Gå til innhold

Hvis en venninne har kjøpt ny veske

Anbefalte innlegg

Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Jeg er dønn ærlig, alltid. Det setter heldigvis vennene mine pris på, så hva du mener er fasit sammenfatter på ingen måte med meg og mine 

Anonymkode: c0438...7af

Å være dønn ærlig er ikke tegn på sosial/ emosjonell intelligens. Det er det som er tema her. 

Anonymkode: 8d1b5...601

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Å være dønn ærlig er ikke tegn på sosial/ emosjonell intelligens. Det er det som er tema her. 

Å være dønn ærlig i situasjoner det ikke passer seg å være dønn ærlig kan vitne om mangelfull sosial intelligens. Hvis man ikke evner å forstå at det ikke passer seg å være dønn ærlig. 

Anonym bruker skrev (29 minutter siden):

Du må gjerne forklare hvor du er uenig?  Er du i overkant redd for å si meningen din? Er du for høflig mot venninner, og generelt formell?  Er du altfor redd for å spre folk på urimelig grunnlag? Blir du altfor fort såret selv? Har du lettkrenkede venninner og/ eller mennesker rundt deg? 

Det var de grunnene jeg i farten kom på kan være grunn til uenigheten din.

( Hvis du da ikke er typen som er uenig av prinsipp) 

Jeg er ikke redd for å si meningen min, jeg trenger bare ikke å utbasunere den til enhver tid. 
Jeg er stort sett høflig mot alle, men ikke særlig formell. 
Jeg vet ikke hva det vil si å spre folk. 
Jeg blir sjelden/aldri såret over at noen mener noe annet enn meg. 
Jeg har ingen lettkrenkede venner eller familie.

Jeg er likevel uenig med deg. Har du sett! 

Anonymkode: 05aba...d3c

mamma til adhd gutt<3 skrev (6 minutter siden):

Å være dønn ærlig i situasjoner det ikke passer seg å være dønn ærlig kan vitne om mangelfull sosial intelligens. Hvis man ikke evner å forstå at det ikke passer seg å være dønn ærlig. 

Du gjentar deg selv, og dette har jeg da svart på! 

Jeg er ikke redd for å si meningen min, jeg trenger bare ikke å utbasunere den til enhver tid. 
Jeg er stort sett høflig mot alle, men ikke særlig formell. 
Jeg vet ikke hva det vil si å spre folk. 
Jeg blir sjelden/aldri såret over at noen mener noe annet enn meg. 
Jeg har ingen lettkrenkede venner eller familie.

Jeg er likevel uenig med deg. Har du sett! 

Men du kan fremdeles ikke begrunne hvor du er uenig? Alt du gjør er å benekte og å si at du er uenig. 

Hva skal jeg svare? Javel, da så?  Det er ikke akkurat så viktig at du er enig med meg. Det som kunne vært interessant er jo hva du er uenig i. 

Annonse

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Å alltid si sin ubehøvlede mening uansett tid og sted vitner om lav sosial kompetanse.

Når glemmer du anonymknappen i denne tråden?

Anonymkode: a05e4...e45

Nettopp! Men når folk spør så må man da være ærlig. Jeg har mange venninner som sier «jeg spør deg jeg, for du er alltid ærlig». Selv er venninnene mine som spør meg også ærlig tilbake. Hvis jeg spør om en kjole er fin og venninna mi sier den ser jævlig ut så blir jeg da ikke støtt 

Anonymkode: c0438...7af

Jeg savner litt at noen av dere kan begrunne meninger.

Å gå inn i en tråd bare for å uttrykke at man er uenig er ren kverulering med mindre spørsmålet er " Enig eller uenig?" 

Folk som er uenige av prinsipp og kun vil uttrykke det er jo definisjonen på kverulanter. 

Men du kan fremdeles ikke begrunne hvor du er uenig? Alt du gjør er å benekte og å si at du er uenig. 

Hva skal jeg svare? Javel, da så?  Det er ikke akkurat så viktig at du er enig med meg. Det som kunne vært interessant er jo hva du er uenig i. 

Jeg er uenig i konklusjonen din i hi. Det sier seg jo selv. Om man sier at noe andre liker er stygt og overpriset viser man alltid manglende sosial intelligens. Det finnes andre måte å få frem meningen sin enn å være så direkte. 

Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Jeg er uenig i konklusjonen din i hi. Det sier seg jo selv. Om man sier at noe andre liker er stygt og overpriset viser man alltid manglende sosial intelligens. Det finnes andre måte å få frem meningen sin enn å være så direkte. 

Man sier ikke det uoppfordret . Man svarer når man blir spurt. Den nyansen er veldig viktig å notere seg. 

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Og du sier at den er stygg, overpriset, at du ikke tror noen andre ville brukt den mer enn i kort tid, at den har kjedelig farge og ser billig ut, da har du det en kaller lite sosial/ emosjonell intelligens.

Hvis en venninne viser deg bilde av en veske, og hun lurer på hva du syns om den, og du svarer det ovenfor, så har du ikke lite sosial/ emosjonell intelligens. Du svarer ærlig og direkte.

Jeg ser noen tolker det litt annerledes, så ville bare skrive dette. 

Du er jo ærlig hvis du sier at den er stygg og overpriset. Det holder det. Å fortsette med å forklare noe mer uten å ha fått et spørsmål om det, er unødvendig. Du har liksom fått fram poenget ditt med en enkel tilbakemelding. 

Anonym bruker skrev (34 minutter siden):

Unnskyld, men det ser ikke helt ut som at du har lest HI godt nok ref punkt 5.

Du må da gjerne være mer høflig, ordlegge deg pedagogisk/ forsiktig/ diplomatisk. Det er jo helt greit det, men det ingenting med om du har sosial/ emosjonell intelligens å gjøre. Det handler mer om egenskaper det du kommer med. 

Hvis noen blir såret fordi andre er ærlige, så bør de ikke spørre? 

Om dette ikke er sosial eller emosjonell intelligens - hvilke definisjon legger du da til grunn for disse begrepene?

Anonymkode: a0777...1a7

Annonse

Sommerkroppen 2029 skrev (4 minutter siden):

Du er jo ærlig hvis du sier at den er stygg og overpriset. Det holder det. Å fortsette med å forklare noe mer uten å ha fått et spørsmål om det, er unødvendig. Du har liksom fått fram poenget ditt med en enkel tilbakemelding. 

Hva vil du frem til? 

Hva vil du frem til? 

Det jeg skriver. At dersom en venninne spør om meningen din, så svarer du kort og konsist. Du trenger ikke si at hun eller andre som har den bare vil bruke den en kort tid.. Du har sagt hva du synes om vesken, for du vet jo ingenting om verken hun eller andre vil bruke den i kort tid. 

Endret av Sommerkroppen 2029
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Om dette ikke er sosial eller emosjonell intelligens - hvilke definisjon legger du da til grunn for disse begrepene?

Anonymkode: a0777...1a7

Det er flere punkt, men det å forstå hvordan andre har det, og tilpasser deg det verbalt , hvordan det du sier påvirker ( ikke minst ) og om du tar hensyn er noe av det viktigste antar jeg. 

Og "andre" betyr altså det en kan kalle "folk flest" 

Sommerkroppen 2029 skrev (1 minutt siden):

Det jeg skriver. At dersom en venninne spør om meningen din, så svarer du kort og konsist. Du trenger ikke si at hun kommer til å bli lei av den, eller noe mer. Du har sagt hva du synes om vesken, for du vet jo ingenting om hun blir lei av den. 

Nei, jeg tenkte heller ikke at man skal si alle eksemene her samtidig. En såpass lang tirade med kritikk betyr mest sannsynlig at personen er i ubalanse 🙂 da er man jo unnskyldt. 

Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

Man sier ikke det uoppfordret . Man svarer når man blir spurt. Den nyansen er veldig viktig å notere seg. 

Men man velger hvordan man fremlegger svaret. Å si at noe er grusomt stygt er noe helt annet enn å si at den ikke helt er min smak. Sosial intelligens og normal høflighet i en og samme pakke. Det er veldig viktig å notere seg. 

Nei, jeg tenkte heller ikke at man skal si alle eksemene her samtidig. En såpass lang tirade med kritikk betyr mest sannsynlig at personen er i ubalanse 🙂 da er man jo unnskyldt. 

ja det holder å svare akkurat det du mener, uten å tillegge meninger du tenker andre også måtte ha om vesken eller at du ikke tror hun kommer til å bruke den mye f.eks. Det er helt irrelevant, for det kan godt være man tar feil. 

Men man velger hvordan man fremlegger svaret. Å si at noe er grusomt stygt er noe helt annet enn å si at den ikke helt er min smak. Sosial intelligens og normal høflighet i en og samme pakke. Det er veldig viktig å notere seg. 

Men det har ingenting med høflighet å gjøre om man svarer ærlig på hva man syns om et objekt. Det som ville vært uhøflig i det tilfellet er å ignorere spørsmålet. Det som ville vært mot respektløst er å lyve. 

Men selvfølgelig forutsetter dette at vi snakker "normalt" og det som da altså blir betraktet som mest vanlig 

Hvis jeg skulle hatt en venninne som var ekstremt sårbar så ville jeg jo tatt hensyn til at hun var som hun var. Men jeg kan likevel ikke se at noen som spør om jeg syns et objekt som en veske er fin, tar seg nær av at jeg svarer "Nei, den syns jeg var stygg" Jeg hadde nok også sagt hvorfor. Jeg liker å begrunne både meninger og utsagn som det. Uten at det er hverken pluss eller minus i denne konteksten. 

Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Men det har ingenting med høflighet å gjøre om man svarer ærlig på hva man syns om et objekt. Det som ville vært uhøflig i det tilfellet er å ignorere spørsmålet. Det som ville vært mot respektløst er å lyve. 

Men selvfølgelig forutsetter dette at vi snakker "normalt" og det som da altså blir betraktet som mest vanlig 

Hvis jeg skulle hatt en venninne som var ekstremt sårbar så ville jeg jo tatt hensyn til at hun var som hun var. Men jeg kan likevel ikke se at noen som spør om jeg syns et objekt som en veske er fin, tar seg nær av at jeg svarer "Nei, den syns jeg var stygg" Jeg hadde nok også sagt hvorfor. Jeg liker å begrunne både meninger og utsagn som det. Uten at det er hverken pluss eller minus i denne konteksten. 

Og det er jeg uenig i. Man kan være ærlig uten å bruke begrepet stygg. 

Og det er jeg uenig i. Man kan være ærlig uten å bruke begrepet stygg. 

Du må gjerne være uenig, men det har ikke noe med å være sosialt/ emosjonelt intelligent å gjøre om man bruker ordet stygg i denne sammenhengen. 

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Du må gjerne være uenig, men det har ikke noe med å være sosialt/ emosjonelt intelligent å gjøre om man bruker ordet stygg i denne sammenhengen. 

Jo, det har det. Åpenbart. 

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Jo, det har det. Åpenbart. 

Hvilke følelser ville du kjent på om du viste meg et bilde av en veske, og jeg sa at den var stygg? For det er jo hovedsaken her når det gjelder denne formen for intelligens. 

Nå er jeg en av de som synes flere av disse veskene er direkte gyselige, sånn sett kan jeg relatere til spørsmålet. 

Vel, min mening om vesker er jo ingen fasit, akkurat som fargen blå hverken er pen eller stygg. Så det er ingen ærlig eller konstruktiv tilbakemelding å gi. Hva skal vedkommende med min mening egentlig? Jeg har hverken kjøpt den eller skal bruke den. På en side bør en selvfølgelig tåle svar når en spør, på den andre siden er det ganske opplagt at venninnen ikke spør fordi hun ønsker en subjektiv mening om noe er dritstøgt eller ikke? 

Jeg ville selv svart, jeg er nok ikke rette personen å spørre om vesker. Da er man hverken uærlig eller ufyselig. 

Anonymkode: 1c95c...952

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...