for å avklare de mot jobb, utdanning eller i noen tilfeller uføretrygd. Det er selvfølgelig en del kontorarbeid, men det er også samtaler og oppfølging både en til en og digitalt. Det er så mange muligheter innad i NAV, særlig om du bor i en kommune med litt størrelse. 

Anonymkode: 5742d...e5e

Østerdølen skrev (4 timer siden):

Du får glatt jobb på NAV. Da går du vel heller ikke så mye ned i lønn.

Jeg synes ikke du skal slå fra deg NAV sånn med en gang. Det er mange ulike stillinger i NAV. Alt fra bosetter for flyktninger som er ute og farter hele tiden, markedsarbeid som jobber opp mot arbeidsgivere og får folk ut i jobb og til mer rene kontorjobber som driver med journalføring og saksbehandling. Jeg tenker at du ville passet fint i en ungdomsavdeling. Der kan du jobbe med unge mennesker for å avklare de mot jobb, utdanning eller i noen tilfeller uføretrygd. Det er selvfølgelig en del kontorarbeid, men det er også samtaler og oppfølging både en til en og digitalt. Det er så mange muligheter innad i NAV, særlig om du bor i en kommune med litt størrelse. 

Anonymkode: 5742d...e5e

Hm, ja kanskje. Det er jo selvfølgelig mulig å undersøke litt mer grundig. 

Ned i lønn går jeg sannsynligvis uansett. Med min lange utdanning og full ansiennitet, er lønnen min ganske høy nå.

HI

Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Der kommer etterutdannelsen inn. Jeg vil tro du, med din erfaring, har mye å dele med en familie med ungdommer som ikke er helt A4. Du har mange strategier å bruke, og du har sett effekten av dem.

Jeg har to barn med autisme og et med ADHD. Jeg hadde satt pris på en sånn type veiledning for vår familie. Nå får jeg tilbud om hva jeg kan si, fortelle, handle etter osv. Nyttig det altså, men kunne tenkt meg mer veiledning i læringsstrategier og motivasjon. Spesielt en veileder som kan delta i møter med skolen. Og har denne lærerbakgrunn selv, så tror jeg skolen tar det mer seriøst.

På BUP jobber det både pedagoger og spesialpedagoger. Barnet mitt med ADHD hadde en tidligere lærer som veiledet henne i motivasjon og egne læringsstrategier slik at hun kunne klare å følge vanlig undervisning med minste antall timer med IOP. Hun forteller fortsatt om all hjelpen hun fikk derfra. Og at det er takker være henne at hun klarte skole i det hele tatt. 

Det siste der kunne kanskje vært noe, spesielt fordi jeg brenner skikkelig for nevrodivergente, spesielt de med ADHD (har det selv også, og barn med det). Jeg kan i hvert fall undersøke litt hva som finnes. 

HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...