Gå til innhold

Hvordan kjører DU i bratt nedoverbakke på glatta?


Anbefalte innlegg

Tenker ikke på blank stål-is der bilen gjerne bare seiler nedover, da lar jeg bilen stå 😂

Vanlig vinterføre, nedoverbakke som er bratt og svingete. 60-sone. Jeg kjører ofte i 50 i 3.giret og det går bra. Men bakken er såpass bratt at bilen ikke bremser godt nok på giret, farten øker og så fort jeg må bruke bremsen så kan jeg kjenne at bilen mister grep hvis det er glatt eller hvis jeg bremser før svingene. Bremser rolig(pumper), trår ikke inn bremsen og holder den inne. 

Er eneste løsning å kjøre enda saktere og ha den i 2.gir? 

Anonymkode: ada07...8d2

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Tenker ikke på blank stål-is der bilen gjerne bare seiler nedover, da lar jeg bilen stå 😂

Vanlig vinterføre, nedoverbakke som er bratt og svingete. 60-sone. Jeg kjører ofte i 50 i 3.giret og det går bra. Men bakken er såpass bratt at bilen ikke bremser godt nok på giret, farten øker og så fort jeg må bruke bremsen så kan jeg kjenne at bilen mister grep hvis det er glatt eller hvis jeg bremser før svingene. Bremser rolig(pumper), trår ikke inn bremsen og holder den inne. 

Er eneste løsning å kjøre enda saktere og ha den i 2.gir? 

Anonymkode: ada07...8d2

Ja, selvsagt må du da kjøre på lavere gir. Man bør unngå å bremse så langt det lar seg gjør. 

Anonymkode: 69470...4a9

Vanskelig å svare siden jeg ikke helt vet hvor glatt og hvor bratt. 

Men du må kunne stanse hvis det kommer en elg eller katt byksende ut i veien. Kan du ikke det må du på lavere gir og lavere fart. 

Anonymkode: eddee...c80

Anonym bruker skrev (30 minutter siden):

Du må selvfølgelig kjøre saktere på glatta, du høres jo livsfarlig ut. Ned i 2. gir og 30 om så er.

Anonymkode: f6cd7...305

Det er ihvertfall bra hun spør! Det gjør det jo tryggere for oss som leser om nervøse sjåfører på vinterføre her. Så det skal hun ha! 

Lavere fart på lavt gir. Bare å google opp 🙂 

Anonymkode: 54971...55d

Annonse

At jeg høres livsfarlig ut? Jeg kjører i 50 i 60-sone og det blir lang kø. Folk ligger under en meter bak og presser på. Er kanskje ikke så rart at jeg ikke tenker at 30 km i timen er tryggere. 

Vet at det å kjøre veldig sakte kan skape like farlige situasjoner. 

Er hovedveien opp til bygda jeg bor i, som nevnt er det 60-sone der. I dag kjørte jeg i 60, alene ned bakken. Før bakken var ferdig hadde jeg 6 biler i kø bak meg. I dag er det ikke glatt, men folk har tydeligvis hastverk. Snør det eller er glatt så senker jeg farten som man selvfølgelig skal, men synes det er vanskelig å legge meg i 30 km/t når andre tydlig blir provosert av lavere hastighet. 

Men da er det eneste løsning, som jeg tenkte. Takk for svar😊

Anonymkode: ada07...8d2

Anonym bruker skrev (55 minutter siden):

At jeg høres livsfarlig ut? Jeg kjører i 50 i 60-sone og det blir lang kø. Folk ligger under en meter bak og presser på. Er kanskje ikke så rart at jeg ikke tenker at 30 km i timen er tryggere. 

Vet at det å kjøre veldig sakte kan skape like farlige situasjoner. 

Er hovedveien opp til bygda jeg bor i, som nevnt er det 60-sone der. I dag kjørte jeg i 60, alene ned bakken. Før bakken var ferdig hadde jeg 6 biler i kø bak meg. I dag er det ikke glatt, men folk har tydeligvis hastverk. Snør det eller er glatt så senker jeg farten som man selvfølgelig skal, men synes det er vanskelig å legge meg i 30 km/t når andre tydlig blir provosert av lavere hastighet. 

Men da er det eneste løsning, som jeg tenkte. Takk for svar😊

Anonymkode: ada07...8d2

Du spurte her og det er bra. Ikke skriver du at du er nervøs heller, så kjør på. Ikke bry deg om de bak. 

Anonymkode: 54971...55d

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Du spurte her og det er bra. Ikke skriver du at du er nervøs heller, så kjør på. Ikke bry deg om de bak. 

Anonymkode: 54971...55d

Nei er ikke nervøs, bare kjenner at jeg mister veigrep hvis farten blir for stor inn i en sving(selv under fartsgrensa). Men når folk kjører bak meg med klampen i bånn, så lurer man litt 😐

Jeg har gode (men piggfri) dekk. Sjelden det er glatt eller mye snø her. Men de gangene det er glatt så er det jo til og med folk med pigg som kjører av veien, kanskje det er sånne som ligger og presser på 🫢

Anonymkode: ada07...8d2

Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Nei er ikke nervøs, bare kjenner at jeg mister veigrep hvis farten blir for stor inn i en sving(selv under fartsgrensa). Men når folk kjører bak meg med klampen i bånn, så lurer man litt 😐

Jeg har gode (men piggfri) dekk. Sjelden det er glatt eller mye snø her. Men de gangene det er glatt så er det jo til og med folk med pigg som kjører av veien, kanskje det er sånne som ligger og presser på 🫢

Anonymkode: ada07...8d2

Jeg hadde en sånn som lå å hissig og pushet på meg i en bratt, lang og glatt nedoverbakke. Han la seg litt tilbake og kjørte hurtig opp i rumpa mi flere ganger. Nesten i bunnen så bremset jeg kraftig  pga en katt løp over veien. Hissigproppen bak meg havnet i grøfta for å unngå å kjøre i rumpa mi, han hadde ikke sjangs til å rekke å bremse.  Så sto han der og måtte vente på berging. Så kjør etter det du føler er trygt for forholdene, ikke bry deg om de bak.

Anonymkode: 1b757...8cc

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Jeg hadde en sånn som lå å hissig og pushet på meg i en bratt, lang og glatt nedoverbakke. Han la seg litt tilbake og kjørte hurtig opp i rumpa mi flere ganger. Nesten i bunnen så bremset jeg kraftig  pga en katt løp over veien. Hissigproppen bak meg havnet i grøfta for å unngå å kjøre i rumpa mi, han hadde ikke sjangs til å rekke å bremse.  Så sto han der og måtte vente på berging. Så kjør etter det du føler er trygt for forholdene, ikke bry deg om de bak.

Anonymkode: 1b757...8cc

Fortjent!🙈

Ja, jeg skal senke farten (mer enn 10 km/t) når det er glatt i bakken, så får bare de som plages av kjøringa mi puste med magen 😆

Anonymkode: ada07...8d2

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Nei er ikke nervøs, bare kjenner at jeg mister veigrep hvis farten blir for stor inn i en sving(selv under fartsgrensa). Men når folk kjører bak meg med klampen i bånn, så lurer man litt 😐

Jeg har gode (men piggfri) dekk. Sjelden det er glatt eller mye snø her. Men de gangene det er glatt så er det jo til og med folk med pigg som kjører av veien, kanskje det er sånne som ligger og presser på 🫢

Anonymkode: ada07...8d2

Hvis du føler at bilen mister veigrep så må du jo senke farten uansett hvem som er bak deg. Blir du stresset av å ha biler bak må du slippe dem forbi. Det høres jo helt vanvittig ut hvordan du kjører nå!

Anonymkode: 69470...4a9

Anonym bruker skrev (35 minutter siden):

Hvis du føler at bilen mister veigrep så må du jo senke farten uansett hvem som er bak deg. Blir du stresset av å ha biler bak må du slippe dem forbi. Det høres jo helt vanvittig ut hvordan du kjører nå!

Anonymkode: 69470...4a9

Herregud 🥴

Anonymkode: ada07...8d2

Annonse

Anonym bruker skrev (5 timer siden):

At jeg høres livsfarlig ut? Jeg kjører i 50 i 60-sone og det blir lang kø. Folk ligger under en meter bak og presser på. Er kanskje ikke så rart at jeg ikke tenker at 30 km i timen er tryggere. 

Vet at det å kjøre veldig sakte kan skape like farlige situasjoner. 

Er hovedveien opp til bygda jeg bor i, som nevnt er det 60-sone der. I dag kjørte jeg i 60, alene ned bakken. Før bakken var ferdig hadde jeg 6 biler i kø bak meg. I dag er det ikke glatt, men folk har tydeligvis hastverk. Snør det eller er glatt så senker jeg farten som man selvfølgelig skal, men synes det er vanskelig å legge meg i 30 km/t når andre tydlig blir provosert av lavere hastighet. 

Men da er det eneste løsning, som jeg tenkte. Takk for svar😊

Anonymkode: ada07...8d2

Du skriver at du kjører i 50 i 60-sone og at det ikke er glatt. Hvorfor kjører du såpass sakte hvis det ikke er glatt? 

Men ellers: du må ned i fart, ja, hvis det er glatt. Selv om 30 km/t er veeeldig sakte, og ekstremt sjelden nødvendig. Er det 30-glatt så bør vel bilen egentlig stå, da er det speilblankt. 

Anonymkode: a0d02...cfe

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Det viktigste er at du ikke låser hjulene på vei ned. Da kan du begynne å skli. 

Anonymkode: 873e3...2f8

Er det andre måter å låse hjulene på, enn ved bremsing? Jeg "pumper" på bremsen og har aldri hatt problem. Må jeg ved en sjelden anledning bråbremse og holder inne bremsen, så slipper jeg bremsen når jeg får summet meg og retter opp bilen. 

Har ikke helt skjønt dette med å låse hjulene, hvordan gjør man det dersom det ikke er ved hard bremsing?

Anonymkode: ada07...8d2

Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Er det andre måter å låse hjulene på, enn ved bremsing? Jeg "pumper" på bremsen og har aldri hatt problem. Må jeg ved en sjelden anledning bråbremse og holder inne bremsen, så slipper jeg bremsen når jeg får summet meg og retter opp bilen. 

Har ikke helt skjønt dette med å låse hjulene, hvordan gjør man det dersom det ikke er ved hard bremsing?

Anonymkode: ada07...8d2

Ved hard bremsing som du sier, men også om du bremser stadig mer og mer. Trikset med glatte bakker nedover er å sørge for at hjulene triller fortere enn de ville sklidd. Kjører du altfor sakte kan du også begynne å skli.

Anonymkode: 873e3...2f8

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Ved hard bremsing som du sier, men også om du bremser stadig mer og mer. Trikset med glatte bakker nedover er å sørge for at hjulene triller fortere enn de ville sklidd. Kjører du altfor sakte kan du også begynne å skli.

Anonymkode: 873e3...2f8

Men nå leste jeg at ABS bremser ikke låser seg, at pumping er for eldre bilde uten ABS (jeg kjørte opp for 20 år siden og lærte da dette med pumping). Ikke rart jeg aldri har låst hjulene da kanskje, og ikke vet hva det vil si🤔 fordelen er jo at jeg greier å rette opp bilen om jeg mister veigrepet(kan jo skje uhell med alle, men til nå har jeg hatt kontroll).

Hvis jeg kjører sakte nedover i 2.gir, kan jeg likevel skli fordi jeg kjører for sakte? Da er det nesten bedre å kjøre i 50 og føle at jeg skal skli, mtp idiotene som presser bak 🫣 

Anonymkode: ada07...8d2

Anonym bruker skrev (21 minutter siden):

Men nå leste jeg at ABS bremser ikke låser seg, at pumping er for eldre bilde uten ABS (jeg kjørte opp for 20 år siden og lærte da dette med pumping). Ikke rart jeg aldri har låst hjulene da kanskje, og ikke vet hva det vil si🤔 fordelen er jo at jeg greier å rette opp bilen om jeg mister veigrepet(kan jo skje uhell med alle, men til nå har jeg hatt kontroll).

Hvis jeg kjører sakte nedover i 2.gir, kan jeg likevel skli fordi jeg kjører for sakte? Da er det nesten bedre å kjøre i 50 og føle at jeg skal skli, mtp idiotene som presser bak 🫣 

Anonymkode: ada07...8d2

Om du lar bilene bak presse deg til å kjøre fortere enn du er komfortabel med, så er du en utrygg sjåfør. Slipp dem forbi om du føler deg presset! Det er IKKE bedre å føle at du skal skli. Tenk om du virkelig mister taket og treffer andre biler eller fotgjengere? Nå må du bruke hodet ditt. 

Anonymkode: 69470...4a9

Anonym bruker skrev (8 timer siden):

Om du lar bilene bak presse deg til å kjøre fortere enn du er komfortabel med, så er du en utrygg sjåfør. Slipp dem forbi om du føler deg presset! Det er IKKE bedre å føle at du skal skli. Tenk om du virkelig mister taket og treffer andre biler eller fotgjengere? Nå må du bruke hodet ditt. 

Anonymkode: 69470...4a9

Og nå må du slappe av. 

Anonymkode: ada07...8d2

Anonym bruker skrev (9 timer siden):

Men nå leste jeg at ABS bremser ikke låser seg, at pumping er for eldre bilde uten ABS (jeg kjørte opp for 20 år siden og lærte da dette med pumping). Ikke rart jeg aldri har låst hjulene da kanskje, og ikke vet hva det vil si🤔 fordelen er jo at jeg greier å rette opp bilen om jeg mister veigrepet(kan jo skje uhell med alle, men til nå har jeg hatt kontroll).

Hvis jeg kjører sakte nedover i 2.gir, kan jeg likevel skli fordi jeg kjører for sakte? Da er det nesten bedre å kjøre i 50 og føle at jeg skal skli, mtp idiotene som presser bak 🫣 

Anonymkode: ada07...8d2

Skulle akkurat til å si det, pumping har vel gått ut på dato, dagens biler pumper av seg selv de, og de har antiskrens som slår seg på om du sklir.

Anonymkode: 4b282...d06

Anonym bruker skrev (18 minutter siden):

Og nå må du slappe av. 

Anonymkode: ada07...8d2

 

Anonym bruker skrev (18 minutter siden):

For en gjeng med idioter. 

Anonymkode: ada07...8d2

Du synes virkelig folk er idioter fordi de blir bekymret over om du er skikket til å kjøre bil på vinterføre når du flere ganger forklarer at du kjører på en måte som faktisk ikke er forsvarlig etter de forholdene du beskriver? Jeg har i hvert fall ingen å miste i trafikken, og blir derfor alltid provosert når jeg ser, leser om eller hører om folk som ikke kjører på en trygg måte og derfor potensielt kan forårsake ulykker. 

Og for å svare på spørsmålet ditt, så kjører jeg etter forholdene. Jeg har en lang og bratt nedoverbakke som ikke blir prioritert å brøyte tidlig om morgenen, på vei til jobben min. Når det er vinterføre der kjører jeg alltid veldig sakte først, bremser lett for å sjekke veigrepet og justerer farten deretter. Er veigrepet dårlig, kan jeg kjøre så sakte som i 20-30 km i timen, er det godt prøvebremser jeg litt hardere, og er det fortsatt godt, øker jeg opp til fartsgrensen. 

Anonymkode: e199f...305

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...