Anonym bruker Skrevet 26. november 2023 #1 Del Skrevet 26. november 2023 Dette burde jeg selvfølgelig spurt nærmeste leder om, men hun er så sur og vrang for tiden at jeg ikke har lyst før jeg absolutt må, så jeg prøver her først. Jeg er lærer ved en vgs og 40 % sykemeldt. I mitt yrke er det kun fag og f.eks. kontaktlæreransvar som fyller opp en stillingsprosent. Andre ting, som planleggingsdager og møter, er innbakt i selve stillingen. Vi har faste møter som jeg så langt har gått på hver uke, som normalt, men jeg lurer på om jeg ikke egentlig burde slippe noen siden jeg faktisk er 40 % sykemeldt? Noen av møtene kommer på slutten av min travleste dag på jobb, etter seks timer undervisning i strekk, og så da 1,5 time med møter. Jeg er så utslitt etterpå at jeg bare gråter når jeg kommer hjem, så det hadde vært fint å slippe noen av disse. Jeg er jo tross alt sykemeldt av en grunn. Noen som vet hva reglene er her? Anonymkode: ee6a6...0b5 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144444285-sykemeldt-og-usikker-p%C3%A5-hva-jeg-har-rett-p%C3%A5/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 26. november 2023 #2 Del Skrevet 26. november 2023 Uten at jeg vet hvordan ting er akkurat i ditt yrke så kan leder faktisk bestemme ganske mye. Derfor er det viktig at du går i dialog og finner en løsning som passer for deg. Evt får legen til å skrive spesifikt i sykemeldingen hva du ikke kan gjøre. I verste fall kan leder be deg være 100% tilstede, og jobbe bare 60% Anonymkode: 84851...824 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144444285-sykemeldt-og-usikker-p%C3%A5-hva-jeg-har-rett-p%C3%A5/#findComment-150035595 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 26. november 2023 #3 Del Skrevet 26. november 2023 Du er sykemeldt fra 40 % av møtetida også. Snakk med tillitsvalgt! Anonymkode: 1ad23...eba Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144444285-sykemeldt-og-usikker-p%C3%A5-hva-jeg-har-rett-p%C3%A5/#findComment-150035597 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 26. november 2023 #4 Del Skrevet 26. november 2023 Som en annen her skriver, så er regelen at du skal være på jobb i full stilling( det du normalt har), men skal kun yte de prosentene en er sykemeldt fra…. Så leder kan kreve at du egentlig er på jobben hele tiden Anonymkode: ee662...b15 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144444285-sykemeldt-og-usikker-p%C3%A5-hva-jeg-har-rett-p%C3%A5/#findComment-150035606 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 26. november 2023 #5 Del Skrevet 26. november 2023 Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Som en annen her skriver, så er regelen at du skal være på jobb i full stilling( det du normalt har), men skal kun yte de prosentene en er sykemeldt fra…. Så leder kan kreve at du egentlig er på jobben hele tiden Anonymkode: ee662...b15 Selvsagt kan ikke leder kreve det, det kommer jo helt an på hva man er sykemeldt for. Anonymkode: e6a28...ca6 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144444285-sykemeldt-og-usikker-p%C3%A5-hva-jeg-har-rett-p%C3%A5/#findComment-150035610 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 26. november 2023 #6 Del Skrevet 26. november 2023 Jobber også i det offentlige og de gangene jeg har vært delvis sykmeldt har leder og jeg satt oss ned sammen og funnet ut hvordan prosenten skal fordeles etter hva som har vært best for meg og hvilke tiltak som gjør at jeg raskest mulig kan komme tilbake. Anonymkode: c0683...dc6 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144444285-sykemeldt-og-usikker-p%C3%A5-hva-jeg-har-rett-p%C3%A5/#findComment-150035620 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 26. november 2023 #7 Del Skrevet 26. november 2023 Anonym bruker skrev (16 minutter siden): Som en annen her skriver, så er regelen at du skal være på jobb i full stilling( det du normalt har), men skal kun yte de prosentene en er sykemeldt fra…. Så leder kan kreve at du egentlig er på jobben hele tiden Anonymkode: ee662...b15 Nei, det er ikke regelen. Det kan gjøres på den måten, men det er ikke regelen at det skal være sånn. I noen jobber er det nærmest umulig å bare jobbe mindre prosent, samtidig som du er der fulltid. Anonymkode: 2931b...220 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144444285-sykemeldt-og-usikker-p%C3%A5-hva-jeg-har-rett-p%C3%A5/#findComment-150035621 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 26. november 2023 #8 Del Skrevet 26. november 2023 Vi har ikke fast arbeidstid sånn sett. Så lenge jeg møter opp til undervisningen jeg har og møter, spiller det ikke så stor rolle hvor jeg utfører resten av jobben min. Etter koronaen, har både jeg og de kollegaene jeg samarbeider med faglig også i stor grad fortsatt med digitale møter i forbindelse med å planlegge felles vurderinger, årsplaner, samretting osv, noe som også gir større fleksibilitet. Jeg klarer f.eks. ikke å konsentrere meg om rettearbeid på arbeidsplassen min, der jeg deler kontor med syv andre og det stadig blir avbrytelser, så da tar jeg heller dette hjemme hvor jeg har et rom jeg har helt i fred og ro. Jeg skjønner utfra svarene her at jeg rett og slett bare må bite i det sure eplet og snakke med lederen min om dette. Det hadde vært uproblematisk med forrige leder, men hun jeg har nå er veldig vanskelig å forholde seg til slik at jeg unngår kontakt med henne hvis jeg kan. HI Anonymkode: ee6a6...0b5 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144444285-sykemeldt-og-usikker-p%C3%A5-hva-jeg-har-rett-p%C3%A5/#findComment-150035658 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 26. november 2023 #9 Del Skrevet 26. november 2023 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Vi har ikke fast arbeidstid sånn sett. Så lenge jeg møter opp til undervisningen jeg har og møter, spiller det ikke så stor rolle hvor jeg utfører resten av jobben min. Etter koronaen, har både jeg og de kollegaene jeg samarbeider med faglig også i stor grad fortsatt med digitale møter i forbindelse med å planlegge felles vurderinger, årsplaner, samretting osv, noe som også gir større fleksibilitet. Jeg klarer f.eks. ikke å konsentrere meg om rettearbeid på arbeidsplassen min, der jeg deler kontor med syv andre og det stadig blir avbrytelser, så da tar jeg heller dette hjemme hvor jeg har et rom jeg har helt i fred og ro. Jeg skjønner utfra svarene her at jeg rett og slett bare må bite i det sure eplet og snakke med lederen min om dette. Det hadde vært uproblematisk med forrige leder, men hun jeg har nå er veldig vanskelig å forholde seg til slik at jeg unngår kontakt med henne hvis jeg kan. HI Anonymkode: ee6a6...0b5 Sier det igjen: Snakk med tillitsvalgt, og ta med deg tillitsvalgt eller en annen du stoler på til et møte med leder. Du har rett til å ha med deg noen. Høres ellers relativt kjent ut dette du sier, jobber også i vgs. Anonymkode: 1ad23...eba Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144444285-sykemeldt-og-usikker-p%C3%A5-hva-jeg-har-rett-p%C3%A5/#findComment-150035735 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 26. november 2023 #10 Del Skrevet 26. november 2023 Anonym bruker skrev (4 timer siden): Som en annen her skriver, så er regelen at du skal være på jobb i full stilling( det du normalt har), men skal kun yte de prosentene en er sykemeldt fra…. Så leder kan kreve at du egentlig er på jobben hele tiden Anonymkode: ee662...b15 Nei, det kan ikke leder kreve. Leder kan kreve at man bruker sin restarbeidsevne opp til den prosenten, og evt at man tilrettelegger sånn at den sykmeldte kan gjøre de oppgavene hun/han greier. Men dersom personen brister i gråt av anstrengelse, så er det åpenbart at en av tilretteleggelsene er at personen må komme seg hjem innen rimelig tid og få hvilt. Anonymkode: 94bf2...9b3 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144444285-sykemeldt-og-usikker-p%C3%A5-hva-jeg-har-rett-p%C3%A5/#findComment-150035772 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 26. november 2023 #11 Del Skrevet 26. november 2023 Anonym bruker skrev (3 timer siden): Jeg skjønner utfra svarene her at jeg rett og slett bare må bite i det sure eplet og snakke med lederen min om dette. Det hadde vært uproblematisk med forrige leder, men hun jeg har nå er veldig vanskelig å forholde seg til slik at jeg unngår kontakt med henne hvis jeg kan. HI Anonymkode: ee6a6...0b5 Ta med deg en annen person på møtet. f eks tillitsvalgt eller verneombud. Har sykmeldingen vart over en viss tid, kan det hende at du skal ha møtet sammen med fastlege og NAV? Anonymkode: 94bf2...9b3 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144444285-sykemeldt-og-usikker-p%C3%A5-hva-jeg-har-rett-p%C3%A5/#findComment-150035774 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 26. november 2023 #12 Del Skrevet 26. november 2023 Anonym bruker skrev (5 timer siden): Dette burde jeg selvfølgelig spurt nærmeste leder om, men hun er så sur og vrang for tiden at jeg ikke har lyst før jeg absolutt må, så jeg prøver her først. Jeg er lærer ved en vgs og 40 % sykemeldt. I mitt yrke er det kun fag og f.eks. kontaktlæreransvar som fyller opp en stillingsprosent. Andre ting, som planleggingsdager og møter, er innbakt i selve stillingen. Vi har faste møter som jeg så langt har gått på hver uke, som normalt, men jeg lurer på om jeg ikke egentlig burde slippe noen siden jeg faktisk er 40 % sykemeldt? Noen av møtene kommer på slutten av min travleste dag på jobb, etter seks timer undervisning i strekk, og så da 1,5 time med møter. Jeg er så utslitt etterpå at jeg bare gråter når jeg kommer hjem, så det hadde vært fint å slippe noen av disse. Jeg er jo tross alt sykemeldt av en grunn. Noen som vet hva reglene er her? Anonymkode: ee6a6...0b5 Det er selvfølgelig ikke kun fag og kontaktlæreransvar som fylle opp stillingsprosenten din. Særavtalen om arbeidstid gjelder også lærer i den videregående skolen. Det er litt rart at du som lærer ikke kjenner til egen arbeidstidsavtale? Læreren skal ha en oversikt med angivelse av planfestet arbeidstid den enkelte dag. Partene lokalt på den enkelte skole kan bli enige om en mer fleksibel arbeidstidsordning. Start- og eller sluttidspunkt for arbeidstiden kan endres med minst to ukers varsel, med mindre kortere frist er avtalt med tillitsvalgte eller med den enkelte lærer. Oversikten skal også vise når undervisningstiden er lagt og regelmessige møter. Oversikten settes opp av rektor etter samtale med læreren. Læreren kan la seg bistå av sin tillitsvalgte. Oversikten bør i utgangspunktet gjelde for et halvår av gangen. Innenfor planfestet arbeidstid legges tid til undervisning slik den framkommer som årsrammer for det enkelte fag i vedlegg 1. Årsrammene for undervisning kan endres ved partsenighet. Lærerne spiser og har nødvendig pausetid innenfor planfestet arbeidstid. Den resterende delen av årsverket disponeres av den enkelte lærer til for- og etterarbeid og faglig ajourføring. Anonymkode: 9ed22...128 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144444285-sykemeldt-og-usikker-p%C3%A5-hva-jeg-har-rett-p%C3%A5/#findComment-150035781 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lektor Doppler med tillegg Skrevet 26. november 2023 #13 Del Skrevet 26. november 2023 Anonym bruker skrev (3 timer siden): Vi har ikke fast arbeidstid sånn sett. Så lenge jeg møter opp til undervisningen jeg har og møter, spiller det ikke så stor rolle hvor jeg utfører resten av jobben min. Etter koronaen, har både jeg og de kollegaene jeg samarbeider med faglig også i stor grad fortsatt med digitale møter i forbindelse med å planlegge felles vurderinger, årsplaner, samretting osv, noe som også gir større fleksibilitet. Jeg klarer f.eks. ikke å konsentrere meg om rettearbeid på arbeidsplassen min, der jeg deler kontor med syv andre og det stadig blir avbrytelser, så da tar jeg heller dette hjemme hvor jeg har et rom jeg har helt i fred og ro. Jeg skjønner utfra svarene her at jeg rett og slett bare må bite i det sure eplet og snakke med lederen min om dette. Det hadde vært uproblematisk med forrige leder, men hun jeg har nå er veldig vanskelig å forholde seg til slik at jeg unngår kontakt med henne hvis jeg kan. HI Anonymkode: ee6a6...0b5 Snakk med tillitsvalgt, du har misforstått sfs2213 en del. Du skal ha en viss del av tiden din på skolen/arbeidsplass, der jeg jobbet var det 27,5 timer pr uke. Antallet timer øker jo lenger ned i skoleverket du kommer, høyest andel tilstedeværelser har de i grunnskolen, fordi fagene deres har lavere ressurs til for og etterarbeid enn vgs. Du er 40% sykmeldt fra både tilstedeværelse, undervisning og ubunden tid. For noen kan det være feks undervisningen som er mest trøblete, mens for andre kan det være behov for å slippe kontaktlærertillegg en periode. Men igjen, løp til tillitsvalgt. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144444285-sykemeldt-og-usikker-p%C3%A5-hva-jeg-har-rett-p%C3%A5/#findComment-150035792 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 26. november 2023 #14 Del Skrevet 26. november 2023 Det er forskjell på å være sykemeldt en uke eller to pga akutt sykdom og å være langtidssykemelt pga andre ting. Når du er langtidssykemeldt er du nødt til å ha et oppfølgingsmøte med arbeidsgiveren din for å planlegge når du skal jobbe, hvor lenge du skal jobbe om gangen, evt tilrettelegginger osv. Om 7,5 times dag blir for mye for deg må du jobbe kortere dager. Kanskje jobbe hver dag, men halve dager? Dette må du finne ut av sammen med lege, og sammen med arbeidsgiver. Et møte er nødvendig, men du kan ha med deg noen. I dette tilfellet tilfellet vil jeg tro tillitsvalgt er riktig. Anonymkode: ebf57...f67 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144444285-sykemeldt-og-usikker-p%C3%A5-hva-jeg-har-rett-p%C3%A5/#findComment-150035819 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 26. november 2023 #15 Del Skrevet 26. november 2023 Takk for alle svar! Ja, jeg kan ta med tillitsvalgte, og jeg blir sannsynligvis værende sykemeldt en tid framover. Angående dager, så har det blitt slik fordi de to klassene jeg har igjen har henholdsvis to og fire timer med meg den dagen, og det er disse to klassene det passer best å beholde fordi de er avgangselever. Selve undervisningen går egentlig greit, men da er jeg sliten etterpå og møte i tillegg blir veldig mye. Når det gjelder bunden tid og arbeidsavtalen min, så har vår skole valgt en svært fleksibel løsning, altså det som står i avsnittet som ble limt inn lenger oppe. Vi pleide å ha planfestet bunden arbeidstid med fast oppmøte osv. 27,5 timer i uken, men pga. innføring av flytende timeplan i forbindelse med at VISMA ble tatt i bruk, har ledelsen gått bort fra dette. Så jeg har absolutt kontroll over, og kjennskap til, hvordan dette fungerer - på min arbeidsplass. Jeg har sendt mail til leder og bedt om et møte, så får jeg ta det derfra. HI Anonymkode: ee6a6...0b5 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144444285-sykemeldt-og-usikker-p%C3%A5-hva-jeg-har-rett-p%C3%A5/#findComment-150035835 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå