Gå til innhold

Når gode råd ikke er etterspurt

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Ikke alltid, bare når det er du som laget tråden. Eller, det vil si, når jeg forstår at det er du som har laget tråden. 

Jeg, for eksempel, pleier å gå inn i alle tråder, og hver gang jeg ser at det er du som har skrevet den, så skriker jeg at du er teit og ikke vet noe om verden og ikke skal komme her og komme her.

Det hender at jeg tror du er en annen bruker, så da skriker jeg det samme til den brukeren.

Og så hender det at jeg ikke forstår at det er deg. De gangene er jeg helt enig med deg og digger deg og skryter av deg.

Neida, dette var bare tull fra min side, men det er inspirert av det jeg ser her inne. Det er ikke alltid lett å si at det er de samme menneskene, men så mange er det ikke som skriver her inne. Så når da flertallet angriper deg for å tilby dine råd, og i neste tråd mener man er lettkrenka når man ikke vil la andre betale for en på butikken, så sier det seg selv at det er logisk kortslutning et sted.

De to tingene er selvfølgelig akkurat de samme, og jeg sliter med å ta inn hvordan det er mulig for noen å ikke se dette.

Anonymkode: 19f3f...bad

Det kommer også an på om rådet faktisk er godt. Hvem er det som bedømmer om det er godt? Den som sier gir det eller den som er mottaker? En jeg kjenner ble fornærmet da en fremmed dame ikke ville følge hennes råd om hvordan hun skulle håndterer sønnen sin som var sint i butikken. For rådet virket på hennes barn og var så bra og det var jo ikke rart den fremmede damen hadde utfordringer med sønnen når hun ikke ville følge et så godt råd.... Det at denne gutten var autist og dermed trengte en annen tilnærming ville hun ikke høre etter på for hennes måtte å håndtere sinte barn var riktig.... 

Anonymkode: cd06b...5cf

Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Det kommer også an på om rådet faktisk er godt. Hvem er det som bedømmer om det er godt? Den som sier gir det eller den som er mottaker? En jeg kjenner ble fornærmet da en fremmed dame ikke ville følge hennes råd om hvordan hun skulle håndterer sønnen sin som var sint i butikken. For rådet virket på hennes barn og var så bra og det var jo ikke rart den fremmede damen hadde utfordringer med sønnen når hun ikke ville følge et så godt råd.... Det at denne gutten var autist og dermed trengte en annen tilnærming ville hun ikke høre etter på for hennes måtte å håndtere sinte barn var riktig.... 

Å komme med råd om barneoppdragelse tror jeg ikke så mange foreldre liker, med mindre de spør selv. Ihvertfall ikke i en stressa situasjon, minst av alt. 

Anonymkode: 5ca9a...a56

Annonse

Jeg kan ikke kommentere avsporinger, men som oftest stiller jeg spørsmål istedenfor å gi råd 🙂 Tror dette ble litt vanskelig å svare på siden det var litt abstrakt, men kanskje det er bedre hvis noen kunne komme med eksempler på når de fikk et råd som ble tatt godt imot, og ett som ikke ble det? 

Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Jeg kan ikke kommentere avsporinger, men som oftest stiller jeg spørsmål istedenfor å gi råd 🙂 Tror dette ble litt vanskelig å svare på siden det var litt abstrakt, men kanskje det er bedre hvis noen kunne komme med eksempler på når de fikk et råd som ble tatt godt imot, og ett som ikke ble det? 

Poenget mitt er at det er helt hytt og pine hva mennesker opplever ting som her inne.

Det å stille spørsmål, for å få mennesker til å tenke, blir sjelden godt tatt i mot. Det var det Sokrates gjorde, og du vet sikkert hva som skjedde med han?

Det går faktisk ikke an å svare på uten litt mer hint rundt hva det gjelder. I noen tilfeller synes jeg det er supert, fordi jeg ikke hadde tenkt på det selv i det hele tatt. Andre ganger blir det bare irriterende. 

F.eks. da jeg gikk gravid første gang, fikk jeg råd fra en venninne om å ha et litermål på badet de første dagene etter fødselen, slik at jeg kunne helle lunkent vann over området nedentil mens jeg tisset for å slippe at det skulle svi så veldig hvis jeg revnet/ble klippet. Det var ikke et råd jeg spurte om, det falt meg ikke en gang inn å tenke på det, men jeg satte ekstremt stor pris på det fordi det fungerte utrolig godt og sparte meg for en del smerter etter fødselen. 

Derimot synes jeg det var utrolig irriterende at folk skulle begynne å gi meg råd om hvordan jeg skulle få mitt tredje barn til å sove da han var baby med lakenskrekk. Gjerne da skikkelig innlysende ting som "du må bare sørge for at han er mett, tørr og passe varm først!", jo, for DET hadde jeg ikke tenkt på selv, liksom 😅

Anonymkode: e8eeb...ea7

Anonym bruker skrev (16 minutter siden):

Poenget mitt er at det er helt hytt og pine hva mennesker opplever ting som her inne.

Det å stille spørsmål, for å få mennesker til å tenke, blir sjelden godt tatt i mot. Det var det Sokrates gjorde, og du vet sikkert hva som skjedde med han?

Jeg tok poenget 🙂

Saken er at jeg snakker med en kommunikasjonsrådgiver som kom med dette utsagnet. Som var et råd (!) når mennesker dnskker fram et problem i kanskje frustrasjon, som jeg regner med brukeren med babyen over gjorde, og så gikk råd som egentlig er helt innlysende at man følger. 

Og også råd når man får servert middag og spør "Vet du hvordan du kan få sausen til å bli bedre? Jo, du kan bruke litt fløte, for det gjør jeg, og den blir knallgod" 

Siste eksempelet er vel vanskelig å ikke ta som indirekte kritikk. I en upassende situasjon også.

Men jeg tror dette ble vanskelig...

Anonym bruker skrev (25 minutter siden):

Når man sammenligner seg med Sokrates…

Anonymkode: 3cd7c...759

Før jeg selv får et godt råd, så skal jeg lese over innlegg før jeg poster 😎 håper det over ble forstått, og ang rådet om babyen, så skulle det stå at det er innlysende at man vet om hvordan gjøre ting i nevnte tilfelle. 

Annonse

Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Og også råd når man får servert middag og spør "Vet du hvordan du kan få sausen til å bli bedre? Jo, du kan bruke litt fløte, for det gjør jeg, og den blir knallgod" 

:lol: 

Ja, man skjønner liksom hvor det blir feil.

Universalrådet for skrikende unger på buss og trikk, er å ta av lua/åpne glidelåsen. Ungen er overopphetet. Men det er jo noe man man si, bare dersom man sitter rett ved og kan hviske; du kan prøve å ta av lua.

Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Universalrådet for skrikende unger på buss og trikk, er å ta av lua/åpne glidelåsen. Ungen er overopphetet. Men det er jo noe man man si, bare dersom man sitter rett ved og kan hviske; du kan prøve å ta av lua.

Ja. Det er jo faktisk folk som kommer med slike råd i veldig upassende settinger! 

( Og et råd ; pass så du ikke blir rapportert for mye. Jeg syns det er greit at du er her ) 

Jeg er en fixer av natur og gir lett gode råd. Feks på jobb om jeg ser noen gjøre noe på en dum måte på PCen så forteller jeg dem om smartere måter å jobbe på, feks å dele skjerm ved å bruke windowsknapp og piltast. På 45 tommers buet skjerm gjør det livet enkelt. Men jeg prøver å ikke fremstå som en anmasende besserwisser og er velding klar over min hang til å fixe. 

Endret av Lektor Doppler med tillegg
Anonym bruker skrev (38 minutter siden):

Og hvis lua er av og dressen åpen? Hva skal du hviske da?

Anonym bruker skrev (32 minutter siden):

Ja. Det er jo faktisk folk som kommer med slike råd i veldig upassende settinger! 

( Og et råd ; pass så du ikke blir rapportert for mye. Jeg syns det er greit at du er her ) 

Takk, det samme :) 

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Og hvis lua er av og dressen åpen? Hva skal du hviske da?

Ja, da er det fint lite igjen å råde noen til, annet enn å komme seg hjem og spise og sove.

Men det er forbausende mange som lar lue og dress være på, gjerne også lar ungen ligge under ull og dun. 

Anonym bruker skrev (8 timer siden):

En nabo har hunden stående ute i en hundegård. Når man går forbi den et kvartal unna, bjeffer den. Den bjeffer dermed nesten hele dagen, for det går jo stadig noen i enten samme gata, eller kvartalet over eller under. Den ser forbipasserende mellom husene og så er det voff-voff.

Jeg lufta min en gang da naboen kom forbi med sin i bånd. Tilfeldigvis var det min som først sa voff. Da presterte naboen å råde meg til å klype henne i snuten. Det skulle nemlig funke så fint. Jeg klarte ikke å svare annet enn at jeg ikke trener hund ved hjelp av vold. (Og inni meg sa jeg: hvis du skulle tatt ditt eget råd, måtte du ha tilbragt det meste av dagen i hundegården...)

Anonymkode: 384eb...3ff

Anonym bruker skrev (6 timer siden):

Ja, ingen andre mødre har hørt om varme barn. Så det vil nok løse det meste. 

Anonym bruker skrev (7 timer siden):

Så dumt, da. For etter at Sokrates er død, og Descartes likeså, da er det bare deg igjen som tenker? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...