Gå til innhold

Bolig i utlandet… advokat?

Anbefalte innlegg

Dere som har kjøpt bolig i utlandet; har dere benyttet advokat i prosessen? Vi har fått pris på tjenestene advokaten kan bidra med og selv om prisen er høyere enn strengt tatt nødvendig så føles det trygt. Vi må uansett betale for noe bistand rundt kjøpet, men det frister å betale seg ut av styr og mulige feilsteg. Snakk om norsk advokat som jobber i utlandet. 

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144444329-bolig-i-utlandet%E2%80%A6-advokat/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi brukte en dansk megler, og hans firma stilte med advokat. De ordnet alt av papirer for oss, til og med keyholdning og skatteoppgjør etter kjøpet. Det var helt gull å kjøpe seg ut av alle de byråkratiske prosessene ☺️

Nå når vi er bedre kjent i området har vi droppet dem til fordel for en spansk advokat. Samme som meglerhuset bruker, men vi betaler han direkte for blant annet å fikse skatten vår. Mye billigere enn å gå via via. 

Kira skrev (18 timer siden):

Vi brukte en dansk megler, og hans firma stilte med advokat. De ordnet alt av papirer for oss, til og med keyholdning og skatteoppgjør etter kjøpet. Det var helt gull å kjøpe seg ut av alle de byråkratiske prosessene ☺️

Nå når vi er bedre kjent i området har vi droppet dem til fordel for en spansk advokat. Samme som meglerhuset bruker, men vi betaler han direkte for blant annet å fikse skatten vår. Mye billigere enn å gå via via. 

Ikke sant😊. Ja, vi bekreftet i går at vi går for advokatens tilbud og benytter firmaets bistand. Vi har et objekt i tankene og etter å ha dratt på visningsrunde i høst innsett behovet for hjelp. Det viste seg at boligen vi var gira på ikke var godkjent i kommunen … 

Nå tenker vi at advokaten får lese gjennom papirene til boligen før vi drar på visning🤪

mamma til adhd gutt<3 skrev (På 29.11.2023 den 7.52):

Ikke sant😊. Ja, vi bekreftet i går at vi går for advokatens tilbud og benytter firmaets bistand. Vi har et objekt i tankene og etter å ha dratt på visningsrunde i høst innsett behovet for hjelp. Det viste seg at boligen vi var gira på ikke var godkjent i kommunen … 

Nå tenker vi at advokaten får lese gjennom papirene til boligen før vi drar på visning🤪

Jeg tror det er veldig smart å involvere fagfolk du stoler på. Jeg er ikke kjent med budgivning, skatter og lignende i Italia, men i Spania er systemet helt annerledes enn her. Pluss at utsagnet «ta en spansk en», viste seg å være helt korrekt 😜 Lykke til!

Det er nok for få brukere og en lite relevant problemstilling for de fleste her. Hvis du går inn på Kvinneguiden, så er det et underforum som heter Forbruker, Juss og Økonomi. Der får du sannsynligvis flere svar fordi det er blitt tatt opp der tidligere også 🙂

Anonymkode: b14d6...634

Kira skrev (6 timer siden):

Jeg tror det er veldig smart å involvere fagfolk du stoler på. Jeg er ikke kjent med budgivning, skatter og lignende i Italia, men i Spania er systemet helt annerledes enn her. Pluss at utsagnet «ta en spansk en», viste seg å være helt korrekt 😜 Lykke til!

Hehe! Ja… jeg vil virkelig ikke gå skoa av meg😊.  Tusen takk! Går en spennende tid i møte.

Annonse

Nå har jeg ikke kjøpt bolig i utlandet selv, men på ett generelt grunnlag er jeg stor fan av å bruke fagfolk til det som krever mer enn å lese seg litt opp en kveld. Elektrisk bør fikses av en godkjent elektriker, pcen settes opp av en med kunnskap om IT (i jobbsammenheng), regnskap og skattemelding føres av regnskapsfører og varmtvannsbereder monteres av rørlegger. Samme gjelder kjøp av eiendom i utland, bruk noen som gjør det hver dag. Jeg har sett hvor galt det kan gå når en ikke bruker fagfolk, DET koster penger! Bedre med forutsigbart utlegg innafor enn uforutsigbart plutselig kjempedyrt utenfor. 

Lykke til. Håper du finner stedet du leter etter 🥳🥳🥳

Anonymkode: 3637c...8e9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...