Anonym bruker Skrevet 27. november 2023 #26 Del Skrevet 27. november 2023 Anonym bruker skrev (14 timer siden): Poenget mitt er at det er helt hytt og pine hva mennesker opplever ting som her inne. Det å stille spørsmål, for å få mennesker til å tenke, blir sjelden godt tatt i mot. Det var det Sokrates gjorde, og du vet sikkert hva som skjedde med han? Anonymkode: 19f3f...bad Nå er det et par vesentlige forskjeller her, ikke minst både med tanke på settingen (skriftlig vs. muntlig) og hensikten. Det å stille litt spørsmål for å få folk til å reflektere er absolutt på sin plass, til rett tid og sted. Jeg gjør dette selv en del, både i yrket mitt og privat, men da i en dialogsammenheng muntlig hvor det er tid til å prate og hvor hensikten er å ha en samtale og jeg gjerne kjenner vedkommende godt nok til å vite litt om dem. På et nettforum der hensikten er å få svar på et spørsmål eller råd rundt en situasjon, kan spørsmål i en del tilfeller, spesielt hvis de gjerne springer utfra svært subjektive tolkninger av få skriftlige utsagn fra en vilt fremmed, oppleves som irriterende, frustrerende og ødeleggende. Den som stiller dem vil muligens oppfatte seg selv som klok og innsiktfull, og er muligens dette i samtale, men skriftlig vil det gjerne framstå som det stikk motsatte. Da steiler folk og blir irritert, for forsøket på å skape refleksjoner har bommet totalt på situasjonen, aptum om du vil. Det er rett feil tid og sted og uttrykksform i den sammenhengen. Anonymkode: e8eeb...ea7 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144444293-n%C3%A5r-gode-r%C3%A5d-ikke-er-etterspurt/page/2/#findComment-150036030 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 27. november 2023 #27 Del Skrevet 27. november 2023 Nei. Jeg anser det som velment og hyggelig. I alle fall om det er relevant for det man snakker om. Men tror mange oppfattet det som noe helt annet. Gode råd er sjelden ment negativt. De kommer fra noen som enten har vært der, er der eller bruker tiden sin på å sette seg inn i din situasjon. Men folk er så hårsåre at de ikke tåler en dritt lenger. Anonymkode: fd179...4f2 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144444293-n%C3%A5r-gode-r%C3%A5d-ikke-er-etterspurt/page/2/#findComment-150036078 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 27. november 2023 #28 Del Skrevet 27. november 2023 Anonym bruker skrev (37 minutter siden): Nei. Jeg anser det som velment og hyggelig. I alle fall om det er relevant for det man snakker om. Men tror mange oppfattet det som noe helt annet. Gode råd er sjelden ment negativt. De kommer fra noen som enten har vært der, er der eller bruker tiden sin på å sette seg inn i din situasjon. Men folk er så hårsåre at de ikke tåler en dritt lenger. Anonymkode: fd179...4f2 Det er selvsagt relevant for det man snakker om. Ja mange oppfatter det som kritikk, og jeg vet ikke om det er hårsårhet. En annen ting er at når ingen spør om råd og andre snakker om sine erfaringer, så flytter jo de fokus over på seg selv, samt at hva som hjelper en, ikke nødvendigvis hjelper en annen. Hvis de bruker tid på å sette seg inn i en situasjon, så er "jeg oppfatter det slik og sånn. Har jeg skjønt det riktig?" en god måte å vise interesse på. Det er fint å hjelpe noen med å løse ting selv. Bedre enn å fortelle dem hva de bør gjøre? Jeg tenker at mange er nok hårsåre, men dette handler nok mest om å få en god/ hyggelig/ nyttig dialog. Hvis den som kommer med råd uten å bli spurt, kan bli oppfattet som bedreviter, og hvis rådet ikke blir godt mottatt, så blir den som kom med det fornærmet ( "jeg vil jo bare hjelpe" ) og hen er da den hårsåre. Blir lett sånn? Anonymkode: 5ca9a...a56 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144444293-n%C3%A5r-gode-r%C3%A5d-ikke-er-etterspurt/page/2/#findComment-150036092 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå