Gå til innhold

Så en transkvinne i damegarderoben i dag.

Anbefalte innlegg

Personlig hadde jeg blitt irritert fordi hun ikke dusjet uten badedrakt. Folk som skal i offentlig basseng har å vaske seg skikkelig, og enten du er mann, kvinne eller trans får du følge samme regler som alle andre.

Utover det driter jeg i om personen har penis eller ikke. Men: Jeg vet med sikkerhet at dattera mi på 12 hadde syntes det var veldig ubehagelig å dusje naken ved siden av en person med penis.

Anonymkode: 10603...51a

Fortsetter under...

Himmel og hav skrev (10 timer siden):

Jeg skjønner ikke problemet. Hva er det du tenker kan skje når en transkvinne dusjer i samme område som deg?

Hva kan skje hvis kvinner og menn dusjer sammen på generell basis? Hvorfor trenger vi i det hele tatt separate garderober?

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Personlig hadde jeg blitt irritert fordi hun ikke dusjet uten badedrakt. Folk som skal i offentlig basseng har å vaske seg skikkelig, og enten du er mann, kvinne eller trans får du følge samme regler som alle andre.

Utover det driter jeg i om personen har penis eller ikke. Men: Jeg vet med sikkerhet at dattera mi på 12 hadde syntes det var veldig ubehagelig å dusje naken ved siden av en person med penis.

Hvis personen var ferdig med å bade, så er det da ingen som tvinger denne til å dusje uten badedrakt. De velger man selv.

Hvis datteren din hadde reagert, så må du ta samtalen om transer med henne.

Anonymkode: 5b8b4...5de

Hva kan skje hvis kvinner og menn dusjer sammen på generell basis? Hvorfor trenger vi i det hele tatt separate garderober?

Det er jo ikke en mann.

Hvis personen var ferdig med å bade, så er det da ingen som tvinger denne til å dusje uten badedrakt. De velger man selv.

Hvis datteren din hadde reagert, så må du ta samtalen om transer med henne.

Hvis hun var ferdig med å bade så er det jo greit. Hvis hun skulle ut i bassenget så hadde jeg altså blitt irritert på at hun ikke dusjet naken som alle andre må. Ok?

Dattera mi vet utmerket godt hva en trans er. Som sagt, hun er 12. Det skal godt gjøres å være 12 år og ikke vite hva en trans er. Selv om hun vet hva en trans er så er jeg sikker på at hun hadde syntes det var ubehagelig å dusje baken ved siden av en person med penis. Skal du liksom få min 12-årige datter til å fremstå som uvitende eller fordomsfull på bakgrunn av dette nå, eller hva er greia?

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Det er jo ikke en mann.

Nei? Det er en biologisk født mann som føler seg som en kvinne. 
Men det var heller ikke spørsmålet mitt. Jeg spurte om hva galt som kan skje hvis menn, kvinner, transer og alt i mellom dusjer sammen. 

Annonse

Hvis hun var ferdig med å bade så er det jo greit. Hvis hun skulle ut i bassenget så hadde jeg altså blitt irritert på at hun ikke dusjet naken som alle andre må. Ok?

Dattera mi vet utmerket godt hva en trans er. Som sagt, hun er 12. Det skal godt gjøres å være 12 år og ikke vite hva en trans er. Selv om hun vet hva en trans er så er jeg sikker på at hun hadde syntes det var ubehagelig å dusje baken ved siden av en person med penis. Skal du liksom få min 12-årige datter til å fremstå som uvitende eller fordomsfull på bakgrunn av dette nå, eller hva er greia?

Naken, ikke baken 🤣

Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Hun kom ikke opp fra bassenget, hun kom for å bade. 

Hi

Anonymkode: f7c5a...3c6

Anonym bruker skrev (8 timer siden):

Jeg kjenner altfor mange privat og har vært borti altfor mange i jobb som har opplevd traumer som gjør at de hadde sluttet å gå i svømmehallen om de måtte dele dusj med en person med mannlige kjønnsorganer.

Alle disse kvinnene, som er blitt utsatt for seksuelle overgrep som barn, ungdom, voksen, som har blitt utsatt for vold av menn som voksne - disse kvinnene utgjør langt, langt, langt flere enn de ytterst få transkvinnene. Da er det helt uakseptabelt av disse kvinnene skal måtte slutte å bruke offentlig svømmehall, fordi noen biologiske menn som definerer seg som kvinner skal få gå i damegarderoben.

Anonymkode: 15726...cde

Du spekulerer på de "alt for mange" du kjenner sine vegne. Det er et fryktelig dårlig argument i en diskusjon. Dessuten viser du liten demokratisk forståelse ved å mene at er fåtall må vike for de fleste. Sånn fungerer det ikke i et demokrati. Det blir omtrent det samme som at det ikke skulle bli tilrettelagt for noen med funksjonshemninger siden flertallet ikke er det. 

Anonymkode: bcc0c...b9b

Anonym bruker skrev (47 minutter siden):

Det er du som har oppdratt henne, er det ikke? 

Anonym bruker skrev (46 minutter siden):

Men det var heller ikke spørsmålet mitt. Jeg spurte om hva galt som kan skje hvis menn, kvinner, transer og alt i mellom dusjer sammen. 

Jo, det er en kvinne. Pupper er på plass, og badedrakten klarte ikke skule konturene av en penis. Da er personen nærmere kvinne enn mann.

Hvis alle dusjer sammen. Så øker overgrepene så klart. Menn mor kvinner og kvinner mor menn. Men så er jo heller ikke det realistisk.

Anonym bruker skrev (47 minutter siden):

Hun kom ikke opp fra bassenget, hun kom for å bade. 

Hi

Anonymkode: f7c5a...3c6

Og hvis folk sluttet å stirre, så kunne hun hatt friheten til å dusje naken? For det er jo åpenbart at du tok deg tid til å vurdere både høyde, bryster og skrittet på personen. Gjør du det med alle, eller kun denne personen?

At dette er noe å diskutere? Vi lever i et samfunn med damegarderober og herregarderober. Da gjør vi det sånn, selv om veldig mange synes det ikke er så nøye. Folk som føler seg mest hjemme i motsatt kjønns garderobe, må bruke egen garderobe, eller fellesgarderober der dette finnes.

Anonymkode: 97bb1...eb1

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

At dette er noe å diskutere? Vi lever i et samfunn med damegarderober og herregarderober. Da gjør vi det sånn, selv om veldig mange synes det ikke er så nøye. Folk som føler seg mest hjemme i motsatt kjønns garderobe, må bruke egen garderobe, eller fellesgarderober der dette finnes.

Og bare for å ha det sagt, når det kommer til garderober, er det den fysiske kroppen som avgjør hvilket kjønn du er.

Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

Og bare for å ha det sagt, når det kommer til garderober, er det den fysiske kroppen som avgjør hvilket kjønn du er.

Hva er du om du har pupper og en liten slump med penis da? 

Annonse

Anonym bruker skrev (20 minutter siden):

Hva er du om du har pupper og en liten slump med penis da? 

Kverulerer du? Da må den personen finne et sted med fellesgarderober eller privat garderobe.

Det står jo i overskriften. Transkvinne. Da var hun i riktig garderobe. Og det er vel svært forståelig at hun ikke dusjer naken, det er nok tøft nok å gå i damegarderoben. 

Jeg hadde nok også reagert, men ikke med ubehag. Om man er redd for seksuell interesse så bør jo ikke skeive få være i garderoben heller. 

Anonymkode: bbe26...412

Anonym bruker skrev (17 minutter siden):

Kverulerer du? Da må den personen finne et sted med fellesgarderober eller privat garderobe.

Kverulerer nei. Jeg foklarer at en kvinne i forandring er en kvinne. Ikke en mann. Og så spør jeg deg om det er puppene eller penisen som avgjør kjønnet. 

Kverulerer nei. Jeg foklarer at en kvinne i forandring er en kvinne. Ikke en mann. Og så spør jeg deg om det er puppene eller penisen som avgjør kjønnet. 

Da er kroppen delvis mann og delvis kvinne. Hva som foregår oppi hodet til vedkommende er uvesentlig i denne sammenhengen.

Anonym bruker skrev (12 timer siden):

Tenker du hun(han) later som for å se deilige nakne damer? 

Anonymkode: 63fa2...807

Hvis noen faktisk tror dette er grunnen så må de jo virkelig være på tå hev hele tiden de er i en garderobe. For de fleste transkvinner jeg kjenner foretrekker og tiltrekkes av menn og har null interesse for de som er kvinner. Men kjenner flere lesbiske og de tiltrekkes jo seksuelt av kvinner.

Bortsett fra det hadde jeg ikke brydd meg noe særlig. Heller en transkvinne som prøver å være diskre enn disse eldre damene som står kliss nakne og skravler med folk som om de møtte de tilfeldig på ett fortau. De gjør meg ubehagelige, spesielt fordi de ofte sender stygge blikk når jeg også diskre prøver å dusje før svømmehallen. Resultatet er at jeg ikke går dit, fordi jeg syntes det er ubehagelig og jeg vil følge reglene med å dusje uten klær før jeg bader, men jeg skyr det ikke. 

Anonymkode: c659d...ddd

Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Da er kroppen delvis mann og delvis kvinne. Hva som foregår oppi hodet til vedkommende er uvesentlig i denne sammenhengen.

Nei, det er det selvfølgelig ikke. Det som foregår i hodet på denne kvinnen er avgjørende. Det er jo fordi vi bare ser en penis i stedet for pupper at disse menneskene ikke føler seg akseptert selv i langtkommende Norge. De får ikke gå i svømmehall eller på treningssenter fordi de ikke blir akseptert. De kan ikke være høye og ha litt grov stemme, for da blir de ikke akseptert. De møter blikk og latter fordi de kler seg i kvinneklær. Fordi «vi» ikke aksepterer. Hva det gjør med et menneske er dermed viktig. Hva som foregår i hodet deres er viktig. At folk slutter å se penisen og begynner å se puppene er viktig.

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Nei, det er det selvfølgelig ikke. Det som foregår i hodet på denne kvinnen er avgjørende. Det er jo fordi vi bare ser en penis i stedet for pupper at disse menneskene ikke føler seg akseptert selv i langtkommende Norge. De får ikke gå i svømmehall eller på treningssenter fordi de ikke blir akseptert. De kan ikke være høye og ha litt grov stemme, for da blir de ikke akseptert. De møter blikk og latter fordi de kler seg i kvinneklær. Fordi «vi» ikke aksepterer. Hva det gjør med et menneske er dermed viktig. Hva som foregår i hodet deres er viktig. At folk slutter å se penisen og begynner å se puppene er viktig.

Da må vi forandre et helt samfunn, med alle de normer og regler som finnes. Nyere svømmehaller har ofte egne garderober til folk som ikke kan gå i damegarderoben og herregarderoven. Jeg kan love deg at veldig mange barn og ungdommer ikke synes noe om å dusje ved siden av en kropp fra motsatt kjønn, for å nevne noen. Inntil vi har kommet dithen at det er akseptabelt for folk flest å dusje sammen med en kropp av motsatt kjønn, må transpersoner tilpasse seg.

Hva er du redd for? At hun skal ha lyst på deg? Jeg tenker ikke at alle menn vil ha meg om de ser meg nakne. Eller, jeg VET ingen mann vil ha meg sånn bare om de ser meg naken! :) :)
Samme om hun er i garderoben vel? Hadde ikke brydd meg om det var felles garderober heller. Jeg er trygg i egen dvaske kropp

Anonymkode: d3fee...467

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Det er du som har oppdratt henne, er det ikke? 

Jo, det er en kvinne. Pupper er på plass, og badedrakten klarte ikke skule konturene av en penis. Da er personen nærmere kvinne enn mann.

Hvis alle dusjer sammen. Så øker overgrepene så klart. Menn mor kvinner og kvinner mor menn. Men så er jo heller ikke det realistisk.

Og hvis folk sluttet å stirre, så kunne hun hatt friheten til å dusje naken? For det er jo åpenbart at du tok deg tid til å vurdere både høyde, bryster og skrittet på personen. Gjør du det med alle, eller kun denne personen?

Jeg forstår ikke spørsmålet ditt? Jo, det er jeg og faren som har oppdratt henne. Åpenbart. Hva har det med saken å gjøre?

Hvis (silikon)pupper tilsier at hun er kvinne, så tilsier vel (naturlig) penis at han er mann? Puppene i seg selv er jo ikke et argument.

Hvorfor tenker du at risiko for overgrep øker med med menn og kvinner sammen enn kvinner og transer sammen? Og er der utelukkende risiko for overgrep som tilsier at menn og kvinner bør ha ulike garderober? Hva hvis man setter inn vakter i garderobene, da kan vel alle dusje sammen?

Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Hva er du redd for? At hun skal ha lyst på deg? Jeg tenker ikke at alle menn vil ha meg om de ser meg nakne. Eller, jeg VET ingen mann vil ha meg sånn bare om de ser meg naken! :) :)
Samme om hun er i garderoben vel? Hadde ikke brydd meg om det var felles garderober heller. Jeg er trygg i egen dvaske kropp

Anonymkode: d3fee...467

Så hvis mor og sønn skal i svømmehallen sammen, så kan sønn på 15 uten problem være med mor i damegarderoben, hvor jenter på 13 og kvinner på 80 og alle i mellom dusjer? Det er jo ingen fare for overgrep når han er der med mot uansett.

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Hva er en kvinne? Altså, hva er det denne personen føler seg som?

Før du misforstår, latterliggjør, eller på andre måter går på person: spørsmålet dreier seg om hva dette du kaller "kvinne" er. Hvis det er noen som er født med kvinnelige kjønnsorganer så kan personen føle seg som det alt vedkommende vil, men vedkommende er ikke en kvinne da kvinne er noen som har bestemte medfødte egenskaper.

Det er her du må forklare hva du mener at dette "kvinne" som denne personen føler seg som, er for noe.

Men uansett hvordan du vrir på det så kommer du ikke unna at du setter opp bestemte kriterier som er medfødte og derfor utelukker den som ikke har disse egenskapene medfødt.

Hilsen

Mitt kjønn er angrepshelikopter.

Anonymkode: b029e...d4b

Anonym bruker skrev (13 minutter siden):

Da må vi forandre et helt samfunn, med alle de normer og regler som finnes. Nyere svømmehaller har ofte egne garderober til folk som ikke kan gå i damegarderoben og herregarderoven. Jeg kan love deg at veldig mange barn og ungdommer ikke synes noe om å dusje ved siden av en kropp fra motsatt kjønn, for å nevne noen. Inntil vi har kommet dithen at det er akseptabelt for folk flest å dusje sammen med en kropp av motsatt kjønn, må transpersoner tilpasse seg.

Helt korrekt! Og jeg hadde et håp om at min generasjon skulle klare å fjerne fordommene, normene og reglene slik at vi klarte å aksepterte transer. Men det ser dårlig ut. Vi får håpe barna våre er bedre enn oss. De synes kun det er ubehagelig om vi lærer dem det. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...