Gå til innhold

Statsforvalteren formue barn

Anbefalte innlegg

Vi har et ungt barn som har arvet en betydelig sum, godt over det som er grensen for vergemål. Vi har ikke hatt noen mulighet til å forhindre at pengene ble satt i barnets navn, så da kommer statsforvalteren inn i bildet. 

Sånn jeg forstå det, må de kontaktes dersom noen av pengene skal benyttes. Gjelder dette også penger barnet etterhvert tjener selv, får inn på konto som bursdagspresang, ukepenger og slikt? Eller kan slike penger skilles ut? Kjedelig for barnet å måtte spørre om hver lille krone, liksom. 

Anonymkode: 0f5c6...70b

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144444317-statsforvalteren-formue-barn/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det opprettes en egen konto av overformynderiet, i barnets navn, som de da styrer.

Barnet kan ha så mange kontoer det vil ellers, som det styrer selv.

Datteren min har en drøy million på en konto hos overformynderiet, der må det søkes om det skal brukes midler.

Hun har også to andre kontoer, en sparekonto og en "lommepengekonto" med kort. Statsforvalteren har ikke noe med disse å gjøre. De styrer hun/vi selv, og da hun hadde sommerjobb i sommer kom lønnen inn på den vanlige lommepengekontoen.

Det er helt uproblematisk å ha penger hos statsforvalteren/overformynderiet.

Anonymkode: 08ef5...620

Annonse

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Det vet jeg ikke, men om barnet har mistet en foreldre kan det ha krav på barnepensjon fra NAV. Bare som tips. 

Anonymkode: c5d6c...093

Det er heldigvis ikke dødsfall som er årsaken i dette tilfellet, men jeg har selv uhelbredelig kreftsykdom og det er godt å ha noen gode råd for de som sitter igjen når jeg er borte ❤️

Anonymkode: 0f5c6...70b

Våre barn har arvet/fått gaver etter besteforeldre som har gått bort, til sammen nesten 1 mill hver. 

Vi har valgt å ha de stående i vårt navn. Jeg har opprettet en sparekonto i mitt navn til hver av barna, som mannen min også har fullmakt på. 
Ikke nødvendigvis fordi vi er bekymret overformynderiet, men fordi såpass mye formue gjør at de ikke vil få fullt teipe d hos Lånekassen. 

Anonymkode: c291d...2e8

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Våre barn har arvet/fått gaver etter besteforeldre som har gått bort, til sammen nesten 1 mill hver. 

Vi har valgt å ha de stående i vårt navn. Jeg har opprettet en sparekonto i mitt navn til hver av barna, som mannen min også har fullmakt på. 
Ikke nødvendigvis fordi vi er bekymret overformynderiet, men fordi såpass mye formue gjør at de ikke vil få fullt teipe d hos Lånekassen. 

* fullt stipend!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...