Gå til innhold

Har dere tenkt over dette?

Anbefalte innlegg

Vi møter jo mennesker som gir oss god feedback. Og det er selvfølgelig viktig. Det får oss jo til å føle oss bra, og vi vil jo føle behag hele tiden.

Men så spørs det om det er det beste alltid. De som gjør deg forbannet, frustrert, irritert og som kritiserer deg ( saklig for all del ) er kanskje dem som kan gi deg litt mer nyttig og viktig info om deg selv? Sånn at du må gå i deg selv eller revurdere holdninger og meninger? 

Ikke fordi de nødvendigvis har rett! ( Viktig å ta i betraktning! ) Men nettopp fordi du reagerer så sterkt, og finne ut hvorfor? Det er kanskje interessant å vedkjenne seg selv? 

Og ja, jeg har opplevd det selv. Jeg blir så eitrende forbanna på folk noen ganger. Da finner jeg ut hva er det med MEG som får meg til å reagere sånn? 

Bare sånn kort innpå i all julekosen 🙂 det er hyggelig det altså. Med julekos. Og nei, jeg er ikke ironisk. 

Anonymkode: a767b...79e

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144444314-har-dere-tenkt-over-dette/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er svært sjelden jeg blir irritert, forbannet og frustrert. 

Jeg er sammen med normale mennesker og får kun konstruktive tilbakemeldinger både på jobb og hjemme. Så jeg kan ikke relatere til denne noe konstruerte problemstillingen. 

Anonymkode: 28882...f26

Danida skrev (4 minutter siden):

Spørsmålet er: hva gjør du etterpå? For hvis det ikke ansporer til en endring, så er jo den kunnskapen du mener å ha fått om deg selv, verdiløs. 

Du? Hva jeg gjør etterpå? 

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Det er svært sjelden jeg blir irritert, forbannet og frustrert. 

Jeg er sammen med normale mennesker og får kun konstruktive tilbakemeldinger både på jobb og hjemme. Så jeg kan ikke relatere til denne noe konstruerte problemstillingen. 

Interessant.

Annonse

Normale mennesker får gjerne brynt seg på litt av hvert og evner å ta til seg de konstruktive elementene.

Men dette blir jo bare nok en gjespetråd hvor du mener du skal oppdra alle andre brukere og samtidig ikke ta inn på noen kanaler selv. Så dette blir mitt eneste bidrag, jeg går heller og stikker tunga ut vinduet.

Anonymkode: a36a7...d01

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Virkelig? Ok. 

Ja, selvfølgelig. Å aldri bli forbannet, frustrert eller irritert og å få kritikk. Det sier kanskje litt om deg det også? Men du legger det på "normale" mennesker du omgås? 

Ja, det er interessant. 

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Det her dreier seg ikke om HANDLINGER en gjør etterpå. Dette handler om å skjønne seg selv. Og å ta ansvar for seg selv. 

Og hva man gjør med den kunnskapen, naturligvis. Ellers er det jo ingen vits med denne selvinnsikten. 

Ja, selvfølgelig. Å aldri bli forbannet, frustrert eller irritert og å få kritikk. Det sier kanskje litt om deg det også? Men du legger det på "normale" mennesker du omgås? 

Ja, det er interessant. 

Skrev jeg aldri, eller skrev jeg sjelden? Skjønner du at det er en forskjell der?

Og hva man gjør med den kunnskapen, naturligvis. Ellers er det jo ingen vits med denne selvinnsikten. 

Å utvikle seg selv, oppdra seg selv, kjenne seg selv. 

Selvfølgelig gjør man noe med den kunnskapen. En blir mer tolerant, en tar selvkritikk. Mest av alt er ærlig mot seg selv. 

Jeg vet at det handler om meg når jeg får andre opp i vrangstrupen. Deretter blir jeg mer åpen for hva personen sier og gjør. En av de jeg mislikte mest har blitt en av de jeg beundrer mest. 

Annonse

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Skrev jeg aldri, eller skrev jeg sjelden? Skjønner du at det er en forskjell der?

Ja, men da kan du jo kanskje svare på spørsmålet da? For det gjorde du ikke. 

Det kommer jo helt an på hvem som kommer med kritikken synes jeg. Er det et menneske jeg respekterer og jeg tenker er fornuftig, så går jeg gjerne i meg selv. Er det fra min svigerinne som i alle år har kommet med spydigheter og fornærmelser, så bryr jeg meg ikke. Eller, jeg gjør jo det, jeg blir forbanna og har så lyst til å fortelle henne hva både jeg og mange med meg synes om henne, men jeg gjør ikke det. Bare på grunn av øvrig familie og for å bevare de gode relasjonene jeg og mine nærmeste har til de andre i hennes familie. 

Men hva hun mener og sier både om meg og mine, eller til meg og mine har ingen positiv virkning da jeg ikke anser det som verken gode råd eller velmenende på noen som helst måte. Hun oppnår kun større avstand og avmakt fra meg. 

Anonymkode: e5d4c...591

For å få svaret radbrekket av deg? Livet er for kort. 

Jeg burde ikke bety så mye for deg? Hva jeg mener har ingen innvirkning på ditt liv. Håper jeg. Dette er et TEMA. Det handler da ikke om deg og meg?! 

Det kommer jo helt an på hvem som kommer med kritikken synes jeg. Er det et menneske jeg respekterer og jeg tenker er fornuftig, så går jeg gjerne i meg selv. Er det fra min svigerinne som i alle år har kommet med spydigheter og fornærmelser, så bryr jeg meg ikke. Eller, jeg gjør jo det, jeg blir forbanna og har så lyst til å fortelle henne hva både jeg og mange med meg synes om henne, men jeg gjør ikke det. Bare på grunn av øvrig familie og for å bevare de gode relasjonene jeg og mine nærmeste har til de andre i hennes familie. 

Men hva hun mener og sier både om meg og mine, eller til meg og mine har ingen positiv virkning da jeg ikke anser det som verken gode råd eller velmenende på noen som helst måte. Hun oppnår kun større avstand og avmakt fra meg. 

Hvorfor sier du ikke til henne? Hvordan du føler det.

De fleste vil jo ikke såre eller støte andre. Da snakker vi uheldige diagnoser, og da bør en trekke seg unna. 

Jeg burde ikke bety så mye for deg? Hva jeg mener har ingen innvirkning på ditt liv. Håper jeg. Dette er et TEMA. Det handler da ikke om deg og meg?! 

Slapp helt av, at jeg ikke gidder å bruke tid på å svare deg betyr det stikk motsatte av at du betyr noe for meg. Såpass må da selv du skjønne (skriver jeg mot bedre viten). Så med dette takker jeg for meg i denne tråden. Det tar vel en 6-8 sider før du hevder at ingen skjønner deg og at du derfor trekker deg ut. 

Som sagt, livet er for kort. 

Slapp helt av, at jeg ikke gidder å bruke tid på å svare deg betyr det stikk motsatte av at du betyr noe for meg. Såpass må da selv du skjønne (skriver jeg mot bedre viten). Så med dette takker jeg for meg i denne tråden. Det tar vel en 6-8 sider før du hevder at ingen skjønner deg og at du derfor trekker deg ut. 

Som sagt, livet er for kort. 

Oh 

Din konstante kritikk, gnaging og selvtilfredse oppdragelse av folk her inne ansporer overhodet ikke til at andre skal gå i seg selv og revurdere egne goldninger og meninger. At folk her reagerer på din bedrevitende oppførsel ligger hos deg, ikke alle andre.

Anonymkode: 887b5...990

Anonym bruker skrev (14 minutter siden):

Hvorfor sier du ikke til henne? Hvordan du føler det.

De fleste vil jo ikke såre eller støte andre. Da snakker vi uheldige diagnoser, og da bør en trekke seg unna. 

Jo hun vil såre og støte, tro meg! Hun er utspekulert og utidig. Jeg trekker meg unna ja, og det merker hun sikkert også  håper jeg. Jeg vil ikke være den som tar det opp, hun kan gjerne få spørre om hvorfor jeg aldri er med på besøk, da skal jeg forklare henne det. Men jeg tenker hun kanskje innerst inne vet det, og derfor heller ikke tør å spørre. 

Anonym bruker skrev (37 minutter siden):

Det her dreier seg ikke om HANDLINGER en gjør etterpå. Dette handler om å skjønne seg selv. Og å ta ansvar for seg selv. 

Og hvilket utslag skal det ansvaret få i det virkelige liv?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...