Gå til innhold

Hva ser barnevernet etter på hjemmebesøk?

Anbefalte innlegg

Hei.

Har skrevet under på at barnevernet kan komme på uanmeldte hjemmebesøk i en tidsperiode på ett år. Hva blir barnevernet å se etter? Må jeg ha det ryddig hele tiden? En gang var barnevernet på uanmeldt hjemmebesøk, da tok de bilde av tomgods med vasken og en kjeledress som lå på tørk foran vedovnen. Jeg synes det er ubehagelig at de har bilder av sånne feil jeg har gjort. Er det ikke normalt å tørke kjeledressen sin? Kjenner jeg blir litt stresset, men har jo ikke noe annet å skjule enn at jeg tørker kjeledressen min og samler på tomgods for å pante.

Fortsetter under...

Tok bilder?  De skal skrive rapport, og jeg syns det ser suspekt ut at de tar bilder i hjemmet ditt. Har du snakket med advokat? 

Du trenger ikke å ha det ryddig, men det skal ikke svømme over med rot. Viktigst er at det er hygienisk hjemme hos deg. De ser på slikt og på samspill mellom barn og foreldre. Det er litt vanskelig å si mer siden ingen vet hvorfor de er involvert. Angående kjeledress var det kanskje brannfare de tenkte på. 

Anonymkode: e93a2...e50

Her kom de anmeldt da, men jeg gjorde ikke så mye i forkant. De skrev at gulvet mitt i stua var skittent, men jeg klaget, for de klarte ikke se forskjell på slitt og skitt, så det ble endret. Ellers hadde de ikke noe å si. De bare kikket i alle rom bortsett fra mitt soverom. I rapporten skrev de «rent og pent. Ryddig. Gammelt og usikker på om det er mugg og fult i underetasje. Godt samspill med barna» etter rettingen. Nå var det far som meldte meg da. Barna ville ikke til han lenger, så da måtte han angripe, og hevdet huset mitt var brannfarlig, skittent og at det var mugg og fult i kjelleren. Jeg fikk gratis måling av fult og mugg da. Det var ikke noe utslag på noe der. Brannvesenet kom også, og fant ikke noe annet enn at de mente røykvarslerne mine var gamle og ga meg nye gratis. 

Anonymkode: d5ae8...55d

Hva de ser etter er avhengig av hva de er bekymret for. Hvis bekymringen handler om grunnleggende omsorg vil de vel lure på om det er mat i kjøleskapet, om barna er vasket siste uka og om de er kledd i forhold til temperatur. Hvis de er bekymret for din psykiske helse eller rus vil de se etter tegn på om du er nykter, hvordan du samhandler med barna og om barna virker trygge. Hvor rotete det er, er irrelevant så sant det ikke handler om årevis med møkk og rot. Jeg jobber ikke i barneverntjenesten, men har vært på hjemmebesøk et sted hvor vi ble enige om at vi måtte hjelpe mor å rydde. Vi var fire voksne som rydda og vaska en hel arbeidsdag i en ganske liten leilighet. Dette rotet ble selvfølgelig dokumentert. Barna var skadelidende ved at det ikke fantes et eneste sted de kunne gjøre lekser og ved at de stadig fikk luftveisinfeksjoner som kunne skyldes dårlig inneklima. 

Iiiiik skrev (58 minutter siden):

Hva de ser etter er avhengig av hva de er bekymret for. Hvis bekymringen handler om grunnleggende omsorg vil de vel lure på om det er mat i kjøleskapet, om barna er vasket siste uka og om de er kledd i forhold til temperatur. Hvis de er bekymret for din psykiske helse eller rus vil de se etter tegn på om du er nykter, hvordan du samhandler med barna og om barna virker trygge. Hvor rotete det er, er irrelevant så sant det ikke handler om årevis med møkk og rot. Jeg jobber ikke i barneverntjenesten, men har vært på hjemmebesøk et sted hvor vi ble enige om at vi måtte hjelpe mor å rydde. Vi var fire voksne som rydda og vaska en hel arbeidsdag i en ganske liten leilighet. Dette rotet ble selvfølgelig dokumentert. Barna var skadelidende ved at det ikke fantes et eneste sted de kunne gjøre lekser og ved at de stadig fikk luftveisinfeksjoner som kunne skyldes dårlig inneklima. 

Du gir inntrykk av at du jobber i barnevernet. Du skal ikke reagere eller si noe om at de tar bilder av hjemmet? 

Det er kommet bekymringsmelding om at barnet har det dårlig hos far. Barnet går i skitne og store klær annen hver uke (hos far) og barnet kommer på overnatting uten utstyr (tannbørste, skifteklær osv). Far har også samtykket til uanmeldt besøk, så kan være dette er for å sammenligne hjemmene.

Annonse

Anonym bruker skrev (41 minutter siden):

Du gir inntrykk av at du jobber i barnevernet. Du skal ikke reagere eller si noe om at de tar bilder av hjemmet? 

Jeg jobber ikke i barnevernet, det skrev jeg også i svaret mitt. Har en jobb der jeg innimellom er hjemme hos familier, og samarbeider av og til med barneverntjenesten. Vet ikke om de har lov å ta bilder av hjemmet. 

Jeg jobber i barneverntjenesten og der jeg jobber setter vi inn tilsyn/uanmeldte hjemmebesøk ved risiko/utfordringer med rus, vold, skadelige foreldrekonflikter i hjemmet, svært lav boevne og større psykiske utfordringer. Formålet med tilsynet opplyser vi om, og beskriver, både i vedtaket og i tiltaksplanen. 
Har i noen tilfeller tatt bilder. Da skal bildet umiddelbart, etter retur til kontoret, printes ut og scannes inn i fagsystemet. Bildet på telefonen skal slettes. 

Anonymkode: fcd1f...061

Iiiiik skrev (9 timer siden):

Jeg jobber ikke i barneverntjenesten, men har vært på hjemmebesøk et sted hvor vi ble enige om at vi måtte hjelpe mor å rydde. 

Anonym bruker skrev (8 timer siden):

Nei, hun sier i reine ord at hun IKKE jobber der...

Anonymkode: 945f3...0ab

Jeg jobber i barnevernet, og av samme oppfatning som anonym skrev over. Uanmeldte hjemmebesøk blir brukt som er kontroll tiltak der vi enten skal avdekke om det er grunn til bekymring, eller ikke. Ofte i fht en eller flere av punktene under: 

- rus mistanke / alkoholbruk

- grov omsorgssvikt / barn alene / uten tilsyn / manglede mat o.l 

- om andre uønskede oppholder seg på bopelen (manglende sikring av barnet). 

- vold 

Om du ikke forstår hvorfor de kommer, ville jeg gitt beskjed. Da blir sundet forklart igjen 😊 Det er viktig at du vet hva du eventuelt skal endre på, for at de ikke lenger er bekymret, og kan avslutte saken. 

Vi som jobber i barnevernet har og hektiske hverdager med barn og normalt rot 😂! Dressen må du jo få tørket, og det er det totale bildet av et en bolig en ser etter - ikke enkelt ting 😊 

Håper du opplever god hjelp og støtte. 

Anonymkode: 0c223...cb7

Anonym bruker skrev (54 minutter siden):

Jeg jobber i barneverntjenesten og der jeg jobber setter vi inn tilsyn/uanmeldte hjemmebesøk ved risiko/utfordringer med rus, vold, skadelige foreldrekonflikter i hjemmet, svært lav boevne og større psykiske utfordringer. Formålet med tilsynet opplyser vi om, og beskriver, både i vedtaket og i tiltaksplanen. 
Har i noen tilfeller tatt bilder. Da skal bildet umiddelbart, etter retur til kontoret, printes ut og scannes inn i fagsystemet. Bildet på telefonen skal slettes. 

Og hvilken under hvilke omstendigheter har dere lov til å ta bilder i andres hjem uten å spørre de som bor der? Fortell meg hvilke regel/ paragraf som tillater det? 

Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Og hvilken under hvilke omstendigheter har dere lov til å ta bilder i andres hjem uten å spørre de som bor der? Fortell meg hvilke regel/ paragraf som tillater det? 

Hvilket hun nettopp beskrev.

Anonymkode: 3912f...f2e

Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Hvilket hun nettopp beskrev.

Nei det gjorde hun langt fra. Hun skrev at de "noen ganger" tok bilder, og så hvordan de behandler dem. Jeg spurte om under hvilken paragraf/ regel de er tillatt å gjøre dette. Så jeg tror at når hun ikke vet det, så er nok jobben i barnevernet bs. Da ville det vært lett å svare på. Mennesker har vern selv om bv er involvert. Ingen kan gå rundt i hjemmet ditt og ta bilder uten tillatelse. 

Annonse

Anonym bruker skrev (31 minutter siden):

Både barnevern og politi kan ta bilder inne i boliger. Dersom man tar bilder av mennesker eller filmer, eksempelvis i veiledning som Marte Meo, kommer personopplysningsloven inn og man må ha samtykke. 
Bilde er langt bedre dokumentasjon enn skriftlige beskrivelser. Men man skal selvsagt ikke drive å ta bilder uten å ha gjort gode vurderinger først. De bildene jeg har tatt har vært bilder av blod opp etter veggene, sprøytespisser i barnerommet, muggbelagt kjøkken, hundebæsj i barnesenga og slike situasjoner. 

Anonym bruker skrev (12 timer siden):

Tok bilder?  De skal skrive rapport, og jeg syns det ser suspekt ut at de tar bilder i hjemmet ditt. Har du snakket med advokat? 

Du trenger ikke å ha det ryddig, men det skal ikke svømme over med rot. Viktigst er at det er hygienisk hjemme hos deg. De ser på slikt og på samspill mellom barn og foreldre. Det er litt vanskelig å si mer siden ingen vet hvorfor de er involvert. Angående kjeledress var det kanskje brannfare de tenkte på. 

Støtter denne, det høres ulovlig og suspekt ut. Hadde kontaktet advokat om jeg var deg. 

Anonymkode: d6f92...b57

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Nei det gjorde hun langt fra. Hun skrev at de "noen ganger" tok bilder, og så hvordan de behandler dem. Jeg spurte om under hvilken paragraf/ regel de er tillatt å gjøre dette. Så jeg tror at når hun ikke vet det, så er nok jobben i barnevernet bs. Da ville det vært lett å svare på. Mennesker har vern selv om bv er involvert. Ingen kan gå rundt i hjemmet ditt og ta bilder uten tillatelse. 

Du er en av de der, ja. Voksenvernet. Dere er jo paranoide.

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Du er en av de der, ja. Voksenvernet. Dere er jo paranoide.

Du går for hersketeknikker og diagnostisering i møte med saklig kritikk? Det er langt fra voksent. 

Hun du svarte har mest sannsynlig rett. 

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Både barnevern og politi kan ta bilder inne i boliger. Dersom man tar bilder av mennesker eller filmer, eksempelvis i veiledning som Marte Meo, kommer personopplysningsloven inn og man må ha samtykke. 
Bilde er langt bedre dokumentasjon enn skriftlige beskrivelser. Men man skal selvsagt ikke drive å ta bilder uten å ha gjort gode vurderinger først. De bildene jeg har tatt har vært bilder av blod opp etter veggene, sprøytespisser i barnerommet, muggbelagt kjøkken, hundebæsj i barnesenga og slike situasjoner. 

Enhver videredeling av bilder tatt i folks hjem uten samtykke vil rammes av straffelovens paragrafer om brudd på privatlivets fred e.l. Dette gjelder privatpersoner.

Hvorvidt en etat som barnevernet har rett til dette er jeg mer usikker på. Jeg vil tro de ikke har lov til det med mindre det er avtalt som kontrolltiltak. 

Iiiiik skrev (12 timer siden):

Dårlig inneklima skyldes ofte lite areal, dårlige ventilasjonsmuligheter og høy luftfuktighet inne (fordi det tørkes klær der). 

Er det ikke ellers interessant at det du beskriver som problematisk (lite plass, rot, ingen steder å gjøre lekser og dårlig inneklima) er typisk fattigdomsproblematikk? Hvor mye bedre hadde ikke denne moren og barnas livssituasjon blitt dersom staten hadde bidratt med en årlig sum på 6-700 000,- for å løfte dem ut av fattigdom, trangboddhet og uegnet bolig? Det er paradoksalt nok det de betaler fosterforeldre. 

Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Dårlig inneklima skyldes ofte lite areal, dårlige ventilasjonsmuligheter og høy luftfuktighet inne (fordi det tørkes klær der). 

Er det ikke ellers interessant at det du beskriver som problematisk (lite plass, rot, ingen steder å gjøre lekser og dårlig inneklima) er typisk fattigdomsproblematikk? Hvor mye bedre hadde ikke denne moren og barnas livssituasjon blitt dersom staten hadde bidratt med en årlig sum på 6-700 000,- for å løfte dem ut av fattigdom, trangboddhet og uegnet bolig? Det er paradoksalt nok det de betaler fosterforeldre. 

Akkurat denne leiligheten hadde haugevis med aviser, gamle pizzaesker og ukeblader overalt. Alle overflater var dekket, det var smale stier å bevege seg på mellom det som var lagret. Stablene med aviser var naturlig nok fulle av støv, de strakte seg kanskje halvannen meter opp fra gulvet. På toppen vaklet altså pizzaesker og annet skrot. Mor klarte ikke å begynne ryddingen og var veldig takknemlig for at alt ble borte. 

Kommunale budsjetter er jo ikke fleksible nok til at man kan betale en mor det samme som man ville brukt til frikjøp for fosterforeldre. Er enig i at man bør sette inn innsats for å løfte familier ut av fattigdom. Vet at det har kommet en NOU om dette, med flere gode forslag. Hun vi rydda for var imidlertid verken fattig eller veldig trangbodd, men hadde nok så store egne problemer at hun burde fått hjelp med dem. Det ønsket hun ikke. Jeg har flytta fra det området, så vet ikke hvordan det gikk med henne og barna. 

Anonym bruker skrev (6 timer siden):

Hvor mye bedre hadde ikke denne moren og barnas livssituasjon blitt dersom staten hadde bidratt med en årlig sum på 6-700 000,- for å løfte dem ut av fattigdom, trangboddhet og uegnet bolig? Det er paradoksalt nok det de betaler fosterforeldre. 

Hva i alle dager?? 

Anonymkode: ca6db...619

Anonym bruker skrev (8 timer siden):

Nei politiet kan på ingen måte gå inn i private hjem og ta bilder eller lydopptak. Når det har skjedd en kriminell handling de må etterforske, så taes det bilder selvfølgelig, men det gjøres aldri kun når de blir tilkalt eller oppsøker boliger ellers. 

Jeg syns dette bør undersøkes, for her brytes loven. Håret trådstarter kontakter advokat snarest hvis historien er sann. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...